Hvad syntes i om dette hardware-valg til W~
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-11-04 15:56

Hej NG.

Bemærk: Jeg X-poster lige i dk.edb.hardware og
dk.edb.system.unix.hardware og håber det er ok

Jeg skal have mig en ny pc, der kan køre Linux/Windows. Denne
hardware-liste tror jeg er udmærket til Linux, såvidt jeg kan se. Den
kan måske også hjælpe nogen af jer - jeg har brugt lang tid på at sætte
listen sammen

Jeg mangler lige jeres sidste kommentarer til mine spørgsmål, please

----
Jeg planlægger at købe dette bundkort men forstår ikke om det kører 400
mhz FSB eller 200 (MSI - KT6-DELTA-FISR, VIA KT600, FSB400, GLAN, SATA
RAID, Firewire, DDR400):
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=310681

Der står 200 MHz (400 FSB). Hvordan hænger det sammen?

Derudover planlægger jeg at købe denne cpu (Athlon Barton XP 3200+
2.200GHz, bulk):
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320442
De passer forhåbentligt godt sammen, altså bundkort + cpu?

Jeg har læst at nogen anbefaler en "Cobbershim", som denne:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320292
Der står om denne:
----------
PASSER TIL: AMD:
- Duron fra 1000 MHz til 1300 MHz
- XP/MP Palomino CPU'er (0.18 micron)
INSTALLATION: Cobbershim'en sættes ned over en AMD en AMD XP/MP
Thorougbred. Cobbershim'en kan kun sættes på en måde, og må kun ligge på
AMD'ens plast. For optimal køling smøres der et meget tyndt lag
kølepasta ovenpå CPU kernen. Derefter sættes køleren meget forsigtigt på.
----------
Den passer vel til min cpu eller hvad? Og kølepasta følger vel med cpu´en?

Derudover har jeg kigget på en lydløs cpu-køler og har kigget på denne
(Zalman,CNPS 7000B-C, AMD Socket A / K8 & Intel Socket 478, 18-27,5 db):
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320688

Men der står: "Kan ikke bruges til VIA platforme"??? Betyder det at når
mit bundkort har et VIA-chipset, så virker køleren ikke til mit system?
Det lyder da underligt... Hvad har jeg misforstået?

Kabinet (CoolerMaster, Miditower Centurion 5, Black/Silver):
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=810600
Det passer vel fint til resten af systemet, håber jeg?

Der mangler vist nogle kabinetkølere, eller hvad? Jeg kan ikke rigtigt
se hvad der er plads til af kølere... Og der mangler vel også en PSU.
Passer nedenstående PSU?

PSU (Chill Innovation CP-400P):
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=820106

Grafikkortet bliver nok dette (GeForce FX5900XT):
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=340599

Det passer vel fint til resten af system eller hvad? AGP 8x er vel det
eneste relevante som man skal checke?

Ram (Corsair Value Select, 1 x 512 MB DDR SDRAM / PC3200 / 400 MHz / CL2.5):
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350347
Jeg håber at ram´en passer...

Harddisc (Seagate Barracuda 7200.7 Plus, 200 GB / 7200 rpm / 8 MB /
ATA-100 / 8.5 ms):
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=420266
Harddisk´en passer vel også, håber jeg?

Jeg tror ikke jeg gider at købe et diskette-drev....

DVD-brænder: NEC ND-3500A DVD±RW, DVD+Rx16, Internal, Dual Layer, 2MB,
White.
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=750627

Samlet pris (baglæns rækkefølge):

DVD-Brænder: 529
Harddisc: 859
Ram: 689
Grafik: 1459
PSU: 429
Kabinet: 599
CPU-køler: 299
Cobbershim: 39
CPU: 1049
Bundkort: 599

Samlet pris: kr. 6550 + porto.... hmm. okay - egentligt lidt mere end
jeg oprindeligt ville give. Men sådan er det vel... Det eneste jeg gerne
vil spare på er PSU/kabinettet, hvis det kan betale sig... Ellers bliver
det nok dette jeg køber.

Håber meget af nogen af jer gider at checke det igennem, så jeg ikke
skal bøvle med at få returneret noget hardware der alligevel ikke passer
i sidste ende...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : L[x]

Dato : 14-11-04 16:50

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> RAID, Firewire, DDR400):
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=310681
>
> Der står 200 MHz (400 FSB). Hvordan hænger det sammen?

Så vidt jeg har forstået, skyldes at der er tale om en frekvens på 200
mHz med en mutiplier på 2. Derved opnår man en fsb på 400. (muligt at
jeg tager fejl)

I øvrigt ville jeg personligt, hvis det var mig der skulle købe nyt mb,
overveje at finde en anden msi delta model uden onboard lyd og raid, da
jeg har dårlige erfaringer med c-media og har hørt at onboard raid
control sjældent er noget værd.

> Derudover planlægger jeg at købe denne cpu (Athlon Barton XP 3200+
> 2.200GHz, bulk):
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320442
> De passer forhåbentligt godt sammen, altså bundkort + cpu?

Socket og fsb er understøttet af bundkortet. Det skulle ikke være et
problem.

> [...]
> ----------
> Den passer vel til min cpu eller hvad? Og kølepasta følger vel med cpu´en?

Glem cobbershim'en. Min erfaring er at den enten kortslutter cpu'en
eller leder "krybestrøm". I mit tilfælde betød det at udelukkende kunne
køre min cpu med laveste fsb. Smid istedet pengene efter bundkort, køler
eller lydkort.

> [...]
> mit bundkort har et VIA-chipset, så virker køleren ikke til mit system?
> Det lyder da underligt... Hvad har jeg misforstået?

Jeg kan forestille mig at de mener at den ikke kan anvedes til VIA
cpu'ere, dog uden at vide det med sikkerhed. I øvrig mener jeg at denne
køler kræver 4 huller i bundkortet, hvilket det, på billedet, ikke ser
ud til at der er. Jeg ville nok selv vælge en anden med mindre vægt. Det
vil næsten uundgåeligt blive et problem under transport. Thermaltake har
produceret nogle under er andet navn. Kig evt. på www.tr2tt.com, de er
ikke lydløse med støjsvage - og ganske billige.

> Kabinet (CoolerMaster, Miditower Centurion 5, Black/Silver):
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=810600
> Det passer vel fint til resten af systemet, håber jeg?

Sålænge det er et ATX kabinet er der ikke noget problem.

> Der mangler vist nogle kabinetkølere, eller hvad? Jeg kan ikke rigtigt
> se hvad der er plads til af kølere... Og der mangler vel også en PSU.
> Passer nedenstående PSU?

Hvis du er interessert i en støjsvag pc skal du ikke smide blæsere i
kabinettet. Det vil nødvendigvis hæve støjniveauet.

> PSU (Chill Innovation CP-400P):
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=820106

ATX psu på 400w. Så burde der ikke blive nogle problemer.

> Grafikkortet bliver nok dette (GeForce FX5900XT):
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=340599
>
> Det passer vel fint til resten af system eller hvad? AGP 8x er vel det
> eneste relevante som man skal checke?

Grafikkort er jeg ikke meget inde i, om der er bedre alternativer ved
jeg ikke. Dog kan kortet køre AGPx8

> Ram (Corsair Value Select, 1 x 512 MB DDR SDRAM / PC3200 / 400 MHz /
> CL2.5):
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350347
> Jeg håber at ram´en passer...

Det gør de. Bundkortet understøtter op til pc3200. Dog bør du være
opmærksom på clockfrekvensen hvis du senere ønsker at smide flere i, så
er det vigtigt at den er den samme. Jeg kender ikke kvaliteten af
Corsair, men RAM er ikke et sted det kan betale sig at være for fedtet
med prisen. Der er ikke noget mere frustrerende end at have en lettere
defekt, og dermed ofte ustabil, klods.

> Harddisc (Seagate Barracuda 7200.7 Plus, 200 GB / 7200 rpm / 8 MB /
> ATA-100 / 8.5 ms):
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=420266
> Harddisk´en passer vel også, håber jeg?

Segate varmt kan anbefales. Det er en IDE disk, så den passer.

> Jeg tror ikke jeg gider at købe et diskette-drev....

Det er en personlig vurdering, men jeg ville nu nødigt undvære mit.

> DVD-brænder: NEC ND-3500A DVD±RW, DVD+Rx16, Internal, Dual Layer, 2MB,
> White.
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=750627

Er jeg ikke meget inde i, men dvd-rw drev er dælme blevet billige.

> Håber meget af nogen af jer gider at checke det igennem, så jeg ikke
> skal bøvle med at få returneret noget hardware der alligevel ikke passer
> i sidste ende...

Håber det kunne bruges.

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 14-11-04 17:30

> Så vidt jeg har forstået, skyldes at der er tale om en frekvens på 200
> mHz med en mutiplier på 2. Derved opnår man en fsb på 400. (muligt at
> jeg tager fejl)

MHz - mHz er miliherz, og det er ret langsomt ;)

Jeg tror lige jeg tager mig sammen og laver en side som forklarer hvordan
det hænger sammen, vender straks tilbage! :)

Brian

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-11-04 19:51

Brian Lund wrote:

> MHz - mHz er miliherz, og det er ret langsomt ;)

Ok, takker for korrektionen

> Jeg tror lige jeg tager mig sammen og laver en side som forklarer hvordan
> det hænger sammen, vender straks tilbage! :)

Ok... Takker for alle bidrag til mit valg af hardware

Fra : Brian Lund

Dato : 15-11-04 05:24

> Jeg tror lige jeg tager mig sammen og laver en side som forklarer hvordan
> det hænger sammen, vender straks tilbage! :)

http://www.geronimo.mobilixnet.dk/fsb_og_ddr/fsb_og_ddr.htm

Sådan... :)

Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-11-04 09:53

Brian Lund wrote:

> http://www.geronimo.mobilixnet.dk/fsb_og_ddr/fsb_og_ddr.htm

God forklaring

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-11-04 19:58

Jesper G. Poulsen wrote:

> God forklaring

Ja, nu er der vist ingen tvivl længere

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-11-04 18:07

L[x] wrote:

> Så vidt jeg har forstået, skyldes at der er tale om en frekvens på
> 200 mHz med en mutiplier på 2. Derved opnår man en fsb på 400.
> (muligt at jeg tager fejl)

Du tager fejl

DDR betyder Double Data Rate og betyder at RAM'en kan tilgås på både
forkanten og bagkanten af clocksignalet.

> raid, da jeg har dårlige erfaringer med c-media og har hørt at

C-nedia virker fint her, både i Windows og i Linux.

> onboard raid control sjældent er noget værd.

Det er svært at undgå onboard RAID. Men man behøver jo ikke at anvende
RAID-funktionaliteten.

> Glem cobbershim'en. Min erfaring er at den enten kortslutter cpu'en

Enig.

> Jeg kan forestille mig at de mener at den ikke kan anvedes til VIA
> cpu'ere, dog uden at vide det med sikkerhed. I øvrig mener jeg at

Korrekt.

> Hvis du er interessert i en støjsvag pc skal du ikke smide blæsere i
> kabinettet. Det vil nødvendigvis hæve støjniveauet.

Hvis man vil undgå at hardware'n bliver ustabil eller brænder af, så
_skal_ der ekstra blæsere i kabinettet. Man vælger i så fald støvsvage
blæsere.

> ATX psu på 400w. Så burde der ikke blive nogle problemer.

Effekten er ret underordnet. Det vigtige er at PSU'en kan levere de
strømme som hardware'n trækker.

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-11-04 19:49

L[x] wrote:

> Så vidt jeg har forstået, skyldes at der er tale om en frekvens på 200
> mHz med en mutiplier på 2. Derved opnår man en fsb på 400. (muligt at
> jeg tager fejl)

Hmmm. okay. Men så passer de 400 MHz vel?

> [...]
> overveje at finde en anden msi delta model uden onboard lyd og raid, da
> jeg har dårlige erfaringer med c-media og har hørt at onboard raid

Hvad betyder c-media og raid, helt præcist? Jeg aner det ikke... Men
motherboardet blev valgt fordi det står som "certified" på Mandrake
linux´ compatibility list... Når det står der som "certified" går jeg
udfra at lyd osv bare spiller fint med linux uden problemer...

> Socket og fsb er understøttet af bundkortet. Det skulle ikke være et
> problem.

Ok... 400 MHz er fint nok...

> [...]
> eller leder "krybestrøm". I mit tilfælde betød det at udelukkende kunne
> køre min cpu med laveste fsb. Smid istedet pengene efter bundkort, køler

Hvad siger i andre? Det er shg.dk som vistnok anbefaler den... Jeg har
sidst samlet en pc for ca. 2 - 2,5 år siden. Det er vel nogenlunde det
samme i dag går jeg udfra? Jeg håber ikke der er nogen synderlig risiko
for at ødelægge cpu´en, når jeg skal montere blæseren...

> [...]
> produceret nogle under er andet navn. Kig evt. på www.tr2tt.com, de er
> ikke lydløse med støjsvage - og ganske billige.

Jeg har kigget lidt på denne (ThermalTake, Silent Boost, Up to 3400+, 21
db):
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320476

Men der står det samme: "Kan ikke bruges til VIA platforme". Hvem kan
forklare om det betyder at det ikke kan bruges med mit
VIA-chipset-bundkort, eller hvad det betyder?

> Sålænge det er et ATX kabinet er der ikke noget problem.

Glimrende.

> Hvis du er interessert i en støjsvag pc skal du ikke smide blæsere i
> kabinettet. Det vil nødvendigvis hæve støjniveauet.

Men jeg vil heller ikke have at harddisken f.eks. går i stykker fordi
der er for varmt...

> ATX psu på 400w. Så burde der ikke blive nogle problemer.

Ja, det var det jeg tænkte...

> Grafikkort er jeg ikke meget inde i, om der er bedre alternativer ved
> jeg ikke. Dog kan kortet køre AGPx8

Og det passer vist til bundkortet, tror jeg.

> Det gør de. Bundkortet understøtter op til pc3200. Dog bør du være

Glimrende. Har også brugt timer og atter timer på at finde frem til
denne liste

> opmærksom på clockfrekvensen hvis du senere ønsker at smide flere i, så
> er det vigtigt at den er den samme. Jeg kender ikke kvaliteten af

Clockfrekvensen? Hvad er det her? 3200 MHz? Så næste gang skal det altså
også være pc3200-ram?

> Corsair, men RAM er ikke et sted det kan betale sig at være for fedtet
> med prisen. Der er ikke noget mere frustrerende end at have en lettere
> defekt, og dermed ofte ustabil, klods.

Klart nok, ok.

> Segate varmt kan anbefales. Det er en IDE disk, så den passer.

Ja, jeg fik at vide at IDE ihvertfald ikke i modsætning til SATA, burde
give mig problemer i Linux.

> Det er en personlig vurdering, men jeg ville nu nødigt undvære mit.

Jeg har ikke brugt diskette-drev i ca. 2 år

> Er jeg ikke meget inde i, men dvd-rw drev er dælme blevet billige.

Ja, så istedet for at købe et cd-drev så kan jeg ligeså godt købe denne
her... Har fået meget gode anmeldelser på edbpriser.dk...

> Håber det kunne bruges.

Ja, helt sikkert som en god start. Mange tak for det

Fra : René Lønstrup

Dato : 14-11-04 20:15

Martin Jørgensen wrote:
> [...]
> samme i dag går jeg udfra? Jeg håber ikke der er nogen synderlig
> risiko for at ødelægge cpu´en, når jeg skal montere blæseren...

Ikke hvis du gør det ordentligt Jeg har skiftet et utal af kølere på
Athlon XP processorer uden nogle problemer, men man kan altid ødelægge
noget, hvis man er uforsigtig nok..

> [...]
> forklare om det betyder at det ikke kan bruges med mit
> VIA-chipset-bundkort, eller hvad det betyder?

Det betyder bare at den ikke kan bruges på de bundkort der er beregnet til
VIA's egne processorer (ligeledes Intel), - så længe du sætter den på en AMD
Socket A processor er der ingen problemer.

> Men jeg vil heller ikke have at harddisken f.eks. går i stykker fordi
> der er for varmt...

God idé, min Seagate Barracuda 7200.7 blev op til 45 grader varm, hvilket
jeg godt nok ikke var særligt glad for.. Efter den fik sin egen køler faldt
temperaturen med ca. 10 grader.

> Clockfrekvensen? Hvad er det her? 3200 MHz? Så næste gang skal det
> altså også være pc3200-ram?

Clockfrekvensen på rammen, mao. 200mhz (400mhz DDR), - altså PC3200 ram.
CPU'en har forøvrigt en clockfrekvens på 2200mhz, men det er en anden sag.

--
Mvh René Lønstrup
web: http://www.rel7star.dk?r=usenet

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-11-04 21:16

René Lønstrup wrote:

> Martin Jørgensen wrote:
-snip-

> Det betyder bare at den ikke kan bruges på de bundkort der er beregnet til
> VIA's egne processorer (ligeledes Intel), - så længe du sætter den på en AMD
> Socket A processor er der ingen problemer.

Jeg har aldrig nogensinde hørt om en VIA processor... Hvad bruges de
til? De er vist ikke engang på edbpriser.dk...

> God idé, min Seagate Barracuda 7200.7 blev op til 45 grader varm, hvilket
> jeg godt nok ikke var særligt glad for.. Efter den fik sin egen køler faldt
> temperaturen med ca. 10 grader.

Hvad skal harddisk-temperaturen ca. være? 35 grader C?

Alle moderne motherboards kan vel måle temperaturen forskellige steder
går jeg udfra...

> Clockfrekvensen på rammen, mao. 200mhz (400mhz DDR), - altså PC3200 ram.

Underligt de ikke bare kalder det for PC400 ram så... Er det ikke?

> CPU'en har forøvrigt en clockfrekvens på 2200mhz, men det er en anden sag.

Ok...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-04 21:01

L[x] <invalid@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> Corsair, men RAM er ikke et sted det kan betale sig at være for fedtet
> med prisen. Der er ikke noget mere frustrerende end at have en lettere

hmm

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-11-04 23:49

Morten Reippuert Knudsen wrote:

Hvor stod dine kommentarer?

Jesper G. Poulsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-11-04 13:41

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Morten Reippuert Knudsen wrote:
>
> Hvor stod dine kommentarer?

ingen steder... det var en fejl de røg afsted

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-11-04 18:10

Martin Jørgensen wrote:

> Grafikkortet bliver nok dette (GeForce FX5900XT):
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=340599
> Det passer vel fint til resten af system eller hvad? AGP 8x er vel
> det eneste relevante som man skal checke?

AGPx8 er ikke hurtigere end AGPx4, så det vigtigste er at finde et kort
der har de faciliteter som du har behov for.

Skal du spille vilde 3D-spil på maskinen?

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-11-04 19:25

Jesper G. Poulsen wrote:

> AGPx8 er ikke hurtigere end AGPx4, så det vigtigste er at finde et kort
> der har de faciliteter som du har behov for.

Hmm. Okay. Hvorfor egentligt ikke det? 8x burde være dobbelt så hurtigt
som 4x, rent intuitivt?

> Skal du spille vilde 3D-spil på maskinen?

hmmm. Svært spørgsmål... Kan godt forstå du spørger. Næsten alle
grafikkortene på edbpriser.dk som havde gode bruger-anmeldelser kostede
fra 1000-4000 kroner, SVJH (sorteret efter popularitet). Jeg ville have
et i (1) den billige ende (2) med gode anmeldelser (3), som er
linux-kompatibelt og (4) som kan købes til rimelige penge hos SHG.dk, så
alt hardwaren kommer fra det samme sted. Mange kort blev fravalgt. Jeg
vil gerne kunne spille lidt 3D indimellem og måske mere i fremtiden...

Nvidia er jeg sikker på at jeg nok burde kunne få til at virke under
linux. FX5900 ser ud til at kunne lykkedes hvorimod jeg læste nogen
problemer med FX5700... Derudover har dette kort nogle fremragnede
anmeldelser (5 stjerner på edbpriser.dk). Se her:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?Bedom=true&ID=71959

Én af anmelderne skriver f.eks (det var ham der overbeviste mig om at
det skulle være dette kort): "Dejligt kort. Larmer næsten ikke og klarer
fint Quake3 (1024x768, 16bit, masser af detaljer = 200-300 fps) og
diverse andre spil. Jeg bruger det i Linux og får omkring 9300 fps i
glxgears. Husk selvfølgelig at installere nvidias 3D drivere, ellers
kommer den ikke så højt op."

Men du har ret i at de ca. 1460 kroner for dette kort er i overkanten
hvis ikke jeg skal spille 3D og lignende. Men også under Windows vil jeg
gerne lave lidt 3D-cad indimellem, så det passer nok udmærket med dette
kort. Jeg føler ikke jeg får noget for 500 kroner til en gang 3D-CAD og
3D-spil en gang imellem og jeg kunne ikke rigtigt finde nogen i området
omkring 500-1500 kroner som passer til de 4 kriterier...

Fra : René Lønstrup

Dato : 14-11-04 20:07

Martin Jørgensen wrote:

> Hmm. Okay. Hvorfor egentligt ikke det? 8x burde være dobbelt så
> hurtigt som 4x, rent intuitivt?

Njah, AGPx8 har dobbelt så meget båndbredde som AGPx4, men da der ikke
findes nogle grafikkort på markedet i dag som udnytter meget mere end
AGPx4's båndbredde fuldt ud, svarer det til at have en 8 sporet motorvej,
hvor de 3 eller 4 spor står ubenyttede..

Jeg lavede for et par måneder siden et par tests med min maskine, for netop
at finde ud af om ovenstående stadig var korrekt. Jeg gik ind i bios'en og
slog AGP-portens hastighed ned til x4 og lavede et par tests hvorefter jeg
foretog de samme tests med AGP sat til x8. Resultatet var stort set ens..
Mit grafikkort er et X800 XT PE, altså et af de hurtigste på markedet, mens
resten af computeren svarer meget godt til hvad du er ved at købe, bortset
fra at mit bundkort er et Asus A7N8X-E Deluxe med nForce2 chipsæt (men jeg
bruger heller ikke Linux).

Her er resultaterne fra 3D Mark 03:

1024x768:
AGPx4: http://www.rel7star.dk/misc/3dmark03_x800xtpe_cat48_agp4.jpg
AGPx8: http://www.rel7star.dk/misc/3dmark03_x800xtpe_cat48_agp8.jpg

1600x1200:
AGPx4: http://www.rel7star.dk/misc/3dmark03_x800xtpe_cat48_agp4_16x12.jpg
AGPx8: http://www.rel7star.dk/misc/3dmark03_x800xtpe_cat48_agp8_16x12.jpg

Fra : Christian Iversen

Dato : 14-11-04 20:19

René Lønstrup wrote:

> [...]
> ved at købe, bortset fra at mit bundkort er et Asus A7N8X-E Deluxe med
> nForce2 chipsæt (men jeg bruger heller ikke Linux).

Windows-driverne kan som regel aktivere mere end BIOS'ens valg af
AGP-multiplier, så det er ikke sikkert det har gjort nogen forskel.

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : René Lønstrup

Dato : 14-11-04 20:44

Christian Iversen wrote:
> Windows-driverne kan som regel aktivere mere end BIOS'ens valg af
> AGP-multiplier, så det er ikke sikkert det har gjort nogen forskel.

AGP-hastigheden stod til 4x under Smartgart i driver-indstillingerne under
4x-testene, og samme sted stod den til 8x under 8x-testene (det kan også ses
på screenshots'ene).

Men du mener måske noget andet jeg ikke helt er med på?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-11-04 23:47

Martin Jørgensen wrote:

> ville have et i (1) den billige ende (2) med gode anmeldelser (3),
> som er linux-kompatibelt og (4) som kan købes til rimelige penge hos

Ikke hos SHG.dk, men absolut billigt og ganske udemærket (har selv et):
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=7000000002196&goto=producti
nfo&mainfunc=link

<http://shor.ter.dk/724936504>

> dette kort. Jeg føler ikke jeg får noget for 500 kroner til en gang
> 3D-CAD og 3D-spil en gang imellem og jeg kunne ikke rigtigt finde

Så skulle du måske kigge en tur i dk.edb.hardware.grafikkort

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20031229/index.html

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-11-04 20:43

Jesper G. Poulsen wrote:

> Ikke hos SHG.dk, men absolut billigt og ganske udemærket (har selv et):
> http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=7000000002196&goto=producti
> nfo&mainfunc=link
>
> <http://shor.ter.dk/724936504>

Ja, jeg kiggede godtnok også på det kort tidligere og fandt ud af at jeg
ikke kunne købe det hos shg.

> Så skulle du måske kigge en tur i dk.edb.hardware.grafikkort

Ok, har lige læst det hele...

> http://graphics.tomshardware.com/graphic/20031229/index.html

Ja, ok.... Tak for rådet. Jeg tror faktisk jeg gør som du foreslår og
sparer ca. 1000 kroner...! Det vil jeg nok ikke fortryde i længden

Det ser sku´ ud til at det kort kan klare mit behov, at dømme efter hvad
der står i den tråd du linkede til (og tomshardware-guide)... Syntes
også at de kr.6500 var lige i overkanten. Ca. kr.5500 er klart en mere
"fair" pris...

Venter lige et par dage indtil jeg har fået alle jeres kommentarer...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-11-04 20:54

Martin Jørgensen wrote:

> Ja, ok.... Tak for rådet. Jeg tror faktisk jeg gør som du foreslår og
> sparer ca. 1000 kroner...! Det vil jeg nok ikke fortryde i længden

Jeg har ikke fortrudt mit køb

Jesper G. Poulsen

Fra : K E Nielsen

Dato : 14-11-04 19:48

"Martin
> [...]
> mit bundkort har et VIA-chipset, så virker køleren ikke til mit system?
> Det lyder da underligt... Hvad har jeg misforstået?

Køleren kan ikke bruges til dette bundkort da det ikke har fire huller
ved CPU soklen. Se evt. vedledning fra Zalman:
http://www.zalman.co.kr/product/view_flash.asp?strFlash=/upload/product/CNPS7000B.swf

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-11-04 21:44

K E Nielsen wrote:

> [...]
>>

> Køleren kan ikke bruges til dette bundkort da det ikke har fire huller
> ved CPU soklen. Se evt. vedledning fra Zalman:

Men hvad så med denne køler istedet til cpu´en (ThermalTake, Silent
Boost, Up to 3400+, 21 db, Model: A1889)?

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320476

Pris: kr.185,-

Eller har i et bedre forslag?

Derudover skal jeg vel også have nogen kabinetkølere, så jeg er sikker
på ikke at få problemer... Der står, at i mit kabinet er der plads til:
1 stk 80x80mm + 1 stk 120x120mm.

Tror den ene skal være denne (Papst, 80x80mm Fan, Low-Noise, 12 db, High
Quality): http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=830007

Pris: kr. 99 hos shg.

Og den anden skal vel så være noget i denne stil (Papst, 120x120mm Fan,
Low-Noise, 26 db, High Quality):
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=830014

Pris: kr.129 hos shg (så slipper jeg for porto og har alt samlet hos
samme leverandør).

Alt sammen ser ud til at have fået gode anmeldelser på edbpriser.dk, så
det ser fint ud (men prisen er vist også blevet lidt derefter)