Økonomi problem igen.
Fra : Jimmi Wolff

Dato : 16-11-04 19:05

Hej Allesammen

Nu har jeg igen en opgave i økonomi jeg ikke kan få hul på.

Her kommer opgaven.

Opg:
Der udstedes et 8 + 2,87 pantebrev.

Beregn løbetid og effektiv rente for et nyudstedt pantebrev,
der har halvårlige terminer, og som lige er handlet til kurs 80.

Håber nogen gider at hjælpe.

M.V.H
Jimmi W.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 17-11-04 10:26

Jimmi Wolff wrote:
> [...]
>
> Beregn løbetid og effektiv rente for et nyudstedt pantebrev,
> der har halvårlige terminer, og som lige er handlet til kurs 80.

Min oldgamle 'Erlang: Matematiske tabeller' indeholder en s.k.
'Annuitetstabel 3', som 'angiver 'den ydelse, der skal betales hver
terminsdag i n på hinanden følgende terminer, når en gæld på 100 kr. skal
forrentes og afdrages, og når rentefoden er r'

Formlen lyder: Y = 100 * r : (1 - (1 + r)^(-n))

I dit eksempel må r vel være 0.04, og Y = (8 + 2.87)/2

Jeg mener ikke, det er særligt let/(muligt?) at 'isolere n' fra formlen, så
der er næppe meget andet at gøre end at fatte lommeregneren - og 'sjusse'
sig igennem! :)

(I øvrigt ville jeg mene, at oplysningen om nylig handel til kurs 80 i
sammenhængen er irrelevant og overflødig/vildledende!)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 17-11-04 12:30

Hans Henrik Hansen wrote:
> I dit eksempel må r vel være 0.04, og Y = (8 + 2.87)/2

vrøvl: Y = (8 + 0.0287)/2

, skulle der have stået - men dét *havde* du vel selv allerede
gennemskuet? :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 17-11-04 12:55

Hans Henrik Hansen wrote:

> vrøvl: Y = (8 + 0.0287)/2
>
> , skulle der have stået - men dét *havde* du vel selv allerede
> gennemskuet? :)

Kunne man nu blot 'holde kæft' med tilbagevirkende kraft (*har* faktisk
prøvet at slette det seneste indlæg!)

Nej: Y = (8 + 2.87)/2, *må* være rigtigt - og jeg får 'svaret' til 'lidt
over' 11 terminer (5 ½ år)!!
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-11-04 17:47

Scripsit Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk>

> (I øvrigt ville jeg mene, at oplysningen om nylig handel til kurs 80 i
> sammenhængen er irrelevant og overflødig/vildledende!)

Jeg forstod det sådan at den "effektive rente" der blev spurgt om var
set fra kurs-80-erhververens synspunk.

--
Henning Makholm "So you're nostalgic for a whole two-month period?"

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 17-11-04 18:16

Henning Makholm wrote:
> Jeg forstod det sådan at den "effektive rente" der blev spurgt om var
> set fra kurs-80-erhververens synspunk.

OK - sådan *kunne* det vel osse opfattes(?)
Men i så fald synes jeg nu, opgaveformuleringen savner nogen klarhed! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 19-11-04 11:49

Hans Henrik Hansen wrote:

> OK - sådan *kunne* det vel osse opfattes(?)
> Men i så fald synes jeg nu, opgaveformuleringen savner nogen klarhed! :)

Bortset fra det: 'Opgavestilleren' (Jimmi Wolff) har været tavs som graven,
siden han søsatte 'opgaven' - det ku' da være rart at høre lidt om
'skoleløsningen', når dén engang foreligger! :)
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jens Olsen

Dato : 17-11-04 21:22

"Jimmi Wolff" <jimmi1311"FJERN_DETTE"@tele2adsl.dk> wrote in message news:<4irmd.1791$XB5.1260@news.get2net.dk>...
> [...]
>
> Beregn løbetid og effektiv rente for et nyudstedt pantebrev,
> der har halvårlige terminer, og som lige er handlet til kurs 80.

Nu har dette vel ikke lige noget med videnskab at gøre.

J.O.