spandpumpe og filter
Fra : PyroStorm_DK

Dato : 12-11-04 00:42

Hej Group,

Hvor er det fantastisk med sådan en newsgroup - lige hvad jeg har brug for
som begynder.

Jeg har købt et (meget lidt) brugt akvarie med udstyr. Det er et 86 l. m en
svamp som filter og et power head til at trække vandet rundt.
Denne store grønne klods af en svamp er ikke særlig fiks i vandet og jeg
overvejer at skifte ud med en anden type filter/pumpe. Jeg har de typiske
begynder selskabsfisk; Rød neon, gubby'er og et par siamensis algeædere.

Det kunne f.eks. være et spandfilter - er der altid pumpe i sådan en - altså
inkluderet i systemet eller sætter man det til ved siden af? Er det at skyde
over målet med et spandfilter til et så beskedent akvarium? Jeg har også med
stor interesse læst en tråd om kombination af bundfilter og spandfilter -
den løsning tiltaler mig meget...

Til at måle vandkvalitet bruger jeg nogle strips (vist nok jbl) hvor man
skal sammenligne farver med nogle på beholderen. Findes der noget der er
bedre / mere præcist, da jeg ofte har svært ved at få en utvetydig
aflæsning. Det fedeste ville selvfølgelig være note med aflæsning i et
display, men det lader til at koste mange penge og kan så kun måle en enkelt
værdi eller to.

Tak for guru-forumet endnu engang.

MvHans

Fra : Jens Jensen

Dato : 12-11-04 10:41

"PyroStorm_DK" <hborgen@slet.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Group,

Hej Pyro

> Hvor er det fantastisk med sådan en newsgroup - lige hvad jeg har brug for
> som begynder.

Velkommen til.

> Jeg har købt et (meget lidt) brugt akvarie med udstyr.

Tillykke med det.

> Det kunne f.eks. være et spandfilter - er der altid pumpe i sådan en -
altså
> inkluderet i systemet eller sætter man det til ved siden af?

Ja, det vil sige, at pumpen som regel (hvis ikke altid) sidder oven på
"spanden" som en del af låget. I hvert fald hvis vi snakker om de mest
almindelige mærker - så er jeg vist dækket ind

> Er det at skyde
> over målet med et spandfilter til et så beskedent akvarium?

Næh, det synes jeg ikke. Mange af de der små akvarier kommer som regel med
et lille indvendigt filter. Måske pga. at disse små akvarier som regel står
på et bord, og så ville det være "uhandigt" med et filter stående på bordet
ved siden af?

Jeg foretrækker altid at flytte filter/pumpe uden for akvariet, så jeg kan
få lidt mere plads inde i det. Jeg havde nogle små akvarier engang, og til
dem havde jeg små eheimfiltre, som man kunne hænge på kanten. Jeg synes, at
de er geniale til små akvarier. I dag ser de sådan her ud
http://www.tropefisk.dk/shop/default.asp?ProductID=681 men jeg kunne bedre
lide de gamle modeller af grønt klart plastic, men hvis de hænger bag på
akvariet, så man ikke kan se dem, så er det vel nærmest lige meget.

> [...]
> skal sammenligne farver med nogle på beholderen. Findes der noget der er
> bedre / mere præcist, da jeg ofte har svært ved at få en utvetydig

Jeg bruger et sæt med forskellige slags "kemikalier", som man drypper ned i
små glas med akvarievand i, og en kombination af farve og antal dråber
fortæller noget om værdierne for det man måler. Jeg har ikke problemer med
om det nu er den eller anden værdi - altså det er nemt at skelne.

> Det fedeste ville selvfølgelig være note med aflæsning i et
> display, men det lader til at koste mange penge og kan så kun måle en
enkelt
> værdi eller to.

Hvis det er de "elektriske" du hentyder til, så er de ret dyre. Jeg ved
ikke, om de også kan måle ammoniak, nitrit og nitrat. Men de findes til pH
og hårdhed samt temperatur naturligvis, og temp. måleren er nok den
billigste af dem.

Fra : Jens Jensen

Dato : 12-11-04 10:56

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.tropefisk.dk/shop/default.asp?ProductID=681 men jeg kunne bedre
> lide de gamle modeller af grønt klart plastic, men hvis de hænger bag på
> akvariet, så man ikke kan se dem, så er det vel nærmest lige meget.

Ah, jeg fandt den grønne
http://www.tropefisk.dk/shop/default.asp?ProductID=681 da jeg blev lidt
nysgerrig mht. hvad de kunne tilbyde.

Men det er da et underligt site. Jeg synes ikke rigtig, at jeg kan finde
nogle produktgrupper, som man kan kigge i. Der er nogle varer under tilbud
og nyheder. Jeg fandt kun pumpen fordi jeg brugte deres søgefunktion. Det er
da ikke smart opbygget. Nåh, men jeg har i hvert fald linket til nogle
billeder af de "hænge-på"-filtre som jeg snakker om

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 13-11-04 01:29

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> skrev i en meddelelse
> "PyroStorm_DK" <hborgen@slet.hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Hej Pyro
>
> Velkommen til.

Takker

> [...]
> "spanden" som en del af låget. I hvert fald hvis vi snakker om de mest
> almindelige mærker - så er jeg vist dækket ind

Rart at vide så man kan regne med den pris der er på spandfilteret og ikke
skal lægge en pumpe til.

> [...]
står
> på et bord, og så ville det være "uhandigt" med et filter stående på

Jeg har et alu-stel bord (hvad er det nu de hedder) der er beregnet til
akvariet. Der kan jeg eventuelt lave en slags hylde neden under så kan
spanden stå der. Hvor fikst det ser ud ved jeg ikke

> [...]
> lide de gamle modeller af grønt klart plastic, men hvis de hænger bag på
> akvariet, så man ikke kan se dem, så er det vel nærmest lige meget.

De ser meget fornuftige ud til små tanke, sjovt at jeg ikke er stødt på
nogle af dem når jeg har surfet aqua butikkerne....
Jeg har plan om at anskaffe en mini akvarium som jeg vil bruge til yngel
(hvis jeg kommer så langt) samt til karantæne, planteavl etc. Der ville
sådan et hænge filter være rart/smart.

> [...]
> fortæller noget om værdierne for det man måler. Jeg har ikke problemer med
> om det nu er den eller anden værdi - altså det er nemt at skelne.

De farvestrips jeg bruger kan være meget svære at læse. Farvenuancerne på
dåsen som man skal sammenligne med ligger meget tæt op ad hinanden, men da
jeg testede vandet idag var der ikke meget tvivl (og det så rigtigt godt
ud).

> [...]
> ikke, om de også kan måle ammoniak, nitrit og nitrat. Men de findes til pH
> og hårdhed samt temperatur naturligvis, og temp. måleren er nok den

Dem venter jeg lidt med - til jeg har et 700 l. eller der omkring...

Mange tak for din viden / dine svar.

MvHans

Fra : Jens Jensen

Dato : 15-11-04 14:21

> De ser meget fornuftige ud til små tanke, sjovt at jeg ikke er stødt på
> nogle af dem når jeg har surfet aqua butikkerne....

Jeg havde endda problemer med at finde dem på Eheims egen hjemmeside!

> Dem venter jeg lidt med - til jeg har et 700 l. eller der omkring...

Uh, bare jeg havde plads til sådan et