/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
creamygirl 610
berpox 610
jomfruane 570
10  3773 570
Indbyggertal for danske byer
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 13-11-04 13:26

Hej alle

Er der nogen der kender en oversigt over danske byers størrelse,
målt i indbyggertal?

Jeg har søgt på Danmarks Statistiks hjemmeside, men det lader
ikke til at der er sådan en oversigt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

 
 
alexbo (13-11-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 13-11-04 13:43


"Bertel Lund Hansen" skrev

> Er der nogen der kender en oversigt over danske byers størrelse,
> målt i indbyggertal?
Der er noget her.
http://www.citypopulation.de/Daenemark.html

mvh
Alex Christensen



Jonas Kofod (13-11-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 13-11-04 13:47

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:e8vbp057bmuu5g3np8badlbr0850snsg1f@news.stofanet.dk...
> Hej alle
>
> Er der nogen der kender en oversigt over danske byers størrelse,
> målt i indbyggertal?
>
> Jeg har søgt på Danmarks Statistiks hjemmeside, men det lader
> ikke til at der er sådan en oversigt.


http://www.netleksikon.dk/d/da/danmark.html (lidt ned på siden)
31 største - opsat efter indbyggertal

http://www.e-kjaer.dk/laerer/geografi/dk-indbyggere.htm
Alfabetisk - men de er ikke udvalgt efter størrelse, siden der mangler en
del byer større end nogle af dem listet.



Ivar (13-11-2004)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 13-11-04 14:12


Bertel Lund Hansen skrev:

> Er der nogen der kender en oversigt over danske byers størrelse,
> målt i indbyggertal?

Hvordan definerer man egentligt hvad der hører med til en by?
De større byer gætter jeg på, at man bruger indbyggertallene for byernes
kommuner. I forbindelse med kommune-sammenlægningerne, vil den
metode betyde store ændringer i nogle byernes indbyggertal, uden at noget
egentligt ændrer sig.



Ivar Magnusson



Martin Larsen (13-11-2004)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 13-11-04 14:38

"Ivar" <dilld@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse news:4196080f$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
> Hvordan definerer man egentligt hvad der hører med til en by?
> De større byer gætter jeg på, at man bruger indbyggertallene for byernes
> kommuner.

Nej, ikke for de tal her.
Går ud fra at byens afgrænsning er spørgsmål om tradition.
Ind imellem udraderes noget der tidligere var landsby.

Mvh
Martin



Ukendt (13-11-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-11-04 16:14

"Ivar" <dilld@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message
news:4196080f$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Hvordan definerer man egentligt hvad der hører med til en by?

Før i tiden anvendte man i høj grad kommunen som enhed, men for et par
år siden gik Danmarks Statistik over til mere naturligt afgrænsede byer.
Helsingør mistede ved den lejlighed sin status som Sjællands næststørste
(Espergærde tælles ikke mere med) og den næststørste er nu Roskilde med
Greve Strand på 3. pladsen.

Hørsholm er f.eks. også større end Helsingør, men Hørsholm er delt op på
ikke mindre end 4 kommuner, så derfor var den ikke så stor før i tiden.

hilsen
Uffe


Martin Larsen (13-11-2004)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 13-11-04 16:31

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse news:419625d0$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Ivar" <dilld@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message
> news:4196080f$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > Hvordan definerer man egentligt hvad der hører med til en by?
>
> Før i tiden anvendte man i høj grad kommunen som enhed, men for et par
> år siden gik Danmarks Statistik over til mere naturligt afgrænsede byer.

Er du sikker på at det ikke er i mellemhøj grad?
Det er måske noget bestemt fra DS du tænker på, for
jeg er da i besiddelse af flere håndbøger hvor der
ikke er problemer med at skelne by og opland/kommune.

Mvh
Martin



Bent Fleron (14-11-2004)
Kommentar
Fra : Bent Fleron


Dato : 14-11-04 11:10

Martin Larsen wrote:

> jeg er da i besiddelse af flere håndbøger hvor der
> ikke er problemer med at skelne by og opland/kommune.

Sidste år opstod et pudsigt tilfælde inde på Midtfyn. Man opdagede at
byen ikke længere figurerede på landkortet fordi indbyggertallet var
faldet under et bestemt niveau. Derefter flyttede man bygrænsen nogle
meter og så var man igen over den grænse der åbenbart er et minimum
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse
privat, benyt venligst bent at fleron efterfulgt af dotdk



Bertel Lund Hansen (14-11-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-11-04 14:40

Uffe Kousgaard skrev:

>Hørsholm er f.eks. også større end Helsingør, men Hørsholm er delt op på
>ikke mindre end 4 kommuner, så derfor var den ikke så stor før i tiden.

Og jeg ser til min rædsel at Horsens ikke længere har status som
landets syvendestørste by. Jeg har ikke fundet dens placering
endnu, men Kolding har et større indbyggertal.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Herluf Holdt, 3140 (14-11-2004)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 14-11-04 15:29

Bertel Lund Hansen skrev:
> Og jeg ser til min rædsel at Horsens ikke længere har status
> som landets syvendestørste by. Jeg har ikke fundet dens
> placering endnu, men Kolding har et større indbyggertal.

En by i eksplosiv vækst. Den kommer ikke bare luntende.

--
'rluf :·)


Bertel Lund Hansen (14-11-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-11-04 19:53

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>> placering endnu, men Kolding har et større indbyggertal.

>En by i eksplosiv vækst. Den kommer ikke bare luntende.

Horsens er i øvrigt også i kraftig vækst. Jeg fik at vide at der
flytter 500 familier hertil om året. Men den er kun nummer 9 nu.
Vejle er også større.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

alexbo (14-11-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 14-11-04 15:59


"Bertel Lund Hansen" skrev

> Og jeg ser til min rædsel at Horsens ikke længere har status som
> landets syvendestørste by.

De har lukket tugthuset.

mvh
Alex Christensen



Kurt Lund (14-11-2004)
Kommentar
Fra : Kurt Lund


Dato : 14-11-04 17:01

"alexbo" skrev:

> De har lukket tugthuset.

Nej. Først i 2006 og det flytter heller ikke længere væk, end at det stadig
er en del af Horsens ...
Men jeg siger som Bertel, at det overrasker mig at byen er mindre end jeg
troede.



alexbo (14-11-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 14-11-04 19:04


"Kurt Lund" skrev

> > De har lukket tugthuset.
> Nej. Først i 2006

Jeg troede det var et lukket tugthus, men jeg kan nu se at kriminalforsorgen
kalder det et lukket fængsel.

mvh
Alex Christensen





Søren Søndergaard (13-11-2004)
Kommentar
Fra : Søren Søndergaard


Dato : 13-11-04 14:14


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
news:e8vbp057bmuu5g3np8badlbr0850snsg1f@news.stofanet.dk...
> Hej alle
>
> Er der nogen der kender en oversigt over danske byers størrelse,
> målt i indbyggertal?
>
> Jeg har søgt på Danmarks Statistiks hjemmeside, men det lader
> ikke til at der er sådan en oversigt.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/



http://www.dst.dk/aarbog.aspx

i pdf under 'Befolkning og valg'

Tabel 41 side 49 indeholder alle danske byer over 1000 indbyggere

Søren



Bertel Lund Hansen (13-11-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 13-11-04 15:21

Søren Søndergaard skrev:

>På
>http://www.dst.dk/aarbog.aspx

Mange tak for hjælpen alle sammen. Nu har jeg både nemme
oversigter og en komplet liste.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Carsten Holck (15-11-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 15-11-04 15:15

Bertel Lund Hansen wrote:
> Søren Søndergaard skrev:
>
>> På
>> http://www.dst.dk/aarbog.aspx
>
> Mange tak for hjælpen alle sammen. Nu har jeg både nemme
> oversigter og en komplet liste.

se også www.noegletal.dk Indenrigsministeriets kommunale tal over alt muligt


--
/carsten



Ruth Nielsen (17-11-2004)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 17-11-04 18:28


"Carsten Holck" skrev i en meddelelse


> se også www.noegletal.dk Indenrigsministeriets kommunale tal over alt
muligt >


Ja den ser god ud, og jeg ville bare se indbyggertallet i Ballerup
Kommune her og nu, men lige gyldigt hvad jeg forsøger, kommer der ikke
noget ud af det.

Venligst Ruth



Herluf Holdt, 3140 (17-11-2004)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 17-11-04 18:51

Ruth Nielsen skrev:
> Ja den ser god ud, og jeg ville bare se indbyggertallet i Ballerup
> Kommune her og nu, men lige gyldigt hvad jeg forsøger, kommer der ikke
> noget ud af det.

Tabel 42:

151 Ballerup: Folketal 46 443
Byområder: 46 143
Befolkningstæthed: 1 362,4

(Det står på side 54).
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste