Algeædere contra Maller
Fra : PyroStorm_DK

Dato : 18-11-04 00:07

Hej Newsgroup,
Jeg har efterhånden fundet ud af at der findes mange meninger om diverse
teser inden for akvarium verden. Dette vil sikkert afføde sådanne
reaktioner, men det er nu meget rart at høre andres mening engang imellem.

Da jeg planlagde at anskaffe mit akvarium læste jeg op og ned ad stolper på
nettet og bøger. Jeg læste bl.a. at Siamesiske/kinesiske algeædere
(Gyrinocheilus aymonieri) var bedre til at holde bugt med alger end maller,
som man normalt tænker på som algeryddere. Er der nogen her der har
erfaringer med begge?

Jeg har ikke nogle nævneværdige algeproblemer (7.9.13) - forruden skal dog
renses en gang imellem. Min kone mener bestemt at hun kan slippe for det,
hvis bare vi får en malle..... kan det nu også passe. Jeg overvejer at
skaffe mig af med den ene af mine 2 algeædere og anskaffe en malle istedet.
Nu har jeg prøvet at finde en malle art der kan gå alene, men det er ikke
lykkedes, de fleste vil tilsyneladende helst gå i flok og jeg vil helst ikke
proppe flere fisk i tanken.
MvHans

Fra : Aardvark

Dato : 18-11-04 09:33

"PyroStorm_DK" <hborgen@slet.hotmail.com> wrote in

> [...]
> algeædere (Gyrinocheilus aymonieri) var bedre til at holde bugt med
> alger end maller, som man normalt tænker på som algeryddere. Er der

Problemet med denne "malle" (som er en Smerling), er at den bliver meget
aggressiv som voksen, samt meget doven.

En decideret malle der ville anbefales istedet, ville være den. Alm.
Ancistrus sugemalle. Dog bliver denne også ½ doven som voksen (12 cm +)
men det tager en del tid for den at nå den str.

/Aard

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 18-11-04 18:45

Hvad med en ancistrus malle.