Bange for fortidlig fødsel IGEN
Fra : Charlotte Jensen

Dato : 14-11-04 10:42

Jeg fik i 2000 en dreng i uge 32+4 ved kejsersnit, pga
mangel på næring gennem navlesnoren samt begyndende
svangerskabsforgiftning. Han vejede 1270g og 42 cm. Han
har ikke rigtigt mén derfra nu, bortset fra et dårligt
imunforsvar.
I 98 fødte jeg en pige til termin, hun var 2970 og 48 cm.
Nu er jeg så gravid igen med termin til marts 2005. Jeg
syntes det føles som om alt er ved at falde nedenud, samt
jeg skal ikke lave ret meget, så får jeg plukveer. Det
skal lige siges at jeg er hjemmegående, så jeg passer godt
på mig selv.
Indtil videre har barnet det godt, hun (det bliver en
pige) ligger i øverste kurve med både hoved, mave og
lårben. Jeg er blevet scannet 2 gange, skal scannes igen i
december og derefter muligvis hver 14. dag.
Men tanken er der jo stadig, om det går galt igen.

Hvor tidligt er det at barnet har mulighed for at overleve
i tilfælde af fortidlig fødsel?

Hvor tidligt er jeres børn født, hvad har de af mén?

Fra : Britta Larsen

Dato : 14-11-04 12:12

Hej Charlotte.

Min den yngste søn blev født ved kejsersnit i uge 32...han har i dag en
hjerneskade der på gør at han har lamelser i hans højre siden af kroppen,
hvis man ikke ved det tænker man ikke over at han ar handicappet. Men han
har så også fået asamtisk bronkitis.
Han fik heller ikke næring nok da jeg havde et meget for højet blodtryk.
Det overraskede mig nu ikke at det endte som det gjorde med
svangerskabsforgiftning.
Min mor havde det også med mig og jeg var også deres nr. 2...derfor ville de
ikke have flere børn da hun ikke ville til at ligge stille i 9 mdr, med
livet som insats.
Der for er det også i mine overvejelser om jeg skal have et 3. barn da jeg
ved hvad følger det har. Men så bliver det ikke før om mange år, er jo kun
22 :) og har 2 dejlige drenge på 2 og 3 år :)
Grunden til jeg godt kunne tænke mig nr 3 er at jeg selv mistede min kære
bror 3 dage før jeg fik mi´t første barn.
Så nu er jeg alene barn, mangler en der ved hvad jeg går igennem...Men je
skal så også opveje det mod om det er vær at evt komme til at skade mig selv
ved det 3 barn, da jeg jo har to dejligei forvejen :)

Mv.h.

Britta Trab

Fra : Anja

Dato : 14-11-04 12:18

"Charlotte Jensen" <charlotte78@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men tanken er der jo stadig, om det går galt igen.
>
> Hvor tidligt er det at barnet har mulighed for at overleve

Hej Charlotte

Jeg har været nogenlunde det samme igennem med 2 fortidlige fødsler men 3
gang fødte jeg 3 dage før termin så du kan se at det kan være meget
forskelligt - heldigvis.
Jeg syntes du skal tale med jordemoder/læge for de er klart de bedste til at
rådgive dig.
Mht plukkeveer kan jeg kun sige at her 3. gang havde jeg dem konstant fra
uge7 og var indlagt flere gange fordi de var meget slemme - og alligevel
fødte jeg til tiden.
Se at få en snak med jordemoderen

Held og lykke
Anja - som heller ikke er god til graviditeter men som får de skønneste
børn.

Fra : Stine

Dato : 14-11-04 19:02

Fra uge 25 vil barnet have en lille chance for at overleve, og fra uge 34
kan barnet trække vejret selv, så fødes barnet i uge 34 og derefter, vil man
ikke forsøge at stoppe fødslen.

Jeg er selv født 9 uger for tidligt. Jeg har haft problemer med balance og
motorik, især i højre side. Der var stor størrelsesforskel på højre og
venstre ben og fod.

Derudover er jeg født med en øjensygdom som hedder nystagmus (øjnene
ryster/sitrer).

Mine ydre kønsdele var ikke rigtigt udviklet.

Jeg trak heldigvis selv vejret.

Jeg er idag 30 år, så idag vil man nok gøre nogle ting anderledes end
dengang. Skal lige siges.
Men min øjensygdom har jeg stadig, og vil altid have det. Mht. benene og
balancen, har jeg kunne træne og vokse mig fra det meste. Jeg har stadig
lidt dårligere balance, og har kun lidt svækket højre ben.
Størrelsesforskellen er næsten væk.

Hilsen Stine

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 14-11-04 22:01

"Charlotte Jensen" <charlotte78@mail.dk> wrote in message news:<41972850$0$86992$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> Men tanken er der jo stadig, om det går galt igen.
>
> Hvor tidligt er det at barnet har mulighed for at overleve

Der er overlevelseschancer fra omkring uge 25. Fra omkring uge 30 er
de rigtig gode.

Holbæk sygehus har en af landets bedste neonatalafdelinger. De sender
fødende til rigshospitalet frem for at tage dem selv, hvis
graviditeten er før uge 30 (eller var det 29?)

Generelt er risikoen ved for tidlig fødsel (ikke ekstremt for tidligt,
men mellem uge 30/31 og uge 37) idag ikke særlig stor. Et hold
fysioterapeuter ville på et tidspunkt lave en undersøgelse af
sen-følger på for tidligt fødte børn ved Holbæk Sygehus. De kunne ikke
finde nogen! I starten/midten af halvfemserne fandt man på en ny
behandling (eller rettere: man fandt på at kombinere to kendte),
hvilket drastisk har forbedret mulighederne. Hører man historier om
for tidligt fødte, skal man altså altid overveje, om det pågældende
barn er født før eller efter den nye behandling.

> Hvor tidligt er jeres børn født, hvad har de af mén?

Uge 33. Ingen.

Da Albert var seks måneder havde han på det fysiske område indhentet
sit efterslæb, men var stadig mere psykisk skrøbelig end andre på den
alder. Vi pakkede ham ind i vat i fornødent omgang og ventede på at
han selv blev klar til at kaste sig over verden. Fra omkring 2 år er
det ikke noget vi har tænkt over.

VH
Kristian

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 16-11-04 11:32

Kristian Damm Jensen skrev:
> Holbæk sygehus har en af landets bedste neonatalafdelinger.

De historier jeg hører siger det modsatte!
Jeg kender 2 forældrepar der direkte har nægtet at blive udsluset fra Riget
til Holbæk.... Det ene sågar efter at have været udsluset 1 gang til Holbæk,
med fatale følger for den lille pige. De kører idag en sag ved
patientklagenævnet for erstatning for de mén pigen fik pga. grov
pligtforsømmelse og fejlbehandling af den lille pige...

> Et hold
> fysioterapeuter ville på et tidspunkt lave en undersøgelse af
> sen-følger på for tidligt fødte børn ved Holbæk Sygehus. De kunne ikke
> finde nogen!

Det må være mange år siden.....

> [...]
> for tidligt fødte, skal man altså altid overveje, om det pågældende
> barn er født før eller efter den nye behandling.

Øhhhh, og du tænker her på kængurumetoden eller ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 17-11-04 12:30

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as.invalid> wrote in message news:<4199d719$0$33741$14726298@news.sunsite.dk>...

> [...]
> patientklagenævnet for erstatning for de mén pigen fik pga. grov
> pligtforsømmelse og fejlbehandling af den lille pige...

Det er jeg da ked af at høre, men enkelte ubehagelige tilfælde kan
naturligvis forekomme.

Men samlet set, så er Holbæk Sygehus godt kørende hvad angår for
tidligt fødte børn. (Der er andre områder, hvor man skal holde sig
væk, hvis man kan, men jeg kan ikke lige huske hvilke. Jeg fik
detaljerne godt inde i en større fest.)

> Det må være mange år siden.....

Nej, det er faktisk kun nogle få år siden.

> Øhhhh, og du tænker her på kængurumetoden eller ?

Nej. Jeg tænker på kombinationen af CPAP og lungemodningsmedicin.

Kristian

Fra : Kathrine

Dato : 14-11-04 22:20

"Charlotte Jensen" skrev:

> [...]
> i tilfælde af fortidlig fødsel?
>
> Hvor tidligt er jeres børn født, hvad har de af mén?

Jeg har en dreng fra 2002. Han er født ved KS i uge 33+6. Han vejede
1640 gram og var 49 cm lang. Jeg havde gået rundt med svær
svangerskabsforgiftning i 3 ugers tid (uden at nogen vidste det), inden
det hele væltede på 24 timer og han skulle ud med det samme.
Han fik c-pap i 1 døgn og lå på varmemadras i 7 dage. Herfra klarede han
alt selv
Idag er han godt 2 år og helt og aldeles aldersvarende. Han har ingen
men overhovedet.
For godt 8 mdr. siden fik jeg endnu en dreng. Han voksede sig stor og
fin. Ja, faktisk så stor og fin, at de måtte sætte mig i gang 1 uge før,
for at han ikke blev for stor til at komme ud ved vaginal fødsel. Det
endte dog i KS, da han stod skævt i mit bækken og ikke ville hverken
frem eller tilbage. Men det var nu ganske heldigt, da det viste sig at
min livmoder var så tynd at den højst sandsynligt var sprunget under de
kraftige presseveer, så vi kunne have ricikeret mit og barnets liv
Så jeg er helt og aldeles færdig med at få flere børn!!!
Jeg er ikke god til at være gravid, så jeg blev steriliseret under mit
sidste KS. Alene den psykiske belastning i at gå at være så sk...
bekymret i 9 måneder er nok til, at jeg ikke skal have flere børn - og
så selvom man bliver checket i hoved og r.. hele tiden. Det duer jeg
bare ikke til!
Pøj pøj med det hele
--
Kathrine

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 14-11-04 22:34

> Hvor tidligt er det at barnet har mulighed for at overleve
> i tilfælde af fortidlig fødsel?

Der er en udemærket artikel om emnet i Politiken idag. Den findes ikke i
net-avisen, så du må se om du kan finde en papir eksemplar nu eller imorgen.

Mvh

Emil

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-11-04 00:07

On Sun, 14 Nov 2004 10:41:39 +0100, Charlotte Jensen wrote:

> Hvor tidligt er det at barnet har mulighed for at overleve
> i tilfælde af fortidlig fødsel?

Det kommer helt an på hvorfor barnet kommer for tidligt ud, men efter uge
30 vil der normalt ikke være de store problemer. Kommer barnet ud før
det, stiger risikoen for hjerneblødninger, svigt af indre organer,
lungefejl og dårlige øjne.

> Hvor tidligt er jeres børn født, hvad har de af mén?

Uge 24 (død kort tid efter fødsel), uge 37 (fræk som en slagterhund og
tilsyneladende en hørefejl) og uge 33 (astmatisk bronkitis/ingen).

--
MVH
osv...

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 15-11-04 08:49

Syntes lige at i skal have hele min historie, så i bedre kan sætte jer ind i
hvad jeg har gået igennem.
Det startede med at de ved et rutine kontrol i uge 28, ikke syntes han var
ret stor, hvorefter jeg blev sendt i scanning. Den vist så at han ikke fik
nok næring, og de ville så scanne mig igen et par dage senere, men det var
samme resultat, så jeg blev indlagt til aflastning med det samme.
Efter et par dage, hvor flow stadig ikke var normaliseret, skulle jeg faste
med henblik på kejsersnit, men da jeg kom i scanning var flow fint og jeg
blev sendt hjem. Herefter skulle jeg aflaste totalt, samt scannes 2 gange om
ugen.
I uge 31 blev jeg indlagt igen, fordi jeg fik svangerskabsforgiftning og mit
flow var blevet dårligt igen. Efter et par dage på sygehuset besluttede de
sig for at NU skulle det være, ellers overlevede han ikke. Så jeg fik ham
taget ved akut kejsersnit kl 18.13.
Da han var født nåede jeg lige at nusse ham lidt på kinden, inden lægerne
gik igang med ham. Han kom i kuvøse, fik lagt c-pap, ilt, drop samt fik
noget at spise.
Den var først næste morgen jeg måtte komme ned at se ham, pga at bedøvelsen
ikke ville komme ud af kroppen på mig, så jeg kunne ikke bevæge mine ben, så
jeg måtte indtil da nøjes med at se ham på billeder.
Den følgende nat kom en sygeplejerske og vækkede mig, for at sige at nu var
han altså kommet i respirator. Der blev jeg bare helt knust, for den sidste
oplevelse jeg havde med respirator, var da min far havde fået hjerneblødning
og døde. Så der røg mange triste tanker gennem mit lille hoved.
Sidst på eftermiddagen kom han så ud igen. Han lå på akutstuen i ca 1 uge.
Han havde svært ved at klare en hel dosis mælk, det kom bare op igen, så de
satte en droplignende maskine til som gav ham mad lidt efter lidt hele
tiden. I denne uge måtte vi ikke tage ham ud, da han så blev for kold.
Da han kom ind på den alm stue, kunne jeg begynde at holde ham, men ikke ret
lang tid af gangen, så jeg kunne bare stå med hænderne ind i kuvøsen og
holde om ham. Jeg følte ikke rigtigt at han var mit barn, mere
sygeplejerskernes. Efter yderligere 1 uge, måtte jeg begynde at vaske ham
(med en klud mens han lå i kuvøsen). Hans tilstand var nu stabil, men havde
stadig brug for c-pap og ilt, de øgede gradvis hans mængde af mad, så han
kunne tage en hel dosis ad gangen.
Efter ca 1 måned mente lægerne, at han var stor (og udviklet nok) til at
prøve at spise ved mig, jeg havde jo ellers måtte nøjes med at malke mælk
ud, som han så fik i sonde. Det gik STILLE OG ROLIGT fremad, han startede
med at snuse, et par dage efter slikke og senere sutte lidt. Det er en lang
proces at komme igennem.
Da der var gået 1½ måned spiste han kun ved mig, MEN han kunne ikke undvære
sin ilt, så det slog mig noget ud.
En uge inden terminsdatoen kom vi endelig hjem.

Fra : Rasmussen

Dato : 15-12-04 15:47

> [...]

undvære
> sin ilt, så det slog mig noget ud.
> En uge inden terminsdatoen kom vi endelig hjem.

Sikken en omgang.
Håber jeres lille famillie har det godt nu og har fundet hinanden.
God vind fremover.
Kærlig hilsen
Lena, Jakobs mor og gravid i 29. uge

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 16-11-04 11:29

Charlotte Jensen skrev:
> Hvor tidligt er det at barnet har mulighed for at overleve
> i tilfælde af fortidlig fødsel?

24'nde graviditetsuge, men der er eksempler på både 22 og 23 fra UK....

> Hvor tidligt er jeres børn født, hvad har de af mén?

27+3, og hun har motoriske skvanker...