Unger.. ?
Fra : H.S.

Dato : 08-11-04 09:46

I går, efter end behandling mod hvide pletter, og efter en udskiftning af
noget af vandet i vores akvarie, opdager konen pludselig en lille bitte
fiskeunge, der putter sig under nogle blade.

Forundringen er stor, for efter at ungen er fisket op, og puttet op i yngle
akvariet, vil vi jo gerne have moderen derop også, så de efterfølgende
(forhåbentlig) unger kommer i sikkerhed.

- Men hvem hulen er moderen ? Vi synes ikke lige at nogen af vores fisk er
'sprængfyldte'. ? Udfra farverne på ungen, går vi ud fra at det er en
sværddrager.

Er det nødvendigt at fiske ungerne op i ynglekassen ? (vil de andre fisk
spise dem ?) Vi har rød neon, sort neon, slørhaler, pansermaller og gubbier.

Hvad skal sådan nogen små 'nogen' have at spise ?

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : Omnolog HMH

Dato : 08-11-04 10:14

> Hvad skal sådan nogen små 'nogen' have at spise ?

Småt foder.....

fx artemia?

Fra : Carsten Gall

Dato : 08-11-04 10:40

"Omnolog HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> skrev i en meddelelse

> Småt foder.....
>
> fx artemia?

Eller blot pulveriseret tørfoder.

Carsten

Fra : H.S.

Dato : 08-11-04 11:41

"Carsten Gall" <cgall(fjern-dette)@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "Omnolog HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> skrev i en meddelelse

> Eller blot pulveriseret tørfoder.

Så det vil sige, at hvis jeg 'nulrer' noget almindeligt tørfoder, så det
bliver helt pulveriseret, så er det nok for ungen/ungerne ?

Fra : Carsten Gall

Dato : 08-11-04 12:34

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> "Carsten Gall" <cgall(fjern-dette)@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Så det vil sige, at hvis jeg 'nulrer' noget almindeligt tørfoder, så det
> bliver helt pulveriseret, så er det nok for ungen/ungerne ?

Lige præcist! Men hvis du ikke gider det, kan man i vel assorteret
akvariebutikker
købe foder der er fuldstændigt pulveriseret. Men til et par unger eller
10 er det nok lige
i overkanten.

Carsten

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-11-04 18:38

H.S. wrote:
> Forundringen er stor, for efter at ungen er fisket op, og puttet op i
> yngle akvariet, vil vi jo gerne have moderen derop også, så de
> efterfølgende (forhåbentlig) unger kommer i sikkerhed.

Af de fisk, som du har er det kun guppy'erne, der føder levende unger - de
andre lægger æg, så det er med ret stor sikkerhed guppy-unger.

Og hvis moderen er færdig med at føde for denne gang, så er der ingen grund
til at tage hende med over, da hun er ligeså slem til at spise ungerne som
de andre fisk er.

Guppy-forældre og deres unger hygger sig absolut ikke sammen - alt småt
levende er foder - uanset om det er dafnier eller unger.

Verden er grusom

Men normalt får de mange unger - og hvis der er mange planter, som de kan
gemme sig mellem, så er der som regel nogle der overlever fra hvert kuld -
og kuldene kommer ca hver tredie uge, så der skal nok komme flere

> - Men hvem hulen er moderen ? Vi synes ikke lige at nogen af vores
> fisk er 'sprængfyldte'. ? Udfra farverne på ungen, går vi ud fra at
> det er en sværddrager.

Øhh - ja - men de er ikke på listen over de fisk, som I har ?

> Er det nødvendigt at fiske ungerne op i ynglekassen ? (vil de andre
> fisk spise dem ?) Vi har rød neon, sort neon, slørhaler, pansermaller
> og gubbier.

Slørhalerne kan nok være nogle bisser - og det er egentlig en forædlet
guldfisk - og er en koldtvandsfisk, hvor de andre er varmtvandsfisk, efter
min mening passer de ikke særligt godt sammen med de andre.

Men hovedreglen er at alle fisk æder, hvad de kan gabe over - så jo større
mund - jo større unger kan de æde.

> Hvad skal sådan nogen små 'nogen' have at spise ?

Somm Carsten har nævnt, så er knust flagefoder helt OK til ungefødende fisk
som Guppy og sværddrager.

Jan
Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : H.S.

Dato : 09-11-04 09:59

> [...]
> guldfisk - og er en koldtvandsfisk, hvor de andre er varmtvandsfisk, efter
> min mening passer de ikke særligt godt sammen med de andre.

Jeg har dummet mig lidt her.... Der skulle ikke have stået slørhaler - men
sværddrager

Er det så stadigvæk gubbi unger som er beste bud ? Jeg ved ikke hvor længe
vi har haft dem, men de er omkring 1/2 cm lange nu.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-11-04 17:58

H.S. wrote:
> Er det så stadigvæk gubbi unger som er beste bud ? Jeg ved ikke hvor
> længe vi har haft dem, men de er omkring 1/2 cm lange nu.

Nej - sværddragerne føder også levende unger - så hvis de er røde, så er det
sikkert sværddragere.

Pasning og fodring er det samme som med guppy'er.

Fra : H.S.

Dato : 10-11-04 09:09

> Nej - sværddragerne føder også levende unger - så hvis de er røde, så er
det
> sikkert sværddragere.

hmm de to nye konen fandt er helt 'gennemsigtige' hvor den først er orange
med sort hale.....

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-11-04 19:28

H.S. wrote:
> hmm de to nye konen fandt er helt 'gennemsigtige' hvor den først er
> orange med sort hale.....

Der er nok begge dele så

Både guppy og sværddrager er nemme at få unger af - og begge føder levende
unger.

Fra : Kasper friis

Dato : 08-11-04 18:44

> Er det nødvendigt at fiske ungerne op i ynglekassen ? (vil de andre fisk
> spise dem ?) Vi har rød neon, sort neon, slørhaler, pansermaller og
> gubbier.

Hvis der er flere unger, de andre fisk er som regel hurtige til at spise
ynglen..
har prøvet det samme at finde en unge i akvariet, men kunne ikke finde
flere, så de andre må have blevet spist..
havde ikke nogen yngel akvarie, så jeg havde den i en fødekasse i samme
akvarie i et par uger hvor jeg slap den ud i akvariet igen.. (regnede med
den nu var stor og hurtig nok til at undslippe..)
og fisken klarede sig fint sammen med de andre..

Dvs den levede indtil mit akvarieglas sprang og en del af fiskene døde i den
spand de stod i indtil jeg fik skaffet et nyt..
men det er jo så en helt anden historie :)

Fra : H.S.

Dato : 09-11-04 10:03

"Kasper friis" <pizzabagerFJERN@mobil.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den nu var stor og hurtig nok til at undslippe..)
> og fisken klarede sig fint sammen med de andre..

Konen fandt 2 unger mere i går så de er også kommet op i yngle
kassen.....
Hvis gubbierne er så taknemmelige med at få unger... så vil jeg knageme have
et akvarie mere, til at have yngel i, og så skal jeg have ......... og
......... åh nej, nu er jeg vist for alvor blevet bidt at 'akvarie-feber'....

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 09-11-04 16:33

> [...]
> et akvarie mere, til at have yngel i, og så skal jeg have ......... og
> ........ åh nej, nu er jeg vist for alvor blevet bidt at

De er meget nemme. Jeg købte 8 stk hunner og 2 hanner for et par måneder
siden til et gammels 120 liters jeg havde stående. Jeg vil tro der er
omkring 40 unger lige pt. Vi købte et lille plastik akvarie på en 20 liter
eller deromkring til at sætte dem over i til de er stærke nok til at klare
sig.

Og seneste investering er så blevet et nyt 140 liters sekskantet akvarie til
stuen. Der er planen at samle alle hannerne i, så der ikke går for meget
indavl i flokken og så ellers købe en ny han ind imellem.

Akvarierne avler ikke helt så hurtigt, men det er tæt på

Mvh,

Thomas