Tar og backup
Fra : Rander

Dato : 15-11-04 00:54

Jeg er ved at prøve at flikke et script sammen så jeg kan få lavet noget
backup af min linux-dåse. Indtil videre har jeg følgende:

tar cvf /tmp/backup.tar --exclude /tmp --exclude /proc --exclude /sys
--exclude /home/ftp .

(på en linie, selvfølgelig). Det er så meningen at jeg vil hive den over på
en Windåse, og evt. brænde filen på en DVD.

Men ovenstående linie gør ikke som jeg vil. selvom jeg har excludet
/home/ftp sykker den alligevel ned i den, og eftersom alt indholdet i
forvejen ligger på en anden maskine er der ikke så meget idé i det.

Men hvorfor gør den det, når jeg har bedt den om ikke at gøre det? Der er
flere homedirs der har symlinks til /home/ftp, har det noget at sige?
Hvordan får jeg i så fald tar til at ignorere symlinks (hvilket jeg troede
den gjorde i forvejen)?

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Pludselig fik hun øje på mig og tabte hovedet, og vi mødtes. (Skadesanmeldelse)

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-11-04 01:01

Rander <lrNOSPAM@rander.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> [...]
> backup af min linux-dåse. Indtil videre har jeg følgende:
>
> tar cvf /tmp/backup.tar --exclude /tmp --exclude /proc --exclude /sys

Prøv ./proc hhv. ./home/ftp i stedet.

/Rasmus

Of all the things I've lost I miss my mind the most.
- Ozzy Osbourne

Fra : Rander

Dato : 15-11-04 01:35

Mon, 15 Nov 2004 01:01:03 +0100 brugte Rasmus Bøg Hansen 18 linier på at
fortælle dette til dk.edb.system.unix:

*SUK*

Så simpelt, og dog så svært...

Tak for hjælpen!

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Jeg har ikke skjult at jeg er forelsket i flere.
Jeg har bare ikke sagt det til nogen. (Michael, 8 år)

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-11-04 14:48

Rander wrote:

> [...]
> backup af min linux-dåse. Indtil videre har jeg følgende:
>
> tar cvf /tmp/backup.tar --exclude /tmp --exclude /proc --exclude /sys

Jeg plejer at bindmounte / til et andet directory. (F.eks.
/mnt/sys eller /mnt/maskinnavn) og så laver jeg et tar
arkiv af det directory. Dermed kan jeg i et hug slippe for
alle virtuelle filsystemer, nfs mounts, removable medier,
etc. Hvis der skal backupkopieres filer fra andre
filsystemer kan de også bindmountes derind.

Det er naturligvis en smagssag hvilken fremgangsmåde man
synes bedst om.

--
Kasper Dupont

Fra : Morten Guldager

Dato : 15-11-04 16:01

2004-11-15 Kasper Dupont wrote

> [...]
> arkiv af det directory. Dermed kan jeg i et hug slippe for
> alle virtuelle filsystemer, nfs mounts, removable medier,

Måske din tar også har en -l option...

/Morten

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-11-04 22:37

Morten Guldager wrote:

> Måske din tar også har en -l option...

Det er også en mulighed. Min fremgangsmåde er nok
et levn fra dengang jeg brugte mkisofs til at lave
backupkopier. Men det giver mig dog også en nem
måde at inkludere /boot og /home i min backup,
selvom de er seperate filsystemer. Men der er
ganske givet andre måder at gøre det på.

--
Kasper Dupont

Fra : Morten Bakkedal

Dato : 16-11-04 01:51

On Mon, 15 Nov 2004 22:37:23 +0100, Kasper Dupont wrote:

> [...]
> måde at inkludere /boot og /home i min backup,
> selvom de er seperate filsystemer. Men der er
> ganske givet andre måder at gøre det på.

Ja. Man kan også gøre det med "tar -cl / /boot /home".

--
Morten Bakkedal
http://www.bakkeland.dk/