Problemer med en Barton CPU på et A7s333 m~
Fra : Peter Andersen

Dato : 17-11-04 10:34

Hej

Jeg har et A7S333 moboog en Barton CPU 2800+ (vist nok) kørende på.
Problemer er at jeg i BIOS'en ikke kan ikke sætte mulitpileren højt nok op.
Er det fordi der er forskel i FSB'en på CPUen og det mobo? så vidt jeg kan
se er 333 netop ikke den rigtige FSB på det mobo, men derimod 266.
En anden maskine med samme mobo men med en anden Athlon CPU på, kan jeg
sætte multipileren op til vist 22x, som er langt mere end CPUen kan klare,
men muligheden er der! Samme BIOS version osv.

Det må være noget som ikke passer sammen, men hvor er det?

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-11-04 11:02

Peter Andersen wrote:

> Det må være noget som ikke passer sammen, men hvor er det?

Boardet kan ikke håndtere CPU, da det ikke kan komme over FSB266.

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Andersen

Dato : 17-11-04 12:11

Jesper G. Poulsen wrote:

> Boardet kan ikke håndtere CPU, da det ikke kan komme over FSB266.

Tak for svaret. Gider du uddybe det? hvorfor er det præcist at en 333FSB CPU
kun kan multipiles til 12x men en 266FSB kan til 22x?

Men i så fald skal jeg ha købt en anden CPU og solgt denne Barton. Hvad kan
anbefales? Skal det være en Athlon XP eller MP eller XP-M eller hvad de
hedder i dag? det skal være det billigste og bedste efter prisen.

--
Vh. Peter Andersen
Bøger købes: www.mespilus.dk/boeger

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-11-04 15:18

Peter Andersen wrote:

> Tak for svaret. Gider du uddybe det?

CPU'ens FSB er 333, men boradet understøtter ikke mere end FSB266 på
CPU (333 på RAM).

> hvorfor er det præcist at en
> 333FSB CPU kun kan multipiles til 12x men en 266FSB kan til 22x?

Det er et designspørgsmål. Spørg AMD.

> Men i så fald skal jeg ha købt en anden CPU og solgt denne Barton.

Jeg ville skifte bundkortet ud med et der kan understøtte CPU - det
giver mest i den sidste ende.

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Andersen

Dato : 18-11-04 19:37

> Jeg ville skifte bundkortet ud med et der kan understøtte CPU - det
> giver mest i den sidste ende.
Det kan ikke lade sig gøre umiddelbart....

Spørgsmålet er bare om jeg så kan skifte CPU'en ud med en Ikke-barton CPU
men stadig 333Mhz FSB og så kunne bruge den på den optimale clockfrekvens?
jeg forstår bare ikke hvorfor den FSB skulle være gældende for at den ikke
kan multipiles højere.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-11-04 20:10

Peter Andersen wrote:

> Det kan ikke lade sig gøre umiddelbart....

Hvorfor kan det ikke lade sig gøre?

Det er garanteret billigere at skifte bundkort.

> clockfrekvens? jeg forstår bare ikke hvorfor den FSB skulle være
> gældende for at den ikke kan multipiles højere.

Multiplieren kan ikke ændres. og CPU er FSB333, men bundkortet er kun
FSB266. Skift det dog ud.

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Andersen

Dato : 18-11-04 20:37

> Multiplieren kan ikke ændres. og CPU er FSB333, men bundkortet er kun
> FSB266.
Ja, det er forholdet... men ikke grunden.

>Skift det dog ud.
Problemer er at motherboardet kører sammen med et prof. lydkort som ikke kan
køre på hvad som helst. Dernæst skal maskinen reinstalleres og det er et
mere end større arbejde.
Så kan jeg sælge den Barton CPU og gi nogle få hundrede kroner ud på en CPU
der kan køre hurtigere end de 1,6Mhz den løber nu så vil det være bedst og
nemmest.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-11-04 10:15

Peter Andersen wrote:

> ikke kan køre på hvad som helst. Dernæst skal maskinen reinstalleres

Nej, det skal den ikke. Læs lidt i diverse grupper eller søg på nettet.

Du kan starte her:

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Andersen

Dato : 19-11-04 23:37

Jesper G. Poulsen wrote:

> Nej, det skal den ikke. Læs lidt i diverse grupper eller søg på
> nettet.
Det er nu ikke sikkert det er så nemt lige i dette tilfælde.

Men well. Jeg har kigget på et board og sådan et som Asus A7V600 - kan det
anbefales? jeg kan se det understøtter min Barton CPU, det understøtter de
to blokke med DDR2700 RAM jeg har siddende.
Har jeg ret? (for en sikkerheds skyld...)

Der er en del andre Asus boards med KT400, KT600 m.m. Hvad skal jeg vælge?
maskinen skal IKKE kunne 117 ekstrating og SATA har jeg p.t. ikke brug for.

Fra : Peter Andersen

Dato : 20-11-04 00:05

Peter Andersen wrote:

> [...]
>
> Der er en del andre Asus boards med KT400, KT600 m.m. Hvad skal jeg
> vælge? maskinen skal IKKE kunne 117 ekstrating og SATA har jeg p.t.

Nah, VIA chipset bliver ikke anbefalet af producentern af mit lydkort - så
jeg har kig på sådan et board som A7N8X-X.
Kan der siges noget om det? Prisen er jo yderst rimelig og der er mere på
det end jeg har brug for. Onboard LAN og USB2 er jo et par rare ting jeg
ikke har haft før.
Men der skulle vel ikke være problemer med dette board og mit RAM og Barton
CPU? hvad mht. senere opgraderinger?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-11-04 00:23

Peter Andersen wrote:

> Men der skulle vel ikke være problemer med dette board og mit RAM og
> Barton CPU? hvad mht. senere opgraderinger?

RAM og CPU passer fint til kortet. Senere opgraderinger...? Der sker
meget på det felt for tiden, så det er ikke til at sige med 100%
sikkerhed i hvilken retning det går.

Hvis jeg var dig, så skiftede jeg bundkortet og fulgte den vejledning
jeg linkede til. Det bliver du nok mest tilfreds med...

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Andersen

Dato : 20-11-04 10:19

Jesper G. Poulsen wrote:

> [...]
>
> Hvis jeg var dig, så skiftede jeg bundkortet og fulgte den vejledning
> jeg linkede til. Det bliver du nok mest tilfreds med...

Jeg anede ikke at bundkort var så langt nede i pris efterhånden, så ja, du
har ret.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-11-04 12:52

Peter Andersen wrote:

> Jeg anede ikke at bundkort var så langt nede i pris efterhånden, så
> ja, du har ret.

Gode bundkort er så billige at dårlige bundkort ikke kan betale sig at
købe

Selv har jeg et Abit KV7 som jeg lige skal tage mig sammen til at
montere

Jesper G. Poulsen