Bruges FrontPage til store sites?
Fra : Erik Andersen

Dato : 15-11-04 10:57

Mange bruger CMS systemer til at håndtere deres site.

Jeg har ofte spekuleret på, om FrontPage kan bruges som et alternativ til et
CMS system.

Findes der nogen i gruppen som i praksis anvender FrontPage til store sites
og som måske vil anføre et link, så man kan se hjemmesiden i praksis.

På forhånd tak for at blive "anskueliggjort"

mvh

Erik

Fra : Johnny Viinblad Jens~

Dato : 15-11-04 16:18

Erik Andersen
> [...]
>
> Findes der nogen i gruppen som i praksis anvender FrontPage til store sites
> og som måske vil anføre et link, så man kan se hjemmesiden i praksis.

Hej Erik
Du kan prøve og se her http://www.nada-danmark.dk/

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Andersen

Dato : 16-11-04 11:03

"Johnny Viinblad Jensen" <johnny@viinblad-jensen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Erik
> Du kan prøve og se her http://www.nada-danmark.dk/

Hej Johnny

Tak for din respons. Jeg synes, at du har lavet en pæn og overskuelig
hjemmeside. Uden at det skal misforståes bærer den også tydeligt præg af at
være lavet i FrontPage.

Der er ikke andre, der har givet deres meninger til kende. Det forstærker
min mistanke om, at FrontPage primært bruges af virksomheder, hvor der er 1
webmaster, som laver alt arbejdet på hjemmesiden. FrontPage er sikkert også
meget udbredt blandt private. Hvis der er flere personer, der skal
administrere hjemmesiden eller hvis det er tale om meget store sites i flere
sprogversioner anvendes sikkert et CMS system eller lignende.

Mvh

Erik

Fra : Kim2000

Dato : 16-11-04 11:17

> meget udbredt blandt private. Hvis der er flere personer, der skal
> administrere hjemmesiden eller hvis det er tale om meget store sites i
> flere sprogversioner anvendes sikkert et CMS system eller lignende.

Nu spørger jeg sådan lidt dumt, hvilke andre "hvad du ser, er hvad du får"
programmer er der på markedet. Jeg bruger selv FP men kan da fint mærke dens
begrænsninger (mine egne evner indenfor området formår dog næppe at opfylde
dets fulde potentiale).

mvh
Kim

--
Online romaner, noveller, tegneserier m.m. finder du i SOS, anmeldelser af
spil, software og hardware til pc og Amiga findes under computer.

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-04 21:01

"Erik Andersen" <erik_a@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> administrere hjemmesiden eller hvis det er tale om meget store sites i
> flere sprogversioner anvendes sikkert et CMS system eller lignende.

Jeg synes det er ret spændende, at du kan se et tydeligt præg af FP i
Johnnys sider. Jeg har arbejdet prof med FP i snart 5 år, og jeg ku' altså
ikke se det. Jeg ved ikke om Johnny har valgt et FP tema og du evt. har
genkendt det?

Hvis der er flere som skal vedligeholde samme web kan man lave
versionsstyring på sine dokumenter. Men de der vedligeholder skal
selvfølgelig være folk som har den viden der skal til for at pille i et
website.

Jeg forstår egentlig heller ikke sammenligningen melem FP og CMS. Det er to
forskellige ting. FP er et værktøj, som du evt. kan udvikle et CMS med. CMS
er et webpubliceringssystem. Man kan ikke udvikle noget i et CMS.

Hvis man har mange forskellige personer der skal vedligeholde et website, og
hvis de ikke ved noget om websites ellers, typisk sekretærer for afdelinger
i et frma, vil det være en fordel at bruge et CMS. Forudsat CMSet ikke
anvender underlige tegn og gerninger (læs: HTML), så man alligevel skal på
skolebænken for at lære at bruge CMS systemet. Rigtig mange CMS systemer er
i vedligeholdelsesdelen bare forklædte WYSIWYG editorer (med begrænsninger),
så hvor vinder man? Lære FP eller lære CMS?

Man vælger sit værktøj efter den opgave der skal løses. FP kan anvendes af
hjemmesidesnedkeren og give ham/hende et meget stærkt redskab til at få en
fin hjemmeside på nettet hurtigt, som kan både det ene og det andet. Og FP
kan anvendes af de professionelle, som her krydrer med ASP (el. PHP) og en
hel del JavaScript. Her er der ikke grænser for, hvad man kan lave. Hvis man
ikke bestiller andet end at udvikle websites dag ud og dag ind vil man nok
ikke bruge FP men fx. Interdev.

Der er fremstillet et utal af CMSer som hver især løser deres respektive
opgaver. Det kunne fx. være at opbygge en webbutik med betalingsmodul,
integration til et ERP system, som anvender Oracle eller MSSQL database. Og
at disse respektive opfylder gængse sikkerhedskrav mht. trafik mellem et
firewall beskyttet LAN og en DMZ. Men det kunne FP sagtens også bruges til
at udvikle. Det ville bare tage lang tid.

Nogle CMSer er så tunge at danse med, når man når over et vist antal sider,
at svartiderne bliver alt for lange.

Og så lige en ting til. Diskussionen her i gruppen er ikke repræsentativ. Så
selv om ikke flere har reageret, er det langt fra ensbetydende med det du
får ud af det: En bestyrket mistanke. Den mistanke kan du ikke bruge til
noget.

mvh
Ulrik

Fra : Erik Andersen

Dato : 17-11-04 09:24

"Ulrik Friis" <ufj(snabela)get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke se det. Jeg ved ikke om Johnny har valgt et FP tema og du evt. har

Hej Ulrik

Mange tak for dit præcise og udtømmende svar. Jo, jeg synes, at kunne
genkende
et tema, da jeg klikkede på dette link www.webdesign.ifuok.dk , der står
nederst
på hjemmesiden.

> Jeg forstår egentlig heller ikke sammenligningen melem FP og CMS. Det er
> to forskellige ting. FP er et værktøj, som du evt. kan udvikle et CMS med.
> CMS er et webpubliceringssystem. Man kan ikke udvikle noget i et CMS.

Nej, jeg kan godt se, at sammenligningen ikke er relevant.

> [...]
> Så selv om ikke flere har reageret, er det langt fra ensbetydende med det
> du får ud af det: En bestyrket mistanke. Den mistanke kan du ikke bruge

Grunden til min formulering skyldes at jeg virkelig er interesseret i at
erfare
om store sites håndteres i FrontPage. På min arbejdsplads bruger man i dag
et CMS system. Jeg har flere gange stillet mig selv spørgsmålet, om det ikke
kan betale sig for os at anvende FrontPage i stedet for, og på den måde
reducere
driftsudgifterne og samtidig blive stillet mere fleksibelt i relation til
nye funktionaliteter.

Men endnu engang tak for dit uddybende svar.

mvh

Erik

Fra : Ulrik Friis

Dato : 18-11-04 12:34

"Erik Andersen" <erik_a@post3.tele.dk> wrote in message

> [...]
> reducere
> driftsudgifterne og samtidig blive stillet mere fleksibelt i relation til

Det er lidt lissom at spørge: Kan jeg bruge en økse til at vedligeholde mine
100 tønder land skov med? Svaret er ja. Kan jeg også bruge øksen til at
transportere alle de afhuggede grene ud til kanten af skoven? Nej. Der skal
altså også andre ting til. En FP ekvilibrist - altså en person der kan bruge
alle FPs funktioner og som har en overstadig arbejdsevne - kan vedligeholde
hvad-som-helst med FP. Men denne person skal også vide noget om måske ASP,
PHP, SQL, JavaScript mv. hvis opgaven skal lykkes.

Så - FP er altså ikke nok. Det er et redskab med muligheder og
begrænsninger. Personen bag skærmen er nok meget vigtigere.

Store websites kan være rigtig mange forskellige ting, så derfor kan der
ikke gives et entydigt svar. Hvis dit firma har investeret i et CMS er det
de personer der håndterer dette til daglig der skal gøre det til en succes.
Måske skal der noget efteruddanelse til? Forhåbentligt har der været en
sagkyndig "ind over" da man købte systemet?

mvh
Ulrik

Fra : Svend-Erik Mortensga~

Dato : 19-11-04 14:38

Hej Erik
Jeg bruger FP til at styre virkelig store sites med
hver især over 100 MB
f.eks.:
www.japanskedanmark.dk
www.busseridanmark.dk
www.japansksalg.dk

sidstnævnte har et utal af sider
og nogle tusinde billeder

FP styrer det udmærket. Ingen problemer.

Mvh - SEM