Har idag set vores pansermaller lægge æg..~
Fra : Jessen

Dato : 15-11-04 17:14

Vi har nok haft æg før, men har aldrig set det ske. Jeg vil lige fortælle om
forløbet. Beholdningen af pansermaller er : 1 kobber(han), 3 albino(hunner)
og 2 plettet(Ved ikke kønnet)
Lørdag d.13-11 bliver de sat over i en nyt 300L tank. Idag mandag opdager vi
at de er i fuld gang med at lege, og har allerede sat flere æg på glas og
planter, men de er langt fra færdige...
De 3 albinoer og den ene kobber leger og renser forskellige ting, nogle
gange alle sammen og nogle gange bare to. På et tidspunkt "blander" den ene
plettede sig, men bliver øjensynligt afvist for de ligger under en rod
resten af forløbet. Pludselig vælger kobberen en hun og lokker hende ned i
et hjørne af tanken. Hun samler de midterste finner til en lille "pose" og
sætter munden til hans bug og "suger" sæd ud af ham. I det øjeblik hus
slipper ham, falder det første æg ned i "posen", og den fyldes. Hun er nu
udmattet og lægger sig på bunden i ca. 30 sek. Såsvømmer hun hen til det
sted hun har udvalgt sig til at lægge æggene. Hun vibrere voldsomt, åbner
finnerne og lægger æggene i en lang række. Dette fik vi lov til at se 3
gange, og synes det er meget facinerende. Der kom ialt 349 æg, så jeg glæder
mig til at se hvor mange vi kan få klækket.
Hilsen
Jessen

Fra : H.S.

Dato : 16-11-04 13:13

"Jessen" <jessen1@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
om
> forløbet. Beholdningen af pansermaller er : 1 kobber(han), 3

Nej hvor spændende ! ville ønske vores maller ville give et par unger

Fra : Michael Andersen

Dato : 16-11-04 14:23

"Jessen" skrev i en meddelelse

Hejsa

Tillykke med æggene.

Når mine pansermaller har lagt æg plejer jeg at gøre følgende:

Fjerne æggene fra forældrene. Hvis forældrene ikke æder æggene så ædder de
ihvertfald ungerne.
En lille bakke er faktisk det bedste at flytte æggene over i fordi så kan du
lade bakken flyde rundt i akvariet. Hvliket betyder at æggene ikke kommer ud
for temperatur sving. Ungerne har behov for at gå til overfladen som
forældrene for at snappe luft. Derfor er det vigtigt at de ikke placeres i
et for højt akvarium.
Når du fjerner æggene så brug et kredit kort til at skrabe dem af gladset
med. I klægge vandet kan du komme et anti-svampe middel i. Det billigste er
helt klart at bruge atamon i forholdet ca. 5-6 dråber pr litter vand.

Når ungernerne er klækket så fodder dem med microorm, hvis du har ellers er
afskallet artemia er det ok. Microormene kan du nok få i den lokale
akvarieforening.

Efter 9-14 dage kan du fodre med cyclobs bosmider ol.
Det er vigtigt de får en masse fodder. Efter 20 dage så kan ungerne hvis de
er vokset ordenligt spise hakkede rødemyggelarver.

held og lykke

Mvh Michael