Tar over ssh
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 14-11-04 23:13

Det er muligt at min hjerne er gået helt død her søndag aften, men
normalt synes jeg at kan kopiere fra en computer til en anden ved at
køre tar over ssh og pipe det til tar på den lokale maskine.

Men når jeg kører "tar c" får jeg at vide "tar: Cowardly refusing to
create an empty archive"

Hvad husker jeg galt?

--
Lars Kongshøj

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-11-04 23:21

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> [...]
> køre tar over ssh og pipe det til tar på den lokale maskine.
>
> Men når jeg kører "tar c" får jeg at vide "tar: Cowardly refusing to

Du skal angive hvilke filer, der skal puttes i tarfilen:

tar c <filnavne>

/Rasmus

Hidden DOS secret:
add BUGS=OFF to your CONFIG.SYS

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-11-04 23:22

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> [...]
> køre tar over ssh og pipe det til tar på den lokale maskine.
>
> Men når jeg kører "tar c" får jeg at vide "tar: Cowardly refusing to

"f -" ?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 14-11-04 23:32

> [...]

> køre tar over ssh og pipe det til tar på den lokale maskine.
>
> Men når jeg kører "tar c" får jeg at vide "tar: Cowardly refusing to

tar cf - . | ssh remote "(cd dir ; tar xf -)"

er vist opskriften. Men hvad har scp gjort dig?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Michael Knudsen

Dato : 15-11-04 14:18

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 15-11-04 14:31

Michael Knudsen <ether@cs.auc.dk> writes:

> Naar jeg tager backup, vil jeg ikke skulle boevle med at slette filer
> bagefter. Desuden kan man jo komme ud for, at der slet ikke er plads til
> backuppen. Sidst men ikke mindst er scp noget bras.

Det var ikke dig jeg spurgte og ikke en backup Lars var i færd med...

Man hvad mener du egentlig med at scp er noget bras? Den har da tjent
mig fint indtil videre (men jeg har nok ikke prøvet filnavne med ':' i
og sådan noget).

Fra : Jonas Hauge

Dato : 15-11-04 15:16

Peter Dalgaard wrote:
> Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> tar cf - . | ssh remote "(cd dir ; tar xf -)"
>
> er vist opskriften. Men hvad har scp gjort dig?

Sikkert intet, men når du smider tar direkte over ssh, slipper du for
fysisk at gemme data på din lokale disk før du sender det afsted. Det
kan jeg egentlig godt se en fordel i.

--
Jonas Hauge

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-11-04 23:37

Jonas Hauge <news@linein.dk> writes:

> Sikkert intet, men når du smider tar direkte over ssh, slipper du for
> fysisk at gemme data på din lokale disk før du sender det afsted. Det
> kan jeg egentlig godt se en fordel i.

Hvilke data er det du mener der er nødvendige at gemme lokalt når du
bruger scp?

scp -rp /sti/til/dir bruger@maskine:/sti/til/andetdir/

--
Jacob - www.bunk.cc
I think, therefore I am... I think.

Fra : Jonas Hauge

Dato : 16-11-04 03:23

Jacob Bunk Nielsen wrote:
> Hvilke data er det du mener der er nødvendige at gemme lokalt når du
> bruger scp?
>
> scp -rp /sti/til/dir bruger@maskine:/sti/til/andetdir/

hvis du nu vil pakke en stak logfiler i een fil og samtidig komprimere
dem inden du smider dem over ssh. Hvis du nu ikke har f.eks. 2 GB ledig
plads til at pakke det først og derefter scp'e kan det bruges.

--
Jonas Hauge

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-11-04 14:13

Jonas Hauge wrote:
> hvis du nu vil pakke en stak logfiler i een fil og samtidig komprimere
> dem inden du smider dem over ssh. Hvis du nu ikke har f.eks. 2 GB ledig
> plads til at pakke det først og derefter scp'e kan det bruges.

scp -oCompression=yes -oCompressionLevel=9 ?

Men i øvrigt, hvis det er til backup så bruger man vel rsync over
ssh med --backup-dir option.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-11-04 19:00

> [...]
> dem inden du smider dem over ssh. Hvis du nu ikke har f.eks. 2 GB ledig
> plads til at pakke det først og derefter scp'e kan det bruges.

Hvis det var fordi Lars ville pakke tingene, så antager jeg ikke at
han bare ville hælde dem over SSH for at pakke dem ud igen omgående.

Hvis vi starter alle vores svar med "Hvis nu du vil ...", så kan vi jo
finde på alverdens scenarier som kan illustrere næsten hvad som helst.

--
Jacob - www.bunk.cc
No snowflake in an avalanche ever feels responsible.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 16-11-04 21:56

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-11-04 22:16

Michael Knudsen <ether@cs.auc.dk> writes:

> Det er min erfaring, at naar man kopierer filer over netvaerket via tar
> og SSH, er man ved at tage backup af et filsaet. Jeg har aldrig selv

Eller udrulle færdige samlinger af filer. Jeg har selv brugt det en
del til at bootstrappe jomfruelige maskiner - når først der er så
meget hul igennem at man kan sende tarballs over, så kan man bruge
færdige pakker for resten.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 22-11-04 00:14

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Eller udrulle færdige samlinger af filer.

Det kan jeg så med et let forsinket svar, efter at være vendt tilbage
fra en kort, men hektisk ferie/forlænget weekend bekræfte, at det er
hvad mit oprindeligelige spørgsmål relaterede sig til.

Og tar+ssh er fint til formålet, når man har sjusset sig frem til de
korrekte options, jeg fik lidt problemer forskellige uid på de to
systemer.

--
Lars Kongshøj

Fra : Michael Knudsen

Dato : 16-11-04 22:01

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-11-04 00:58

Michael Knudsen wrote:
> This message is in MIME format. The first part should be readable text,
> while the remaining parts are likely unreadable without MIME-aware tools.

Det er meget belastende at du sender i MIME-format.

> Jeg tror, at du misforstaar Jonas. Det handler ikke om at komprimere
> data foer overfoerslen. Det handler om at komprimere dit filsaet, naar
> dataene skal arkiveres.

Jeg ville nu stadig bruge rsync.. :) det ville være en smal sag at
komprimere --backup-dir'et samt indexere hvad der ligger i det

> scp kan ikke bruges, hvis du ikke har plads til at opbevare dit arkiv
> lokalt, inden det skal overfoeres. Det er der i oevrigt heller ingen
> grund til, idet man jo bare skal rydde op bagefter.

Ja, tar over ssh giver masser af mening, jeg bruger det selv..

> Bemaerk i oevrigt, at CompressionLevel kun gaelder for SSH1, og det skal
> man ikke bruge, hvis man kan undgaa det.

Det havde jeg ikke bemærket..

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-11-04 12:32

In article <slrncpl4vg.isg.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:
> Det er meget belastende at du sender i MIME-format.

Hm, det er bestemt ikke med min gode vilje. Gad vide, om det skyldes, at
nogen har opgraderet pine.

(Ja, det er bestemt ikke med min gode vilje, at jeg bruger pine. Det er
uden tvivl det stykke software, der bedst lever op til sit navn.)
--
The Librarian gave him the kind of look other people would reserve for
people who said things like `What's so bad about genocide?'

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-11-04 13:45

Michael Knudsen <e@miracle.mongers.org> writes:

> (Ja, det er bestemt ikke med min gode vilje, at jeg bruger pine. Det er
> uden tvivl det stykke software, der bedst lever op til sit navn.)

HVis du ikke kan lide Pine, kunne det let være du havde adgang til
Emacs med Gnus (IKKE rmail). Det kan kildes til at være en ganske
habil postdims.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-11-04 22:53

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-11-04 08:40

Michael Knudsen <ether@cs.aau.dk> writes:

> Hov, du kom til at foreslaa mig at bruge emacs!

Jeg var ikke klar over at det var et problem.

> (Jeg har godt hoert, at gnus skulle vaere en udmaerket [g]newsreader,
> men jeg vil helst undgaa at skulle koebe hele religionen. Tak for
> forslaget, men jeg vil have rykket i folk for at faa installeret slrn.)

Hvorfor skal religiøse overbevisninger udelukke dig på forhånd fra at
prøve og bruge software?

Herudover er det en formssag selv at oversætte og installere slrn for
dig selv.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 20-11-04 04:50

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-11-04 10:46

Michael Knudsen <ether@cs.aau.dk> writes:

> kunne finde noget som helst om aarsagen til. Jeg synes derfor, at det er
> bedre at overlade det til det afloennede administrative personale at klare
> tingene.

Hvad er så deres holdning til dit oprindelige spørgsmål?

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 22-11-04 00:17

Jacob Bunk Nielsen wrote:
> Hvis det var fordi Lars ville pakke tingene, så antager jeg ikke at
> han bare ville hælde dem over SSH for at pakke dem ud igen omgående.

Jeg kan da røbe så meget som at det drejede sig om at flytte en server
fra en fysisk maskine til en anden.

--
Lars Kongshøj

Fra : Allan Joergensen

Dato : 22-11-04 09:57

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Jeg kan da røbe så meget som at det drejede sig om at flytte en server
> fra en fysisk maskine til en anden.

Der vil jeg mene at det er lettere at anvende rsync hvis denne findes.

Allan Joergensen

"I am not irrational!! I am a teenager!!!" - Katie Kaboom

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 22-11-04 14:50

Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> writes:

> Der vil jeg mene at det er lettere at anvende rsync hvis denne findes.

Tjah. Det er i hvert fald helt korrekt at holde sig fra scp hvis der
er store mængder data med ukendt struktur. Jeg er temmelig sikker på
at jeg har brændt fingrene på rcp en gang i oldtiden (og det var ikke
på grund af sikkerheden).

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 14-11-04 23:34

Lars Kongshøj wrote:
> Men når jeg kører "tar c" får jeg at vide "tar: Cowardly refusing to
> create an empty archive"

Tak til jer begge to. Det er nok bare mig, der er hjernedød på dette
fremskredne tidspunkt.

Jeg prøver "tar c *"

--
Lars Kongshøj

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 15-11-04 00:13

Tak alle tre. Men hvad betyder denne fejlmeddelelse, den synes jeg ikkke
at jeg plejer at se.

tar: File imap/db/__db.002 shrunk by 269824 bytes, padding with zeros

--
Lars Kongshøj

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 15-11-04 00:15

> tar: File imap/db/__db.002 shrunk by 269824 bytes, padding with zeros

Og jeg har selvfølgelig lukket alt ned, inkl. cyrus imapd.

--
Lars Kongshøj

Fra : N/A

Dato : 16-11-04 03:23