Langsom USB 2.0 overførsel
Fra : Kim Jespersen

Dato : 14-11-04 22:39

Hej NG

Håber i kan hjælpe mig lidt.
Jeg har et problem med min USB 2.0 PCI kort som jeg syntes overfører ret
langsomt, hvilket er omkring 40 Gb på 2 timer fra en ekstern harddisk.
Jeg har haft harddisken på en anden computer, hvor den overførte 6 gb på
omkring 3-4 minutter, men på min egen computer og dermed PCI kortet, vil
den overføre ca. 8 Gb på omkring 30 minutter.
Det er en væsentlig forskel og da jeg snakkede med en kammerat, så havde
han det samme problem også selvom hans USB 2 er på bundkortet.

Er der indstillinger til det? Jeg har opdateret driverne.
Harddisken er en Maxtor 120, men det skulle jo ikk være den, da den godt
kan på en anden computer.
Fil systemet på harddisken er NTFS.

Håber der er en eller flere der har nogle gode råd, da det er ret
frustrende.

På forhånd tak

Kim

Fra : Coach [4130]

Dato : 14-11-04 23:20

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@STeOmPaSiPlAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan på en anden computer.
> Fil systemet på harddisken er NTFS.
>
> Håber der er en eller flere der har nogle gode råd, da det er ret

Er "USB 2.0 Enhanced controller" installeret?

Kig i "enhedshåndtering" under USB porte om den er installeret.
Hvis ikke...vil dine USB 2.0 porte køre langsomt.

Mvh
Bri@n

Fra : Kim Jespersen

Dato : 14-11-04 23:35

> [...]
>
> Kig i "enhedshåndtering" under USB porte om den er installeret.
> Hvis ikke...vil dine USB 2.0 porte køre langsomt.

Takker for svaret
Jeg kan ikk finde noget der hedder netop det. Hvor ligger det
installationen til det? I Windows? :)

Fra : Coach [4130]

Dato : 14-11-04 23:43

> Takker for svaret
> Jeg kan ikk finde noget der hedder netop det. Hvor ligger det
> installationen til det? I Windows? :)

Den kan også hedde " USB 2.0 udvidet værtscontroller"
Hvis ikke den står under dit PCI udvidelseskort i "enhedshåndtering" kan det
meget vel være problemet.
Kig også i USB porte.

Fulgte der en CD med til din controller, ligger den der.
Det kan også tænkes at du kan finde den på nettet, på producentens
hjemmeside.

mvh
Bri@n

Fra : Kim Jespersen

Dato : 14-11-04 23:49

> [...]
>
> Fulgte der en CD med til din controller, ligger den der.
> Det kan også tænkes at du kan finde den på nettet, på producentens

Takker igen. Jeg sad også lige og flippede rundt i enhedshåndtering og
jeg har en der hedder udvidet værtscontroller.
Det hele ser faktisk ok ud, men det tar stadig 3-4 minutter for 700 Mb

Fra : Coach [4130]

Dato : 14-11-04 23:57

> Takker igen. Jeg sad også lige og flippede rundt i enhedshåndtering og jeg
> har en der hedder udvidet værtscontroller.
> Det hele ser faktisk ok ud, men det tar stadig 3-4 minutter for 700 Mb

Så ved jeg ikke lige på stående fod, hvad dit problem kan skyldes.

Har du USB 1.1/1.0 porte på dit bundkort? hvor lang tid ta'r det at overføre
de samme data med dem?

Hvilket styresystem?
Hvor stor processor?
hvor meget ram?
Knokler maskinen når du sender data til USB harddisken? (kan du lave noget
andet imens?)

OBS!!! putter mig under dynen nu....svarer imorgen.....`nat.

mvh
Bri@n

Fra : Kim Jespersen

Dato : 15-11-04 00:03

> [...]
> andet imens?)
>
> OBS!!! putter mig under dynen nu....svarer imorgen.....`nat.

Jeg vidste egentligt godt fra starten at det er lidt svært. Så jeg
prøver lidt andre forskellige ting, som at lade maskinen arbejde mindre
imens.
Men her svarene i rækkefølge.
Ja bundkortet er et Asus A7V med USB 1.1.
Windows XP
AMD 2200+
512 DDR (Kingston)
Ja de interne harddiske som jeg sender fra, knokler.

Jeg ved ikk hvor lang tid det tar med 1.1, prøver det imorgen.

Takker igen for svarene :) Sov godt.

Fra : Coach [4130]

Dato : 15-11-04 17:50

> [...]
> Ja de interne harddiske som jeg sender fra, knokler.
>
> Jeg ved ikk hvor lang tid det tar med 1.1, prøver det imorgen.

Jeg prøvede selv med min USB 2.0 harddisk på konens Shuttle XP2500, 256 DDR,
40GB, WinXP
Jeg overførte 10GB på 28 min.

Jeg har også prøvet på min egen maskine Pentium 4 2.533, 1024 DDR 160GB,
WinXP
Der tog 10 GB, 17min.

Jeg tror altså det har noget med processor VS ram at gøre?
Måske også ledig plads på destinationen?

mvh
Bri@n

Fra : Flemming Joensson

Dato : 15-11-04 18:59

"Coach [4130]" <coach[fjern]@[dette]lite.danmark> wrote in

> [...]
> Der tog 10 GB, 17min.
>
> Jeg tror altså det har noget med processor VS ram at gøre?
> Måske også ledig plads på destinationen?

Umiddelbart synes jeg da det lyder forholdsvis langsomt? Jeg prøvede lige
at overføre en enkelt fil på 4.5GB til min USB2 disk og det tog 2m45s. Jeg
har en P4 2.4GHz med 800MHz FSB og 512MB RAM. Den externe harddisk er en
Maxtor Onetouch 7200rpm/8MB som anvender USB2 og den interne er en Maxtor
DiamondMax Plus9 SATA også med 7200rpm/8MB.

En ting der måske kunne undersøges er om der kører noget antivirus som
scanner alle filer der overføres. Hvis man overfører en mindre hær af filer
på én gang skal Antivirusprogrammet jo scanne pænt mange filer og det kunne
måske medføre en ret langsom overførselshastighed?

/flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Kim Jespersen

Dato : 15-11-04 20:48

Flemming Joensson wrote:
> [...]
> på én gang skal Antivirusprogrammet jo scanne pænt mange filer og det kunne
> måske medføre en ret langsom overførselshastighed?

Jeg prøvede lige at stoppe NOD32 og det gjorde ikk det helt store. Jeg
hælder til lige nu at PCI måske ikke kanklare det samme som USB2 kan.
Måske er der en flaskehals der.
Jeg havde den omme ved en kammerat idag og der klarede vi lige 25
Mbit/s, som skulle være optimalt for USB2.
Den tog 40 Gb på godt 45 Minutter, så det er ikk harddisken eller kablet.

Når den kører mindre filer på omkring et par Mb, så kan jeg se at den
ligesom stopper et kvart sekund når den har taget et par filer. Så kører
den igen og stopper et kvart sekund eller noget og såen fortsætter det.

hmmmm måske er et USB2 kort bare ikk sagen. Blev jo lidt misundelig over
hastigheden på 25 Mbit/s ikk.

Fra : Coach [4130]

Dato : 15-11-04 21:49

"Flemming Joensson" <flemming@joensson.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Maxtor Onetouch 7200rpm/8MB som anvender USB2 og den interne er en Maxtor
> DiamondMax Plus9 SATA også med 7200rpm/8MB.

Min harddisk ligger i en USB2,0 extern skuffe, og disken der ligger i den er
en ATA100 40GB IBM, 5400 rpm, 1 MB buffer....
så det ta'r lige lidt længere tid.

Den interne er en Seagate 160GB 7200rpm/2MB

mvh
Bri@n

Fra : Peter

Dato : 15-11-04 00:18

> [...]
> kan på en anden computer.
> Fil systemet på harddisken er NTFS.
>
> Håber der er en eller flere der har nogle gode råd, da det er ret

Det er vel et USB2 kabel du bruger mellem port og disk?
Da jeg i et af dine senere indlæg kan se, at du kører Win XP, formoder jeg,
at du allerede har installeret mindst SP1.

Peter B

Fra : Kim Jespersen

Dato : 15-11-04 11:31

> Det er vel et USB2 kabel du bruger mellem port og disk?
> Da jeg i et af dine senere indlæg kan se, at du kører Win XP, formoder jeg,
> at du allerede har installeret mindst SP1.
>
> Peter B

Ja jeg bruger det USB kabel som fulgte med til Disken og WinXP med SP2
(Desværre)

Fra : Kim Jespersen

Dato : 16-11-04 20:23

Selvom det ikk rigtigt førte videre, så vil jeg gerne sige tusinde tak
for svarene.
Jeg lever med det indtil der bliver råd til en Athlon 64 opgradering :)

Mvh
Kim