Bundmaling
Fra : pc

Dato : 14-11-04 13:24

Der sider noget meget hård bundmaling på nin båd,
det er ikke noget jeg selv har smurt på, så jeg ved ikke
hvad det er.
Det er meget ujævnt så jeg vil godt have det af,men
hvordan gør jeg det nemmest.

Kom med nogle råd.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 14-11-04 19:26

"pc" <104@c.dkFJERNSPAM> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er ikke noget jeg selv har smurt på, så jeg ved ikke
> hvad det er.
> Det er meget ujævnt så jeg vil godt have det af,men

Javel

1) Skrab først, slib derefter. Anvend f.eks. en stor Sandvik skraber med
udskiftelige blade (tungsten/carbide). Slib med en *ordentlig*
excentersliber og f.eks korn 80-120. Denne metode har jeg selv anvendt.
Hårdt, men effektivt. 4-5 dages arbejde på en 28 fods. Spar ikke på
slibepapiret!!

2) Påsmør malingsfjerner. Jeg ved ikke, hvor godt det virker. En påsmøring
er næppe nok

3) Påsmør brun sæbe og tildæk med husholdningsfilm og lad stå i nogle dage.
Ikke sjovt i 10 ms Hvor godt det virker, ved jeg ikke.

4) Sandblæs (iblandet vand) (se anden tråd)

5) Tøris-blæsning. Jeg mener, der findes et enkelt dansk firma.
Efterfølgende slibning inden ny maling. En fordel skulle være, at hvis der
er lidt osmose, vil den indestængte væske fryse og sprænge blisterne.
Herefter nemt at identificere og fjerne.

Etteren giver god motion, og du er sikke på et ordentligt resultat

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-11-04 22:55

Ad 3'eren:

Husholdningfilm dur ikke og er alt for dyrt. Man skal bruge
afdækningsplastik. Det virker meget fint på blød bundmaling, men det er jo
også beregnet til at blive opløst. Jeg kender ikke effekten på hård
bundmaling, men man kan jo bruge brun sæbe til at fjerne gammel alkydmaling,
så mon ikke .... Anyway, så er effekten afhængig af temperaturen, så
fortvivl ikke hvis du smører det på når det er koldt. Så skal det bare sidde
noget længere.

/Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-11-04 09:31

pc <104@c.dkFJERNSPAM> skrev:
> [...]
>det er ikke noget jeg selv har smurt på, så jeg ved ikke
>hvad det er.
>Det er meget ujævnt så jeg vil godt have det af,men

For fjernelse af bundmaling skal du følge bestemmelserne.
Se på Dansk Sejlunions hjemmeside under fanebladet "Miljø".
De "nemme løsningers tid" er forbi.
Mvh/Harding E. Larsen

Fra : Preben Christensen

Dato : 15-11-04 23:36

Hej

Hvad med at bruge en opløsning med: tapetklister, vand og kaustisk soda er
det forbudt at bruge det??
Det var ellers noget der var effektivt før hen 1 døgns tid og malingen var
væk

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-11-04 08:37

Preben Christensen <dunder@pc.dk> skrev:
>Det var ellers noget der var
>effektivt før hen 1 døgns tid og malingen var
>væk
>

>--
>Venlig hilsen
>
>Preben Christensen

Ja, fra båden, men hvor havnede malingsresterne?
Det er ikke st spørgsmål om billigst og nemmest at fjerne
malingsresterne fra båden og så efterlade det på vinterpladsen.
Det hele handlingsplanen går ud på er at beskytte vores miljø.
Læs:
http://ds1.inforce.dk/graphics/ds/DSMiljo/PDF/RedegorelseDS62003.pd
Harding E. Larsen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-11-04 13:07

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> wrote in message news:<41992f53$0$11404$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> [...]

malingsresterne fra båden og så efterlade det på vinterpladsen.
Det hele handlingsplanen går ud på er at beskytte vores miljø.
http://ds1.inforce.dk/graphics/ds/DSMiljo/PDF/RedegorelseDS62003.pdf

Mvh
Harding E. Larsen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-11-04 22:39

Jeg skrabede da min brune sæbe af og lagde det i malingscontaineren.

Bare fordi man er smart, behøver man jo ikke at være et svin

Bjarke

Fra : pc

Dato : 16-11-04 15:02

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det forbudt at bruge det??
> Det var ellers noget der var effektivt før hen 1 døgns tid og malingen var

Kan glasfiberen godt tåle det

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-11-04 15:53

pc <104@c.dkFJERNSPAM> skrev:
>"Preben Christensen" <dunder@pc.dk>
>skrev i en meddelelse
>5.news.tele.dk...

>Kan glasfiberen godt tåle det

Hej PC

Jeg kan godt lide dit forsigtige spørgsmål.
Tapetklister og vand kan glasfiberen godt tåle, det kan
polyesteren også; MEN polyesteren som binder glasfiberen sammen
kan absolut ikke tåle det sidste produkt som foreslås.
Anvend kun de produkterog metoder som fabrikanterne og DS
anbefaler. Se på DS hjemmesiden under "Miljø".

Mvh/Harding