Nyt akvarium
Fra : Kathrine

Dato : 10-11-04 21:16

Jeg skal have mig et nyt og større akvarium (snnaaaaaart!!!).
Jeg har kig på Juwel Rekord 160L:
http://www.zoozity.dk/templates/product.asp?product=4022573211603
Eller Waterhome 160L:
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=7529
Er der mon noget godt eller skidt at sige om disse akvarier?
Prisen er jo god i mine øjne, men hvad med resten?
Jeg har også kig på brugte akvarier, men der er ikke bid pt
Og jeg er altså lidt utålmodig....
--
Kathrine

Fra : Jasper Norman

Dato : 10-11-04 23:01

Hvis du har alt andet nødvendig udstyr. Varme, pumpe der er stor nok til at
klare det større akvarie, lys. Er der ingen grund til at købe brugt. Du kan
naturligvis være heldig at falde over et rigtigt godt tilbud med alt udstyr.
Men hvis du ingen planer har om, at vil have mere end ét akvarie kørende,
kan du glemme dette. Jeg kender ikke de generelle priser, men i Aalborg véd
jeg, at forretningerne ingen fortjeneste har på selve akvariet. De bliver
pga. komkurrencen, simpelt hen solgt til indkøbsprisen.

Ups... tjekkede først lige nu dine links....

Men allerede på det første Juwel Rekord er der ca. 500,- sparet hos Calles
Dyrerige: http://www.callesdyrerige.dk/

Kender ikke lige prisen hos Carstens Dyrehandel, men ring til ham på
98167055.

Kender ikke det andet, men de giver vel en garanti, og glastykkelsen er
sikkert den samme.

Men jeg synes godt nok at det er nogle voldsomme priser... når man tager i
betragtning at et 250l koster under 1000,- uden udstyr.

Gu´ er de der effektline flotte, men hvis jeg var dig, ville jeg købe et
250-300l uden udstyr. Derefter et powerhead og en "filtermåtte" til den ene
side. Pris ca. 600,- Et varmelegme til 80,- Derefter er der lyset tilbage.
Dé er en smule dyre, men der er masser af brugte til salg. Men indtil videre
har du kun brugt 1.600,- Så der er stadig mindst 1000,- at købe for. Og du
har pludselig noget mere vand, som du bestemt vil sætte pris på senere.

God fornøjelse & God jagt.

/Jasper

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 11-11-04 00:14

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har pludselig noget mere vand, som du bestemt vil sætte pris på senere.

Til Katrine:
En lille kommentar; Husk at tage højde for vægten når akvariet skal
placeres. Jo større tank jo større vægt. Jeg mener at man regner med vægten
af vandet (det er jo nemt) plus ca 30 % ekstra (tommelfinger regel). Det
bliver alligevel nogle kilo og dette kan det være rart at tænke på ved
placeringen af en stor tank. Det er ikke kun møblet der skal bære kalorius,
tænk på belastning på gulvet. Her kan man eventuelt placere møblet oven på
en solid plade så vægte fordeles over en stor flade på underlaget istedet
for f.eks. fire bordben. Vigtigt er det også at man nivellerer "bordet" så
det er 100 % i vatter, ellers kan der opstå nogle uheldig spændinger i
akvariet der i yderste konsekvens kan betyde..... vandskade (uha). Det var
ikke meningen at skræmme, blot at give et par tips jeg har læst mig til
videre.
God fornøjelse.
MvHans

Fra : Kathrine

Dato : 11-11-04 09:24

"PyroStorm_DK" skrev:

> [...]
var
> ikke meningen at skræmme, blot at give et par tips jeg har læst mig

Det skal stå på et dertil indrettet møbel og evt. på en plexiglasplade.
Så der er rimelig styr på den del.
Tak
--
Kathrine

Fra : Kathrine

Dato : 11-11-04 09:22

"Jasper Norman" skrev:

> [...]
Du kan
> naturligvis være heldig at falde over et rigtigt godt tilbud med alt

Jeg har ikke udstyret til et så stort akvarie, så derfor så det ud til
at være et godt tilbud med det hele. Jeg har pt. et 54L kørende, og det
skal fortsætte sådan.

> [...]
Calles
> Dyrerige: http://www.callesdyrerige.dk/
>
> Kender ikke lige prisen hos Carstens Dyrehandel, men ring til ham på

Tak for forhandler tipsene, skal lige checke dem ud.

> Kender ikke det andet, men de giver vel en garanti, og glastykkelsen
er
> sikkert den samme.

Det skulle man tro.

> Men jeg synes godt nok at det er nogle voldsomme priser... når man
tager i
> betragtning at et 250l koster under 1000,- uden udstyr.

Hmmm, har da regnet mig frem til at et effektline med armatur og alt
udstyr (inkl. fine fisk og planter) løber op i 4000-6000 kr.

> Gu´ er de der effektline flotte, men hvis jeg var dig, ville jeg købe
et
> 250-300l uden udstyr.

Så stort et akvarie har jeg slet ikke lyst til at have og heller ikke
plads til, så det er ikke en mulighed. Jeg vil max. op i et 180L
(100x40x50). De større er ALT for store og voldsomme til min stue, og
jeg skal altså også kunne være der
--
Kathrine

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-11-04 12:16

Kathrine wrote:
> Jeg vil max. op i et 180L (100x40x50).

En lille detalje - de mål giver altså 200 liter og ikke 180.

Et 250 liter er 100x50x50 cm

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Kathrine

Dato : 11-11-04 16:12

"Jan Vestergaard" skrev:

> En lille detalje - de mål giver altså 200 liter og ikke 180.
>
> Et 250 liter er 100x50x50 cm

Ja, jeg havde godt _set_ fejlen, da jeg havde sendt afsted, men jeg
regnede med at i godt vidste hvad jeg mente når jeg taler om 180L.
Så målene skulle jo have været 100x40x45.
Så kan vi vist ikke brygge mere på den regnefejl.
--
Kathrine

Fra : Jens Jensen

Dato : 11-11-04 08:30

> [...]
> Prisen er jo god i mine øjne, men hvad med resten?
> Jeg har også kig på brugte akvarier, men der er ikke bid pt

Et akvarium er vel et akvarium, så det er vel et spørgsmål om design, og
hvad man får for pengene. Personligt kan jeg ikke rigtig klare det der
plastik-design disse sæt har. Waterhome-sættet indeholder 'bakterie start',
'vandtilberedning', 'Green-X Phosphate fjerner' (?) og 4 stk's assorterede
plastikplanter, som jeg ikke ville smide gode penge efter.

Fra : H.S.

Dato : 11-11-04 09:00

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 'vandtilberedning', 'Green-X Phosphate fjerner' (?) og 4 stk's assorterede
> plastikplanter, som jeg ikke ville smide gode penge efter.

Jeg må tilstå at jeg ikke forstår hvad der får folk til at putte plastic
planter i deres akvarie ??
Hvorfor ikke sætte rigtige planter i ? - De koster vel det samme, men ser
pænere ud og så producerer de ilt til dine fisk.

Fra : Kathrine

Dato : 11-11-04 09:28

"Jens Jensen" skrev:

> [...]
assorterede
> plastikplanter, som jeg ikke ville smide gode penge efter.

Jeg er så tilgængæld ikke så meget for de der alurammer på akvarierne

Mht. til _fyldet_ i pakken så er der jo ikke nogen der siger, at man
behøver at bruge det, vel!? Og sammen med plastikplanterne er det
vel bare noget der nærmest følger gratis med, så jeg ville ikke have
nogle skrupler over at kyle det i skraldespanden. Nu var det mere
akvariet jeg var interesseret i og ikke alt det ekstra gejl.
--
Kathrine

Fra : Jens Jensen

Dato : 12-11-04 09:05

> start',
> assorterede

> Jeg er så tilgængæld ikke så meget for de der alurammer på akvarierne

Jamen, sådan har vi jo forskellig smag

> Mht. til _fyldet_ i pakken så er der jo ikke nogen der siger, at man
> behøver at bruge det, vel!?

Præcis, men man betaler for det.

> Og sammen med plastikplanterne er det
> vel bare noget der nærmest følger gratis med, så jeg ville ikke have
> nogle skrupler over at kyle det i skraldespanden.

Langt fra nærmest gratis. Det har en værdi, som du får lov til at betale
for. Forretninger forærer nærmest ikke noget væk.

> Nu var det mere
> akvariet jeg var interesseret i og ikke alt det ekstra gejl.

Fuldt ud forståeligt, og som jeg startede med, så er det vel et spørgsmål om
man kan lide designet, og om man mener, at man vil betale den pris der
forlanges. Hvis jeg skulle undersøge yderligere, så ville jeg undersøge de
der heldækkende lamper med hensyn til, om der er plads til slanger til
pumpen og ledning til varmelegemet, og dagligdags betjening som fodring osv.
Ellers er det vel bare et spørgsmål om , hvilket akvarium du synes passer
bedst ind i din stue, eller hvor det nu skal være. Hvad du end vælger, så
ønsker jeg dig held og lykke med dit kommende akvarium, og måtte du få stor
glæde og fornøjelse af det.

Fra : Kathrine

Dato : 12-11-04 21:59

"Jens Jensen" skrev.

> [...]
> bedst ind i din stue, eller hvor det nu skal være. Hvad du end vælger,

> ønsker jeg dig held og lykke med dit kommende akvarium, og måtte du få

Jeg er endt med at købe et brugt Juwel akvarie på 160L. til den god pris
med alt udstyr og fisk.
Det passer ind i stuen og det andet akvarie.

Tak for jeres besvarelser!
--
Kathrine