MS Windows
briani 27239
Konveter fra FAT32 til NTFS - klusterstørr~
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 14-11-04 12:22

Hej NG.

Jeg har lige konveteret mine drev fra FAT32 til NTFS, jeg synes at jeg
engang har hørt noget om at kluster størrelsen på et FAT32 drev og et NTFS
drev er forskellige, og at den ikke bliver ændret hvis man konvetere
bagefter i stedet for at gøre det når man installere windows og man vælger
hvilken filsystem man vil bruge. Hvilken klusterstrørrelse har de to
filsystemer, og hvilken størelse skal jeg bruge til NTFS? Jeg har partition
Magic til at ændre dem med, hvis det er nødvendigt.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-11-04 14:05

Jørgen Nielsen wrote:

> konvetere bagefter i stedet for at gøre det når man installere
> windows og man vælger hvilken filsystem man vil bruge. Hvilken

Det eneste tidspunkt hvor du selv får lov at vælge clustersize, er når
du formatterer partitionen i Diskmanager'en.

> klusterstrørrelse har de to filsystemer, og hvilken størelse skal jeg
> bruge til NTFS? Jeg har partition Magic til at ændre dem med, hvis

Personligt anvender jeg 2KiB på alle NTFS-partitioner. På den måde
fylder data det samme på harddiskene som på CD/DVD.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 14-11-04 15:21

Jesper G. Poulsen wrote:

> Det eneste tidspunkt hvor du selv får lov at vælge clustersize, er når
> du formatterer partitionen i Diskmanager'en.

Eller i en dos promt:
/A:Unit size
Format c: /FS:NTFS /A:4096
eller
Format c: /FS:NTFS /A:2048
eller
Format c: /FS:NTFS /A:32k

> Personligt anvender jeg 2KiB på alle NTFS-partitioner. På den måde
> fylder data det samme på harddiskene som på CD/DVD.

Bootdrevets clusterstørrelse ændres ved at formatere fra et andet
drev/installation/netværk.
Clusterstørrelser over 4 KiB bør undgåes hvis man ønsker at defragmentere
sine drev, da hovedparten af markedets defrag'ere kun understøtter op til
denne størrelse.

Mikkel

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-11-04 18:16

Jens Mikkel Lausten wrote:

> Clusterstørrelser over 4 KiB bør undgåes hvis man ønsker at
> defragmentere sine drev, da hovedparten af markedets defrag'ere kun
> understøtter op til denne størrelse.

Nå!

Jesper G. Poulsen

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 14-11-04 18:25

Jesper G. Poulsen wrote:

> Nå!

Øhh jeg ved ikke hvad du mener med denne yderst brugbare kommentar
Jeg synes da det er meget rart at vide, inden man evt. eksperimenter med nye
clusterstørrelser.
Du kender måske en defragter der understøtter større cluster størrelse.
I så fald hører jeg gerne fra dig.
Mikkel

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-11-04 18:45

Jens Mikkel Lausten wrote:

> Du kender måske en defragter der understøtter større cluster
> størrelse. I så fald hører jeg gerne fra dig.

Alle dem jeg har prøvet har ingen problemer haft med clustersize på
8KiB. Heller ikke O&O som jeg anvender nu.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 14-11-04 19:07

Jesper G. Poulsen wrote:

> Alle dem jeg har prøvet har ingen problemer haft med clustersize på
> 8KiB. Heller ikke O&O som jeg anvender nu.

Aha.... PD 2000 og Diskeeper skriver at de ikke kan med 4KiB NTFS. Jeg har
prøvet at eksperimentere med forskellige clusterstørrelser på mit SCSI raid;
derfor min interesse for emnet. Har lige prøvet med NTFS 8 KiB og det virker
sørme. I dokumentationen står der ellers det modsatte !!
Så blev jeg også klogere i dag

Hilsen Mikkel

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 14-11-04 18:51

"Jens Mikkel Lausten" <mlausten@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]

> [...]
> sine drev, da hovedparten af markedets defrag'ere kun understøtter op til

Ret at vide...tak for svaret

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-11-04 23:54

Jørgen Nielsen wrote:

> Ret at vide...tak for svaret

Ja, hvis det bare var sandt

Jesper G. Poulsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 15-11-04 16:14

> Ja, hvis det bare var sandt

Nemlig

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 14-11-04 16:01

> Det eneste tidspunkt hvor du selv får lov at vælge clustersize, er når
> du formatterer partitionen i Diskmanager'en.

Ok, jeg troede bare at man også kunne under installationen.

> Personligt anvender jeg 2KiB på alle NTFS-partitioner. På den måde
> fylder data det samme på harddiskene som på CD/DVD.

Smart