Fald fra seng.
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 16-11-04 23:58

JA så skete det desværre.

Mor kunne i dag berrete at lillepigen (8 mdr) var hoppet ud af tremmesengen
på egen hån i morges (efter jeg var taget på arbejde). Jeg begriber dog ikke
hvordan, da den stod sådan at hun netop kunne få armene op over og så heller
ikke mere.

Men sket er sket og jeg har nu naturligvis sænket sengebunden så kanten af
sengen kun når hende til hagen. Burde de have taget til lægen? Hun var
selvfølgeligt ulykkelig et stykke tid efter, men ser sådan set OK ud nu og
har hverken blå mærker, buler eller noget Og er også fint glad.

Hun er simpelt hen skvattet ned fra omkring 1 meters højde så... ;(

Hun må jo have stoppet alle dynerne sammen i et hjørne, stilt sig på dem og
hoppet eller noget.

Men:

Vi var bange for måske en hjernerystelse, en bekendt havde fortalt at man
kunne tjekke det ved at tjekke om pupillerne trak sig sammen når man lyste i
øjet og hvis de gjorde var der ingen hjernerystelse. Er dette korrekt?

Bør vi få hende tjekket hos lægen selvom hun virker ganske normal nu?

Fra : Laziter [9440]

Dato : 17-11-04 07:06

"Martin / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> hvordan, da den stod sådan at hun netop kunne få armene op over og så

Børn kan tit mere end man lige regner med, deres sande evner kommer til livs
når mor og/eller far ikke kigger på.

- klip -

> [...]
> øjet og hvis de gjorde var der ingen hjernerystelse. Er dette korrekt?
>
> Bør vi få hende tjekket hos lægen selvom hun virker ganske normal nu?

Der skal meget til at børn får hjernerystelse, min datter har også prøvet
fald af forskellig art og landingerne har nogle gange set drabelige ud, men
heldigvis er der intet sket.
Der er lidt læsestof på denne side:
http://www.netdoktor.dk/vagtlaegen/fakta/hovedtraumeboern.htm

Mvh
Benjamin

Fra : Lars Raaby

Dato : 17-11-04 07:18

Martin / Fårevejle skrev bl.a.:
> [...]
> hun netop kunne få armene op over og så heller ikke mere.
>
> Bør vi få hende tjekket hos lægen selvom hun virker ganske

Jeg ville tage en tur forbi lægen.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 17-11-04 09:51

Hej!

Min søn på 9 mdr. tog faldet fra puslebordet. Jeg ckeckede at han kunn
bevæge arme, ben mv., sidde, stå og kravle. Jeg ringede derefter til lægen,
som sagde, at man bare skal holde øje med, om kontakten til barnet er som
den plejer. Er den ikke det, så det er til lægen eller på skadestuen.

Hej fra Lisa

Fra : rasmus carlsen

Dato : 17-11-04 09:54

"Martin / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Bør vi få hende tjekket hos lægen selvom hun virker ganske normal nu?

- hellere en gang for meget end en gang for lidt. Men er hun glad har hun jo
ikke slået sig og er hun ellers som hun plejer er der vel ingen grund til at
suse til doktoren.

ras

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 17-11-04 10:37

Martin / Fårevejle wrote:

> [...]
> øjet og hvis de gjorde var der ingen hjernerystelse. Er dette korrekt?
> Bør vi få hende tjekket hos lægen selvom hun virker ganske normal nu?

For et par måneder siden tog min knægt (15 mdr. på tidspunktet) faldet
ud over ryggen på en triptrap stol, lige ned på hovedet. Mor blev nervøs
og ringede til mig, der var på vej hjem fra arbejde. Vi besluttede at
vente med at se hvad vi skulle gøre, til jeg var hjemme ca. 15-20 min.
senere, da han virkede til at være ok, selvfølgelig grædende pga. han
havde slået sig, men ellers ikke noget.
Få min. efter ringede hun igen, for nu var han pludseligt blevet totalt
sløv, ja nærmest faldet i søvn - Og dét er absolut ikke noget han plejer
om morgenen Derfor besluttede vi omgående at skulle på skadestuen,
og min kollega, der tilfældigvis kørte mig hjem den morgen, tilbyd
venligst at køre os derhen - Det var jo dejligt.
Da jeg kom hjem var han stadigvæk meget sløv, nærmest sovende, og det
var han også da jeg bar ham ud til bilen. Men vi havde ikke kørt mere
end nogle få min., så vågnede han op - Og kort tid efter var han
virkeligt vågen, kiggede ud gennem ruden og fulgte helt med i hvad der
foregik.
På hospitalet var det ligeså - Han var dødnysgerrig, hvad skete der mon
her, fulgte fint med da først en sygeplejerske, siden en læge kom og
tilså ham - På et tidspunkt var han faktisk på vej ud for at undersøge
skadestuen/hospitalet på egen hånd

Konklusionen var, at der ikke var skt noget udover at han selvfølgelig
havde slået sig, men intet som helst alvorligt.
Sløvheden/trætheden, der jo kom og forsvandt igen indenfor kun ½ time,
måtte være en kombination af, dels at det jo var tidligt om morgenen,
dels faldet, chok'et og at han havde slået sig.
Men der var intet alvorligt sket - Heldigvis

Som nogen har skrevet, små børn kan faktisk klare mere end man sådan
lige regner med - Måske især som forældrer

Mvh. Jan

Fra : TriDane

Dato : 18-11-04 00:05

Jan Allan Andersen <akkernospam@ofir.dk> wrote in

snip

> Som nogen har skrevet, små børn kan faktisk klare mere end man sådan
> lige regner med - Måske især som forældrer
>

> Mvh. Jan

Som vores kompagnichef sagde da jeg aftjente min værnepligt i
kamptropperne: "De kan holde til dobbelt så meget som de selv tror de
kan holde til - og 10 gange så meget som Deres mor tror de kan holde
til". Der er nok lidt sandhed i det.

mvh.
Kim

Fra : Lars Raaby

Dato : 18-11-04 06:50

TriDane skrev bl.a.:

> [...]
> tror de kan holde til - og 10 gange så meget som Deres mor
> tror de kan holde til". Der er nok lidt sandhed i det.

Faldt i også ud af sengen? *g*

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : TriDane

Dato : 18-11-04 20:05

"Lars Raaby" <Lars@8840.dk> wrote in news:419c37e5$0$161
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Faldt i også ud af sengen? *g*

Ja, man skulle nok have været der . Nej, min pointe er mere at jeg
nogen gange er nødt til at tage mig selv i ikke at være så overforsigtig
som jeg er blevet efter jeg er blevet forælder.

mhv.
Kim

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 17-11-04 12:38

"Martin / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> wrote in message news:<419a8605$0$66395$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

<snip>

> Hun er simpelt hen skvattet ned fra omkring 1 meters højde så... ;(

Det er godt, at de i den alder nærmest er lavet af gummi

> [...]
> øjet og hvis de gjorde var der ingen hjernerystelse. Er dette korrekt?

Det tror jeg. Men jeg ville ikke eksperimentere med det selv; ikke
fordi jeg er bange for at gøre skade, men fordi jeg ikke ville stole
på min egen evne til at udføre undersøgelsen og tolke resultatet
korrekt. Måske hvis jeg havde set det gjort af en læge nogle gange ...

> Bør vi få hende tjekket hos lægen selvom hun virker ganske normal nu?

Hvis hun virker ganske normal, kan jeg ikke se nogen grund til at gå
til lægen. Hold lidt ekstra øje med hende, det er alt.

MEN: Hvis du (eller din kæreste) stadig går rundt og er lidt nærvøse,
så tag til lægen alligevel. Det skader ikke, det er rart at blive
beroliget, og jeres nervøsitet kan lynhurtigt forplante sig til
barnet.

VH
Kristian

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 17-11-04 17:20

Ok takker for svarene

Hun virker stadig helt normal, så jeg vil konkludere at der ikke skete noget
ved faldet.

Bare vildt de kan skvatte dobbelt deres ejen højde ned uden der sker
noget...

Svarer jo til vi andre spriger ud fra 3,5-4 meters højde ;)

Fra : Holst

Dato : 17-11-04 18:16

Martin / Fårevejle wrote:

> [...]
> noget...
>
> Svarer jo til vi andre spriger ud fra 3,5-4 meters højde ;)

Nej, det gør det ikke noget. Tyngdeaccelerationen, der er årsagen til
den fart, hvormed du rammer jorden, er den samme både for små børn og
voksne mennesker.

Men generelt er små børn meget mere hårdføre. Det sker vel nærmest
årligt, at man i aviserne kan læse om ganske små børn, som er skvattet
ud af et vindue i 2. eller 3. sals højde stort set uden nogen skrammer.
Det var næppe gået så godt for voksne mennesker.

I øvrigt er amerikanerne de eneste, der har en væsentlig anden
tyngdeacceleration end os. Deres er nemlig omtrent tre gange større end
vores, og det gælder både for børn og voksne.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 17-11-04 18:39

> Ok takker for svarene
>
> Hun virker stadig helt normal, så jeg vil konkludere at der ikke skete
noget
> ved faldet.

Det var godt, der er heller ikke noget værre end at rende rundt med en
bekymring om de små nu har det skidt.

> Bare vildt de kan skvatte dobbelt deres ejen højde ned uden der sker
> noget...

De kan holde til en del de kære små, de lander måske ikke så graciøst som en
kat, men de kommer sjældent til skade

Mvh
Benjamin

Fra : Bo Warming

Dato : 18-11-04 14:49

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> skrev i en meddelelse
> De kan holde til en del de kære små, de lander måske ikke så graciøst som
en
> kat, men de kommer sjældent til skade

Når folk overlever ulykke, siger lægerne altid "Det var et rent mirakel" men
faktisk er det såre normalt at også voksne overlever fald fra 2 - og evt 5
og evt 10 og endda i sjældne tilfælde hundreder - gange deres egen højde.

Læger lyver for at vi skal tro at lægekunst kan udføre mirakler.
Og at de ydmygt deler æren med naturen - beskedne og saglige. Naturen har
99,9% af ære for al helbredelse.

Min kones katte klarer endnu mere fald - og babyer har ikke kalk i
knoglerne men blød elastisk brusk. Vi er piveskide idag. "Kravl nu ikke op i
det træ, du falder ned og slår dig ihjel" påbydes børn selv om små
æbletræer. Det man ikke dør af, bliver man stærkere af.(Nietzsche)

Hvis folk tror "nu dør jeg" så dør de ofte, men vi har ikke evnet at skade
små babyer med dommedagsprofetier - det er måske den vigtigste årsag til dit
mirakel.

Fra : Jan Hvillum

Dato : 17-11-04 22:33

"Martin / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> nedfældede i en
meddelelse <419a8605$0$66395$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> [...]
>øjet og hvis de gjorde var der ingen hjernerystelse. Er dette korrekt?

Nej det er det ikke. Hvis pupillerne er udspilede er det tegn på tryk
i hjernen, dvs. en større blødning. Men før det når så langt vil
barnet formodentlig blive sløvt og svært at holde vågen. Hvis I
oplever dette er det 112 pronto!

Svimmelhed, hovedpine (ved godt det er svært på en 8mdrs. baby) samt
opkast er tegn på hjernerystelse. Det ville jeg vælge at gå til læge
med.
>Bør vi få hende tjekket hos lægen selvom hun virker ganske normal nu?
Hvis hun virker normal skulle jeg mene det er unødvendigt, men hold
selvfølgelig øje med det.

-----
Venlig hilsen
Jan Hvillum