Nokia 6230 + Telmore: GPRS/afsendelse af e~
Fra : Jacob Laursen

Dato : 15-11-04 18:23

Hej,

Jeg fik i sidste uge min "Tilskudsmobil", Nokia 6230, fra Telmore, og
for et par dage siden skulle GPRS'en så være i orden. Jeg bruger de
indstillinger man kan få tilsendt fra TDC (som der henvises til fra
Telmores website) - tjenesteprofilen hedder "TDC Mobil WAP GPRS" og
indeholder flg.:

Primær proxyserver: 194.182.251.15:8080
Sekundær proxyserver: :8080
Databærer: GPRS
GPRS-adgangspunkt: wap
Godkendelsestype: Normal
Logintype: Automatisk
Brugernavn/adgangskode: (ingen)

WAP virker også fint, og jeg har med succes kørt et par
J2ME-netapplikationer. Men når jeg forsøger at sende en mail, får jeg
fejlen: "Opret abonnement på GRPS". SMTP-serveren er sat til
"smtp.mail.dk", men jeg har også, uden held, forsøgt IP'en 195.41.46.251
direkte, så det er ikke et DNS-problem. Porten står til 25. Under
"SMTP-forbindelsesindstillinger" står der "Aktivér" under
"Proxyservere", samt ":8080" under primær/sekundær proxyserver. Under
"Indstillinger for bærer" står der ikke noget ved "GPRS-adgangspunkt".
Men alle disse indstillinger kan jeg af en eller anden grund ikke ændre?

Er der nogen forslag til hvad der kan være galt, siden jeg ikke slipper
godt afsted med at sende mails via SMTP? Samme problem gør sig gældende
når jeg forsøger at hente mail via IMAPv4 - umiddelbart efter "Opretter
forbindelse", kommer fejlen "Opret abonnement på GRPS".

--
Jacob Laursen (jlaur-news2004 at vindvejr dot dk)

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 15-11-04 18:49

Jacob Laursen wrote:

> [...]
> står der ikke noget ved "GPRS-adgangspunkt". Men alle disse
> indstillinger kan jeg af en eller anden grund ikke ændre?

Hej jeg havde også lidt problemer.. Men jeg fandt ud af at nogle mobiler
bruger brugernavn og adgangskode for at sende også.. Så hvis du sender et
forkert login afsted til TDC's smtp så er det nok derfor..

Det hjalp ihvertfald for mig..
--
Vh. Henrik Sørensen

Fra : Fischer

Dato : 15-11-04 18:56

> Er der nogen forslag til hvad der kan være galt ....

Du får lige to forslag:

1. Opret en ny GPRS-forbindelse, hvor apn = internet
2. Prøv SMTP-serveren: relay.tdcmobil.dk

*Fischer

Fra : KC

Dato : 15-11-04 20:27

[...]

Hejsa!

Har samme tlf og samme udbyder og havde samme problem...gå på support chat
og skrive dit probelm, så får du en opsætning som du skal bruge.. Den du
henter på TDC er der nemlig ikke muligt at ændre i de to felter hvor der
skal stå "internet"

Og nu virker det bare her hos mig

mvh

KC

Fra : Flemming Joensson

Dato : 15-11-04 20:50

[posted and mailed]

Jacob Laursen <jlaur-news200@4vindvej.rdk> wrote in

> Primær proxyserver: 194.182.251.15:8080
> Sekundær proxyserver: :8080
> Databærer: GPRS
> GPRS-adgangspunkt: wap
> Godkendelsestype: Normal
> Logintype: Automatisk
> Brugernavn/adgangskode: (ingen)

Hej Jacob, tak for sidst :)=.

Jeg har også Telmore og GPRS og bruger det blandt andet til mail. Min mobil
er en Siemens, så punkterne hedder ikke helt det samme, men her får du lige
mine settings (som virker fint med Telmore og pop3 baseret på den profil
jeg fik fra TDC, dog med en lille ændring).

Under Dataservice har jeg to muligheder:
- MMS, WAP
- Mail, Java, Rms

Den eneste forskel på de to er at APN (det der i din mobil hedder GPRS-
adgangspunkt) i MMS, WAP står til 'wap' og i Mail, Java, Rms står den værdi
til 'internet'.

DNS har jeg til følgende server: 194.239.134.083

Under min HTTP-profil har jeg sat den op til at bruge den samme GPRS profil
som Mail, Java, Rms anvender (den hvor APN står til internet)

I min Mail-Brugeropsætning har jeg følgende:
Operatør: TDC EMAIL GPRS (den med APN=internet)
Og så ellers mine logindetaljer til min mailserver. SMTP-godkend har jeg
sat til nej, og SMTP-port er 25 og SMTP-server er: smtp.mail.dk

> [...]
> når jeg forsøger at hente mail via IMAPv4 - umiddelbart efter "Opretter
> forbindelse", kommer fejlen "Opret abonnement på GRPS".

Angående IMAP så fik jeg det aldrig til at virke, men antager at det er en
softwarefejl i min S55. Der er ingen problemer med POP3 på min mobil.

Mvh.
Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Erling Simonsen

Dato : 15-11-04 22:22

Jacob Laursen wrote:
> [...]
> når jeg forsøger at hente mail via IMAPv4 - umiddelbart efter "Opretter
> forbindelse", kommer fejlen "Opret abonnement på GRPS".

Hej Jakob.
Der var en tråd her i gruppen den 6.10.2004 om, hvordan man sætter
sin Nokia 6230 op til email via gprs (meget udførlig).
Jeg gemte mailen for at ha den hvis jeg skulle miste min opsætning.
Jeg har mit opsat hos Telmore (tdc).
Hvis du gerne vil ha opsætningen kan jegg maile den til dig.
hilsen Erling.
--
www.oz1eee.dk

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 16-11-04 00:41

> [...]
> sig gældende når jeg forsøger at hente mail via IMAPv4 - umiddelbart
> efter "Opretter forbindelse", kommer fejlen "Opret abonnement på

http://kortlink.dk/google/e58

/ Thomas

Fra : Jacob Laursen

Dato : 16-11-04 16:35

Jacob Laursen wrote:

[...]

> [...]
> når jeg forsøger at hente mail via IMAPv4 - umiddelbart efter "Opretter
> forbindelse", kommer fejlen "Opret abonnement på GRPS".

Tak for alle jeres svar! Det er nu lykkedes mig at få det til at virke,
og det viste sig at være en brugerfejl. Jeg havde stirret mig blind på
mulighederne for enten at vælge "Aktive e-mail-indstillinger" eller
"Rediger e-mail-indstillinger". Under "Rediger" kunne jeg ikke ændre
"GPRS-adgangspunkt" til "internet", som jeg gerne ville.

Fejlen var at man ikke kan redigere i de forbindelsesindstillinger man
har fået tilsendt. Så proceduren var først at vælge "(tom)" som "Aktive
e-mail-indstillinger" og bagefter var der så frie hænder til at ændre
samtlige indstillinger. Så jeg fik alligevel ikke brug for en
firmware-opgradering, som en supporter hos Telmore ellers mente var
nødvendig.

Nu kom turen så til at prøve IMAP, hvilket var en skuffende oplevelse.
Men den historie hører vist til i en ny tråd.

--
Jacob Laursen (jlaur-news2004 at vindvejr dot dk)