Hænge afføring
Fra : PyroStorm_DK

Dato : 17-11-04 00:07

Hej forum,

Jeg har indimellem observeret at nogle af mine fisk har afføring hængende i
lange tråde efter sig. Jeg antager umiddelbart at det er meget normalt. Dog
har jeg mistet nogle fisk og er ved nærmere eftertanke kommet til at tænke
på at netop disse fisk vist nok havde disse hænge-ting.

Har I nogen erfering med dette? / Hvad det kan skyldes.

MvHans

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-11-04 01:04

"PyroStorm_DK" <hborgen@slet.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> på at netop disse fisk vist nok havde disse hænge-ting.
>
> Har I nogen erfering med dette? / Hvad det kan skyldes.

Hvis det blot er en gråbrun "orm" der hænger ud af fisken er der ikke
noget problem, den vil også knække af
når den bliver for stor.
Der er problemmer hvis det der hænger ud af fisken er hvidt og ligner
noget trævle værk.
Hvis du så lægger mærke til fisken, så spiser den ikke af fodret, selvom
den tager det i munden, det bliver nemlig
spyttet ud igen. Fisken vil som oftes se sund og rask ud. Ser ud til at
være i god stand
Så skal du igang med medicin kassen, for fiskene er syge. Sygdommen kaldes
bugvattersot, og kan være meget vanskeligt
at komme af med med mindre du bruger medicin med nipurfrinaol(nok stavet
forkert). Handelsnavne for det er
blandt andet Aquafuran eller Furanol.

Carsten

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 17-11-04 21:26

"Carsten Gall" <cgall(fjern-dette)@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bugvattersot, og kan være meget vanskeligt
> at komme af med med mindre du bruger medicin med nipurfrinaol(nok stavet

Hej Carsten,
Tak for dit fyldestgørende svar.
Det jeg observerer nu er de gråbrune ensartede ting - altså ingen bekymring.
Men de der trævler du beskriver passer meget godt på hvordan mine dværg
guramier så ud - altså inden de døde.....

Jeg har søgt på sygdommen og fundet denne side (godt nok om malawi, men det
passer godt): http://www.malawigruppen.dk/artbugvattersot.htm
Der står at årsag bla. kan være stress, hvilket jeg må tilstå kan være
tilfældet ved mine guramier. Jeg havde en del cirkulation i vandet og nu har
jeg fået påskrevet at det kan guramier ikke lide (det havde jeg ikke
tidligere hørt). Desuden kan mine algeædere godt jagte hinanden rundt i
tanken og skabe lidt uro.

Jeg antager at jeg skal være lidt opmærksom på om nogle af mine nuværende
fisk begynder at få de hvide trævlede strenge.
(Jeg har iøjeblikket 12 rød neon, 5 gubbyer og 2 Siamesiske algeædere som
alle virker sunde) og ellers vil jeg følge dit / hjemmesiden's råd med
Aquamor behandling.

Takker igen,
MvHans

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-11-04 22:19

> "Carsten Gall" <cgall(fjern-dette)@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

I stedet for at vente på om andre af fiskene får symptomerne, ville jeg,
selvom det er dyrt, købe noget Aquafuran eller Furapond, som er billigere
end Aquafuran.
Trods prisen, er det billigere end at skulle skifte hele bestanden af
fisk ud.

Carsten

Fra : Jasper Norman

Dato : 17-11-04 22:24

Hej.

Husk at hvis du køber midlet hos en forhandler er der "risiko" for, at han
vil sælge dig Aquafuran i stedet. Dette er som bekendt beregnet til
akvarier, men indholdet er nøjagtigt det samme som AquaMORAN som er beregnet
til havedammen. Aquamoran er langt billigere. (120 kr. til behandling af
4000l vand!)

Jeg har tidligere prøvet noget der hedder "Flagyl". Dette er beregnet til
mennesker, men fungerer fint til fiskene. Som en ekstra bonus, standsede det
ikke blot sygdommen, men som noget rimeligt uhørt, kurerede det også de
fisk, der allerede viste tegn på "2. fase" af bugvattersot. Dvs. den
trådlignende afføring, stillestående fisk på bunden. Flagyl koster ca. det
samme som Aquamor. Eneste minus er, at du skal have din læge til at udskrive
det, men med mindre at han er helt urimelig, går det nok. Doseringen findes
på nettet, men hvis du ikke kan finde den, har jeg liggende et eller andet
sted.

Mvh

Jasper

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 17-11-04 23:53

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

findes
> på nettet, men hvis du ikke kan finde den, har jeg liggende et eller andet

Mange tak for de gode svar. Jeg skulle mene at der ikke er fare på færde,
men vil lige vende det med min fiskepusher - just in case. Fiskene spiser
fint, er ikke udspilede, er ikke stillestående. Måske skulle jeg skille mig
af med en af algeæderne, de er alligevel ved at være lidt store.... Hvilket
minder mig om at jeg lige skal spøge om noget andet = ny tråd.
MvHans