Soltek bundkort og 200GB harddisk
Fra : Per Nielsen

Dato : 14-11-04 18:29

Hejsa gruppe.

En ven skal have ny harddisk. Valget er faldet på en Western Digital Caviar
WD2000JB Special Edition (IDE100). På Edbpriser:

Spørgsmålet er så bare om bundkortet kan finde de 200GB. Bundkortet er et
Soltek SL-75FRN2-L (nForce2). Jeg har ikke lige kunnet finde noget på
hjemmesiden om hvorvidt bundkortet kan håndtere en 200GB disk.

http://tinyurl.com/3ue2b
http://tinyurl.com/4rap4

Er der nogen her der kan hjælpe lidt, evt. med et link eller én der selv har
erfaring med kombinationen? Nu ved jeg ikke lige hvilken BIOS version der
køres med for øjeblikket, men er det evt. nødvendigt at flashe til nyeste
version fra ovenstående link nr. 2? Opdateringsbeskrivelserne fortæller ikke
rigtigt noget om det.

Fra : Per Nielsen

Dato : 14-11-04 18:33

Jeg glemte at fortælle at det skal køre med WinXP. Er der ikke noget med at
mindst SP1 skal være installeret, for at WinXP kan se mere end 132GB? Er der
andet jeg skal være opmærksom på? Er det bedre at dele i to 100GB
partitioner (eller lignende), end at køre med en stor 200GB partition?

Fra : ///JJ

Dato : 14-11-04 20:11

Per Nielsen wrote:
> Spørgsmålet er så bare om bundkortet kan finde de 200GB. Bundkortet
> er et Soltek SL-75FRN2-L (nForce2).

Virker fint hos mig. Jeg har ikke opdateret BIOS (med kan heller ikke huske
hvad version jeg har) - bare sat disken i.

Vedr. at kunne se og bruge alle GB i windows, så kræver det for Windows XP
mindst SP1 eller du skal regge lidt til i registry

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\atapi\Parameters]
"EnableBigLba"=dword:00000001

Du kan roligt køre den i én partition (~189GB), hvis du synes det er
praktisk.

///JJ

Fra : Per Nielsen

Dato : 14-11-04 21:03

///JJ wrote:

> Virker fint hos mig. Jeg har ikke opdateret BIOS (med kan heller ikke
> huske hvad version jeg har) - bare sat disken i.

Fino Og du kører med helt det samme bundkort?

> Vedr. at kunne se og bruge alle GB i windows, så kræver det for
> Windows XP mindst SP1 eller du skal regge lidt til i registry

Det er nemmest bare at smide SP1 ind, det skulle den under alle
omstændigheder.

> Du kan roligt køre den i én partition (~189GB), hvis du synes det er
> praktisk.

OK. Jeg vil lade det hele gå videre til vennen som står med "problemet"
Takker.

Fra : ///JJ

Dato : 14-11-04 22:46

Per Nielsen wrote:

> Fino Og du kører med helt det samme bundkort?

Jaeh, dvs. mit hedder SL-75FRN2-RL. Forskellen er at mit har onboard
raid-controller - jeg tror dog ikke på, at det har betydning for om disken
kan ses idet min disk også er den du har købt, og den sidder derfor på
IDE-controlleren (og ikke SATA).

///JJ

Fra : Per Nielsen

Dato : 14-11-04 23:09

///JJ wrote:
> [...]
> disken kan ses idet min disk også er den du har købt, og den sidder
> derfor på IDE-controlleren (og ikke SATA).

Jeg tror heller ikke at det har nogen betydning. Kigger du på flg. link, ses
det også at de benytter samme BIOS-versioner:

http://tinyurl.com/4rap4

Hvordan er støjen egentlig på den Western fyr, og har du noget at
sammenligne med?

Fra : ///JJ

Dato : 14-11-04 23:28

Per Nielsen wrote:
> Hvordan er støjen egentlig på den Western fyr, og har du noget at
> sammenligne med?

Her kan jeg nok ikke være ret behjælpelig. Jeg har normalt 3-4 harddiske og
der er ca. 5 blæsere i pc'en, så jeg kan ikke lige høre hvad der larmer mest
:)
Pt. er pc'en slet ikke kørende fordi bundkortet er til ombytning.

///JJ

Fra : Per Nielsen

Dato : 15-11-04 09:03

///JJ wrote:
> Her kan jeg nok ikke være ret behjælpelig. Jeg har normalt 3-4
> harddiske og der er ca. 5 blæsere i pc'en, så jeg kan ikke lige høre
> hvad der larmer mest :)

OK, takker for hjælpen.