Jordmödrar, Sönderjylland
Fra : Bengt Boysen

Dato : 15-11-04 21:05

Hej.
Jag undrar om det fanns något krav på att jordmoderen ( omkring 1914,
sönderjylland) skulle föra bok över moder/fader/barn när de hjälpte modern
med att föda?
mvh Bengt

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 16-11-04 11:15

En hver fødsel skulle meldes til personregisterførere i det sogn, hvor man
er født, det kunne være jordmoderen, men det kunne også være faderen, jeg
mener det skulle meldes inden det var gået en uge, alle fødsler i
Sønderjylland skulle registreres i det der hedder personregister, hvor
forældrene også navnes.

Fra : Bengt Boysen

Dato : 16-11-04 16:10

Tack för hjälpen.
Om faderns namn inte är nämnt i personregistret, vilka andra möjliga källor
kan man då använda sig av förutom de två kyrkoböckerna
(huvudministerialbogen och kontrministerialbogen), för att ta reda på
faderns namn?

Fra : dannebrog

Dato : 21-11-04 15:03

Kun en faderskabssag i retsbetjentarkivet. Og det er ikke sikkert en sådan
sag blev anlagt.

M.v.h.

Ulrich

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Bengt Boysen

Dato : 21-11-04 15:36

Hej.
Tack Ulrich för ditt svar. Alla förslag på möjliga vägar, som kan leda till
en lösning tas tacksamt emot.
mvh, Bengt

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 22-11-04 13:04

Nej det var ikke sikkert, men så var det ofte, da mange piger blev gravide
som tjenestepiger, ofte en retssag om myndighed over barnet.

Da både min mor og far er børn af enlige mødre, fandt jeg navnet på fædrene
i myndighessagerne. Dette var i retten i Aabenraa.