EKG monitor
Fra : Morten

Dato : 17-11-04 10:10

Hej NG

Er der nogen der kender en butik, gerne engelsk eller tysk, eller i det
mindste en amerikansk netshop, der sælger en CU-PH1 CardioMeter (og sender
til DK)? Eller alternativt, et andet apparat m. lign. egenskaber, dvs.
LCD-display der kan vise præcis kardiogram (ikke bare en standardkurve *),
min. nogle minutters hukommelse og gerne med mulighed for at overføre data
til computer for udprint.

Den kan tilsyneladende fås på ebay, men jeg vil hellere give lidt mere og
købe den andet sted, da jeg ikke er tryg ved ebay.
Apparatet kan ses her:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=30827&item=3853502757&rd=1

Mvh
Morten

* Her er et eksempel på apparat der kun kan vise standardkurve (det er
tydeligt at se på LCD displayet at kurvevisningen er fast og ikke
dot-matrix), til gengæld er den billig og nem at få fat på:
http://www.medisana.de/en/products/therapy/53000.html#

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-04 12:32

Morten wrote:
> [...]
>
> Den kan tilsyneladende fås på ebay, men jeg vil hellere give lidt
> mere og købe den andet sted, da jeg ikke er tryg ved ebay.

Hej Morten

Jeg kender ikke til apparatet, du søger, men jeg kan fortælle dig, at jeg
handler MEGET på både Ebay og QXL, og jeg har til dato ALDRIG haft problemer
!!!!!!!

Desuden kan jeg se, at *apparatet* sendes med forsikring fra Tysland -
derved kan du jo få dine penge tilbage, hvis det ikke skulle dukke op.

Så jeg ville ikke betænke mig

Held og lykke med handlen!!!!

Mvh

Tina

Fra : Morten

Dato : 17-11-04 21:30

Hej

> Jeg kender ikke til apparatet, du søger

Går ud fra du ved hvad et EKG er ;)

>, men jeg kan fortælle dig, at jeg handler MEGET på både Ebay og QXL, og
>jeg har til dato ALDRIG haft problemer !!!!!!!

Jo, sælger ser da ud til at være hæderlig, men man har jo alligevel sine
betænkligheder. Kan man bestille online hvor man betaler m. Visa vil jeg
klart foretrække dette, da det er klart nemmest og allermest sikkert - det
er trods alt ~3,5 kilo kr. vi snakker om...

> Desuden kan jeg se, at *apparatet* sendes med forsikring fra Tysland -
> derved kan du jo få dine penge tilbage, hvis det ikke skulle dukke op.

Ja, de påstår godt nok "Innerhalb von Deutschland", dvs. i Tyskland, så gad
vide hvad der gælder for resten af EU.

> Så jeg ville ikke betænke mig
>
> Held og lykke med handlen!!!!

Jo tak, men jeg vil da lige prøve at søge nettet endnu mere tyndt inden jeg
bestiller

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-04 06:28

Morten wrote:
> Hej

> Går ud fra du ved hvad et EKG er ;)

Ja, det ved jeg godt, men ikke som hjemmeapparat.....beklager min
formulering.

Mvh
Tina

Fra : Morten

Dato : 18-11-04 09:28

> Ja, det ved jeg godt, men ikke som hjemmeapparat.....

Men det skal nok blive mere udbredt, vi er som altid bare bagud herhjemme...
Principelt er det jo blot et stykke simpelt elektronik (omtrent så simpelt
som en gameboy og et par fintfølende voltmetre slået sammen) og noget
software, der tegner måleresultaterne.
De avancerede, som f.eks. den jeg linkede til, indeholder algoritmer, der
kan fortælle om rytmen afviger fra normalen. Hvor alvorlig en evt. afvigelse
er kan apparatet naturligvis ikke sige noget om.

Ellers, bare se på f.eks. blodtryksmålere. De har også været enormt dyre og
kun forbeholdt professionelle, men nu fås de jo hos enhver velassorteret
isenkræmmer i alle kvaliteter og prislejer. Fysisk er apparatet mere
avanceret end EKG monitoren, men softwaren er selvsagt noget simplere.

> beklager min formulering.

Bare roligt, jeg er ikke dansklærer

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-04 14:08

> Bare roligt, jeg er ikke dansklærer
>
> Mvh
> Morten

Arghhhhh, det var ikke lige det, jeg mente - jeg klarede mig faktisk godt i
skolen for 100 år og en madpakke siden - det var formulering omkring EKG-
monitoren, der kunne lyde, som om jeg aldrig havde hørt om en sådan før, men
det har jeg selvfølgelig, men stadig bare ikke til hjemmebrug, men det er
kanon smart !!!!!
--
Tina

Fra : Dr.John

Dato : 20-11-04 14:28

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> tydeligt at se på LCD displayet at kurvevisningen er fast og ikke
> dot-matrix), til gengæld er den billig og nem at få fat på:

Hvad i alverden skal du bruge den til?
Hvis du har et betydningsfuldt problem, kan du jo få det udredt gratis via
det offentlige.
Den vil jo sikkert bare finde en masse ligegyldige ekstraslag, som du så kan
gå rundt og være nervøs for uden grund.
Symptomløse, uopdagede arrytmier er meget sjældne. Ligesom med andre sjældne
sygdomme kan vi ikke gå rundt og bekymre os om dem uden grund.
Mvh Sune

Fra : Morten

Dato : 20-11-04 23:57

> Hvis du har et betydningsfuldt problem, kan du jo få det udredt gratis via
> det offentlige.

Du har ret. Termometret har jeg jo heller intet at bruge til. På
genbrugspladsen med det

> Den vil jo sikkert bare finde en masse ligegyldige ekstraslag, som du så
> kan
> gå rundt og være nervøs for uden grund.

Det kan jeg så fortælle dig, at det vil den 100% finde, så det er jeg ikke
nervøs for.
Er det ikke omkring 50% af den voksne befolkning der dagligt har disse? Der
er så både dem der aldrig mærker dem, dem der mærker nogle og dem, der
(næsten) altid mærker dem.

> Symptomløse, uopdagede arrytmier er meget sjældne. Ligesom med andre
> sjældne
> sygdomme kan vi ikke gå rundt og bekymre os om dem uden grund.

Nogle opdager også først for højt blodtryk ved en tilfældighed - mange går
med det i årevis indtil symptomerne melder sig - og jo før for højt blodtryk
opdages, jo bedre fremtidsudsigter. (Men blodtrykmåleren er vel også
uanvendelig...)

Jeg kan dog godt se dit synspunkt, men omvendt ser jeg heller intet galt i
at man har mulighed for at kende sin sundhedstilstand, hvis man ønsker det.
Det må være en personlig sag. Jeg forstår udemærket argumenterne for begge
synspunkter og jeg mener der skal være plads til begge, uden at nogen føler
sig påduttet det ene eller det andet.

Uanset alle disse "nymodens apparater", kontakter man vel sin læge hvis man
mener der er noget galt? Har termometret gjort folk nervøse? Næppe i vores
tid, men når temperaturen begynder at vise over 40 grader, er det nok en ide
at kontakte lægen selvom man måske ikke føler sig så sløj som man synes man
burde - dvs. havde man ikke et termometer, kontaktede man måske aldrig
lægen, selvom det måske var det bedste. Omvendt kan man jo også føle sig
rigtig sløj selvom termometret kun siger 38 grader og så kontakter man højst
sandsynligt sin læge alligevel.
Blodtryksmåleren, EKG monitoren, blodsukkermåleren, fedtprocentmåleren osv.
ser jeg blot som de næste naturlige skridt i udviklingen - og helt uden at
blive teknologiforskrækket selvom teknologien tager stadigt hastigere
skridt.

At apparaterne ikke har været tilgængelige for alle skyldes jo blot at det
først er nu teknologien er ved at være på et niveau hvor mange har råd til
den samtidig med at den er mere præcis end nogensinde før.
Præcisionstermometret kom bare først, da det var billigst at masseproducere.
Blodtryksmålere koster pt. fra ca. 20 euro, blodsukkermåleren fra ca. 15
euro, fedtprocentmålere fra ca. 10 euro i Tyskland for de billigste
versioner (Tyskland er generelt en pæn del billigere sammenlignet på præcis
samme mærker og modeller). Giv 1/2-1 gang mere og kvaliteten stiger ganske
betragteligt.

Mvh
Morten