hjælp vores nye sofaer
Fra : Pia

Dato : 13-11-04 22:30

Hej

Åh nej, min ellers så veldragne kat er begyndt at kradse i sofaen!

Har prøvet med at råbe op og en lille vandforstøver men intet virker!

Nogle gode råd?

Fra : Stine

Dato : 13-11-04 23:28

> Åh nej, min ellers så veldragne kat er begyndt at kradse i sofaen!
>
> Har prøvet med at råbe op og en lille vandforstøver men intet virker!
>
> Nogle gode råd?

Prøv at købe et kradsebræt.
Det er vigtigt at du ikke kun fortæller katten hvor den ikke må kradse, men
også giver den mulighed for at kradse andre steder, da det er et naturligt
behov hos katten.
Sprøjt evt. kradsebrættet med baldriandråber. Fås i dyrehandler og nogle
supermarkeder.

Bryder den sig ikke om et kradsebræt kan du prøve at købet et stykke
sisaltæppe og ligge på gulvet. Nogle katte foretrækker det.

Hilsen Stine

Fra : Pia Nave

Dato : 13-11-04 23:48

Stine wrote:

> [...]
>
> Bryder den sig ikke om et kradsebræt kan du prøve at købet et stykke
> sisaltæppe og ligge på gulvet. Nogle katte foretrækker det.

Udover det Stine skriver, så kan du prøve at sprøjte med Feliway på sofaen.
Læs om brugen af Feliway her:
http://siamis.com/Helse/omfeliwayogfelifriend.html (Tak til Ann )

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Mvh. Pia og 4-kløveret

Fra : Pia

Dato : 14-11-04 10:37

Hej

Mange tak for jeres svar. Men jeg må vist hellere prøve at uddybe mig.

Han har skam et kradsetræ (som han flittigt benytter) Det med at han kradser
i sofaen sker som regel i hans vilde lege.

Han løber rundt i lejligheden, ud på altanen, ind igen, hopper en meter op i
luften, for så at tage 3 personers sofaen. (han ligger sig ned på ryggen og
hiver/kradser sig frem (nedenunder/kanten) på sofaen.)

Vil det hjælpe med det der feliway på sådan en case?

Fra : Pia Nave

Dato : 14-11-04 14:37

Pia wrote:
> [...]
> hiver/kradser sig frem (nedenunder/kanten) på sofaen.)
>
> Vil det hjælpe med det der feliway på sådan en case?

Det lyder fuldstændig som min Amigo. Han ææææælsker hans kradsetræ ud
over alle grænser, men når djævlen tager ved ham og han kommer i
fræse-humør......ja, så er ovenstående en komplet beskrivelse Han
benytter sig godt nok ikke af undersiden af sofaen....næææhh nej, der
skal aller helst laves små 'lykker' dér hvor det kan ses!!

Nå, men jeg anser det såmænd ikke for noget større problem, så jeg har
faktisk aldrig prøvet Feliway.

Men jeg tænkte på, om det måske kan være fordi han keder sig lidt? Eller
også er det bare nogle ganske almindelige fræse-ture?
Jeg kom til at tænke på, om det kan være fordi sofaerne er nye?

Nå, jeg kom vist ikke frem til ret meget brugbart.....men jeg håber da
andre i gruppen kan give lidt bedre svar

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Mvh. Pia og 4-kløveret

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-04 17:22

"Pia Nave" <pia_mig@nave.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kom til at tænke på, om det kan være fordi sofaerne er nye?

Det er måske et spørgsmål om, hvad sofaerne er betrukket med.
Det er i hvert fald mine erfaringer.
Vi har en microfiber hjørnesofa. Den kradses der aldrig i. De kan dog godt
finde på at kradse, når de ligger under sofaen og leger.
Lædersofaen er heller ikke spændende.
Vi havde til gengæld en sofa betrukket med noget lidt groft stof. Den blev
kradset i laser. Det samme med to stole vi har i et lignende stof. Stolene
er nu ombetrukket med velourstof, så de er heller ikke spændende mere.
Nå ja, så har vi et par kurvestole. De er også gode, at kradse i.....

Vores tidligere kat, kradsede meget i en ny læderlook sofa, vi havde på et
tidspunkt, så måske er der et eller andet med nye sofaer.

>Nå, jeg kom vist ikke frem til ret meget brugbart.....men jeg håber da
>andre i gruppen kan give lidt bedre svar

Det må jeg vidst hellere tilslutte mig.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : maz

Dato : 16-11-04 00:20

Pia wrote:
> Han har skam et kradsetræ (som han flittigt benytter) Det med at han
> kradser i sofaen sker som regel i hans vilde lege.
Tillykke, så har du skam bare en glad kat! :)

> [...]
> meter op i luften, for så at tage 3 personers sofaen. (han ligger sig
> ned på ryggen og hiver/kradser sig frem (nedenunder/kanten) på
En af de mange glæder ved at have kat ;) Hvis man gerne vil have katte, må
man nok leve med at det tildels også kan ses (ikke at de smadrer alt, men
kradsemærker rundt omkring er praktisk talt umuligt);)
Lædersofaer (god kvalitet) kan anbefales ;)

> Vil det hjælpe med det der feliway på sådan en case?
Givetvis ikke! ;)

/M

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-11-04 14:25

On 2004-11-16 00:20:17 +0100, "maz" <mackiavelli@nospam.dk> said:

> [...]
> kradsemærker rundt omkring er praktisk talt umuligt);)
> Lædersofaer (god kvalitet) kan anbefales ;)

Ja, enig Man kan nok ikke have katte uden at det helt - hm -
indvirker på omgivelserne
Det er en god ide at kigge på overfladen / strukturen på den nye sofa
"med katteøjne" før man køber. En ujævn eller ru overflade indbyder
mere til kradsning end en glat overflade.

> Givetvis ikke! ;)

Nej - det er ikke markering I oplever, det er leg, og det virker
duftmarkering (heldigvis?) ikke imod.

--
Knus fra Ann R

Fra : Frk. Clausen

Dato : 16-11-04 14:41

Uhha..

Palle & Frederik kan også finde på at kradse nedenunder min sofa. men så er
jeg hurtig til at tage dem og sætte dem hen til kradsetræet. Ligesom for at
vise dem at det er der man kradser kløer.

www.smukke-engel.webbyen.dk