Hønseringe og marmorkugler
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-11-04 13:02

Hej Ng

Jeg tilhører generationen, hvor vi 'hønsede' og spillede kugler i
skolen.
Midt i denne 'tekniktid' vil jeg gerne introducere mine ovenstående til
mine børnebørn.

Jeg har desværre glemt reglerne og er usikker på, om 'remedierne' stadig
kan købes.
Kan nogen med en bedre hukommelse end min hjælpe?

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-11-04 18:14

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> [...]

> Jeg har desværre glemt reglerne og er usikker på, om 'remedierne'
> stadig kan købes. Kan nogen med en bedre hukommelse end min

Jeg kan godt huske hønseringene fra min barndom i 1950'erne.
Men det var en anden slags 'ringe', nemlig nogle plastic-bogstaver,
som man selv skulle brække af nogle sammenstøbte plader. De
var lavet sådan at man kunne samle dem i kæder. Mine fætre og
min kusine, som jeg i sin tid 'hønsede' med, havde lavet nogle
regler, som jeg ikke ved om er helt rigtige.

Men vi 'hønsede' altså opad en væg i legeværelset. Og den som
kastede sin hønsering så den lå nærmest den streg (eller den
gulvbræt-sammeføjning vi havde aftalt), vandt så de andres
'hønseringe'.

Som sagt ved jeg ikke om det er de rigtige regler. Der var vist
også noget med at man skulle *ramme* de andres ringe. Og hvis
det var marmor- eller glaskugler, mener jeg også at der var andre
regler, som jeg ikke kender/husker.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- årgang 1945

Fra : Anita

Dato : 17-11-04 23:00

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> [...]
> også noget med at man skulle *ramme* de andres ringe. Og hvis
> det var marmor- eller glaskugler, mener jeg også at der var andre

Jeg er ikke så gammel (26) men husker glaskugle-spillet således at man på
skift trillede kuglerne hen ad gulvet (op mod en væg). Ramte man en andens
kugle vandt man den. Vinderen af spillet skulle jo gerne sidde med alle
kuglerne til sidst.

Hønseringe har jeg aldrig brugt til andet end at samle dem i striber i
diverse farver og mønstre.

Venligst Anita

Fra : Nette

Dato : 17-11-04 23:21

"Carsten Finn Rasmussen" skrev

> Jeg har desværre glemt reglerne og er usikker på, om 'remedierne' stadig
> kan købes.
> Kan nogen med en bedre hukommelse end min hjælpe?

Hønseringene havde jeg, men jeg brugte dem til at sætte sammen. Jeg tror
faktisk aldrig, at jeg har spillet med dem.

Der imod spillede vi med kugler. Vi tog en skotøjsæske og klippede f.eks.
fem huller, som virkede som "indgange", når æsken vendte på hovedet på
gulvet. Over hullerne skrev vi points. Det største hul havde lavest point,
det mindste størst.
Så skulle vi skiftes til at trille kuglerne i hullerne og tælle vores point
sammen til sidst.
Vi brugte også en kloakdæksel, hvor vi f.eks. havde tre kugler hver, som lå
i yderringen. Vi skulle så skiftes til at trille til vores egne kugler med
pegefingeren. Den, der først fik den sidste kugle ind i midtercirklen, havde
vundet alle dem, der lå derinde.
Når det havde regnet og dækslet var vådt, fik vi mange forskellige farvede
fingre.

Hmm, det er godt nok svært at skrive, så det kan forstås.

Nette

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-11-04 11:15

I news:41989aca$0$271$edfadb0f@dread12.news.tele.dk <Carsten Finn
Rasmussen> <cfr@c.invalid> skrev:

> [...]
> stadig kan købes.
> Kan nogen med en bedre hukommelse end min hjælpe?

Takker for input :)

Hønseringe og dueringe er indkøbt, så må vi se hvad ungerne siger til
dem.

Jeg leder stadig efter marmorkugler/glaskugler til en fornuftig pris.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Nette

Dato : 22-11-04 21:47

"Carsten Finn Rasmussen" skrev

> Jeg leder stadig efter marmorkugler/glaskugler til en fornuftig pris.

Søstrene Grene?
Bor du i Århus, er der også Askeladen. De MÅ da have dem.

Nette