Musik og sygdom
Fra : Mikkel Skou

Dato : 17-11-04 14:37

Davs alle sammen!

Jeg skal i forbindelse med mit pædagogstudie lave et projekt (4. semester)
om "Musik som sundhedsfremmende element".

Helt konkret vil vi gennemføre et musikforløb sammen med en flok børn på en
børneafdeling på et sygehus.

Men vi mangler litteratur o.a. til at underbygge vores projekt!

Derfor vil jeg gerne spørge om nogen har erfaringer med musik ifm. sygdom
(ikke nødvendigvis fra fagpersoner - mindst lige så gerne fra folk som har
oplevet det på egen krop/i familien osv), eller kender til
teoretikere/forskere som arbejder med emnet, eller kender til god litteratur
på området - alle forslag er velkomne.

Indtil videre har vi en ide om at arbejde med Jon Roar Bjørkvold, samt
begrebet "Livsmusik".
Derudover vil vi kigge på hospitalsklovnenes arbejde.

- men vi er åbne for andre sider af sagen!

Mvh.

Mikkel Skou

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 17-11-04 14:52

"Mikkel Skou" <mikkel@jebir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> om "Musik som sundhedsfremmende element".
>
> Helt konkret vil vi gennemføre et musikforløb sammen med en flok børn på

Hvorfor mener i, at der overhovedet er en sammenhæng mellem de to ting?

Fra : Mikkel Skou

Dato : 17-11-04 15:07

> Hvorfor mener i, at der overhovedet er en sammenhæng mellem de to ting?

- Det er en af de ting vi skal finde ud af OM der er - der arbejdes på det
indenfor flere organisationer, og det er bl.a. disse vi vil forsøge at gå
ind i og forklare noget om, og sideløbende selv lave noget med målgruppen.

Mikkel

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 18-11-04 09:16

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> wrote in message news:<419b57aa$0$33735$14726298@news.sunsite.dk>...

> en
>
> Hvorfor mener i, at der overhovedet er en sammenhæng mellem de to ting?

Måske fordi musik i al almindelighed påvirker vores følelser.

Og der er videnskabeligt belæg for at sige at folks følelser har
indvirkning på i al fald rekonvalesensperiodens længde og risikoen for
tilbagefald.

Kristian
- som finder den nedladende holdning der er kommet til udtryk i mange
af disse svar aldeles forbløffende.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-11-04 09:24

"Kristian Damm Jensen" <damm@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Måske fordi musik i al almindelighed påvirker vores følelser.

Det er der jo mange ting, der gør.

> Kristian
> - som finder den nedladende holdning der er kommet til udtryk i mange
> af disse svar aldeles forbløffende.

Jeg skrev det ikke for at være nedladende, men for at gøre opmærksom på, at
man skal passe på med at lade sig styre af sine fordomme. Men jeg er da glad
for at se, at de studerende lægger op til at stille det samme spørgsmål, jeg
stillede.

Fra : Per Vadmand

Dato : 18-11-04 10:09

> [...]
> glad
> for at se, at de studerende lægger op til at stille det samme spørgsmål,

Jeg gentager: Læa Dyreborgs "Musikterapi". Her påvises det med belæg i
kontrollerede forsøg, at musik kan have en helbredende virkning på fx visse
sindslidelser og fysiske handicap.

Jeg kan fra min egen erfaring nævne: Forbedret taleindlæring og motorisk
udvikling gennem dans til musik. Vellykket bearbejdelse af stammen ved at
lade den stammende "synge".

Per V

Fra : Bo Warming

Dato : 18-11-04 17:43

> Jeg kan fra min egen erfaring nævne: Forbedret taleindlæring og motorisk
> udvikling gennem dans til musik. Vellykket bearbejdelse af stammen ved at
> lade den stammende "synge".

Har du stammet? Jeg har, og jeg har prøvet sådant og andet fjollet terapi.
Det forsvinder af sig selv. Spørg bisp Jan Lindhardt og mange andre.

Fra : Per Vadmand

Dato : 18-11-04 18:15

> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Har du stammet? Jeg har, og jeg har prøvet sådant og andet fjollet terapi.
> Det forsvinder af sig selv. Spørg bisp Jan Lindhardt og mange andre.

Jeg har ikke stammet selv, men kender flere stammere, der har gennemgået
vellykket sangterapi. Stammen forsvinder af sig selv hos nogen, men langtfra
hos alle.
har ogsaå en god ven, der stammer, når han taler, men ikke når han synger.

Per V.

Fra : Cat

Dato : 18-11-04 19:26

> [...]
> hos alle.
> har ogsaå en god ven, der stammer, når han taler, men ikke når han synger.

Der er vist ingen, der stammer, når de synger. Men de kan jo ikke gå rundt
og synge hele tiden. Det er bedre at lære dem at stamme ordentligt - frit
fra leveren. Hos 75% forsvinder det af sig selv - hos resten bliver det.
Intet man pt kender til kan få det til at forsvinde. Men man kan skabe glade
afslappede stammere, og det er det vigtigste.

Tine

Fra : Bo Warming

Dato : 18-11-04 21:37

> [...]
> hos alle.
> har ogsaå en god ven, der stammer, når han taler, men ikke når han synger.

Jeg holdt især op at stamme da jeg fik selvtillid ved at være gymnasielærer,
hvor jeg havde noget meningsfuldt at sige og vidste hvad jeg ville sige.
Lissom når man synger noget forudbestemt der belønnes.

Sang kan være OK - men meningsfuldt arbejde er bedre.

Fra : David T. Metz

Dato : 18-11-04 22:25

Bo Warming kalligraferede, i
> [...]
> gymnasielærer, hvor jeg havde noget meningsfuldt at sige og vidste
> hvad jeg ville sige. Lissom når man synger noget forudbestemt der

Kort fortalt findes der forskellige slags stammen.

> Sang kan være OK - men meningsfuldt arbejde er bedre.

For nogle. For andre kan sang være det der giver selvtillid (alene fordi det
bryder mønsteret). For andre kan det af ikke helt klare grunde - uafhængigt
af selvtillid - helbrede og for nogle virker det ikke (jeg kommer til at
tænke på den svenske musiker Orup, der stammer ganske meget).

Davod

Fra : Per Vadmand

Dato : 18-11-04 23:17

> [...]
> hvor jeg havde noget meningsfuldt at sige og vidste hvad jeg ville sige.
> Lissom når man synger noget forudbestemt der belønnes.

Det sjove ved det er, at når min ven ringer til mig, stammer han ikke, før
han har fået afleveret den besked, han havde udtænkt i forvejen.

Per V.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-11-04 00:26

> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message

> Det sjove ved det er, at når min ven ringer til mig, stammer han ikke, før
> han har fået afleveret den besked, han havde udtænkt i forvejen.

Men den SPÆNDENDE KOMMUNIKATION er den spontane

Musik er BUNDET

Bisp , exstammer Jan Lindhardt har lige skrevet bog om at bede.
Man stammer heller ikke når man beder - det er oftest slavisk fastsat, og
stammen har at gøre med usikkerhed og at der stilles rigelig svære KRAV.
Skal vi så indføre BEDE-TERAPI ? Nej og musik skal ikke være tvangsterapi
men noget der kommer af LYST
Behandlere der vil udvide deres lede job-imperier elsker at reklamere for
musik-terapi.

Fra : Bo Warming

Dato : 18-11-04 09:22

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> skrev i en meddelelse

semester)

> en
>
> Hvorfor mener i, at der overhovedet er en sammenhæng mellem de to ting?

Det er helt indlysende at vigtigste bekæmpelse af al sygdom er aktivitet og
livsglæde.

Musik er ofte VIRKNING af aktivitet og livsglæde

Årsag og virkning blandes sammen af Patch Adams klovneri og musikterapeuter,
men der er ihvertfald ikke bivirkninger som der er ved medicinalfabrikkernes
piller og injektioner

Fra : Malene Hald

Dato : 18-11-04 18:20

> [...]
musikterapeuter,
> men der er ihvertfald ikke bivirkninger som der er ved

Jeg ved ikke om jeg forstå din "virkning" helt. Altså: musik kan medføre
livsglæde, livsglæde bekæmper sygdom? Det ville jeg mene......

Malene

Fra : Janf

Dato : 18-11-04 20:24

Bo Warming wrote:
> [...]
> men der er ihvertfald ikke bivirkninger som der er ved medicinalfabrikkernes

Det lyder som om du mener, at musik kan opstå af glæede, men glæde
aldrig kan opstå af musik?

--
Jan Fjeldmark mailto:janf@janf.dk http://janf.dk/
Hvad du end tror du er, så er du altid meget mere.

Fra : Bo Warming

Dato : 18-11-04 21:39

"Janf" <janf@janf.dk> skrev i en meddelelse

medicinalfabrikkernes

> Det lyder som om du mener, at musik kan opstå af glæede, men glæde
> aldrig kan opstå af musik?

Selvfølgelig er der samvirke der går alle veje.

Og nogle kan nå begejstring , ekstase og mere moderat livsglæde via musik.

De patienter, der ikke er LAAANGT nede i kulkælderen, kan opmuntres af en
sjov læge - eller en musicerende læge.

Men jeg tror ikke det er universalkur

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 18-11-04 23:22

> en
>
> Hvorfor mener i, at der overhovedet er en sammenhæng mellem de to ting?

En af grundende er at en stykke musik i den grad kan ændre folks
sindstilstand. Er man ret nede kan en bestemt melodi få en op på
dupperne.
Når det er sådan generelt, hvorfor så ikke mene at muligheden er der
for at gøre syge mennesker glade. Og det ER bevist at glade syge
bliver hurtigere raske end triste folk. Og så er der vel intet forkert
i at forsøge at lægge de 2 ting sammen.
Det er også bevist at et foster reagerer på musik og forskelligt for
forskellige musik arter, så hvorfor ikke på levende individer.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 19-11-04 11:27

"Klavs Rommedahl" <klaro@mailcircuit.com> skrev i en meddelelse
> En af grundende er at en stykke musik i den grad kan ændre folks
> sindstilstand. Er man ret nede kan en bestemt melodi få en op på
> dupperne.

Men der er jo lang vej fra en sådan sammenhæng og til at have rimeligt belæg
for at antage, at der er sammenhæng mellem musik og sygdomsbekæmpelse.

> Når det er sådan generelt, hvorfor så ikke mene at muligheden er der
> for at gøre syge mennesker glade.

Jeg vil altså godt fastslå, at denne form for ræsonnementer ikke overholder
normale videnskabelige principper.

> Og det ER bevist at glade syge
> bliver hurtigere raske end triste folk.

Det kan jo skyldes, at man bliver trist af, at helbredelsen går langsomt -
dvs. at sammenhængen vender den anden vej.

> Og så er der vel intet forkert
> i at forsøge at lægge de 2 ting sammen.

Der er vel ingen hypoteser, som det - set ud fra det videnskabelige
perspektiv alene - er forkert at undersøge. Men der kan være andre grunde
til at stille spørgsmålstegn ved rimeligheden af en bestemt undersøgelse:

For det første må man i nogle tilfælde stille spørgsmålstegn ved, om ikke
det kort og godt er spild af tid, fordi bevæggrunden for den hypotese, man
søger at belyse, simpelthen er papirtynd. Der er vel for eksempel ingen
grund til at undersøge teorien om, at storken kommer med de små børn... Jeg
vil i hvert fald ikke betale for det.

Et andet problem er, at folk under tiden har det med at undersøge
sammenhænge med henblik på at få deres antagelser /bekræftet/, og ikke - som
det er god videnskablig skik og brug - med henblik på at få dem /be- eller
afkræftet/. Jeg kan blandt andet mindes nogle plejehjemsansatte, der gerne
ville lave en såkaldt sansehave, og som derfor satte sig for at bevise, at
en sådan sansehave forbedrer dementes tilværelse. Det gjorde de så - ved at
spørge de pårørende, om ikke de også mente, at mor ville komme til at se
gladere ud, hvis hun fik lov til at dufte til blomster, mærke kildens
plasken og høre peruviansk panfløjtemusik. Og sandelig om ikke de pårørende
da var helt enige.

Jeg spiller djævelens advokat her, men den oprindelige spørger stillede
blandt andet sit spørgsål i dk.videnskab.*, og så må det være rimeligt at
angribe spørgsmålet ud fra netop denne vinkel.

> Det er også bevist at et foster reagerer på musik og forskelligt for
> forskellige musik arter, så hvorfor ikke på levende individer.

Der er igen kilometervis af videnskabelig ørken mellem en sådan oplysning og
en antagelse om, at musik kan virke helbredende. Det fortæller jo strengt
taget ikke ret meget andet end, at fostre kan høre.

Fra : Per Vadmand

Dato : 19-11-04 12:50

> [...]
> en antagelse om, at musik kan virke helbredende. Det fortæller jo strengt
> taget ikke ret meget andet end, at fostre kan høre.

Kære Christian, prøv nu at sætte dig ind i noget af ltteraturen om emnet
musikterapi. Der findes yderst videnskabelige og konkrete undersøgelser med
dobbeltblindtests og alt til faget hørende.

Per V.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 19-11-04 13:13

> [...]
med
> dobbeltblindtests og alt til faget hørende.

Det er muligt. Så kan man jo spørge, hvorfor man undersøger noget, man
allerede ved...

Fra : Per Vadmand

Dato : 19-11-04 14:45

> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> med
>
> Det er muligt. Så kan man jo spørge, hvorfor man undersøger noget, man
> allerede ved...

Hvad mener du?

Per V.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-11-04 16:03

> "Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> wrote in message

Kan nogen oplyse om en dobbeltblindtest vedr musikterapi?
Det er vist meget svært at finde sammenlignelig kontrolgruppe vedr noget så
psykologisk.

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 21-11-04 16:49

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message news:<AWnnd.9435$QH5.587@fe49.usenetserver.com>...
> [...]
>
> Kan nogen oplyse om en dobbeltblindtest vedr musikterapi?
> Det er vist meget svært at finde sammenlignelig kontrolgruppe vedr noget så

Dummer mig, men hva hulen er en dobbeltblindtest ?
En blind med klap for øjet der sidder og lytter var mit første
imaginære billede men jeg tvivler .

Fra : Jens Olsen

Dato : 22-11-04 23:01

klaro@mailcircuit.com (Klavs Rommedahl) wrote in message news:<9afbe302.0411210749.387043b8@posting.google.com>...
> [...]

Kig andetsteds i tråden for mit forslag til noget der nærmer sig en
løsning.

> Dummer mig, men hva hulen er en dobbeltblindtest ?
> En blind med klap for øjet der sidder og lytter var mit første
> imaginære billede men jeg tvivler

Det betyder at man anvender to grupper af testpersoner. Hvor den ene
modtager den behandling der skal testes og den anden modtager en
virkningsløs behandling (f.eks. kalkpiller istedet for en ny medicin
der skal testes).

Det dobbeltblind kommer nu ind ved, at hverken forsøgespersonerne,
eller de der vurderer om der er forskel på resultat for de to grupper
forsøgspersoner, ved hvilken af de to grupper der har modtaget
behandlingen, og hvilken grupper der har modtaget den virkningsløse
behandling.

Herved undgås, både at forsøgspersonernes vurdring af egen tilstand er
påvirket af deres forventning til behandlingens resultat, og at
vurderingen af behandlingens resultat er påvirket af en
forhåndsforventning.

Du kan udføre en lang række medicinske forsøg uden dobbeltblind
fremgangsmåde og få et tydeligt positivt resultat, der helt forsvinder
når forsøget udføres med dobbeltblind fremgangsmåde. Derfor undgår
alternative behandlere der beskæftiger sig med ting som irislæsning,
auratydning, healing og lignende også altid brug af dobbeltblind
fremgangsmåde.

Der findes dog mange måder at "snyde på" i forsøg, der giver indtryk
af objektive forsøgsbetingelser, men som dog ved nøje analyse viser
sig at være helt uholdbare. Uden uddannelse kan de være svære at få
øje på, og er derfor gode hvis man vil snyde uforberedte lægfolk.

J.O.

Fra : Janf

Dato : 19-11-04 15:31

Christian R. Larsen wrote:

> Det er muligt. Så kan man jo spørge, hvorfor man undersøger noget, man
> allerede ved...
Galilei vidste også at ting falder ned. Alligevel viste sig at være
givtigt at undersøge det.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 23-11-04 11:36

> Galilei vidste også at ting falder ned. Alligevel viste sig at være
> givtigt at undersøge det.

Ja, men ikke med henblik på at få det be- eller afkræftet.

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-11-04 18:01

Scripsit "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>

> Kære Christian, prøv nu at sætte dig ind i noget af ltteraturen om emnet
> musikterapi. Der findes yderst videnskabelige og konkrete undersøgelser med
> dobbeltblindtests og alt til faget hørende.

Hvordan foregår et dobbeltblindforsøg om musikterapi? Bliver det ikke
svært at skjule for patienterne om det er rigtig eller placebomusik de
hører?

FUT til dk.videnskab fra en stor og uoverskuelig krydspostning

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Fra : Per Vadmand

Dato : 19-11-04 23:45

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
>
> Hvordan foregår et dobbeltblindforsøg om musikterapi? Bliver det ikke
> svært at skjule for patienterne om det er rigtig eller placebomusik de

Forsøget består selvfølgelig i, at man har en kontrolgruppe, der ikke
udsættes for musikterapi.

Men se selv på fx dette link http://www.musikterapi.org/ eller lav en
googlesøgning på "musikterapi."

Per V-

Per v.

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-11-04 01:22

Scripsit "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>

> Forsøget består selvfølgelig i, at man har en kontrolgruppe, der ikke
> udsættes for musikterapi.

Hvori ligger så det dobbelblinde? Udtrykket "dobbeltblind" betyder jo

1) At forsøgspersonerne ikke selv ved om de får den ægte behandling
eller er kontrolgruppen.

2) At de eksperimentorer der har kontakt med forsøgspersonerne (og
derfor ubevidst kunne påvirke deres forventning til resultatet)
heller ikke ved det.

Med lidt fantasi kan kan godt forestille sig at opnå (2), men (1)
forekommer mig at være fundamentalt umuligt, og så er der ikke meget
pointe i det.

> Men se selv på fx dette link http://www.musikterapi.org/ eller lav en
> googlesøgning på "musikterapi."

Ingen af de forslag leder umiddelbart til nogen forklaring på hvad
dobbeltblinde forsøg om det emne vil sige. Jeg kan end ikke finde
nogen støtte for din påstand om at der er nogen der *kalder* deres
forsøg om musikterapi for dobbeltblinde.

--
Henning Makholm "Den nyttige hjemmedatamat er og forbliver en myte.
Generelt kan der ikke peges på databehandlingsopgaver af

Fra : Jens Olsen

Dato : 20-11-04 21:54

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote in message news:<87k6shxtcz.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net>...
> [...]
>
> 2) At de eksperimentorer der har kontakt med forsøgspersonerne (og
> derfor ubevidst kunne påvirke deres forventning til resultatet)

Man kunne måske forestille sig, at ingen af grupperne fik at vide, at
den musik der blev spillet var del af et forsøg (altså at musikken
eller manglen på musik altså slet ikke blev nævnte for dem).

J.O.

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-11-04 20:37

Scripsit jenspolsen@hotmail.com (Jens Olsen)
> Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote

> Man kunne måske forestille sig, at ingen af grupperne fik at vide, at
> den musik der blev spillet var del af et forsøg

Tja, det kan man vel nok tænke sig at skjule for forsøgspersonerne
(selv om man så kommer i konflikt med et helt vognlæs videnskabsetiske
regler om informeret samtykke m.v.).

Men det bliver svært at gennemføre forsøget ordentligt uden at
forklare personalet (som man må formode har adgang til cd-afspilleren)
om vigtigheden af at det er netop den musik der står i
forsøgsprotokollen der bliver spillet.

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Fra : Bo Warming

Dato : 20-11-04 06:32

> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

> Forsøget består selvfølgelig i, at man har en kontrolgruppe, der ikke
> udsættes for musikterapi.

Selv med medicin er dobbeltblind fejlbefængt, for den aktive medicin har
bivirkninger som patienten mærker som et signal om at "nu sker der noget" og
så bliver han optimistisk.
Placebo , typisk kalk eller sukker tabletter har ingen bivirkninger, ingen
løfterige signaler.
Selvfølgelig er snak om dobbeltblind vedr musikterapi det rene galimatias.
Videnskab er idag om at lyve at staten er god - fat det.
Men i privat regi kan musikterapi sagtens være værdifuld for adskillige
stammere mm.
Og om staten gælder at "blind høne kan også finde et korn".

Fra : David T. Metz

Dato : 23-11-04 22:05

Henning Makholm kalligraferede, i

> Hvordan foregår et dobbeltblindforsøg om musikterapi? Bliver det ikke
> svært at skjule for patienterne om det er rigtig eller placebomusik de
> hører?

Næ, det er da ikke svært.

Man kan jo fx blot kalde det lydterapi (uden at komme ud i videnskabsetiske
konflikter) og så lade nogle lytte til musik og andre til nogle andre lyde
(det ville egtl. være relevant nok, da det er alm. kendt at nogle lyde kan
virke fx beroligende og dermed give velbefindende - for nogle personer).

Det er sværere at skjule det for forsøgslederen formodentligt, fordi
forsøgslederen skal være kyndig, hvis det skal give mening. Men man kunne
måske give pt'en hovedtelefoner på, men det vil være et noget forstyrrende
design.

Noget helt andet er om dobbeltblinde eksperimenter er relevante, det er de
sandsynligvis ikke.

David

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 21-11-04 16:47

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> wrote in message news:<419dcaaa$0$33740$14726298@news.sunsite.dk>...
> [...]
> en antagelse om, at musik kan virke helbredende. Det fortæller jo strengt
> taget ikke ret meget andet end, at fostre kan høre.

Jo en ting. De kan påvirkes .

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-11-04 16:04

"Mikkel Skou" <mikkel@jebir.dk> skrev i en meddelelse

> Men vi mangler litteratur o.a. til at underbygge vores projekt!

En væsentlig del af forarbejdet er gjort for jer - cd'erne kan købes på
apotekerne, og de lyder aldeles dejligt.

http://www.musicahumana.dk/da/pdf/MusiCure%20Pressemeddelse.pdf

Hilsen Inger

Fra : Eske Andersen

Dato : 17-11-04 16:22

Mikkel Skou wrote:
> Davs alle sammen!
>
> Jeg skal i forbindelse med mit pædagogstudie lave et projekt (4. semester)
> om "Musik som sundhedsfremmende element".

Godt at vide at nutidens pædagoger får sådan en glimrende indførsel i
videnskabens verden. Det gør mig /meget/ tryg.

> Helt konkret vil vi gennemføre et musikforløb sammen med en flok børn på en
> børneafdeling på et sygehus.

Det lyder da hygggligt! Børn er jo fremragende forsøgskaniner. Man kan
få til dem at sige /hvad/ som helst; underholdning når det er bedst!

> Men vi mangler litteratur o.a. til at underbygge vores projekt!

Virkelig? Er det rigtigt? Børneafdelingerne på bibliotekerne bugner
ellers af glimrende litteratur som sikkert er brugbar for jer.

> [...]
> oplevet det på egen krop/i familien osv), eller kender til
> teoretikere/forskere som arbejder med emnet, eller kender til god litteratur

Det er jo altd nemmere at stå til regnskab for sin opgave når den bygger
på anekdoktiske beviser, så held og lykke!

> Indtil videre har vi en ide om at arbejde med Jon Roar Bjørkvold, samt
> begrebet "Livsmusik".
> Derudover vil vi kigge på hospitalsklovnenes arbejde.

I kommer virkelig vidt omkring der på pædagogseminariet. Cirkus og det
hele.

> - men vi er åbne for andre sider af sagen!

Her er en; find et emne som I kan sige noget fornuftigt om i stedet.

Fra : Henrik L. S.

Dato : 17-11-04 21:19

"Eske Andersen" <ea_postboksfjerndether@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> hele.

> Her er en; find et emne som I kan sige noget fornuftigt om i stedet.

Snip.

At have denne trang til at nedgøre og latterliggøre andre kommer ofte fra
mennekser som har brug for at hævde sig, trist.
Any way,
Måske Peter Bastian har skrevet noget I kan bruge?
Held og lykke med projektet,

Vh. Pernille

Fra : Eske Andersen

Dato : 17-11-04 21:37

Henrik L. S. wrote:

> Snip.
>
> At have denne trang til at nedgøre og latterliggøre andre kommer ofte fra
> mennekser som har brug for at hævde sig, trist.

Jeg skal være den første til at stå inde for mine egne fejl, og du har
da helt ret. Men at hævde sig er aldrig decideret /trist/; du skulle
prøve det. Det giver altid stof til eftertanke når man får et slag over
næsen. Hvis man altså /tør/.

> Any way,
> Måske Peter Bastian har skrevet noget I kan bruge?

Ikke for at fortsætte den kedelige tendens du henviser til, men Peter
Bastian tilhører den gruppe af folk som lever af at lommefilosofere og
spille banjo; tro mig, jeg har selv oplevet nogle af hans "foredrag".
Det er noget lort, for at sige det mildt.

Fra : Jens Olsen

Dato : 18-11-04 13:26

> Her er en; find et emne som I kan sige noget fornuftigt om i stedet.

Nu kan der jo sagtens være en sammenhæng mellem musik og sindstilstand
og deraf følgende handling. F.eks. har mange større forretninger
medvirket i forsøg der viser, at folks købelyst øges, hvis de skarpe
lyde i lydbilledet kamufleres med blød stemningsskabende musik.
Her har man ret godt kontrollerede forsøgesforhold. Musik slukket én
time - hvad var omsætningen i den time? Musik tændt én time - hvad var
omsætning i den time?

Problemet er selvfølgelig at opnå samme grad af kontrollerede
forsøgesbetingelser på en børneafdeling (hospitaler er meget
forskellige, den afdeling der er interesseret i om musik fremmer
sygdomsforløbet tager sig nok i forvejen bedre af børnene, etc. etc.).

Og jeg kan sagtens dele din bekymring over, at pædagogstuderende uden
videnskabelig skoling kaster sig ud i den slags, og forstå din frygt
for at de vil være til fals for anekdotiske "beviser".

J.O.

Fra : Per Vadmand

Dato : 17-11-04 17:05

"Mikkel Skou" <mikkel@jebir.dk> wrote in message
> [...]
> begrebet "Livsmusik".
> Derudover vil vi kigge på hospitalsklovnenes arbejde.
>
> - men vi er åbne for andre sider af sagen!

Et af de første værker, der udkom herhjemme, var Erling Dyreborgs
"Musikterapi" som kan anbefales.

Der er faktisk lavet en masse konkrete forsøg med fx. døve og
multihandicappede. Prøv også at finde artikler af Carlo Svendsen-

Men pas på, der ikke går new age og andet pjat i det.

Per V.

Fra : Martin Andersen

Dato : 17-11-04 17:30

Per Vadmand wrote:

> Der er faktisk lavet en masse konkrete forsøg med fx. døve og
> multihandicappede. Prøv også at finde artikler af Carlo Svendsen-

musik til døve ?
> Men pas på, der ikke går new age og andet pjat i det.
Det er vist for sent.

Fra : Per Vadmand

Dato : 18-11-04 00:01

"Martin Andersen" <martin@al-data.dk> wrote in message

> musik til døve ?

Ja. De føler vibrationerne.

Per V.

Fra : Anja

Dato : 17-11-04 19:47

> [...]
> begrebet "Livsmusik".
> Derudover vil vi kigge på hospitalsklovnenes arbejde.
>
> - men vi er åbne for andre sider af sagen!

Hej

Det lyder som et spændende projekt - får vi så resultatet?
Prøv at se efter Søren Hedegaard - han har lavet flere bøger om børn og
musik. Om det specifikt retter sig mod børn med sygedomme ved jeg ikke men
han har lavet nogle meget spændende ting med/til børn.

Anja

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 17-11-04 21:28

Hej

> Men vi mangler litteratur o.a. til at underbygge vores projekt!

Prøv at kontakte et af videncentrene på Universitets hospitalerne (kender
dem på Odense Universitets Hospital www.ouh.dk,
http://www.sdu.dk/Videncentret/, de er meget flinke) De vil kunne hjælpe med
søgninger i medicinske databaser (f.eks. Medline).

> [...]
> oplevet det på egen krop/i familien osv), eller kender til
> teoretikere/forskere som arbejder med emnet, eller kender til god

Kontakt intensivafdelingen på Rigshospitalet, de har kørt forsøg med at
ændre lydbilledet på deres afdeling, for at dette skulle virke afstressende
på patienterne. De vil formodentlig også kunne hjælpe med litteratur.

Håber ovenstående kan bruges til lidt...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : David T. Metz

Dato : 18-11-04 00:17

Mikkel Skou kalligraferede, i
> [...]
> til teoretikere/forskere som arbejder med emnet, eller kender til god
> litteratur på området - alle forslag er velkomne.

Vel, Bobby Zachariae har arbejdet med det - I kunne spørge ham:
http://www.psy.au.dk/bobby/indexdk.htm

David

Fra : Bo Warming

Dato : 18-11-04 08:01

> [...]
> begrebet "Livsmusik".
> Derudover vil vi kigge på hospitalsklovnenes arbejde.
> - men vi er åbne for andre sider af sagen!

Nedenfor en stribe ANDRE SIDER AF SAGEN, som nok vil få nogen til at hetze
OFFTOPIC, hvilket du naturligvis er, men kun jeg kritiseres for sådant.
Netcop er uundskyldelige fascister jvf nederste indlæg her - de bør fatte at
når noget starter nær ng topic er det frit slag for associationer incl
laaangt væk.

"Ved musikkens hjælp nyder lidenskaberne sig selv"
Nietzsche

Af al støj, finder jeg musik den mindst ubehagelige. Samuel Johnson

And the ones who were dancing were thourght to be insane, by those who could
not hear the music
Nietzsche

I bund og grund er musik unyttigt, ligesom livet. George
Santayana

Music is the most perfect artform. It never betrays its last secret.
Oscar Wilde

Musik giver universet en sjæl, den giver sindet vinger, fantasien flugt,
alvoren charme, og den giver munterhed og liv til alt.
Platon

Musik skal slå ild fra en mands hjerte og bringe tårer frem i kvinders øjne.
Ludwig van Beethoven

Musikken. Den rammer hjertet umiddelbart som det sande, almene sprog, der
forstås overalt. Nietzsche

The devil does not stay where music is. Martin
Luther

Uden musik ville livet være en fejltagelse. Friedrich Nietzsche

Velkommen til Helvede! Her er Deres harmonika. Gary Larson tegning

Netbetjente værre end TheoVanGogh-morder

Rifbjerg-kronik i Politiken 17 okt 04 neddæmper det hollandske censur-mord,
ved at beskrive det som "nedskydning".

Men det var typisk, rituelt, langsomt torturerende muslim-amputering med
oversavning af halsen.

Vreden over de importerede muslimers had mod ytringsfriheden her er stor, og
bør være større, ved at man bør se tankepoliti-problemet i en bred
sammenhæng.

På internettet huserer "spamreligiøse netbetjente" der opdigter "off-topic"
og klager til udbydere for at få skåret tungen ud af de debattører, som de
ikke kan lide. Undertiden får de - især omkring 1998 - udbydere til at lukke
kontoen for den, der klages over, så adgang til nettet ophører.

Yderligere vil hetz mod politisk ukorrekte syndebukke føre til, at de, der
udsender virus, koncentrerer indsatsen mod de udskældte afvigere som ofte
effektivt "tunge-afskæres" for lang tid..

Skadevirkningen af disse censur-agtige mundkurv-tiltag, som Politiken går i
spidsen for at fremme, er endnu skadeligere for den debat og oplysning, som
efterlyses(fx i Informations-leder 10 nov 04), end de berømte hollandske
attentater.

Fra : plh

Dato : 18-11-04 09:59

"Mikkel Skou" <

> Jeg skal i forbindelse med mit pædagogstudie lave et projekt (4. semester)
> om "Musik som sundhedsfremmende element".

Jeg har undtagelsesvist svaret dig privat, der var gået pjat i tråden her i
ng´en.

Per

Fra : Kristine Gazel

Dato : 19-11-04 13:27

Mikkel Skou wrote:

[snip]

> [...]
> til teoretikere/forskere som arbejder med emnet, eller kender til god
> litteratur på området - alle forslag er velkomne.

Jeg kom til at tænke på denne titel:

13.43
Campbell, Don
Mozart effekten for børn : styrk barnets sind, krop og
kreativitet med musik / Don Campbell ; oversat af Kirsten Kincaid. - 1.
udgave, 1. oplag. - [Kbh.] : Aschehoug, 2002. - 232 sider

Originaltitel: The Mozart effect for children.
Om hvordan musik kan stimulere såvel børns sprogudvikling og den
motoriske udvikling som udviklingen af sociale og intellektuelle
færdigheder. Med anvisninger på musiske øvelser, lege og aktiviteter.
Med henvisninger til litteratur, musik og internetadresser.
ISBN 87-11-16639-8 : hf. : kr. 269,00.

Emner:børns udvikling - børn - udvikling - musik - musiklege

Så vidt jeg kan se har den mere med musiks indvirkning på børns normale
udvikling. Jeg kender den ikke selv, men har fundet den til en låner. Måske
der er nogle brugbare referencer.

mvh Kristine.
--
Kristine Gazel - http://kristine.gazel.dk/