Lommepenge
Fra : Charlotte Jensen

Dato : 16-11-04 11:55

Hvad giver i jeres børn i lomme penge og hvad skal de lave for at få
pengene?
Hvor meget kan man forlange at børn på hhv. 4 og 6 år skal lave?
De vil have en masse , men vil ikke rigtigt lave noget for at kunne få.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-11-04 12:59

Charlotte Jensen wrote:
> Hvad giver i jeres børn i lomme penge og hvad skal de lave for at få
> pengene?

min søn får ikke ugentlige lommepenge, da han ikke har kunne administrere
pligter versus penge....
han får dog 10 kr når han rydder op på værelset mod forlangende....

derudover har han forskellige pligter som han har her i hjemmet, ikke noget
fast på daglig basis, men ting han skal ikke desto mindre...
feks at gå ud med skraldeposen, selv sørge for at vasketøjet ender i
vasketøjskurven, hjælpe med at dække bord/rydde af bordet, rydde op efter
sig selv i huset og det sidste der er kommet på af pligter er en ugentlig
maddag, hvor han selv fastsætter menuen, og vi så hjælper ham med at lave
det.

> Hvor meget kan man forlange at børn på hhv. 4 og 6 år skal lave?
> De vil have en masse , men vil ikke rigtigt lave noget for at kunne
> få.

jeg har det med at sætte tæring efter næring*G*
hvis de ikke vil yde så kan de heller ikke nyde..... en mulighed kunne være
at lave en "pligtbog" hvor der er skrevet alderssvarende små opgaver ned,
som så bliver krydset af, og hver opgave er så et antal kroner værd... og så
når ugen er overstået bliver opgaverne talt sammen og det rette beløb
udbetalt...
det kan fungere for nogen.... jeg ved dog ikke om det er noget for jer...

der er lige så mange metoder med lommepenge som der er børn i verden, så det
handler i reglen om at finde ud af hvor jeres principper ligger....
feks ved at tage stilling til følgende:

skal børnene lave noget for pengene?
hvad er målet med lommepenge? (feks skal de lære at arbejde for pengene,
eller er det vigtigere at de lærer at husholdningen er et fælleskab som alle
skal deltage i?)
hvor stor en forskel skal der være på alderen og pengene udbetalt?
hvad skal pengene bruges til?
og så videre*G* (jeg er lidt tom lige nu, men det herover kan give jer en
ide....)

jeg har prøvet flere måder gennem tiden, og er endt med den jeg bruger nu,
hvor min søn har hans faste pligter i huset som skal ordnes (ligesom vi
andre har uden at få løn for det) og hvor han stadig har mulighden for at
tjene en skilling når muligheden byder sig.....
min søn har sin fars økonomiske gen, hvilket betyder at han er god til at
spare sammen, men også god til at bruge pengne når han vil have noget*G*
han har feks lige sparet 130 kr sammen til et sæt spillekort (yu-gi-oh). via
lommepenge og gaver fra bedsteforældre. det har taget ham et par måneder.

vi har forsøgt at lære ham om økonomi ved at lade ham selv regne ud hvor
mange penge han har, hvad han kan tjene, give ham mulighed for at låne (hvis
vi feks er ude og han ikke har sin pung med, men gerne vil købe noget). han
er hamrende dygtig til det, sørger ALTID for at betale sin "gæld", er altid
taknemmelig og forstår at håndtere sine penge ansvarligt (for en 10 årig*G*)
det bør dog også siges at vi ALTID sørger for at tale med ham om et
potientelt stort køb, inden han handler, så han forsstår konsekvensen af
det... synes vi det er noget slam han vil købe, lægger vi ikke skjul på det,
og vi har endda nedlagt veto mod de værste gejl.... vi vil gerne at han
lærer at kvalitet går over kvantitet.....

--
Knus, Sabina
DK Shadowfax

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 16-11-04 12:55

On 16/11/04 11:55, in article
4199dc9c$0$86949$edfadb0f@dread16.news.tele.dk, "Charlotte Jensen"
<charlotte78@mail.dk> wrote:

> [...]
> Hvor meget kan man forlange at børn på hhv. 4 og 6 år skal lave?
> De vil have en masse , men vil ikke rigtigt lave noget for at kunne få.

Min søn på 5 år får 2 kroner om ugen.
Det er ikke meget, men efter min mening nok når man er fem år.
Jeg har den holdning, at alle familiemedlemmer skal hjælpe til i hjemmet -
og de skal gøre det ganske gratis, fordi sådan er det at være en del af en
familie. Lommepengene skal være helt uafhængig af arbejdsindsats og gives
for at lære børn om økonomi og selvstændighed.

Til større børn, mener jeg godt at man udover lommepenge, kan tilbyde dem
jobs som de får penge for, men det skal være opgaver der ligger udover de
almindelige huslige gøremål der normalt er i enhver familie.

Jeg mener at børn på 4 år skal have maks. 10.- om ugen og børn på 6 år maks.
15.-

De fleste giver vist mere...

Venlig hilsen
Charlotte

Fra : Anita

Dato : 16-11-04 18:06

Charlotte Jensen wrote:
> Lommepengene skal være helt uafhængig af
> arbejdsindsats

Hvorfor? Når de bliver større og skal ud tjene egne penge, er det da en stor
fordel at have opdaget, at man får mere for at knokle end for at dovne. Og
ikke mindst at ens jobmuligheder er bedre, hvis man ikke er bange for at
bestille noget.

Set fra mit stolesæde er der ret stor sammenhæng mellem hvor meget man laver
og den økonomiske gevinst.

Men jeg har også tjent mine egne lommepenge siden jeg var ca. 12 år. Derfør
fik jeg lommepenge for at støvsuge og tørre støv af. Alt andet var
forventet.

Venligst Anita

Fra : SE

Dato : 17-11-04 06:01

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Derfør
> fik jeg lommepenge for at støvsuge og tørre støv af. Alt andet var

Jeg vil vælge at sige, at alt hvad der har med de daglige gøremål at gøre -
er der ikke betaling for. Er det barnets opgave at gå ud med
skraldespanden - jeg så gør han/hun det, fordi det er med til at få det hele
til at køre - ikke fordi der kan tjenes lidt ved det.

Selvfølgelig kan der tjenes lidt ved ekstraordinære opgaver som ikke
sædvanligvis forventes af barnet, men ellers ikke.

Ellers ender man med et barn der spørger "Hvad får jeg for det?", hver gang
man beder det om at gøre noget - eller et barn der bare "lige pludselig"
ikke har brug for penge, fordi han ikke gider at dække bord/rydde op/vaske
op den dag - hvis han ellers fik penge for det.

Så er det sgi svært at gå tilbage til "alle hjælper alle"-modellen.

/se

Fra : Anita

Dato : 17-11-04 22:27

SE wrote:
> Ellers ender man med et barn der spørger "Hvad får jeg for det?",

Det kommer jo an på hvordan man angriber det.
Eksempelvis så der er et fast beløb for x antal gøremål (som mor og far
bestemmer). Springer man over trækkes der fra i udbetalingen.

Men jeg synes da også det er helt fint, at der er faste opgaver som
forventes og lommepengene gives for ekstra hjælp. Jeg ser egentlig ingen
forskel i principperne bag. På sidstnævnte måde belønnes man stadig for
ekstra flid, hvilket jeg synes er glimrende.

> Så er det sgi svært at gå tilbage til "alle hjælper alle"-modellen.

Man skal naturligvis vælge en løsning som passer til en selv og sin familie.
Man kan ikke leve efter principper som man ikke selv går ind for.

Venligst Anita

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 17-11-04 08:47

> [...]
> ikke mindst at ens jobmuligheder er bedre, hvis man ikke er bange for at

Når man taler dagligdags gøremål mener jeg at børnene har godt af at lære at
det er sådan noget man bare gør. Det skal gøres! Jeg får heller ikke penge
for at vaske røj, gøre rent, lave mad, putte i og tømme opvaskeren, ordne
have osv. her hjemme - det er nemlig ikke et job, det er alm. hverdagsting!

> Set fra mit stolesæde er der ret stor sammenhæng mellem hvor meget man
laver
> og den økonomiske gevinst.

Det er der ikke i vores hjem! Det er der på min arbejdsplads, men det er
noget helt andet...!

Vil børnene tjene en ekstra sjat kan de feks. hjælpe til med hundene, det
kommende hvalpekuld osv. Ting der ikke er hverdagsting, men hverdagsting
kommer de ikke til at tjene på! Så bliver de heller ikke straffet for at
hoppe en opvask over!

--
Litter planned Spring 2005
http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 18-11-04 15:57

On 16/11/04 18:06, in article 419a31e5$0$13732$ba624c82@nntp03.dk.telia.net,
"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
> Men jeg har også tjent mine egne lommepenge siden jeg var ca. 12 år. Derfør
> fik jeg lommepenge for at støvsuge og tørre støv af. Alt andet var

Når de bliver voksne og skal stifte familie, vil de ikke modtage løn for det
arbejde de laver i familien. De vil udføre arbejdet for at familien skal
trives, ikke for at tjene penge.
Penge tjener man ved at have et arbejde, hvis formål (som regel) er at tjene
penge. Jeg vil være meget ked af, at min søn ser fordelen ved husligt
arbejde i form af penge - han skulle gerne have forståelse for, at fordelen
er at familien trives bedst, når alle gør deres del af arbejdet.

Som jeg nævnte kan man, når børnene er lidt større, udenom både lommepenge
og alm. Husligt arbejde, tilbyde dem jobs - helt på samme måde som det
foregår ude i "verden".

Jeg tjener penge når jeg går på arbejde.
Jeg tjener ikke penge, når jeg gør rent herhjemme, men jeg kan alligevel få
øje på fordelene ved at gøre rent

Jeg har skam også arbejdet siden jeg var 12 år, men jeg havde pligter hjemme
og jeg fik lommepenge - uden årsagssammenhæng.

Mvh.
Charlotte

Fra : Anita

Dato : 18-11-04 17:31

Charlotte Jensen wrote:
> Penge tjener man ved at have et arbejde, hvis formål (som regel) er
> at tjene penge.

Jeg kan sagtens følge dig. Men jeg tror mange forældre oplever at det er
svært at få ungerne til at gøre hvad man beder dem om, hvis der ikke er
nogen som helst form for gulerod. Klart de skal bidrage til at hverdagen
fungerer. Hvilket jeg også er fortaler for. Men jeg ser intet galt i at
opgaver ud over det sædvanlige belønnes økonomisk. Flid skal helst kunne
betale sig (både personligt og økonomisk).

> Jeg har skam også arbejdet siden jeg var 12 år, men jeg havde pligter
> hjemme og jeg fik lommepenge - uden årsagssammenhæng.

Tja, da jeg tjente mine egne penge forsvandt alt hvad der hed lommepenge.
Gradvist skulle jeg selv betale for mere og mere selv, således at mine
forældres økonomiske støtte ebbede ud. Det var sådan set okay. Jeg har i
hvert fald lært at være økonomisk.

Venligst Anita

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 18-11-04 18:00

On 18/11/04 17:30, in article 419ccc89$0$22678$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> wrote:

<snip>

> [...]
> opgaver ud over det sædvanlige belønnes økonomisk. Flid skal helst kunne
> betale sig (både personligt og økonomisk).

Jamen så er vi jo enige.
Ingen lommepenge for sædvanligt husarbejde, men økonomisk belønning ved
opgaver udover det sædvanlige. Det var egentlig også det jeg startede med at
sige

Fra : Anita

Dato : 18-11-04 19:19

Charlotte Jensen wrote:
> Jamen så er vi jo enige.
> Ingen lommepenge for sædvanligt husarbejde, men økonomisk belønning
> ved opgaver udover det sædvanlige. Det var egentlig også det jeg
> startede med at sige

Okay, jeg forstod bare din og andres kommentarer, som at der på ingen måde
måtte være sammenhæng mellem lommepengene og de huslige opgaver. Det synes
jeg gerne ser må.

Venligst Anita

Fra : Cat

Dato : 18-11-04 19:24

> Okay, jeg forstod bare din og andres kommentarer, som at der på ingen måde
> måtte være sammenhæng mellem lommepengene og de huslige opgaver. Det synes
> jeg gerne ser må.

Og så risikerer du at få et barn, der om nogle år stikker poten frem, når du
beder om hjælp, og siger 'hvad får jeg for'ed?'

Hvor meget får du for at vaske tøj?

Hvad er taksten for en gang middagsmad i disse dage?

Forleden spurgte sagde min 12-årige helt uopfordret, om ikke hun skulle lave
aftensmad. Jo, svarede jeg. Da hun så var gået i gang, tilbød jeg så til
gengæld at rydde lidt op efter hende: snavsetøj, svømmetøj, skrivebord, etc
etc. Det var min maddag, og hun sparede mig for noget tid, og det fortalte
jeg hende Hold da op hvor fik hun fornemmelsen af at være til nytte - reelt.

Hun kunne ikke drømme om at stikke poten frem, fordi hun gør noget ekstra.
For der har aldrig været nogen sammenhæng.

Tine

Fra : Anita

Dato : 18-11-04 19:55

Cat wrote:
> Og så risikerer du at få et barn, der om nogle år stikker poten frem,
> når du beder om hjælp, og siger 'hvad får jeg for'ed?'

Det har jeg aldrig selv gjort. Selvom jeg fik 20 kr. for en omgang
støvsugning og støv-aftøring. Og 50 kr. for græsslåning (stor plæne!). Der
var visse ting man fik en skilling for, som regel samlet sammen og udbetalt
på månedsbasis.

> Hvor meget får du for at vaske tøj?

Ikke noget. Og det ville jeg nok heller ikke sætte mine børn til.

> Hvad er taksten for en gang middagsmad i disse dage?

Som regel et "tak for mad"

> [...]
>
> Hun kunne ikke drømme om at stikke poten frem, fordi hun gør noget
> ekstra. For der har aldrig været nogen sammenhæng.

Og det behøver de ikke gøre selvom der er en sammenhæng. Det er jo
forældrene der bestemmer hvilke ting der sponsoreres og hvordan systemet
ellers bygges op i den enkelte familie. Så skulle barnet stå med poten som
du beskriver må man jo lære barnet at "den går ikke"...

Venligst Anita

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 18-11-04 21:42

On 18/11/04 19:24, in article 7N5nd.65741$Vf.3295607@news000.worldonline.dk,
"Cat" <dd@gg.dk> wrote:

> Hun kunne ikke drømme om at stikke poten frem, fordi hun gør noget ekstra.
> For der har aldrig været nogen sammenhæng.
>
> Tine

Og det er en værdi jeg mener er guld værd for børnene at lære

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 18-11-04 21:40

On 18/11/04 19:19, in article 419ce5fe$0$22721$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> wrote:

Så er vi tæt på at være enige, blot mener jeg at tingene skal adskilles.
Det man evt. får penge for at udføre, er ikke pligter og lønnen ikke
lommepenge. Det er et job hvor man får løn, ligesom hvis man fik et job
udenfor hjemmet.

Mvh.
Charlotte

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 16-11-04 13:02

On 16/11/04 11:55, in article
<charlotte78@mail.dk> wrote:

> [...]
> Hvor meget kan man forlange at børn på hhv. 4 og 6 år skal lave?
> De vil have en masse , men vil ikke rigtigt lave noget for at kunne få.

Åh neej
Nu kører den igen )))

--
Venlig Hilsen
Kevin

Fra : Holst

Dato : 16-11-04 13:55

Kevin Vilhelmsen wrote:

> Åh neej
> Nu kører den igen )))

Ja, det gør den vel nærmest hver tredje måned.

Og konklusionen er hver gang, at nogen betaler deres børn for at lave
huslige pligter. Andre mener ikke, at man skal have betaling for sådant,
eftersom man som en del af familien ganske naturligt skal tage del i de
huslige pligter. Derimod får man så en del af "overskuddet" i form af
lommepenge ligesom resten af familien.

Fra : Simone

Dato : 16-11-04 13:05

"Charlotte Jensen" <charlotte78@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad giver i jeres børn i lomme penge og hvad skal de lave for at få
> pengene?

Min søn er seks år.
Han tømmer postkasse, samt går ud med affald.
Det får han 10 kr for om ugen.

/Simone

Fra : Søren Mors

Dato : 16-11-04 13:12

Charlotte Jensen wrote:
> Hvad giver i jeres børn i lomme penge og hvad skal de lave for at få
> pengene?

Vores dreng på lige knap 4 år får ingenting i lommepenge. Jeg tror
heller ikke at han helt ville forstå konceptet hvis han fik nogen. I
hans verden foregår alle betalinger med Dankort.

> Hvor meget kan man forlange at børn på hhv. 4 og 6 år skal lave?

6 årige kan man nok godt forlange skal lave mindre opgaver,
selvstændigt. Jeg har dog ingen erfaring med børn i den størerlse endnu,
så jeg vil ikke udtale mig alt for skråsikkert.

Jeg tror ikke at et barn på 4 år kan overskue en selvstændig opgave. Han
kan selvfølgelig hjælpe til med det de voksne laver. Det vil formentlig
være hurtigere for de voksne at lave opgaven selv, men så lærer barnet
ikke hvordan man gør, og lige så vigtigt, at der er nogle ting der skal
læres.

Søren Mors

Fra : Laziter [9440]

Dato : 16-11-04 13:21

> [...]
> Hvor meget kan man forlange at børn på hhv. 4 og 6 år skal lave?
> De vil have en masse , men vil ikke rigtigt lave noget for at kunne få.

Vores 2 drenge på henholdsvis 6 (næsten 7) og 9 får hver 20 kr. om ugen for
at holde deres værelse i pæn orden, dertil kommer der også de alm.
små-pligter som at hjælpe med at få skraldeposen ud, hjælpe med opvasken og
andre småting.
Den mindste på knap 2 år får selvsagt ingen lommepenge endnu da hun synes at
det er mere sjovt at rode end at rydde op (selvom hun da rydder op når man
beder hende om det mange gange nok).

Jeg er af den opfattelse at de første penge skal tjenes hjemme så børnene
lærer at hvis man gider at lave noget, ja så kan man også tjene penge.
Det vil komme dem til gode senere i livet hvor de skal ud på det rigtige
arbejdsmarked.
Vi har jo ikke sat børn til verden for at bruge dem i vores egne pligter, de
fortjener at blive belønnet for deres indsats (en henvisning til et indlæg i
denne tråd).

Mvh
Benjamin

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 16-11-04 18:46

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> at
> det er mere sjovt at rode end at rydde op (selvom hun da rydder op når man

Tænk, det synes jeg også. Det er helt klart sjovere at rode end at rydde op.
Måske er det derfor JEG heller ikke får lommepenge

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk

Fra : Laziter [9440]

Dato : 16-11-04 20:20

"Benedikte Brisson" <kuduliatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
op.
> Måske er det derfor JEG heller ikke får lommepenge

Jamen prøv så at tænke på spændingen ved at rydde op..
Man finder måske noget man har savnet
Jeg får nu heller ikke lommepenge, det må jeg vist hellere lige fået snakket
med kæresten om...

Mvh
Benjamin

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 18-11-04 15:46

On 16/11/04 13:21, in article
4199f0aa$0$87010$edfadb0f@dread16.news.tele.dk, "Laziter [9440]"
<laziterNO@THANKSgmail.com> wrote:

<snip>

> Vi har jo ikke sat børn til verden for at bruge dem i vores egne pligter, de
> fortjener at blive belønnet for deres indsats (en henvisning til et indlæg i
> denne tråd).

Børnene bliver i høj grad belønnet af, at forældrene har mere tid til dem
hvis de hjælper til og at de lærer hvordan en familie fungerer - på godt og
ondt, efter min mening.

Mvh.
Charlotte

Fra : Nette

Dato : 16-11-04 15:21

"Charlotte Jensen" skrev

> [...]
> Hvor meget kan man forlange at børn på hhv. 4 og 6 år skal lave?
> De vil have en masse , men vil ikke rigtigt lave noget for at kunne få.

To Charlotte Jensener gjorde mig lige lidt konfus.

Som andre er inde på, har den været oppe jævnligt herinde, men måske er der
siden kommet nye til med nyt input/ideer.

En på fire år kan sagtens dække bord hver dag til aftensmad. Han kan også
sagtens rydde op på sit værelse. Huske at fjerne sine ting fra stuen. Han
kan sagtens selv sørge for, at det beskidte ( selvfølgelig efter mor eller
far har godkendt det, ellers kan der let ryge for meget med) tøj bliver
smidt til vask.
Han kan også godt deltage aktivt i indkøbssituationerne, hjælpe til i
vaskehuset, skrælle gulerødder, kartofler, lave salat osv.
Han kan også godt hjælpe til med rengøring.
Selvfølgelig det hele med hjælp og vejledning. Men sådan han føler, han har
et arbejde og gør noget i hjemmet.

Og sådan er det her i huset. Alle hjælper til og alle får del af
overskuddet. Står ungerne og mangler noget, som vi kan se, de kan bruge til
noget, så får de det, hvis der er penge til det. Der kan også godt falde et
Anders And blad af ind imellem. Men der bliver ikke givet lommepenge. - Det
er noget, der sker når de bliver lidt ældre og der er brug for, de begynder
at interessere sig lidt for penge og opsparing.

Gider de ikke lave noget herhjemme, så gider vi heller ikke gøre noget for
dem. For eksempel gad den 4-årige ikke rydde op på værelset forleden, og
vupti, jeg kunne ikke bage hyggekage til om aftenen, fordi jeg skulle bruge
tiden på at rydde op på børneværelset. En dag kunne vi heller ikke få noget
aftensmad, fordi ingen gad dække bord. Ærgerligt.....

Nette

Fra : Nille

Dato : 16-11-04 18:46

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote in message

> Gider de ikke lave noget herhjemme, så gider vi heller ikke gøre noget for
> dem.

Stakkels børn.

> [...]
noget
> aftensmad, fordi ingen gad dække bord. Ærgerligt.....

Det vigtigste i et barns opvækst er tryghed, og at de kan stole på deres
forældre.

Hvis mor har lovet at bage kage så skal hun da bage kage. Den
årsagssammenhæng er en fire-årig alt for lille til at forstå konsekvensen og
rækkeviddden af.

Et barn skal "have lov til" at være uartig - og skal naturligvis retledes,
men jeg tror simpelthen ikke på "øje for øje og tand for tand"-metoden i
børneopdragelse.

/Nille

Fra : Nette

Dato : 16-11-04 20:28

"Nille" skrev

> Det vigtigste i et barns opvækst er tryghed, og at de kan stole på deres
> forældre.

Det kan de da så sandelig også!!!

> Hvis mor har lovet at bage kage så skal hun da bage kage. Den
> årsagssammenhæng er en fire-årig alt for lille til at forstå konsekvensen
og
> rækkeviddden af.

Nej, det er en fire årig slet ikke. Mening blev forstået, og der blev ryddet
op på værelset.
Nu drejer det her sig jo om rimelig små ting. Det er jo ikke sådan, de går
rundt uden tøj på, ikke får kærlighed, mad, tag over hovedet og lignende.
Det er små basale ting, som en fire årig sagtens kan håndtere.

> Et barn skal "have lov til" at være uartig - og skal naturligvis retledes,
> men jeg tror simpelthen ikke på "øje for øje og tand for tand"-metoden i
> børneopdragelse.

Det er en underlig tendens vi nærmer os. Vi må ikke slå vores børn, vi må
ikke råbe af dem, vi må ikke skælde dem ud, fair nok, men nu vi må heller
ikke vise, at deres handlinger kan have konsekvens.

Jeg er nu ret sikker på, at mine børn er og forbliver hele mennesker, selvom
jeg giver dem lidt igen. - De ved ude mærket godt, hvor de har mig.

Nette

Fra : Anita

Dato : 16-11-04 23:31

Nette wrote:
> Jeg er nu ret sikker på, at mine børn er og forbliver hele mennesker,
> selvom jeg giver dem lidt igen. - De ved ude mærket godt, hvor de har
> mig.

Det tror jeg heller ikke du skal være spor i tvivl om.

Venligst Anita

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 18-11-04 15:48

On 16/11/04 15:21, in article 419a0d75$0$33745$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]

> tiden på at rydde op på børneværelset. En dag kunne vi heller ikke få noget
> aftensmad, fordi ingen gad dække bord. Ærgerligt.....

Sådan fungerer det også her hos os

Fra : Nette

Dato : 18-11-04 16:34

"Charlotte Jensen" skrev

> Sådan fungerer det også her hos os

Jamen, det er da rart at høre, at jeg ikke er den eneste, der mishandler
børn.*G*

Nette

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 18-11-04 17:15

On 18/11/04 16:34, in article 419cc312$0$33744$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]

> "Charlotte Jensen" skrev

> Jamen, det er da rart at høre, at jeg ikke er den eneste, der mishandler

Det er du slet ikke!
Jeg lærer også mit barn, at der er årsagssammenhæng ml. handling og
konsekvens - jeg tror roligt vi kan fortsætte

Fra : Jakob K

Dato : 16-11-04 17:39

> [...]
> Hvor meget kan man forlange at børn på hhv. 4 og 6 år skal lave?
> De vil have en masse , men vil ikke rigtigt lave noget for at kunne få.

Gang deres alder med 10 (ugevis), når de når op i teenageårene er det måske
ikke meget de så får, men så må de jo arbejde.

Fra : Anita

Dato : 16-11-04 18:08

Jakob K wrote:
> "Charlotte Jensen" <charlotte78@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Gang deres alder med 10 (ugevis), når de når op i teenageårene er det
> måske ikke meget de så får, men så må de jo arbejde.

Ugevis?

Dvs. at et barn på 10 år ifølge din mening skal have 400 kr. om måneden i
lommepenge?

Vildt.

Venligst Anita

Fra : Jakob K

Dato : 16-11-04 19:02

> Ugevis?
>
> Dvs. at et barn på 10 år ifølge din mening skal have 400 kr. om måneden i
> lommepenge?

Ja, mener du da at det er for lidt? - man kan jo sagtens gå med reklamer
eller aviser som 10-årig (det gjorde jeg) og dermed tjene lidt ekstra, hvis
man ikke kan opfylde sine behov med 400 kroner.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-11-04 20:04

Jakob K wrote:
> [...]
> reklamer eller aviser som 10-årig (det gjorde jeg) og dermed tjene
> lidt ekstra, hvis man ikke kan opfylde sine behov med 400 kroner.

som 10 årig er det endnu ikke lovligt at gå med aviser (medmindre man er
hyret af en ven der er fyldt 13, til at hjælpe)

så kan man jo diskutere om det er det man gerne vil lære sine børn... at
arbejde sort/ulovligt for at tjene penge....

Fra : Jakob K

Dato : 16-11-04 20:13

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> så kan man jo diskutere om det er det man gerne vil lære sine børn... at
> arbejde sort/ulovligt for at tjene penge....

Det var jeg ikke klar over, men nej jeg ville selvfølgelig ikke lade mine
børn arbejde ulovligt, men om det er en fornuftig lov kan jo diskuteres,
hvilket den sikkert også er blevet i dette forum tidligere, kunne jeg
forestille mig.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-11-04 21:31

Jakob K wrote:

> [...]
> mine børn arbejde ulovligt, men om det er en fornuftig lov kan jo
> diskuteres, hvilket den sikkert også er blevet i dette forum

jeg kan ikke lige huske om den lov er diskuteret......

men som opklaring så kan du læse lidt om det her:
http://www.redbarnet.dk/Default.asp?ID=2411

den fulde lovgivning kan du finde her:
http://www.at.dk/sw4858.asp

citat:
Børn, som er under 13 år

§ 46. Politiet kan efter ansøgning i hvert enkelt tilfælde tillade, at børn
under 13 år erhvervsmæssigt optræder, deltager eller medvirker i kulturelle
og lignende aktiviteter, herunder sportsaktiviteter, teaterforestillinger,
varieté-forestillinger, koncerter, cirkusforestillinger, radio og tv, eller
medvirker ved optagelse af film eller reklamefilm.

Stk. 2. Sådan tilladelse må kun meddeles, når barnets medvirken i den
pågældende kulturelle aktivitet skønnes forsvarlig. Der skal især tages
hensyn til barnets alder, helbredstilstand og miljø, dets skolegang, arten
og hyppigheden af dets medvirken, den til forberedelse, prøver og optræden
nødvendige daglige arbejdstid, arbejdsstedet samt engagementets varighed.

Stk. 3. Tilladelse meddeles af politimesteren i den politikreds, hvor den
pågældende kulturelle aktivitet finder sted, eller den pågældende
filmproducent har forretningslokale, i København af politidirektøren.

Stk. 4. Skal barnet medvirke i forestillinger, der gives af et omrejsende
teaterselskab, cirkus eller lignende, eller i en filmoptagelse, der
iværksættes af en udenlandsk filmproducent, meddeles tilladelsen af
politimesteren i den politikreds, hvor den første forestilling finder sted.

§ 47. Tilladelsen skal angive det tidsrum inden for døgnet, hvor barnet må
beskæftiges, således at barnet får tilstrækkelig nattehvile og lejlighed til
at passe skoleundervisningen. For tilladelsen kan i øvrigt fastsættes
sådanne vilkår, som i det enkelte tilfælde findes påkrævede.

§ 48. Politiet fører det almindelige tilsyn med overholdelsen af
foranstående bestemmelser og af vilkår, der er opstillet i tilladelser i
henhold hertil.

for at lette forståelsen lidt fandt jeg lige følgende:

Bilag 4 - Liste over hvad unge, som er fyldt 13 år, må beskæftiges med
1.. Lettere fodrings- og rensningsarbejde i landbruget.
2.. Pasning af mindre husdyr (dog ikke indfangning og aflivning af pelsdyr
fx mink).
3.. Lugning og hakning.
4.. Kartoffelopsamling.
5.. Bær- og frugtplukning.
6.. Plantning, opbinding og lignende arbejde.
7.. Lettere arbejde med specialafgrøder, såsom afplukning af
tulipanhoveder, optagning af løg og lignende.
8.. Kogleopsamling.
9.. Rutinemæssig prismærkning af varer.
10.. Arbejde i visse specialforretninger, såsom kiosker, bagerbutikker og
grøntforretninger.
11.. Modtagelse og pakning samt sortering og optælling af lettere varer og
tom emballage.
12.. Lettere rengøring og oprydning samt borddækning.
13.. Lettere manuel montering (dog ikke lodning, svejsning eller arbejde
med farlige klæbemidler).
14.. Malearbejde, dog ikke sprøjtemaling.
15.. Lettere manuelt arbejde, såsom håndsyning, ilægning i poser, foldning
af papir samt pudsning af færdige keramik- og glasvarer.
16.. Mærkning og sortering af rent vasketøj.
17.. Eftersyn og kontrol af produkter.
18.. Internt piccoloarbejde.
19.. Lettere budtjeneste, herunder udbringning af aviser og reklamer.
20.. Salg af aviser og lignende.
21.. Bogopsætning på biblioteker.

Fra : Jakob K

Dato : 16-11-04 22:33

> [...]
>
>snip<
> 7.. Lettere arbejde med specialafgrøder, såsom afplukning af
> tulipanhoveder, optagning af løg og lignende.

Tak, det rigtig gode ved loven er, synes jeg efter en hurtig skimning er, at
man skal være fyldt 13 år for at måtte arbejde med kogleopsamling.

Fra : Anita

Dato : 16-11-04 23:27

Jakob K wrote:
> Ja, mener du da at det er for lidt? - man kan jo sagtens gå med
> reklamer eller aviser som 10-årig (det gjorde jeg) og dermed tjene
> lidt ekstra, hvis man ikke kan opfylde sine behov med 400 kroner.

Jeg synes det er alt for mange penge. Det halve burde da være rigeligt. Med
mindre barnet selv for disse penge skulle købe tøj, slik, biografbilletter
og alt andet.

Hvor mange forældre har råd til at give hvert af deres børn så mange penge?

Venligst Anita

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-11-04 23:44

Anita wrote:

> [...]
> slik, biografbilletter og alt andet.
>
> Hvor mange forældre har råd til at give hvert af deres børn så mange

kan KUN være enig...
min ti-årige ville slet ikke vide hvad han skulle med så mange penge, og jeg
er personligt sikker på at det alt sammen ville gå til slik og snacks, og
det synes jeg ikke er hensigtsmæssigt....

jeg må dog indrømme at jeg faktisk tror at mange af børnene i det område vi
bor i faktisk har så mange penge at rutte med.... sådan udadtil virker mange
af dem væsentligt "ældre" i deres vaner end min søn feks gør.... (mange har
feks ubegrænset mobiltelefon brug, bruger hårprodukter dagligt og er også
begyndt med makeup for pigernes vedkommende)... det eneste min søn ønsker er
en deodorant, og naturligvis mobiltelefonen, men den holder vi stadig striks
kontrol med og det bliver vi ved med ihvertfald 1½ år endnu... ligesom han
også har fået at vide at vi ikke synes han skal sms'e uhæmmet med vennerne
før han selv kan betale for sin taletid.....

min tanke er "mer vil ha mer"... jo mere vi vænner ungerne til fra de er
helt små, jo større bliver "behovet" når de rammer pre teen årene....
netop derfor er det vigtigt at man som forældre vælger den vej man vil tage
med omhu...

vi synes selv vi har valgt en gylden middelvej, kombineret af BÅDE de faste
pligter, behovsdækkelse (køb af slik, tøj og den lejlighedsvise lille ting
han liiige ønsker sig), samt muligheden for at tjene en skilling indimellem
for at kunne spare sammen til en større ting. men som jeg har sagt før, er
der lige så mange metoder som der er børn.... og alle skal vælge den de
finder bedst for deres familie....

Fra : Nette

Dato : 17-11-04 00:56

"Sabina Hertzum" skrev

> [...]
> helt små, jo større bliver "behovet" når de rammer pre teen årene....
> netop derfor er det vigtigt at man som forældre vælger den vej man vil

Netop!
Forleden så jeg i medierne, at unge nu ikke ville nøjes med simple
kollegieværelser. De skal i dag være udstyret med telefonstik, internet,
kabeltv, være store lyse rum med eget toilet og køkken. FORDI...de kommer
fra hjem, hvor de var vant til at få alt serveret og have fri adgang til
alt.
- Det skulle være en tendens der vil udvikle sig mere og mere igennem de
kommende år. - Jeg vil ikke være en del af den og selvom jeg nok ikke helt
kan undgå mine børn også får en snert af den, så kan jeg da gøre mit til, at
det ikke bliver ALT, de vil have serveret.

Nette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-11-04 08:18

Nette wrote:
> [...]
> internet, kabeltv, være store lyse rum med eget toilet og køkken.
> FORDI...de kommer fra hjem, hvor de var vant til at få alt serveret

den tendens har jeg også set i mange børn på min søns alder og endda
yngere..... det er ikke en luksus at have telefon, internet, kabeltv og et
lækkert værelse..... det er et krav.....

> [...]
> ikke helt kan undgå mine børn også får en snert af den, så kan jeg da
> gøre mit til, at det ikke bliver ALT, de vil have serveret.

HELT enig.... jeg mener godt at man kan lade børnene deltage i samfundet,
sådan at de ikke "holdes tilbage", men så de stadig lærer at det er luksus
at have disse ting... luksus der kan forsvinde igen, og som man bør være
taknemmelig for, og som man forstår ikke kommer til en uden en pris....

Fra : Jakob K

Dato : 17-11-04 19:59

> [...]
> og alt andet.
>
> Hvor mange forældre har råd til at give hvert af deres børn så mange

Nu skal det lige for god orden skyld siges at jeg ikke har selv har et barn
på helt 10 år, men alligevel så må der da være et forbrug på PS2 spil og
evt. musik cd'ere som sammen med biografture for en 10-årig hurtigt kan give
pengene ben at gå på. Det ved jeg da fra min nevø på den alder.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-11-04 20:14

Jakob K wrote:
> [...]
> PS2 spil og evt. musik cd'ere som sammen med biografture for en
> 10-årig hurtigt kan give pengene ben at gå på. Det ved jeg da fra min

Min søn (på 10) har ikke en PS2, men ønsker sig en... han har en PS one, og
en gameboy... ønsker sig fra tid til anden nye spil, men køber dem sjældent
selv da han har vænnet sig til at han skal opspare længe før han får råd til
at købe noget.
Musik-cd'er er også relativt, men også noget man sagtens kan ønske sig, og
er i en alder af 10 år BESTEMT ikke noget man bruger flere hundrede kroner
på. og biografture..... tja.... igen noget mor og far sagtens kan
financere....

jeg er ihvertfald af den overbevisning at en 10 årig ikke kan eller skal
administrere den slags selv... noget af det for den sags skyld....
vores børn vokser hurtigere og hurtigere op, og bliver tidligere og
tidligere selvstændige.... det må da være vores opgave, som forældre, at
bremse den udvikling bare en smule og lade vores børn, være børn så længe de
kan......

Fra : SE

Dato : 17-11-04 06:07

> [...]
hvis
> man ikke kan opfylde sine behov med 400 kroner.

En 10-årig med et "behov" på 400,- om måneden?????? Så er det vist
forældrene der skal kigge lidt på, hvilket forbrugsmønster de lærer deres
barn.

Hvad har en 10-årig behov for, som kan koste så meget? De køber vel ikke
selv deres tøj.....

Jeg kender ikke mange 10-årige der går ud (biograf og lign) uden deres
forældre - og dem der gør, bruger vel max. 100,- og de går vel ikke i
biografen hver uge (eller måned, for den sags skyld). Så køber de måske spil
og den slags, men hvad med at lære dem at spare op, i stedet for at de
vænner sig til at man altid kan "smide om sig" med penge.

Med mindre at barnet har et helt suverænt økonomisk talent, er risikoen at
de 400,- bliver klattet væk på slik, sodavand og andre "let forgængelige"
ting.

Jeg er mere til "alder X 10 - pr. måned" i stedet for. Det virker mere
rimeligt - og så kan man graduere opad efterhånden som barnet bliver ældre.

/se

Fra : Jakob K

Dato : 17-11-04 20:09

"SE" <Virkerikke@virkerikke.dk> skrev i en meddelelse

>...Så køber de måske spil
> og den slags, men hvad med at lære dem at spare op, i stedet for at de
> vænner sig til at man altid kan "smide om sig" med penge.

I princippet har du ret, det virker bare så fjollet at gå og spare op ad
nogle små håndøre, der alligevel ikke rækker til de de måske ønsker sig
allermest (eksempelvis en Playstation 2), hvorfor skal de så gå og lide og
vente på at de engang om 2-3 år kan få en fornøjelse af sådan en maskine. De
skal tids nok som voksne lære hvordan det er ikke at kunne få det man aller
helst vil have, hvorfor skal de også have det sådan som børn? - Nej jeg
taler for at lade den få en materielt velforsynet barndom med en masse
glæder forbundet hermed, men alting med måde naturligvis.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-11-04 20:18

Jakob K wrote:
> [...]
> have det sådan som børn? - Nej jeg taler for at lade den få en
> materielt velforsynet barndom med en masse glæder forbundet hermed,

Hvad så med alle de sorger og ubehageligheder de løber ind i den dag det går
op for dem at tingene altså ikke bare kommer flyvende ind ad vinduet?? mener
du virkelig at de unge er bedst tjent med at skulle lære på "den hårde måde"
når de virkelig har brug for alle de evner de kan samle sig igennem
opvæksten, men som de ikke har fået pga forældrenes "misforståede" kærlighed
det har vist sig i form af "mit barn skal altså ikke mangle, alt det jeg
gjorde".....??

man kan sagtens lære børn at de skal spare sammen uden at de skal bruge
årevis på "afsavn".... feks ved at lade barnet bruge BÅDE lommepenge,
håndører fra bedsteforældre, og pengegaver til en opsparing med et bestemt
mål, og så når halvdelen er nået, spæde resten til..... tror du ike barnet
vil få en KÆMPE succes oplevelse og aha oplevelse når de opdager glæden ved
selv at spare sammen, selv at købe og selv at kunne nyde den glæde man får?

Fra : Anita

Dato : 17-11-04 22:37

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> og aha oplevelse når de opdager glæden ved selv at spare sammen, selv
> at købe og selv at kunne nyde den glæde man får?

Jeg er meget enig i dine svar her og behøver ikke kommentere yderligere...

Venligst Anita

Fra : Jakob K

Dato : 17-11-04 20:49

> [...]
ved
> selv at spare sammen, selv at købe og selv at kunne nyde den glæde man

Du har højst sandsynlig ret, mine børn ender nok med at blive lidt forkælet
materielt og det tror jeg faktisk netop er fordi jeg stadig husker hvor
irriterende det var dt var at være den i klassen der gik i storbrors gamle
tøj og aldrig havde nogle nye smarte ting. Nu har jeg heldigvis pengene til
at mine børn ikke skal mangle noget, og det kommer nok måske desværre som du
siger til at gå lidt ud over dem på andre måder.

Fra : Nille

Dato : 16-11-04 18:33

"Charlotte Jensen" <charlotte78@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Hvor meget kan man forlange at børn på hhv. 4 og 6 år skal lave?
> De vil have en masse , men vil ikke rigtigt lave noget for at kunne få.

Hej Charlotte

Mine børn har altid fået lommepenge, men de har aldrig skullet udføre
pligter for at få dem. De har fået lommepenge fordi de er en del af
familien. At de skal hjælpe til med at få huset / familien til at fungere er
en helt anden sag, som intet har med penge at gøre.

Jeg ønskede ikke at mine børn kunne fravælge pligter, hvis de ikke lige
havde behov for penge. At give små børn et valg om de "gider" hjælpe til
eller ikke, kan gøre dem utrygge og give dem en følelse af at deres indsats
ikke er en "hjælp" i familien, men et ansættelsesforhold. Hvis jeg siger
til mit barn: "du får ti kroner for at vaske op" og det svarer nej tak jeg
har ikke brug for ti kroner, så har barnet jo faktisk betalt mig for at
vaske op og sådan ønsker jeg ikke at opdrage mine børn..

Prøv også lige at få en 15-16 teenager med fritidsjob til at vaske op for en
tier . Når de først når den alder så risikerer man at de ikke længere
gider hjælpe til, for hvorfor skulle de dog det for et par håndører. Nej, så
hellere forvente det af dem for "her i familien hjælper / støtter vi alle
hinanden med det vi er i stand til".

En lignende situation som jeg ofte overhører når jeg hører forældre tale med
deres børn er: hvis du ikke.... så..... . Børn skal slet ikke have dette
valg at hvis... så... nææ de skal da gøre det de bliver bedt om.

He he, indrømmet, jeg gjorde det selv engang, min søn havde hentet noget i
bilen og glemt at lukke døren. Jeg bad ham gå ud og gøre det, men det
nægtede han. Så sagde jeg til ham at hvis han ikke gjorde det så kunne han
gå op på sit værelse, OK, så går jeg op på værelset, sagde han, og fallitten
stod jeg med . Da gik det op for mig at jeg havde benyttet en forkert
stategi. Jeg havde givet ham et valg og blev nødt til at acceptere hans
valg, og måtte selv gå ud og lukke døren.

/Nille

Fra : Jakob K

Dato : 16-11-04 19:21

"Nille" <eteller@andet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> stategi. Jeg havde givet ham et valg og blev nødt til at acceptere hans
> valg, og måtte selv gå ud og lukke døren.

Men så fik han vel ikke lov at komme ud af værelset igen lige med det samme,
eller hvad?

Fra : Nille

Dato : 16-11-04 19:50

"Jakob K" <invalid@invalid.INVALID> wrote in message

> Men så fik han vel ikke lov at komme ud af værelset igen lige med det
samme,
> eller hvad?

Uha, det er mange år siden så det kan jeg næsten ikke huske . Min næste
tanke var jo også at ens værelse (ligesom sengen) jo heller ikke skal være
en straf. Nå, men jeg har endnu et barn der stadig er under mine opdragende
vinger - de andre er voksne i dag.

Jeg synes faktisk at jeg gennem årene har været god til at indse mine egne
fejl, (også når andre har påpeget nye måder at anskue tingene på) og så
ændret mine metoder - forhåbentligt til børnenes bedste.

/Nille

Fra : Gitte

Dato : 17-11-04 09:11

Hejsa

> [...]
>Hvor meget kan man forlange at børn på hhv. 4 og 6 år skal lave?
>De vil have en masse , men vil ikke rigtigt lave noget for at kunne få.

Min søn på snart 5 år får ikke "faste" lommepenge, men har muligheden
for at tjene lidt, hvis han hjælper til ud over det faste, han skal
medvirke til. Fx. skal han rydde af bordet efter sig selv, rydde op
efter sig osv. Og de "pligter" bliver udvidet, efterhånden som han
bliver ældre.
Hvis han så ekstra-ordinært hjælper med nogle ting, har han muligheden
for at tjene lidt penge. Det kan være at hjælpe til når vi slagter
(han får da som regel plukket nogle fjer af en høne...), slæbe lidt
træ ind til brændeovnen, hjælpe til med at fylde tøj i vaskemaskinen
o.lign.
Jo, forresten lidt "faste" lommepenge får han dog - når vi sælger
vores æg til familie/venner, får han pengene for dem. Men som regel
til sin sparegris (børneopsparing). Og det er så også hans opgave at
få æggene samlet ind fra rederne - men det er nu ikke altid han får
det gjort...

MVH
Gitte

Fra : Bo Warming

Dato : 18-11-04 10:01

> [...]
> Hvor meget kan man forlange at børn på hhv. 4 og 6 år skal lave?
> De vil have en masse , men vil ikke rigtigt lave noget for at kunne få.

Hvis du vil lære børn at regne, så giv dem forskellige beløb i lommepenge.
Mark Twain

"Man skal yde før nyde"
"Man skal sætte tæring før næring."
"Lykkeligst at hvile på er veludført gerning "- og lommepenge der er ærlig
akkordaflønning for at købe ind og slå græs og lignende er den bedste

"Man lærer ikke at spille hvis man spiller med plastikbrikker i stedet for
rigtige penge. Mark Twain

Det irriterende ved uhæmmede børn er, at de ofte bliver lige så ordentlige
og værdifulde mænd og kvinder, som de velopdragne. Mark Twain

Cauliflower is nothing but cabbage with a college education. MARK TWAIN
(S.L.CLEMENS)

Jeg har den dybeste medlidenhed med den som kun har fantasi til at stave et
ord på een mådeMark Twain

At være god er ædelt, men at undervise andre i, hvordan de skal være gode,
er ædlere - og mindre besværligt.Mark Twain

Fra : Henrik Petersen

Dato : 18-11-04 12:32

> [...]
> Hvor meget kan man forlange at børn på hhv. 4 og 6 år skal lave?
> De vil have en masse , men vil ikke rigtigt lave noget for at kunne få.

Jeg mener ikke lommepenge og arbejde i hjemme skal blandes sammen, det skal
være 2 uafhængige ting. Eller står man med et problem, når poderne er 15 år
og tjener deres egne penge. så får de jo ingen lommepenge mere og skal
derved ikke lave noget, det hænger jo sammen ikke.

Så lommepenge er for at man i en familie kan funger socialt (venner, bio
mm),
og arbejde er i alles interesse, for at der er ordentligt derhjemme. det er
i familiens intresse.

Så skile det ad og forklar hvorfor, men vil poderne ikke lave noget
derhjemme, er sanktionen jo ingen sjov med familien og her er så det
dobbelmoralske, man tager så lommepengene

henrik

Fra : Anita

Dato : 18-11-04 15:25

Henrik Petersen wrote:
> [...]
> poderne er 15 år og tjener deres egne penge. så får de jo ingen
> lommepenge mere og skal derved ikke lave noget, det hænger jo sammen

Hvorfor skal man holde op med at have lommepenge bare fordi man tjener lidt
penge selv?

Sådan var det godt nok hjemme hos mine forældre. Men jeg synes ikke der er
noget problem i at fortsætte med lommepengene - blot øges kravet til hvad
barnet selv skal sørge for at købe for pengene.

> Så lommepenge er for at man i en familie kan funger socialt (venner,
> bio mm),

Nej, penge er da nogle man har brug for for at overleve. (Ikke når man er 5
år, men bliver det gradvist mere og mere jo ældre man bliver). Uden penge
får man ikke tøj på kroppen, ingen hygiejneartikler, ingen mad osv. Jeg ved
godt at ungerne selvfølgelig får mad derhjemme. Men andre fornødenheder kan
de sagtens overtage indkøbet af gradvist som de bliver ældre.

Penge er også fornøjelser. Og jo mere fornuftig man er med sine indkøb jo
mere er der tilovers til fornøjelser. Den slags tager børn ikke skade af at
lære. De bør i hvert fald ikke lære, at når pengene er brugt, får man bare
nogle flere af far eller mor.

> og arbejde er i alles interesse, for at der er ordentligt derhjemme.
> det er i familiens intresse.

Det er klart. Men der er vel heller intet til hindring for at visse opgaver
gøres af pligt/krav, eller hver medlem af familien har hovedansvar for
bestemte opgaver, mens andre opgaver belønnes med lommepenge?

> Så skile det ad og forklar hvorfor, men vil poderne ikke lave noget
> derhjemme, er sanktionen jo ingen sjov med familien og her er så det
> dobbelmoralske, man tager så lommepengene

Hehe.

Venligst Anita