Redekasser.
Fra : Lasse Jensen

Dato : 17-11-04 18:06

I den børnehave hvor jeg arbejder skal vi til at igang med at lave
julepynt... det gider jeg ikke, så jeg vil tage nogle af drengene med ud i
træværkstedet og lave redekasser istedet for. Men hvilke fugle skal vi
bygge til? Stedet hvor de skal sættes op er beplantet primært med birk og
nogle enkelte gran-, nødde- og frugttræer. De fugle vi oftest ser er
solsort, due og husskade, som alle har rede på grunden. På den ene side
ligger der kolonihaver og på den anden boligblokke.
Det vigtigste er at der bare flytter et eller andet ind i dem, som vi kan
iagtage sommeren igennem.
Og et sidste sprøgsmål: Tager fugle sig af at deres hus er malet i stærke
farver, som børn plejer at kunne lide?

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Claus

Dato : 17-11-04 20:46

"Lasse Jensen" <fafler@linuxmail.org> wrote in message
> [...]
> farver, som børn plejer at kunne lide?
>
> --
> Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Hej Lasse,

Du kan læse om de forskellige fuglekasser her www.birdboxcompany.com, målene
på kasserne fremgår under billederne på de enkelte kasser.
Jeg har været i børnehaver og skoler med vores fuglekasser, det er et stort
hit med vores kasser fordi de skal samles, og børnene selv deltager og
syntes det er sjovt. De skal så ikke slås med søm, sav, hammer og andet der
kan gøre ondt på de små fingre. Med trækasser har du problemet med at det
bliver til sløjdundervisning og at de ikke selv kan sætte dem op. Vore
kasser kan de selv binde op om træerne med den medfølgende snor. Vi har også
nogle flotte samle og brugsvejledninger som de godt kan lide billederne på.

Du skal nok sætte kasser op til mejserne, både i grantræer og birketræer.
Varier hulstørrelserne, nogle 32mm, nogle 28mm, og sætte dem med
indflyvningshullet mod øst, i 2 til 6 meters hæjde, og helst lidt skjult men
med fri indflyvning. Vi har også kasser til solsorte, og her skal de sidde
så katte og skader ikke nemt kan se dem og komme til dem.

Hvis du vil have et helt sæt på en tyve kasser kan jeg godt give dig et god
tilbud, eller give nogle kasser ekstra hvis du bare skal have nogle stykker.
Email mig hvis du er interesseret, claus@birdboxcompany.com

Dansk Ornitologisk Forening har også mål på kasser, som vores iøvrigt
opfylder, du kan se målene her
http://www.dof.dk/06_fakta_om_fugle/fuglekasser.html

Fuglene kan ikke se farver, så de er ret ligeglade med kassernes farve. Du
skal blot ikke male kasserne indvendigt, da malingen kan være giftigt for de
små fugle, specielt træbeskyttelse. Det vigtigste for at få success med
kasserne er hvordan de bliver placeret, det kan du også læse på vores site
eller hos Dansk Ornitologisk Forening.

mvh
Claus Tarstrup
www.birdboxcompany.com