Hvilken Linux ?
Fra : Mig selv

Dato : 17-11-04 13:15

Kan køre på 166 MHz / 2 GB ?

Novicen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-11-04 13:25

Mig selv skrev:

> Kan køre på 166 MHz / 2 GB ?

Kort svar: Alle.

Lidt længere: Det kommer an på hvad du forventer den skal kunne?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Kim Hansen

Dato : 17-11-04 14:13

"Mig selv" <1@2.dk> writes:

> Kan køre på 166 MHz / 2 GB ?

Skal den bruges til desktop eller server?

Hvor meget RAM er der i maskinen?

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Mig selv

Dato : 17-11-04 14:36

Den skal kun bruges til at surfe på nettet - den / de har alle 64 MB RAM.

Jeg prøvede at installere Mandrake 10,0, men den sagde, at der var for få
resurser

----------------------------

Fra : Carsten F

Dato : 17-11-04 15:33

Mig selv wrote:

> [...]
>
> Jeg prøvede at installere Mandrake 10,0, men den sagde, at der var for få

læser jeg rigtig 64MB ram
det er altfor lidt til en linux med grafisk bruger flade du skal op i 512MB
ram før det bliver til noget, og min 20GB HD. og 166MHz det er også forlidt
til KDE
Men den kunne blive en udmærket Web & ftp server
/Carsten

Fra : L[x]

Dato : 17-11-04 15:44

Carsten F wrote:

> [...]
> til KDE
> Men den kunne blive en udmærket Web & ftp server

Mon ikke slackware med en light weight wm kunne gå?
--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Sune Vuorela

Dato : 17-11-04 15:46

On 2004-11-17, Carsten F <spam@spam.dk> wrote:
> [...]
> ram før det bliver til noget, og min 20GB HD. og 166MHz det er også forlidt

Nu må du lige tage dig sammen. selvfølgelig er kde for tungt, men der
findes meget lettere alternativer. Blackbox, fluxbox, icewm og mange
andre.

På min bærbare har jeg en del installeret - og det fylder i alt 2,4 gb
(og den kører blandt andet kde - der er også en del gnome-ting inde,
mozilla, mozilla-firefox og stort set alt andet man kan få behov for.)

Jeg tror sagtens man kan få noget fornuftigt ud af den maskine.

> Men den kunne blive en udmærket Web & ftp server

men der er godt nok ikke meget ftp man kna servere.

--
Sune

Fra : Jesper Krogh

Dato : 17-11-04 15:52

I dk.edb.system.unix, skrev Sune Vuorela:

> Nu må du lige tage dig sammen. selvfølgelig er kde for tungt, men der
> findes meget lettere alternativer. Blackbox, fluxbox, icewm og mange
> andre.

Jeg vil også sige at 256 MB ram er rigeligt til at få KDE til at køre
fornuftigt, 128 MB er acceptabelt afhængig af applikationsforbrug,
temperament og opsætning.

Hos mig er det mozilla-firefox der er den store ram-sluger.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-11-04 22:33

Jesper Krogh skrev:

> Jeg vil også sige at 256 MB ram er rigeligt til at få KDE til at køre
> fornuftigt,

Helt enig!

Konen's pc kører KDE under Mdk10.1 på hendes med "kun" 256MB RAM - den
kører faktisk knaldhamrende godt!

> 128 MB er acceptabelt afhængig af applikationsforbrug,
> temperament og opsætning.

Nja. Min fader's PC med MDK 10.0 kører en anelse trægt. Det mærkes for
alvor når OpenOffice skal starte op - det tager en krig.

> Hos mig er det mozilla-firefox der er den store ram-sluger.

Også her. Men så lækker som den er så må den gerne voldtage lidt af
min RAM

Fra : Kent Friis

Dato : 17-11-04 17:16

Den 17 Nov 2004 14:45:46 GMT skrev Sune Vuorela:

> Nu må du lige tage dig sammen. selvfølgelig er kde for tungt, men der
> findes meget lettere alternativer. Blackbox, fluxbox, icewm og mange
> andre.

Jeg har en mistanke om at "grafisk bruger flade" er et forsøg på en
dansk oversættelse af "Desktop environment", altså KDE, Gnome, CDE.

Personligt ville jeg nok ikke gide besværet med under 120 MHz, 16 MB
RAM og et par gigabyte diskplads. Det ved jeg til gengæld også at
Linux ingen problemer har med.

Til gengæld bliver en maskine af den klasse ekstremt langsom når man
booter med mem=4m - alene at starte X og nå frem til XDM login skærmen
tager SVJH et par minutter. Men det gælder vist generelt.

Mvh
Kent

Fra : Kasper S Nielsen

Dato : 17-11-04 17:29

> [...]
> til KDE
> Men den kunne blive en udmærket Web & ftp server

Som andre har skrevet: Vrøvl!

Jeg kørte Linux med grafisk brugerflade uden problemer overhovedet på en
486 DX2-66 med 16 MB ram !

Jeg vil forslå enten af finde en ældre linux - Redhat 7.3 er et godt
bud, og droppe KDE og Gnome, men prøve med en AfterStep window manager
eller lign.....den er faktisk ganske pæn og rar at arbejde med, og
kræver ikke det store.

Netscape virkede fint dengang også - dog ville jeg nok prøve med en
FireFox nu - hvis den er for tung, kan man sikkert finde en Netscape /
Mozilla der kan virke derpå.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-11-04 19:02

"Mig selv" <1@2.dk> writes:

> Kan køre på 166 MHz / 2 GB ?

Prøv at hente en Knoppix CD og se hvordan maskinen opfører sig når du
starter på den.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-11-04 19:46

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> writes:

> Prøv at hente en Knoppix CD og se hvordan maskinen opfører sig når
> du starter på den.

Alternativt en DamnSmallLinux, der er en destilleret Knoppix som nøjes
med en (vistnok) Fluxbox og kun fylder 50 mb:
<http://damnsmalllinux.org/>
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Michael Eriksen

Dato : 18-11-04 14:43

Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> wrote in

> Alternativt en DamnSmallLinux, der er en destilleret Knoppix som nøjes
> med en (vistnok) Fluxbox og kun fylder 50 mb:
> <http://damnsmalllinux.org/>

Helt enig her! Faktisk har DSL også iceWM, der ser MS Windows-agtig nok
us til ikke at skræmme Windowsbrugere (og den kræver ikke mere end
fluxbox, sjovt nok).

Husk en swap fil! Med kun 64 MB RAM får du brug for den.

Alternativ kan du lade dine 166 MHz/64 MB RAM maskiner fungere som tynde
klienter mod een moderne server. Programmer kører så på serveren, men
vises på klienterne. Så er dine maskiner pludselig i luksus-klassen. Til
tynde klienter vil jeg anbefale Thinstation (thinstation.sf.net), der
kører på 100 MHz pentium'er med 16 MB RAM. Men bedre skader ikke