Linke til wmv-film
Fra : Bjarne

Dato : 17-11-04 16:27

Hejsa,

Jeg har oplevet lidt forskelligheder i forskellige browsere når jeg har
forsøgt at vise wmv-film fra nettet. Normalt har jeg brugt enten <object>
eller <embed> til det, men når jeg så valgte en af dem var der altid en
eller anden browser der misforstod det og reagerede ved simpelthen slet ikke
at vise filmen. Derfor har jeg nu lavet det om, og linker blot til filmen
direkte på formen <a href="film.wmv">Se min film</a>
Den konkrete side jeg refererer til findes på http://www.albaline.dk

Jeg vil så høre om det et den bedste måde at vise wmv-filer på? Allerhelst
vil jeg vise filmen inde på siden som <object> giver mulighed for, men ikke
hvis det går ud over visningen i forskellige browsere. Hvordan skal det i
givet fald gøres "rigtigt"? Er der nogle der kan hjælpe mig videre og
eventuelt give nogle gode links?

Fra : Steen

Dato : 17-11-04 21:48

Bjarne wrote:

> [...]
> browsere. Hvordan skal det i givet fald gøres "rigtigt"? Er der nogle
> der kan hjælpe mig videre og eventuelt give nogle gode links?

Den "rigtige" måde - den W3C anbefaler - er at bruge <object>. Det virkede i
hvert fald ikke i Netscape, men om nissen er flyttet med til Mozilla Firefox
har jeg ikke fået testet.

Det jeg plejer at gøre, at at først angive <object>, og derefter <embed>. Så
kan den enkelte browser tage det, den bedst kan lide. Jeg har aldrig oplevet
en browser der brugte begge dele, velsagtens fordi <embed> aldrig har været
skyggen af standard - kun måden, Netscape af uransalige årsager insisterede
på det skulle foregå på.

Du må så selvfølgelig gå på kompromis med, at din kode ikke validerer. Men
sådan er det jo så tit (iframes, target="_blank" og diverse CMS'er i
XHTML...)

Mvh Steen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-11-04 10:40

Steen skrev:

> Du må så selvfølgelig gå på kompromis med, at din kode ikke validerer. Men
> sådan er det jo så tit (iframes, target="_blank" og diverse CMS'er i
> XHTML...)

Der er da ingen problemer i at få iframes og target til at validere -
det kræver bare at man vælger den rigtige doctype. EMBED er ganske
rigtigt et problem - jeg har ikke prøvet så meget med WMV-filer, men når
man kan få flash-inkludering til at validere[1], så skulle det vel også
kunne lade sig gøre med WMV.

Noter:
1) <http://www.alistapart.com/articles/flashsatay/>

--