OT: Thunderbird
Fra : Peter Thomsen

Dato : 12-11-04 19:19

Nogen der ved hvor mailsne i Tordenfuglen bliver gemt ?? Hvis jeg bruger TB
på Lx og M$, så ville det jo være smart om de gemte filerne det samme sted.

/ Peter

Fra : Martin Andersen

Dato : 12-11-04 20:12

Peter Thomsen wrote:
> Nogen der ved hvor mailsne i Tordenfuglen bliver gemt ?? Hvis jeg bruger TB
> på Lx og M$, så ville det jo være smart om de gemte filerne det samme sted.
>
> / Peter

~/.thunderbird

Martin.

Fra : Benjamin Bach

Dato : 13-11-04 00:27

Peter Thomsen wrote:
> Nogen der ved hvor mailsne i Tordenfuglen bliver gemt ?? Hvis jeg bruger TB
> på Lx og M$, så ville det jo være smart om de gemte filerne det samme sted.
>
> / Peter

Det er lige nøjagtigt, hvad jeg selv gør...

Du kan finde ud af, hvor de gemmes ved at kigge under "Local Directory"
inde i tools->account settings->server settions

Herefter kan du så taget dette bibliotek og flytte det derhen hvor du
vil have det (nemlig på det drev, som windows og linux deler). Så går du
bare tilbage i server settings og sætter biblioteket til det nye og
genstarter så TB.

Og så sørg forresten for at bruge samme version både i linux og doze.

/Benjamin

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 13-11-04 02:13

Benjamin Bach wrote:

> Herefter kan du så taget dette bibliotek og flytte det derhen hvor du
> vil have det (nemlig på det drev, som windows og linux deler). Så går du

Okay, nu ved jeg ikke lige om det her ind under denne NG, men
ovenstående lyder da en smule for spændende i mine øjne

Kan man få windows og linux til at dele en HD? Måske så deles om en
partition på en HD?
Jeg skal have installeret en linux (SimpleMepis eller Ubuntu, måske
PCLinuxOS) på min HD, hvor jeg i forvejen har WinXP liggende.

Kan jeg så oprette en særskilt partition, hvorpå der ligger filer som
både windows og linux kan læse/bruge?
Hvilke filer mm. er der man i så tilfælde kan gøre sådan med?
Og som det kan være interessant at gøre sådan med?

Det vil jeg da gerne høre nærmere om.

Mvh. Jan

Fra : Peter Thomsen

Dato : 13-11-04 09:41

"Jan Allan Andersen" <akkernospam@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg så oprette en særskilt partition, hvorpå der ligger filer som
> både windows og linux kan læse/bruge?

Lx kan læse filer på din standard Win partition, men ikke skrive
- Jeg har dog en ekstern USB-disk som Lx IKKE kan læse (sic!)

Win kan ikke læse eller skrive til Lx

(Ovenstående er min erfaring, men skal tages med forbehold, da man sikkert
godt kan snige sig udenom hvis man har mere forstand på Lx end jeg har)

/ Peter

Fra : Mikael Hansen

Dato : 13-11-04 11:00

Peter Thomsen wrote:
> [...]
> godt kan snige sig udenom hvis man har mere forstand på Lx end jeg har)

Overstående gælder for NTFS filsystemer.
FAT filsystemer kan både læses & skrives af både win & Linux.

m.v.h. Mikael

Fra : Peter Thomsen

Dato : 13-11-04 11:05

"Mikael Hansen" <mikael.hansen@DELETE.post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4195DB02.5000304@DELETE.post.cybercity.dk...

> Overstående gælder for NTFS filsystemer.
> FAT filsystemer kan både læses & skrives af både win & Linux.

Så giver det jo fin mening ... Men
- FAT er ikke sikkert
- Så er det mest mystiske, at Lx kan læse mit native Win-NTFS, men ikke en
USB med samme. Men det er en helt anden sag.

/ P

Fra : Benjamin Bach

Dato : 13-11-04 13:07

Peter Thomsen wrote:
> [...]

> - Så er det mest mystiske, at Lx kan læse mit native Win-NTFS, men ikke en
> USB med samme. Men det er en helt anden sag.

Hvorfor er FAT ikke sikkert? Er det ikke NTFS, der er noget skidt (og
lige netop derfor at linux som standard ikke mounter NTFS systemet som RW).

Anyways, så skal anbefalingen til alle lyde:

Snup jeres yndlings harddisk program (DiskDrake fra Mandrake er
fantastisk). Gør lidt plads på harddiske og lav en FAT partition. Sørg
herefter for at have jeres dokumenter liggende her. Så kan I altid tilgå
dem uanset OS. Hvis I gerne vil resize en windows-partition, så kør
noget defragmentering på den først...

Udover at dele inbox i sin Thunderbird, kan man også dele Newsgroup
filer. Og i Firefox kan man vist bare symlinke sine bookmarks...
anyways, så er mulighederne mange. Man kan også lægge sit /home
bibliotek på delepartitionen og bruge den mellem forskellige Linux
distroer. I hvert fald er det altid godt at gemme sine dokumenter
centralt af hensyn til backups.

/Benjamin

Fra : Mikael Hansen

Dato : 13-11-04 23:48

Peter Thomsen wrote:
> [...]
> - Så er det mest mystiske, at Lx kan læse mit native Win-NTFS, men ikke en
> USB med samme. Men det er en helt anden sag.

UPS, jeg fik wist formuleret mig lidt forkert.

Linux kan godt læse NTFS, men det er ikke sikkert at skrive til NTFS
(kan lave kuk i NTFS-filsystemet hvis man forsøger, ihvertfald ifølge
beskrivelsen man kan kalde frem når man vil compile sin egen kerne. jeg
bruger pt 2.4.19)

m.v.h. Mikael

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-11-04 12:22

"Peter Thomsen" <herviljegikkehavereklamepostFJERN@FJERNhotmail.com> writes:

> Så giver det jo fin mening ... Men
> - FAT er ikke sikkert

Det kommer vel an på din definition af sikkerhed. Men det er da
rigtigt, at der er nogle features med adgangsforhold, som lader noget
tilbage at ønske.

> - Så er det mest mystiske, at Lx kan læse mit native Win-NTFS, men ikke en
> USB med samme. Men det er en helt anden sag.

Jeg har en USB stick der er FAT32 formateret. Den virkede fint under
kernel-2.4, men med kernel-2.6 er det som om, at partitionstabellen
ikke bliver læst korrekt. Det har dog ikke generet mig nok til at jeg
har villet finde ud af hvorfor.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH