hvor meget kan man opgradere uden at genin~
Fra : sniper_Nolight

Dato : 17-11-04 21:06

Da jeg står over for en snarlig opgradering har jeg lige et par spørgsmål

Jeg vil opgradere bundkort, cpu og ram.

Jeg skiftert til Athlon 64 bit (3400+ eller 3500+ alt efter hvilken sokkel
jeg beslutter mig for)

Altså, mine harddiske, dvd-brænder, grafikkort og andet gejl forbliver det
samme.

Jeg tænker på følgende fremgangsmetode:

1. Saml de dele pc'en skal bestå af.

2. Boot op fra XP CD - Installer Windows (og her er jeg i tvivl om det er
sikkert at gøre det tilsluttet til internettet, man hører jo så meget -
hvornår kan jeg tilslutte igen for at være på den sikre side? - jeg skal jo
online så jeg kan få SP 2 og dermed den sikkerhed der skal til).

3. Med en nu ren Windows installation, hvad er det så nødvendigt at
installere til den nye hardware? - Selv mener jeg chipset software som vel
følger med - er det nu det skal installeres? - hvad skal jeg ellers sørge
for - er der noget jeg skal huske mht. ram og cpu?)

4. Derefter er det vel som det plejer - XP installerer vel alt det andet
pc'en indeholder og jeg kan nu inst. min software.

Tilføj endelig hvad i vil gøre istedet eller andre gode råd... jeg er lidt
rusten - det er længe sidne jeg har lavet så stor en opgradering.

Måske er det ikke nødvendigt med geninstallering af XP?

Jeg undskylder hvis jeg gentager mig selv på nogle punkter - jeg har spurgt
en del om hardware den sidste tid op til opgradering og vil gerne have det
hele på et sted nu - så at sige

På forhånd tak til jer der gider!
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-11-04 22:03

> [...]
jo
> online så jeg kan få SP 2 og dermed den sikkerhed der skal til).

Det er bedre at hente SP2 på forhånd, så slipper du for at være på nettet.
Kan hentes her
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

> [...]
> følger med - er det nu det skal installeres? - hvad skal jeg ellers sørge
> for - er der noget jeg skal huske mht. ram og cpu?)

Du bør installere de drivere, som følger med bundkortet.
Det er typisk chipset driver, agpdriver, lan driver, lydkortdriver osv. Det
kommer jo helt an på bundkortet.

> [...]
> rusten - det er længe sidne jeg har lavet så stor en opgradering.
>
> Måske er det ikke nødvendigt med geninstallering af XP?

Du kan forsøge dig med i stedet at reparere din installation.
Når du har samlet det hele, booter du på din win xp cd.
Første gang den spørger om du vil reparere, vælger du at fortsætte med at
installere.
Svar ja til vilkårene, hvorefter du får et billede, hvor du kan vælge at
lave en ny installation eller at reparere.
Vælg reparation og den lægger en ny kopi oveni og tilpasser til den nye
hardware. Herved bibeholder du alle andre programmer/spil og diverse
indstillinger.
Efter reparationen skal du stadig huske at installere alle bundkortdriverne.
Derudover kan der være smuttet/blevet overskrevet nogle af de andre drivere,
så de måske også skal geninstalleres.
Det skal anføres, at mange ikke er enig i, at ovenstående metode er en god
ide, de vil hellere have en ren r.. at trutte i, når noget skiftes. Samtidig
får man så også ryddet op.
Men jeg har brugt ovenstående metode både på min egen og adskillige andre
pc.er, og de har alle virket upåklageligt bagefter, og der blev sparet
adskillige timers arbejde.

Kurt

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 17-11-04 22:09

Kurt B. Andersen wrote:
> Det er bedre at hente SP2 på forhånd, så slipper du for at være på
> nettet. Kan hentes her
> http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

Når man så har den, kan man ud fra den og den eksisterende installations-CD
fremstille en ny installations-CD indeholdende SP2. Det kaldes slipstreaming
og er bl.a omtalt i adskillige indlæg på dk.edb.system.ms-wondows.
Fordelen er, at man direkte under installationen får versionerne
hørende til SP2 lagt ind. Det gør det også lettere, hvis man senere
skal køre en repair af sin installation.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Steffen Møller

Dato : 18-11-04 00:34

On Wed, 17 Nov 2004 21:05:50 +0100, "sniper_Nolight"
<sniper_nolight@hotmail.com> wrote:

> [...]
>jeg beslutter mig for)
>
>Altså, mine harddiske, dvd-brænder, grafikkort og andet gejl forbliver det

Det har jeg også prøvet engang. Det tiltede fuldstændigt.

Det der er træls ved at geninstallere er at man skal igennem en masse
gejl for at få mail osv. til at fungere igen. At man lige skal have
installeret en officepakke og et par andre små ting tager jo ikke så
lang tid.

Prøv at trykke start -> alle programmer -> tilbehør -> systemværktøjer
-> guiden overførsel af filer og programmer

Det er et tool designet til at flytte fra en maskine til en anden,
uden at skulle rette alle opsætninger osv til.

Og en slipstreamet XP SP2 er dejlig. Hvis du ikke kan finde ud af det
selv så kan du jo sagtens hente en kopi på nettet så. Så længe du har
din egen produktnøgle giver det ikke nogen problemer.

/Møller

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 18-11-04 10:27

> [...]
> jeg beslutter mig for)
>
> Altså, mine harddiske, dvd-brænder, grafikkort og andet gejl forbliver det

-snip-

> Måske er det ikke nødvendigt med geninstallering af XP?

Du kan sagtens forsøge dig med en udskiftning af bundkort og cpu, uden at
geninstallere. Det har jeg gjort, og det virker fint.
(I mit tilfælde skiftede jeg fra SIS til nVidia chipset, med Athlon cpu.)

Min procedure er følgende:
Først ændres driverne til IDE-controlleren til XP's standard-drivere.
(Standard IDE/ESDI-harddiskcontroller)

Så afinstallerer man alle de drivere som man ikke vil få brug for længere,
dem til bundkortet, og dem til hardware man ikke længere skal bruge
(i mit tilfælde var det lydkortet)

Så genstarter man i fejlsikker tilstand.
Her går man ind i Enhedshåndtering.
Vælg "Vis > Vis skjulte enheder", og fjern så _alt_ hardware.
Lad være med at genstarte, selv om der bliver bedt om det.

Så lukkes maskinen, og bundkortet skiftes.
Jeg har læst et sted, at det er en god ide at sætte drevene i samme
rækkefølge på det nye bundkort, og det er nok rigtigt.

Så starter man maskinen op, og sætter den nye bios op.

Når Windows starter, installerer man de nye drivere efterhånden som der
bedes om det, først til bundkort, så grafik- og lydkort m.m.

Andre vil foreslå blot at reparere Windows efter opgradering, men på denne
måde undgår man en stor del "rod" i XP, i form af rester af gamle drivere,
og henvisninger til hardware i registreringsdatabasen. Det giver mindre
risiko for "mærkelige" konflikter, og gør Windows lidt hurtigere.

God fornøjelse med det.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-11-04 10:28

sniper_Nolight wrote:

> Måske er det ikke nødvendigt med geninstallering af XP?

Det er ikke nødvendigt at geninstallere. Boot på CD'en og brug
repair-funktionen. Installér SP2 igen.

Du skal muligvis aktivere din Windows igen.

Jesper G. Poulsen