regler for løse hunde
Fra : Nana Sørensen

Dato : 15-11-04 12:26

Hejsa gruppe....

Jeg tænkte lige... Hvilke regler er der for hvor og hvornår hunde må gå løs?

Grunden til at jeg spørger er, at det nu er 3. gang at Peanut nærmest bliver
overfaldet af en stor hund, som ejeren på ingen måde har styr på. Han kalder
og skriger, og hunden ignorerer ham totalt og fortsætter med at overskræmme
min hund. Er der ikke noget med at man skal have styr på sin hund, hvis den
skal have lov til at gå løs?

Og hvordan fungerer det med snor på i parker, skove osv? Peanut plejer
nemlig altid at løbe løs på vestvolden, og det klarer han fint.

Mvh. Nana

Fra : Karina og Christian

Dato : 15-11-04 12:40

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> wrote in message
[klip]
> Jeg tænkte lige... Hvilke regler er der for hvor og hvornår hunde må gå
løs?

Det kommer an på, hvilken kommune, du bor i.

Hundelovens § 3, stk. 1, 1. pkt., angiver, at hunde i bymæssig bebyggelse
kun må føres uden bånd, når de er i følge med en person, der har fuldt
herredømme over hunden.

I samme lovs § § 3, stk. 2, anføres det videre, at der på trods af
bestemmelsens stk. 1, i den lokale politivedtægt kan optages bestemmelse om,
at hunde /altid/ skal føres i bånd - /også/ selv om føreren har fuldt
herredømme over den i juridisk forstand.

Det vil altså sige, at du skal kigge i politivedtægten for at finde ud af,
om du bor i en kommune, hvor hunden altid skal føres i bånd.

> [...]
overskræmme
> min hund. Er der ikke noget med at man skal have styr på sin hund, hvis

Jo enten det eller også skal hunden altid være i bånd. Så på den ene eller
den anden måde har den anden ejer overtrådt reglerne.

> Og hvordan fungerer det med snor på i parker, skove osv? Peanut plejer
> nemlig altid at løbe løs på vestvolden, og det klarer han fint.

Nu aner jeg ikke, hvor Vestvolden er, men reglen er den, at det er
skiltningen i den enkelte skov eller park, der afgør, hvordan hunden skal
føres. I mangel af skiltning er det de almindelige regler i hundeloven, der
er gældende.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 15-11-04 21:51

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in message

> [...]
> skiltningen i den enkelte skov eller park, der afgør, hvordan hunden skal
> føres. I mangel af skiltning er det de almindelige regler i hundeloven,

For god ordens skyld:

men uanset skiltning, skal ejeren STADIG have fuld kontrol over sin hund
hvis den er uden snor

Peter

Fra : Karina og Christian

Dato : 15-11-04 22:03

"Peter K. Nielsen" <dukantro@nej.dk> wrote in message
[klip]
> For god ordens skyld:
>
> men uanset skiltning, skal ejeren STADIG have fuld kontrol over sin hund
> hvis den er uden snor

Ja, helt enig

Karina

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 16-11-04 08:57

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in message
> "Peter K. Nielsen" <dukantro@nej.dk> wrote in message
> [klip]

> Ja, helt enig

Det var såmænd ikke fordi jeg regnede med at du var uenig med mig, men som
jeg opfattede indlægget fra spørgeren i kontekst med dit svar, så følte jeg
bare at der var behov for en præcission

Peter