alternativ til nfs
Fra : claus larsen

Dato : 13-11-04 16:40

Hvad er der egnetligt af alternativer til nfs hvis vi ser bort fra samba?

Hilsen Claus

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-11-04 17:59

claus larsen <brev@linuxwaves.com> writes:

> Hvad er der egnetligt af alternativer til nfs hvis vi ser bort fra samba?

CODA og Andrew filesystem, er i hvert fald to. Lidt afhængigt af hvad
du vil opnå, kan du måske benytte scp eller ftp servere som virtuelle
filsystemer.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : claus larsen

Dato : 13-11-04 18:53

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> CODA og Andrew filesystem, er i hvert fald to. Lidt afhængigt af hvad
> du vil opnå, kan du måske benytte scp eller ftp servere som virtuelle
> filsystemer.

Det eneste jeg skal er såmen at kunne bruge openoffice på linuxclienter
( suse9.1) der henter data fra en server (SME).

SME kan ikke lide nfs. Openoffice kan ikke håndtere netværkssteder i linux
( men kan godt i windows). Derfor duer samba ikke, det er for bøvlet for
ikkelinux kyndige at skulle mounte samba manuelt.

Jeg skal simpelthen have mounted serveren hver gang suseclienten starter op
således at openoffice kan finde serveren.

Der skal endvidere være skriverettigheder. Det lyder jo forholdvist simpelt
men der er noget med SME. Den bryder sig ikke om at linuxclienter for
skriverettighed. Den aksepterer uden videre windows.

Jeg er ikke uden videre villig til at udskifte SME da jeg har fået sat
rigtig mange ting op på den.

Det må kunne lade sig gøre at få sat en fungerende linuxnetværk op på den.

Jeg har ikke kunned få openoffice til at finde et ftp.
Jeg kender slet ikke scp.

Hilsen Claus

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-11-04 20:03

claus larsen <brev@linuxwaves.com> writes:

> Jeg skal simpelthen have mounted serveren hver gang suseclienten starter op
> således at openoffice kan finde serveren.

Overvej enten at mounte ved opstart, eller bruge automounteren til at
montere efter behov. Automounteren kan hente sin opslagstabel via fx
NIS.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Claus Larsen

Dato : 14-11-04 14:35

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> claus larsen <brev@linuxwaves.com> writes:

> Overvej enten at mounte ved opstart, eller bruge automounteren til at
> montere efter behov. Automounteren kan hente sin opslagstabel via fx
> NIS.

Jeg har nu fået NIS op at køre, både på server og clienterne.
Kan du give mig et hint mht. at få automount igang, jeg kan ikke lige
klare det selv om jeg har læst på det.

Hilsen Claus

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-11-04 15:41

Claus Larsen <brev@linuxwaves.com> writes:

> Jeg har nu fået NIS op at køre, både på server og clienterne.
> Kan du give mig et hint mht. at få automount igang, jeg kan ikke lige
> klare det selv om jeg har læst på det.

http://freespace.sourceforge.net/guidod/howto/autofs.html
http://www.magnux.org/doc/howto/en/mini/Automount.php

Hvis du allerede HAR de mount kommandoer du gerne vil bruge, så skulle
det være enkelt at konvertere.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-11-04 23:00

claus larsen skrev:

> SME kan ikke lide nfs. Openoffice kan ikke håndtere netværkssteder i
> linux ( men kan godt i windows).

A' hva'?

Her i huset bruger OpenOffice/Linux min server hver dag på 2 klienter.
Den henter via nfs uden problemer.

Hvad er det som ikke virker for dig?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Claus Larsen

Dato : 13-11-04 23:28

Martin Johansen [6000] wrote:

> A' hva'?
>
> Her i huset bruger OpenOffice/Linux min server hver dag på 2 klienter.
> Den henter via nfs uden problemer.
>
> Hvad er det som ikke virker for dig?

Det er SME der er problemet, den er ikke uden videre til at få til at
køre med nfs. SME svarer: permision denyed.

Den kører kun udp og uid gid er 5003.

Det er SME politik at nfs er noget skidt pga sikkerhed ( i forhold til
smeopsætningen).

Jeg forsøger nu at sætte NIS op på serveren men det giver
afhænighedsproblemer.

Lige nu kikker jeg så på automount. I sidste indstands er der vel ikke
andet at gøre end at finde en anden serverdists, hvis automount eller
andet vel at mærke ikke virker. Jeg vil give det en chance ( at få SME
til at virke).

Hilsen Claus

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-11-04 17:22

Claus Larsen skrev:

> Det er SME der er problemet, den er ikke uden videre til at få til at
> køre med nfs. SME svarer: permision denyed.

Åhh okay.

Mærkeligt.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-11-04 19:04

> [...]

> ( men kan godt i windows). Derfor duer samba ikke, det er for bøvlet for
> ikkelinux kyndige at skulle mounte samba manuelt.

Har du kigget på automount?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Claus Larsen

Dato : 14-11-04 00:47

claus larsen wrote:
> Hvad er der egnetligt af alternativer til nfs hvis vi ser bort fra samba?

Jeg vil lige vise hvad serveren siger:

nfs er installeret og kører på serveren:

fra /var/log/messages på serveren:
Nov 14 00:33:26 best nfs: Starting NFS services: succeeded
Nov 14 00:33:26 best nfs: rpc.rquotad startup succeeded
Nov 14 00:33:26 best nfs: rpc.mountd startup succeeded

Fra client:

linux:/ # mount best:/home/e-smith/files/ibays
mount: best:/home/e-smith/files/ibays failed, reason given by server:
Adgang nægtet
linux:/ #

Fra var/log/messages på server:
ov 14 00:35:58 best rpc.mountd: refused mount request from 169.254.0.7
() for /
home/e-smith/files/ibays (/home/e-smith/files/ibays): DNS
forward lookup does't
match with reverse
Nov 14 00:37:21 best rpc.mountd: refused mount request from 169.254.0.7
() for /
home/e-smith/files/ibays (/home/e-smith/files/ibays): DNS
forward lookup does't
match with reverse

Jeg har dette stående i /etc/e-smith/etc/templates-custom/etc/exports:

[root@best exports]# cat ibays
/home/e-smith/files/ibays, 169.254.0.4/16(rw), 169.254.0.5/16(rw),
169.254.0.6/1
6(rw), 169.254.0.7/16(rw), 169.254.0.8/16(rw),
169.254.0.9/16(rw), 169.254.0.10/
(rw)

[root@best exports]#

root@best hosts.allow]# ls
nfs portmap smb sshd
[root@best hosts.allow]# cd nfs
bash: cd: nfs: Not a directory
[root@best hosts.allow]# cat nfs
nfs: 169.254.0.4/16(rw), 169.254.0.4/16(rw), 169.254.0.5/16(rw),
169.254.0.6/16(rw), 169.254.0.7/16(rw), 169.254.0.8/16(rw),
169.254.0.9/16(rw), 169.254.0.10/16(rw)
[root@best hosts.allow]#

Hilsen Claus

Fra : Claus Larsen

Dato : 16-11-04 16:19

Claus Larsen wrote:

> [...]
> () for / home/e-smith/files/ibays
> (/home/e-smith/files/ibays): DNS forward lookup does't

ok, det skulle så skyldes at mit lokale netværk kører over dhcp, og det
kan nfs ikke ikke sammen med.

Eller kan det?'

Kan NFS finde ud af at arbejde sammen med dhcp?

Hilsen Claus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 17-11-04 00:49

Claus Larsen <brev@linuxwaves.com> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

Har du exporteret de ovenstående kataloger i /etc/exports?

Har du de rette adgangsrettigheder til statd, portmap og mountd?

Jeg har f. eks. (Debian unstable) i /etc/hosts.allow:

statd: 172.16.0.122
portmap: 172.16.0.122
rpc.mountd: 172.16.0.122

på NFS-serveren og følgende i /etc/exports:

/data/backup 172.16.0.122(rw,all_squash,anonuid=1007,anongid=100,sync)

(lad dog være med at kopiere mine options blindt)

/Rasmus

We're here to *HACK* boxes not to Patch them!
-- Hack4Life

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-11-04 08:15

spam@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) writes:

> [...]

Det er nok det her der bør fikses først.

Fra : Claus

Dato : 18-11-04 19:32

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
>
> på NFS-serveren og følgende i /etc/exports:
>
> /data/backup 172.16.0.122(rw,all_squash,anonuid=1007,anongid=100,sync)

Lige et spørgsmål:

Tildeles dine lokale ipadresser via dhcp?

Jeg er meget tæt på at rive en søndag ud af kalenderen og skifte
serverdist. På den anden side er der jo lidt sport i at få den SME til
at makke ret :)

Hilsen Claus