Opera og Thunderbird
Fra : Jesper PP.

Dato : 15-11-04 17:50

Hej

Beklager det er lidt of topic, men jeg ved ikke hvor jeg ellers skulle gå
hen med dette spørgsmål.
Jeg har kørt med Opera (aktuelt 7.5) i et par år.
Har lige downloadet og installeret Firefox og Thunderbird. De ser jo
rigtig fine ud og specielt Firefox virker rigtig hurtig sammenlignet med
Opera.
Er der nogen der ved om, og hvordan, jeg kan eksportere min adresseliste
(og email arkiv) fra Opera til Thunderbird ?

Med venlig hilsen

Jesper

--
Jesper

Fra : Anders Lund

Dato : 15-11-04 18:31

Jesper PP. wrote:
> Beklager det er lidt of topic, men jeg ved ikke hvor jeg ellers skulle gå
> hen med dette spørgsmål.

Du skulle nok ha smidt det i d.e.i.s.mail+news.

> Er der nogen der ved om, og hvordan, jeg kan eksportere min adresseliste
> (og email arkiv) fra Opera til Thunderbird ?

Hvis du kan eksportere til en kommaseperet fil i Opera, kan du importere
den i Thunderbird. Jeg har dog ingen erfaring med dette og slet ikke Opera.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jesper PP.

Dato : 15-11-04 20:21

Opera ekspoterer adresser som en .adr fil . Thunderbird genkender ikke den
type fil. Er der nogen der har en ide om hvordan jeg kommer videre ?
Er der evt en anden mail-klient jeg kan bruge som "mellemmand" ?

--
Jesper

Fra : Anders Lund

Dato : 16-11-04 07:01

Jesper PP. wrote:
> Er der evt en anden mail-klient jeg kan bruge som "mellemmand" ?

Hvis du er på Windows platformen, ville Outlook Express være et oplagt
sted at starte - måske med 3. parts værktøj?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Stig

Dato : 15-11-04 20:56

Jesper PP. wrote:

> Er der nogen der ved om, og hvordan, jeg kan eksportere min
> adresseliste (og email arkiv) fra Opera til Thunderbird ?

Som ny bruger ved du nok ikke endnu, at MozillaZine er stedet, hvor man
kan finde svar på bl.a. den slags spørgsmål. Det tog mig 30 sek. at
finde flg:
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?t=87025&highlight=opera+mbox

Men forvent ikke, at det kommer til at gå helt smertefrit. Da jeg
migrerede i sin tid, var det vha. et lille Python hack hentet på en
ftp-server. Nu ser det ud til at være lidt lettere. Det er et paradoks,
at Mozilla og Opera de facto er så lukkede omkring sig selv, når
"projekterne" udadtil fremstilles som "åbne".

Held og lykke

/Stig

--
B: www.informationsarkitektur.info

Fra : Jesper PP.

Dato : 16-11-04 10:29

Programmet Dawn 5.2 (freeware) som siden linkede til løste problemet på 5
minuter. Det ser ud til at kunne gøre det samme uafhængigt af hvilke
programmer man vil konvertere imellem. Fin lille ting.

Nu da jeg har fået kørt hele min adresse bog over i Thunderbird, er jeg
tilgengæld ikke særlig imponeret over funktionaliteten sammenlignet med
Operas M2 klient.
Jeg vil imidlertid godt tænke mig at lege lidt mere med Thunderbird, ved
du om jeg kan indstille den til at efterlade mine mails på serveren selvom
den downloader en kopi ?

Tak for hjælpen
Jesper

--
Jesper

Fra : Jesper PP.

Dato : 16-11-04 10:34

Der var jeg vist lidt hurtigt til at spørge. 2 min ekstra arbejde løste
problemet
Tools=>Account settings=>Server settings.

--
Jesper

Fra : Stig

Dato : 16-11-04 11:16

Jesper PP. wrote:

> Nu da jeg har fået kørt hele min adresse bog over i Thunderbird, er jeg
> tilgengæld ikke særlig imponeret over funktionaliteten sammenlignet med
> Operas M2 klient.

Hvis man er en af de få brugere, der har været helt ude i hjørnerne af
M2, så vil Thunderbird opleves som "blot" en "klassisk" emailklient. Dog
ekstra hurtig og med et suveræt spamfilter. M2 har et unikt
mappekoncept, som er svært at fange og unytte for de fleste. Jeg (og
andre) oplevede, at M2 og browseren blev ret langsom, når man nåede
omkring 1000 mails og nogle hundrede adresser.

For mig er det at foretrække med en seperat emailklient og en "lean"
browser. Thunderbird/Firefox kombinationen er god for mig. (Det har ikke
noget med religion at gøre). Jeg oplever, at Thunderbird er en bedre
klient over en bank. Først og fremmest pga. spamfilteret. Men også pga.
et bedre support community.

Held og lykke med dit eksperiment.

/Stig

PS: Drop Thunderbird som RSS reader. Der er andre bedre produkter. Jeg
er glad for SharpReader.

--
B: www.informationsarkitektur.info

Fra : Jesper PP.

Dato : 16-11-04 13:12

On Tue, 16 Nov 2004 11:15:43 +0100, Stig <stigadk@gmail.com> wrote:

> [...]
> andre) oplevede, at M2 og browseren blev ret langsom, når man nåede
> omkring 1000 mails og nogle hundrede adresser.

M2 er den eneste klient jeg har brugt.
I mange år kørte jeg med en yahoo konto og konen med vores "stationære"
mail. Da vi fik bredbånd (og flere Email adresser), havde jeg allerede
brugt Opera som browser gennem længere tid, så det var naturligt for mig
at køre min mail fra den også.
Jeg bruger mappe konceptet meget og kan ikke overskue at skulle til at
lave maillinglister og separate folders inde i en anden klient,efter at
have vendet mig til at til at det hele kører over en læst.
Det med hastigheden er jeg begyndt at bemærke, og er da træt af at høre
det er et generelt problem. Det irriterer mig dog ikke nok endnu til at
skifteplatform.

--
Jesper