FC3 uden CD-ROM eller USB via net
Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 11-11-04 11:38

Hej alle,

I går prøvede jeg at installere FC3 på en maskine uden CD-ROM, og den
kan ikke boote fra USB.

Dvs. jeg proppede Toms Bootdisk (tomsrtbt fra www.toms.net) i og
bootede på den.

tomsrtbt kan hente via wget (både ftp og http) så jeg var sikker på at
det var en enkel sag, for der findes et boot-image (bootdisk.img) som
man kan skrive vha. "dd" på et eller andet boot-bart medie og jeg
havde udset mig harddisken som mål.

Men - bootdisk.img er for stort til den ram-disk, som tomsrtbt laver.

Så jeg forsøgte at lægge bootdisk.img på en partition af harddisken og
så lade dd skrive fra een partion på harddisken til den samme
harddisk.

Det virker ikke, jeg lavede flere forsøg, det er også lidt optistisk
at overskrive et filsystem som er i brug med et andet.

Så prøvede jeg at ændre ramdisken størrelse, men det virkede heller
ikke, det var som om jeg ikke kunne taste parametre ind til LILO
(tomsrtbt bruger LILO), når jeg nåede til "_" så flippede den ud.

Så blev jeg sur på den og lagde FC1 på, det kan man gøre vha. to
floppy'er, skrevet med "rawritewin" - det virkede fint, dvs. maskinen
virker.

I dag slog det mig: LILO bruger amerikansk layout af keyboard !

Dvs. "_" ligger på shift-plus og "=" ligger på "´"-tasten.

Så måske kan det stadig lade sig gøre at installere FC3 uden CD-ROM
eller USB-boot.

Er der en, som kan give et tip til hvilke (LILO) options, man skal
bruge med tomsrtbt? Jeg forestiller mig noget i denne stil:

bz2bzImage options rd rd_size=10000k

Mvh. NKJensen

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 12-11-04 13:18

news2001@e-box.dk (Niels Kristian Jensen) wrote in message news:<9df99860.0411110238.6f7fa2f1@posting.google.com>...

> Dvs. jeg proppede Toms Bootdisk (tomsrtbt fra www.toms.net) i og
> bootede på den.

(klip)

> Men - bootdisk.img er for stort til den ram-disk, som tomsrtbt laver.

> I dag slog det mig: LILO bruger amerikansk layout af keyboard !
> Dvs. "_" ligger på shift-plus og "=" ligger på "´"-tasten.

(Klip)

bz2bzImage ramdisk_size=10000

viser sig at være den magiske kommando til "Boot:" prompten - ja, det
hedder rd_size som insmod option MEN ramdisk_size som boot-option ....
*suk*

Mvh. NKJensen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 14-11-04 00:09

Niels Kristian Jensen wrote:

> Hej alle,
>
> I går prøvede jeg at installere FC3 på en maskine uden CD-ROM, og den
> kan ikke boote fra USB.

Så ville jeg vælge at boote den via netværket.
Til det formål foretrækker jeg at bruge pxelinux
(som jeg vist nok har fra et Red Hat Linux 9
system).

Den måde jeg fik FC1 installationen i gang var
følgende:

Smid pxelinux i /tftpboot
Smid image filerne i /tftpboot (jeg kopierede
bare hele isolinux directoriet).
Sørg for at dhcp serveren kører og giver det
rigtige filnavn.
Sørg for at tftp serveren kører.
Boot klienten via netværket.

Det burde også kunne lade sig gøre med FC3, jeg
har dog ikke haft tid til at afprøve det endnu.

--
Kasper Dupont

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 15-11-04 20:43

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote in news:41969425.AEC20A64
@daimi.au.dk:

> Den måde jeg fik FC1 installationen i gang var

FC1 er endnu nemmere: Der laves en boot-floppy og en net-driver disk, så
kan man boote fra dem og køre install fra FTP/HTTP/NTFS/whatever fra
nettet.

Der findes også metodre (yum dist-update) til at komme fra FC1->FC2->FC3
har jeg siden hørt.

Mvsh. Ænkå
--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-11-04 22:49

> [...]
>
> FC1 er endnu nemmere: Der laves en boot-floppy og en net-driver disk, så
> kan man boote fra dem og køre install fra FTP/HTTP/NTFS/whatever fra

Mit valg var selvfølgelig også påvirket af, at
hovedparten af mine maskiner ikke har noget
floppydrev.

--
Kasper Dupont