Bundfilter m.m ?
Fra : H.S.

Dato : 15-11-04 13:38

Jeg påtænker at købe et bundfilter til mit akvarie, med hvad koster sådan
noget ? og hvor købes det ? (en netbutik er sikkert billigst).

Hvad skal jeg bruge mere end bundfilteret ? - der skal vel bruges noget
pumpeværk ?

Kan nogen vejlede mig i dette ?

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 15-11-04 13:48

H.S. wrote:
> Jeg påtænker at købe et bundfilter til mit akvarie, med hvad koster sådan

Hvorfor?

> noget ? og hvor købes det ? (en netbutik er sikkert billigst).

De koster som regel ikke det store. Det kan givetvis ikke betale sig at
bruge penge på porto for at købe det.

> Hvad skal jeg bruge mere end bundfilteret ? - der skal vel bruges noget
> pumpeværk ?

Typisk har man en luftsten nederst i et lodret stigrør, der er koblet på
bundfilteret i et hjørne af akvariet.

> Kan nogen vejlede mig i dette ?

Jeg er modstander af bundfiltre. Jeg synes at det er en dårlig ide at
have en så relativt stor udskiftning af vand igennem bundlaget. Nu er
jeg jo også "til" planter og de steder i naturen hvor udskiftningen af
vand igennem bundlaget er stort, vokser der ingen planter.

Siden du spørger om det, må du have en ide om hvorfor du vil have et
bundfilter. Hvad er "årsagen"?

Du skriver intet om hvad det er for et akvarie du holder eller ønsker at
holde, derfor: hvor stort er det? Hvilken type bundlag? Fisk? Planter?
Størrelse?

--
Steen Suder

Fra : H.S.

Dato : 15-11-04 14:32

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor?

Jeg vil gerne have rent, rent vand til mine fisk. Jeg tror de har det bedre,
og jeg synes at rent, klat vand er pænest at kigge på.

> De koster som regel ikke det store. Det kan givetvis ikke betale sig at
> bruge penge på porto for at købe det.

http://www.tropefisk.dk/shop/default.asp har gratis fragt.
Hvis man søger på clearflow på siden, kommer 2 produkter frem, er disse hvad
jeg skal bruge ?

> Typisk har man en luftsten nederst i et lodret stigrør, der er koblet på
> bundfilteret i et hjørne af akvariet.

Skal der ikke bruges nogen pumpe ?

> [...]
> vand igennem bundlaget er stort, vokser der ingen planter.
>
> Siden du spørger om det, må du have en ide om hvorfor du vil have et

Mit 'filtervat' i det indvendige filter, er fuldstændig tilstoppet hver 2-3
uge - så der må være et 'større' behov for rensning, end hvad det nuværende
filter, umiddelbart kan klare ? - Og jeg synes at et akvarie skal være rent,
og måske kan man slippe for at skulle 'støvsuge' bunden af akvariet hvis man
har et bundfilter ?

> Du skriver intet om hvad det er for et akvarie du holder eller ønsker at
> holde, derfor: hvor stort er det? Hvilken type bundlag? Fisk? Planter?
> Størrelse?

Jeg har et 110 L akvarie med gubbi, sværddrager, pansermaller, rød og sort
neon.
Pt er det meget lille bundlag, dvs næsten sand (skal selvføligelig udskiftes
hvis der skal bundfilter på) Så har jeg en del planter, men du må ikke
spørge hvad de hedder

Fra : H.S.

Dato : 15-11-04 15:03

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> sådan

PS. Hvordan kommer skidtet UD af akvariet, når man bruger et bundfilter ? -
man skal vel ikke have filteret op ligesom man skal med den filterpumpe jeg
har nu ?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-11-04 15:43

H.S. wrote:
> PS. Hvordan kommer skidtet UD af akvariet, når man bruger et
> bundfilter ? - man skal vel ikke have filteret op ligesom man skal
> med den filterpumpe jeg har nu ?

Det kommer netop IKKE ud - det bliver suget ned i bundlaget - eller ned oven
på bundlaget, hvis bundlaget er fint.

Jeg har ligesom Steen dårlige erfaringer med bundfilter og planter samtidig,
da de færreste planter er glade for, at vandet suges ned forbi rødderne.

Så JEG synes at et godt udvendigt filter er bedre - der får du suget skidtet
op i stedet for ned i bundlaget.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : H.S.

Dato : 15-11-04 16:00

> Så JEG synes at et godt udvendigt filter er bedre - der får du suget
skidtet
> op i stedet for ned i bundlaget.

Et udvendigt filter kan vel ikke tage det snavs som lægger sig på bunden ?
Kan det ?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-11-04 18:50

H.S. wrote:
> Et udvendigt filter kan vel ikke tage det snavs som lægger sig på
> bunden ? Kan det ?

Næh - men det gør bundfilteret jo heller ikke - det suger bare skidtet ned
til bundlaget - og bruger bundlaget som filtermateriale.

Fra : Jørgen

Dato : 16-11-04 18:25

> "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i en meddelelse
> skidtet
>>
> Et udvendigt filter kan vel ikke tage det snavs som lægger sig på bunden ?
> Kan det ?

Ja, det kan det da.
Indsugningen til filteret skal bare foregå fra bunden i modsat ende end
udløbet.
Vandcirkulationen vil da gøre at skidtet havner i indsugningen.
Lidt bundfisk, f.eks. maller og smerlinger kan hjælpe lidt med at hvirvle
skidtet hen til indsugningen.
Jeg har ikke haft renset mine akvarier manuelt de sidste ca. 15 år.
Hilsen
Jørgen

Fra : Mikkel Munk

Dato : 16-11-04 19:14

Et udvendigt filter kan på ingen måde tage alt skidt der opstår i
akvariet! - heller ikke hvis du bruger de "fantastiske" smerlinger eller
maller som Jørgen omtaler! Der vil altid opstå steder med strømlæ i akvarier
og der vil skidtet samle sig! Nu synes jeg på ingen måde, at det er et
problem at bruge en slamklokke når man alligevel skifter vand så...

M.

Fra : H.S.

Dato : 17-11-04 08:52

"Mikkel Munk" <nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og der vil skidtet samle sig! Nu synes jeg på ingen måde, at det er et
> problem at bruge en slamklokke når man alligevel skifter vand så...

Men er det korrekt forstået, at et udvendigt filter er meget bedre til at
rense, end et indvendigt filter ?

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-11-04 09:51

H.S. wrote:

> Men er det korrekt forstået, at et udvendigt filter er meget bedre til at
> rense, end et indvendigt filter ?

Strengt taget renser et filter intet - nada
Det opsamler og ilter - og hvis du ikke "tømmer" det,
har du stadig samme mængde affaldsstoffer i kredsløbet, uanset om det er
et udvendigt eller indvendigt.
Husk at skidt er skidt, også selv om du ikke ser det (fordi det er opløst)
Men man er nok tilbøjelig til at acceptere et større filter når det ikke
skal stå inde i akvariet.
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Lidt nye fotografiske billeder på:

Fra : H.S.

Dato : 17-11-04 10:46

> [...]
> Men man er nok tilbøjelig til at acceptere et større filter når det ikke

Okay, men det samler skidtet, så det ikke er i akvariet - og så akvariet ser
pænere ud.

Så er større, mere effektiv ?

Fra : Jens Jensen

Dato : 18-11-04 10:29

> Strengt taget renser et filter intet - nada

Det kommer nok an på, hvad man mener med "renser". Det fjerner da de synlige
"urenheder" som der findes frit svævende i vandet. Da disse urenheder nu
befinder sig uden for akvariet (ved udvendigt filter), så vil jeg da sige,
at vandet er renset for urenheder.

> [...]
> Men man er nok tilbøjelig til at acceptere et større filter når det ikke

Filteret gør skam mere end bare at samle skidtet op. Bakterierne i filteret
omsætter det. Ved at have et filter med et materiale, der har en meget stor
overfladevolumen, så kan man have mange flere bakterier. Det skidt vi kalder
ammoniak og nitrit bliver fjernet af filteret (hvilket vil sige af
bakterierne i filteret). Husk at skidt som man ikke kan se, faktisk godt kan
fjernes.

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-11-04 12:38

Jens Jensen wrote:
> [...]
> befinder sig uden for akvariet (ved udvendigt filter), så vil jeg da sige,

OK - Skidt i et udvendigt filter er stadigt i kredsløbet og altså ikke
fjernet, men heller ikke synligt. Og derfor skrev jeg også at "skidt er
skidt, også selvom du ikke kan se det"
Vandet er derfor i biologisk henseende ikke renset.

> [...]
> ammoniak og nitrit bliver fjernet af filteret (hvilket vil sige af
> bakterierne i filteret). Husk at skidt som man ikke kan se, faktisk godt kan

Jeg skrev "opsamler og ilter"
Ammoniak og nitrit iltes ( iltes, ikke omsat eller fjernet, som du
skriver - og der er en væsentlig forskel : Sker der pludseligt en
reduktion i akv., og det kan let ske, er det fluks tilstede igen.
Tænk blot på balancen ammoniak <> ammonium i forhold til pH.

Det skidt man ikke kan se, fjernes ikke i er alm. filter. Der kan
muligvis ske en lille mængde denitrifikation, men den er nok så lille og
usikker at man er bedst tjent med ikke at regne med det.

Når jeg skriver at et filter _strengt taget_ ikke renser noget, hænger
det sammen med,at så mange tror at det gør og derfor forlader sig på
filteret i stedet for at skifte vand - "Jamen jeg har en stor Eheim"

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-11-04 23:38

> Jeg påtænker at købe et bundfilter til mit akvarie, med hvad koster sådan
> noget ? og hvor købes det ? (en netbutik er sikkert billigst).

Ja jeg har jo både været fattig og akvarieinteresseret på en gang - så en
stump trapez-plade med riller i "højene" og en luftpumpe til at suge. Det
kørte i årevis uden yderligere tiltag i et 100 l hjemmelavet akvarium. Det
giver en stille cirkulation, og skaber åbenbart en biologisk balance.

Akvarier med spandpumpe har jeg aldrig kunnet få til at balance på samme
måde. Der skal altid (flere gange om året) suges bund og ordnes pumpe.
Træls - medmindre man hygger sig med det.

Mvh Maria