Helårsbeboelse i båden?
Fra : Per Ravn

Dato : 16-11-04 13:02

Hej Group

Min kone og jeg går og lidt og tænker på, at bo fast i vores båd. Dog ikke
vores nuværende båd idet den nok ville blive en anelse for upraktisk i det
lange løb.

Men spørgsmålet er nu som så:

Hvor i alverden kan man få lov at bo i sin båd? Vi bor i Kolding nu og ville
da helst undgå at komme alt for langt væk herfra.

Per

Fra : hansi.

Dato : 16-11-04 14:04

Tror ikke Kolding accepter det, hvis i har nødraketter i båden

Fra : Per Ravn

Dato : 16-11-04 14:27

Kolding vil overhovedet ikke acceptere det

Fra : Preben Christensen

Dato : 16-11-04 17:38

Hej Per

Siden hvornår er de holdt op med at lade folk bo i båden hele året i
Kolding??
Prøv at hør dem ad i Haderslev

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Per Ravn

Dato : 16-11-04 18:32

Hej Preben

Jeg kan huske, vel nok omkring for 4-5 år siden efterhånden at der var noget
røre omkring beboelse i både i Kolding og det blev desværre ulovligt. Jeg
har snakket med dem omkring at få lov, men nej.

Men jeg kunne sagtens forestille mig at bo i Haderslev, hvis det er muligt
dernede. Det er da ikke så langt fra Kolding og tilmed en vældig hyggelig
by. Så det vil jeg prøve at undersøge.

Per

Fra : sailor99

Dato : 16-11-04 19:27

Hej Per!

Prøv at kontakte Haderslev kommunes tekniske forvaltning. Der ligger i
forvejen 1 helårsbåd på nordsiden.

Mvh
Georg, Haderslev

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-11-04 22:43

Forbudt at have folkeregister adresse i havnene eller bare forbudt at være
der hele tiden ??

I min havn kan man ligge fast. - bare man har folkereg.adre et andet sted.

Bjarke

Fra : Per Ravn

Dato : 16-11-04 23:56

Hvis det er Kolding du mener er det forbudt at være der hele tiden og jo
derfor også at have folkeregisteradresse.

Per

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cndsaa$1q9e$1@news.cybercity.dk...

Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 16-11-04 17:14

Jeg mener det er muligt i Bogense, men det er selvfølgelig et stykke væk...

Mvh
Andreas.

Fra : Egon Stich

Dato : 18-11-04 16:07

> [...]
ville
> da helst undgå at komme alt for langt væk herfra.

For ikke så mange år siden blev der vedtaget lov, der tillod mennesker at
have folkeregisteradresse på en båd.
Og altså følgeligt bo på båden.
At så visse kommunalpolitikere ikke synes de skal holde loven, kan vel give
anledning til lidt slagsmål med tumperne?

MVH
Egon.

Fra : Per Ravn

Dato : 18-11-04 17:03

Hej Egon

Vil du dermed sige, at havnen rent faktisk ikke kan forhindre en i at bo på
sin båd?

Det vil jeg helt klart undersøge nærmere.

Per

Fra : MAXI-87

Dato : 18-11-04 21:13

> Hej Egon
> Vil du dermed sige, at havnen rent faktisk ikke kan forhindre en i at bo

> sin båd?
> Det vil jeg helt klart undersøge nærmere.
Hej
sakset fra Kolding lystbådehavns hjemmeside:
http://www.koldinglystbaadehavn.dk/dansk_menu.htm
Beboelse m.v.:
Inden for Kolding Havns søområde er det, bortset fra midlertidig
ferieophold, forbudt at benytte sin lystbåd, husbåd eller nogen som helst
form for flydende fartøj som permanent/fast bopæl eller som helårsbeboelse.
Inden for Kolding Havns landarealer er opslåning af telte, hensætning af
campingvogne og autocampere samt oplægning af husbåde forbudt.

Hilsen
Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-11-04 17:23

Egon Stich skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> At så visse kommunalpolitikere ikke synes de skal holde loven, kan
> vel give anledning til lidt slagsmål med tumperne?

Det er rigtigt. Den nye CPR lov siger klart, at man skal have
folkeregisteradresse, der hvor man bor, og at det også er lovligt at bo på
båd, campingvogn osv.

Men det forhindrer ikke, at sejlklubber og havne osv kan have deres egne
interne regler. Det er jo heller ikke lovligt at bo i f.eks. erhvervslejemål
blot fordi man tilmelder sig på adressen. Loven er ikke en automatisk ret
til at omgå f.eks. lokalplaner osv, så hvis en given havn ikke tillader
helårbeboelse ifølge deres vedtægter, så er der ikke meget at gøre. Ofte
ligger lystbådehavne i områder, der er udlagt til rekreative formål.

Mange havne siger nej til helårsbeboelse, fordi de ellers kan påtage sig
ansvar i forbindelse med snerydning samt visse sanitære forpligtigelser,
f.eks. bortskaffelse af affald, adgang til vand osv.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-11-04 19:16

Og der er noget "design" i det. Mange havne/kommuner tillader at man bor i
en alm. båd, men ønsker ikke husbåde, da det ændrer havnens karakter og
dermed kan komme i konflikt med lokalplanen.

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-11-04 03:41

Bjarke Christensen skriblede og skrablede følgende:

> Og der er noget "design" i det. Mange havne/kommuner tillader at man
> bor i en alm. båd, men ønsker ikke husbåde, da det ændrer havnens
> karakter og dermed kan komme i konflikt med lokalplanen.

Jeg tror ikke, at det kun er det. Mange havne har regler om, at en båd skal
være sødygtig. En husbåd kan næppe betegnes som sødygtig....

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-11-04 20:09

Muligt, og fornuftigt, men det er altså lokalplanen der er den konkrete
begrundelse i Greve.

Jeg kunne godt tænke mig at prøve at bo i en båd, men et hus på pontoner ser
bare forkert og fuldstændig charme-forladt ud.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-11-04 12:03

Bjarke Christensen skriblede og skrablede følgende:

> Muligt, og fornuftigt, men det er altså lokalplanen der er den
> konkrete begrundelse i Greve.

Sådan er det nok i mange havne. Jeg tror i øvrigt ikke, at der er ret mange
havne, hvor man må bo lovligt, altså hvor det fremgår af havnens egne
regler, at det er tilladt.

> Jeg kunne godt tænke mig at prøve at bo i en båd, men et hus på
> pontoner ser bare forkert og fuldstændig charme-forladt ud.

Jeg har set husbåde, som er ganske flotte og interessanse, der er bl.a. et i
Lynettehavnen. Men det er også huse, som koster over 2 mil, så det er knap
så interessant. Det i lynettehavnen har iøvrigt været omtalt i TV for
nyligt.

Men skal det ligne et almindeligt hus, så er charmen i mine øjne også væk.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-11-04 13:05

Det er sikkert rigtigt, men i Hundige er der nu klare regler. Se nedenfor.

/Bjarke

Information fra Hejren

Fastliggerafgift

Der indføres fastliggerafgift fra 1. januar 2005. Nye fastliggere der
kommer efter denne dato skal betale en afgift på kr. 6.000,00 årlig ekskl.
havneafgift, bad (kr. 500,00 pr. tilmeldte) og el.

Der etableres en overgangsordning for dem der allerede er fastliggere
i havnen. For 2005 opkræves kr. 2.000,00 stigende årlig med kr. 1.000,00,
til samme beløb som nytilkomne.

Fastliggerafgiften og bad opkræves årlig forud i januar måned.
Havneafgift følger øvrige kontrakthavere og betaling af el foretages efter
aflæsning af bimåler.

Fastliggerafgiften dækker kontrakthaveren og dennes husstand.

Ved husstand i denne forbindelse forstås ægtefælle/samlever og
eventuelle børn.

Information fra Mågen

Fastliggerafgift

Der er i Ø-udvalget enighed om, at fastliggerafgiften hen over tid
glidende skal tilpasses afgiften i omkringliggende havne.

Fastliggerafgiften for 2005 vil udgøre 1600,00 kr. + moms i alt 2.000
kr.
I beløbet indgår 400,00 kr. til Trivsel (klubhuset) til dækning af
merforbrug.

Fastliggerafgiften dækker pladsejeren og dennes husstand.

Ved husstand i denne forbindelse forstås ægtefælle/samlever og
eventuelle børn.

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
snip

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 20-11-04 17:49

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse.

> Men skal det ligne et almindeligt hus, så er charmen i mine øjne også væk.
>
> Claus

Det er jeg nu kun halvenig i........ idet beliggenheden, miljøet og dermed
udsigten er det som drager mig når vi taler om husbåde.

MVH

Alvin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-11-04 18:06

Alvin A. Bang skriblede og skrablede følgende:

> Det er jeg nu kun halvenig i........ idet beliggenheden, miljøet og
> dermed udsigten er det som drager mig når vi taler om husbåde.

Den føromtalte dyre husbåd ligger i et lille og beskidt bassin i
lynettehavnen, formentlig een af de grimmeste havne i danmark

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-11-04 18:58

Ja, og Alvin's "beliggenheden, miljøet og dermed udsigten" kan jo også nydes
fra et smukt fartøj.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-11-04 00:56

Ja ja... nu er det jo smag og behag!!!

Selv synes jeg de nye husbåde man langerer er umådeligt grimme og slet ikke
har noget med båd at gøre... men derfor agter jeg alligevel at respektere de
som synes om dem, og dem der bygger dem...

Hvorvidt havne vil have husbåde, fastliggere og hvad de nu kaldes... kommer
vist helt af sig selv... Tag nu københavns området, der var enkelte der
kunne bo på et gamelt fyrskib på Chrstianshavn... men det var utænkeligt at
have husbåd i erhvershavnene... da man havde brug for alt kapaciteten til
anløbne skibe...

Sådan var det også i F.eks. esbjerg... men kigger man ned i havne basinerne,
der er der pludselig anlagt en lystbåde havn midt inde i erhvershavnen... i
Sønderbog har man også pludselig fået muligheden for husbåd... Årsagen er
enkel... de havne som tidligere var travle har ganske enkelt ikke noget at
lave mere... så nu er valget vel!!! skal havnen dø, eller skal vi finde nye
måder at gøre miljøet attraktivt på... Tager man syd for grænsen til
Flensborg har de allerede dernede forstået at forene havnen, lystbåde og
miljø med hindanden... og dermed skabt grundlag for turisme, restaurenter,
cafér o.s.v. der er kort sagt kommet "Liv" på havnen igen...

Det kommer vi også til at se herhjemme... men så er det jo lige... de nye
husbåde skaber ikke miljø for dem der kun skal se på det!!!!

JR

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cno0k2$1g3v$1@news.cybercity.dk...