tænder
Fra : Nana Sørensen

Dato : 14-11-04 23:04

hej igen

Man kan læse af mit indlæg længere nede, at jeg er herre bange for
tandlæger.

Sidst jeg var der, fik jeg fyldt en tand midlertidigt, da bedøvelsen ikke
virkede. Inden han fyldte den, puttede han noget i tanden, som så skulle
dræbe nerven.
Jeg endte så med en pisseskarp kant på tanden, som har smadret min tunge
totalt.
Her i dag knækker en del af tanden så af. Den del der sidder op ad den
midlertidige fyldning. Og nu har jeg bare ondt som ind i helvede.
Min næste tid hos tandlægen er på tirsdag, men jeg kan ikke holde ud af
vente så længe. Hvis jeg ikke kan få en tid i morgen, hvad gør jeg så for at
lette smerterne? For det gør så ondt at jeg ikke kan være nogen steder.

Mvh. N

Fra : Christina

Dato : 15-11-04 12:03

Nana Sørensen wrote:
> [...]
> af vente så længe. Hvis jeg ikke kan få en tid i morgen, hvad gør jeg
> så for at lette smerterne? For det gør så ondt at jeg ikke kan være

Du kan altid ringe til tandlægen og forklare om problemet, hvor de ofte vil
indtelefonere noget smertestillende til dig, på apoteket, hvis de ikke lige
bedømmer du skal akut til....derudover er der jo Tandlægevagten:
Oslo Plads 14 2100 København Ø Telefon 35 38 02 51.

Citat fra tandlægerne på Brønshøj Torv (tlf. 38602020):

Vi tilbyder altid akut smertelindrende behandling samme dag.
Ved behov for akut tandlægehjælp udenfor klinikkens normale åbningstid,
ringes til klinikkens telefonsvarer hvor der henvises til et telefonnummer
til klinikkens vagthavende tandlæge.
I de fleste tilfælde vil problemerne kunne løses ved et professionelt råd
måske efterfulgt af en indtelefonering af en recept til nærmeste vagtapotek.

Men igen, var det ikke en ide at skifte tandlæge?

Fra : Nana Sørensen

Dato : 15-11-04 12:34

"Christina" <Christin(remove)@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vagtapotek.
>
> Men igen, var det ikke en ide at skifte tandlæge?

Jeg vil supergerne skifte tandlæge. Har også surfet på nettet, hvor nærmest
alle klinikker påstår at være gode til tandlægeskræk.
Nu er det åndede jo, at jeg ikke er bange for tandlægen som sådan. Jeg er
bare hundeangst for den smerte der altid er forbundet med det. Bedøvelse har
adrig virket på mig, så alt er altid blevet lavet, hvor jeg kunne mærke ALT.
Overvejer at skifte til min mors tandlæge, da han er god til folk der er
lidt pivede. Problemet er at han har til huse samme sted, som min nuværende
gyser-tandlæge. Hvad gør jeg så? Bare ringer derned og siger at jeg godt vil
skifte?

Mvh., Nana

Fra : Christina

Dato : 15-11-04 13:22

Nana Sørensen wrote:
> [...]
> huse samme sted, som min nuværende gyser-tandlæge. Hvad gør jeg så?
> Bare ringer derned og siger at jeg godt vil skifte?

Ja, det er du i din fulde ret til, ligesom du også altid kan skifte læge
hvis du ikke er tilfreds med den du har....Du behøver ikke have det skidt
med det, det er ikke tandlægens "følelser" du skal tage hensyn til, det er
dig selv....

Ring og bed om en akut tid hos den nye, det ville jeg gøre, og så behøver du
ikke forklare andet end at du gerne vil skifte tandlæge fordi du har fået
anbefalet ham og ikke er tilfreds med den du har - hvis der bliver nogle
spørgsmål omkring det....

Mht. smerterne så ved jeg ikke om du læste mit indlæg i din tråd nedenfor,
men smerter er noget man kan vænne sig til og slappe af med, hvis man
overvinder sit syn på smerter....min erfaring er at smerterne i sig selv hos
tandlægen er til at leve med, men at det er angsten for smerterne der gør at
det føles så slemt....Sidst mente min tandlæge ikke jeg ville kunne klare
det uden bedøvelse, men det var "piece of cake" og tog højst 2 minutter -
det gjorde mere ondt da jeg kom hjem, end da hun var igang, og den smerte er
jo nem at forholde sig til, da årsagen til den er naturlig....ligesom de
andre smerter jo også er, når det kommer til stykket....Mit syn er, at jeg
hellere vil have en kortvarig smerte som er god for min fysiske tilstand end
den langvarige smerte som kommer af ikke at få lavet det der er galt - og
som vil være dårlig for min fysiske tilstand.....Er der noget fysisk galt
skal det ordnes, og det er den kortvarige smerte værd - synes jeg....

Jeg håber du får mere ro på og at du snarest får gjort noget ved de
problemer du har, så de ikke bliver værre...

:)

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 15-11-04 22:39

"<klip>Og nu har jeg bare ondt som ind i helvede.
> [...]
at
> lette smerterne? For det gør så ondt at jeg ikke kan være nogen steder.
</klip>

Du ringer straks imorgen tidlig og insisterer på at få en akut tid!!!
Sgu'
Og får du det ikke, så ringer du til alle andre tandlæger indtil du finder
en der vil tage dig akut.
TAndpine som du beskriver det, er ulideligt....
kontakt lægevagten nu ! og få et skud "et-eller-andet" det måtte jeg gøre,
og jeg fik fred og ro indtil næste dag, hvor min tandlæge måtte tage mig
akut

Held og lykke og du har min allerstørste sympati!!
--
Hilsen Heidi,...
http://chocolade.dk

Fra : Christina

Dato : 16-11-04 11:51

Heidi, Miver og Mulle's mor wrote:
> [...]
> tage mig akut
>
> Held og lykke og du har min allerstørste sympati!!

Og Nana, fortæl gerne hvordan det er gået med dig?!

Fra : Nana Sørensen

Dato : 16-11-04 14:55

> Og Nana, fortæl gerne hvordan det er gået med dig?!

Hej Christina...

Er netop komemt hjem fra tandlægen. Jeg har kvalme, men er faktisk
overraskende ok, selvom jeg halvbrækker mig. Måske er det fordi jeg har
været for nervøs, men efterhånden får jeg faktisk brækfornemmelser af at
børste tænder. Gys...
Jeg har i øvrigt en visdmstand på vej frem nu. Håber at jeg kan beholde den,
selvom den allerede gør lidt ondt. Orker ikke mere tandlægeshit.
Men ok. Tilbage til den rodbehandling. Jeg tog min kæreste med, selvom
tandlægen bliver herre irriteret over det. Kæresten holdt mig i hånden hele
vejen igennem og aede mig på benet, selvom han blev pissedårlig af at se på
det. Det fede var at bedøvelsen faktisk virkede en smule denne gang. For
første gang i mit liv, var jeg faktisk bedøvet da tandlægen gik igang. Jeg
fik endda kun to sprøjter! Sidst fik jeg otte, som havde minus effekt, så
det er bare så super at de to her virkede. Det gjorde kun ondt i et kvarter,
og det var nemmere at holde ud, fordi jeg havde støtte fra min kæreste.
Tandlægen havde lagt noget tyndt plastic over munden på mig, og pludselig
faldet ned over min næse, så jeg ikke kunne få luft. Der blev jeg simpelthen
så bange, og stak mig på et eller andet, da jeg rakte op for at fjerne det.
Det var faktisk det der var det værste.
Jeg har ladet være med at tage de piller, som får bedøvelsen til at virke
dårligt, i tre dage. Så måske virkede bedøvelsen bedre pga det. Plus at jeg
vare mere rolig, fordi min kæreste var med. Jeg får altid følelsen af at
tandlægen er psykopat og bare borer mig for sjov, så det var rart at have
kæresten med. Så kunne han altid give tandlægen rocker-bank, hvis han lavede
noget uautoriseret.

Jeg er ok med det lige nu. Er meget dårlig stadigvæk, men er rolig. Jeg har
stadig nogle Kodipar fra sidste omgang, så dem hapser jeg, når bedøvelsen
forsvinder.

Men... JEG KLAREDE DET!

Mvh. Nana

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 16-11-04 22:10

<klip>
> [...]
har
> stadig nogle Kodipar fra sidste omgang, så dem hapser jeg, når bedøvelsen

</klip>

*smil* godt gået Nana!!!!

--
Hilsen Heidi
http://chocolade.dk

Fra : Nana Sørensen

Dato : 16-11-04 22:29

"Heidi, Miver og Mulle's mor" <katteFJERN@DETTEpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:419a6ca1$0$33742$14726298@news.sunsite.dk...
> <klip>
> har

> </klip>
>
> *smil* godt gået Nana!!!!
>
> --
> Hilsen Heidi
> http://chocolade.dk

Jeg er også så pavestolt af mig selv. Og det er kæresten også. Han
bliver ved med at sige at jeg klarede det herre flot.
Jeg lagde mig efter mit sidste indlæg, og sov bedøvelsen ud. Mit øre kløede
som en sindssyg, men jeg kunne ikke mærke det, fordi bedøvelsen virkede hele
vejen op ad hovedet. LOL Nu er kvalmen forsvundet, og jeg har endda spist
lidt.
YES!

Mvh. Nana

Fra : Christina

Dato : 17-11-04 12:56

Nana Sørensen wrote:
> [...]
> så super at de to her virkede. Det gjorde kun ondt i et kvarter, og
> det var nemmere at holde ud, fordi jeg havde støtte fra min kæreste.

Godt at høre Så nu er du faktisk en positiv oplevelse rigere end før
God ide at tage kæresten med, det giver tryghed i sig selv....

> [...]
> blev jeg simpelthen så bange, og stak mig på et eller andet, da jeg
> rakte op for at fjerne det. Det var faktisk det der var det værste.

Ok den slags ting er uheldige, men det kan jo ske.....:(

> Jeg har ladet være med at tage de piller, som får bedøvelsen til at
> virke dårligt, i tre dage. Så måske virkede bedøvelsen bedre pga det.

Fornuftigt!!!

> [...]
> det var rart at have kæresten med. Så kunne han altid give tandlægen
> rocker-bank, hvis han lavede noget uautoriseret.

*lol* De tanker kender jeg godt, sidst jeg fik lavet et hul lå jeg også og
fik højst upassende tanker om de to madammer og hvad de egentlig lavede i
min mund

> Jeg er ok med det lige nu. Er meget dårlig stadigvæk, men er rolig.
> Jeg har stadig nogle Kodipar fra sidste omgang, så dem hapser jeg,
> [...]

Sådan, og jeg kan se på et andet indlæg at du er i orden igen, så det er jo
skønt :) Er du ligeså bange for det nu, som du var før, efter denne rimelige
positive oplevelse, trods alt? Godt gået ;)

Fra : Nana Sørensen

Dato : 17-11-04 13:05

> [...]
> rimelige
> positive oplevelse, trods alt? Godt gået ;)

Jeg er stadig superbange... Og funderer meget over hvad der fik bedøvelsen
til at virke denne gang. Jeg blev stukket af en skorpion for et par uger
siden, måske er det derfor. LOL Ej.... Bare underligt at man kan nå at bluve
21 år, før man oplever at en bedøvelse virker. Tandlægen havde dræbt nerven
først, så det har nok også noget med det at gøre.
Jeg tør godt at få lavet en rodbehandling en anden gang. Det var
overraskende ikke slemt. Da min mor hørte at jeg skulle have en, græd hun
næsten på mine vegne, fordi hun ved hvor dårligt bedøvelsen virker. Men jeg
klarede det sgu!
Jeg er stadig superstolt af mig selv. Jeg har det også sådan lidt... Jeg er
ikke bange for NOGET efterhånden. Er endda kommet mig over min ting med
edderkopper osv. Så¨en led tandlæge skal sgu ikek stoppe mig i at være glad.
Så jo, jeg tror jeg er en smule mere modig nu.
Jeg tager i hvertfald kæresten med en anden gang. Så ved jeg at han kan
stoppe dem, hvis jeg spræller for meget hvis det gør ondt.

Mvh. Nana

Fra : Christina

Dato : 17-11-04 14:30

> Jeg er stadig superbange...

Ikke ifølge det du skriver nedenfor

> [...]
> at gøre.
> Jeg tør godt at få lavet en rodbehandling en anden gang. Det var

Applaus :)

> [...]
> ting med edderkopper osv. Så¨en led tandlæge skal sgu ikek stoppe mig
> i at være glad. Så jo, jeg tror jeg er en smule mere modig nu.

Sådan skal det være, du har været supergod og du er vist allerede godt igang
med at overvinde din tandlægeskræk, så hold fast i det

> Jeg tager i hvertfald kæresten med en anden gang. Så ved jeg at han
> kan stoppe dem, hvis jeg spræller for meget hvis det gør ondt.
>
> Mvh. Nana

You go, girl