Ibm Aptiva 830 hvor højt kan den gå?
Fra : Monty

Dato : 14-11-04 20:14

En af mine venner har en Ibm Aptiva 830. Der sidder en 600mhz pentium cpu i
den men vi kan ikke se hvor meget bundkortet kan klare. Der følger en manual
med men jeg kan ikke finde noget hvor meget den kan klare.

Er der en som ved hvor meget de kan klare eller en som ved hvor man kan
finde ud af det henne?
Og jeg har prøvet på IBM`s hjemmeside men uden held

Monty

Fra : JK

Dato : 15-11-04 18:24

On Sun, 14 Nov 2004 20:13:33 +0100, "Monty" <diverse@mail.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>finde ud af det henne?
>Og jeg har prøvet på IBM`s hjemmeside men uden held

830 er ikke nok.

Det er type - modelnummer

Det står altid under bunden på kabinet.

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/pageRedirect.do?page=IBM+Aptiva;doctype=Downloadable+files;subtype=BIOS

er siden hvor man indtaster dette, f.eks. 2137-e63

Jeg vil skyde på, at det bundkort er til Intel coppermine cpu'er. De
går til 1 GHz (men der findes måske også tualatin ved 1 GHz og opad,
de kræver 1.5 volt og er ikke ben-kompatible med coppermine. Undgå
tualatins ! Coppermines skal have 1.7-1.75 volt.

Dernæst skal man betragte, om bundkortet er slot1 eller socket 370.
Desuden om chipset kan køre fsb100 eller også fsb133.

Der er antageligt kun egnede cpu'er på brugtmarkedet.

F.eks. www.qxl.dk og www.ebay.co.uk eller www.ebay.de

(hvis man vil undgå told).

I reglen skal bios opdateres på en IBM ved skift af CPU. IBM supporter
ikke cpu-skift (det gider de ikke). Derfor er der ikke info på deres
site om dette. Man skal kigge under spareparts for en model. Så kan
man f.eks. se hvor langt cpu'erne går, og hvor store memory moduler
der går.

Dernæst kan man med aida32 (downloades) få at vide (undersøge), hvad
chipset er, og hvad fsb der køres med. Chipset siger alt om brugbare
cpu'er.

mvh

John

Fra : Monty