Vi vil tørre frugter men........
Fra : Dk

Dato : 14-11-04 18:47

Vi vil gerne tørre frugter til at lave dekoration med op til jul sammen med
børnene, men ved nogen hvordan? Evt. i ovn eller...............?

Fra : Bo Warming

Dato : 15-11-04 08:11

"Dk" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Vi vil gerne tørre frugter til at lave dekoration med op til jul sammen
med
> børnene, men ved nogen hvordan? Evt. i ovn eller...............?

Hvis man har travlt, så er en ventilator god og strålevarme er god. Ovn kan
bruges men at lægge udendørs i blæsevejr er godt om sommeren - helt som når
vasket tøj skal tørres.
Om vinteren er luftfugtighed indendørs oftest lav og lægger man det der skal
tørres på øverste hylde på bogreolen, helt oppe under loftet, er det oftest
godt nok (hvis sagerne er spredt tyndt ud på fx de firkantede plastikskåle,
som supermarkedsvarer plastfolieforsegles ovenpå (og som nærige jeg gemmer i
stort tal - de kan stables og fylder lidet.)
Min lokale indvandrergrønthandler har mange tørrede frugter - og de er
importeret fra lande med hedt solskin og kunne aldrig fremstilles rentabelt
herhjemme.
Min mor lavede biksemad af madrester - i det uendelige. Det var et puslespil
der skulle gå op. Jeg lægger til tørre og chancer den, så ofte sker
mug-dannelse og jeg smider ud.
Det er billig ludomani hele tiden at eksperimentere og blive klogere på
luftfugtighed og ventilation og andre faktorer, der gør mad tør og dermed
langtidsholdbar.Og det er enkel, billig, nyttig teknologi som man kan
overlade til børn, som derved lærer mere praktisk fysik end i
skoletimerne.Også kød og fisk kan gøres, før eller efter tilberedning - men
her kan maddiker om sommeren og klannerbillelarver komme ind i billedet hvis
man glemmer for længe - lev livet farligt. Der er dog kun risiko for en
trist smagsoplevelse hvis man bider i noget levende.
At forsegle og glemme mad i køleskab er kedeligt liv - lys over land.

Fra : Conny Nielsen

Dato : 16-11-04 17:59

> Vi vil gerne tørre frugter til at lave dekoration med op til jul sammen
> med børnene, men ved nogen hvordan? Evt. i ovn eller...............?

Hmmm sjovt jeg havde samme idé og da der ikke rigtig er kommet nogle
brugbare ideer (endnu) søgte jeg efter det på nettet:

Fra http://klub.chin.dk/chinposten/2004-01/frugttoerring.html
Semitørret frugt og sprøde chips
Semitørret frugt er en fantastisk lækker ting at lave selv, og det er nemt.

Moden, men ikke overmoden frugt skæres i meget tynde skiver - med skræl,
dyppes først i citronsaft, og dernæst i sukkerlage og tørres i ovnen. Man
kan tørre på plade med bagepapir, på bagemåtte, og der kommer saftige, seje
frugtstykker ud af det lige til at gnufle som snacks, på morgengrøden, i
madpakken. Eller man kan tørre frugten mellem to bageplader så den bliver
sprød, og meget flad, et blæret arrangement til desserter.

Man kan tørre alle frugter, figner, ananas, æbler, pærer, ferskner,
abrikoser, mango, papaya, rabarber...

Kog en sukkerlage af 2,5 dl vand og 250 g sukker. Køl af. Skær frugten ud i
tynde skiver, højst 3 mm. Dyp først i citronsaft. Dernæst i sukkerlagen og
læg frugten tæt, men i et lag på bageplader. Tør i ovnen ved 80 grader til
frugten er som man vil have den.

Både helt sprøde frugtchips og semitørre frugter opbevares i helt tætte
dåser eller plastbokse.

KLIP SLUT

Jeg regner så med, at man "bare" kan tørre frugten i ovnen ved 80 grader,
uden sukkerlage. Spurgte også min chef som elsker dekorationer (og er hammer
god til det). Hun sagde, at man bare kunne lægge det på radiatoren. På et
tynd stykke papir, så skulle det også fungere.

Men det er hvad jeg kunne finde Måske ikke helt det samme, men da næsten

MVH

Conny