Hjælp til at installere Nvidia driver
Fra : Stig Sørensen

Dato : 10-11-04 20:07

Hej.

Har en Debian Testing maskine stående, installeret med en Debian Sarge
installer - kerne 2.6.8-1-386.

Jeg lukker X ned, som root: "sh NVIDIA....run"
Jeg får en fejl undervejs, noget ang. gcc_make_check failed.

Her er min nvidia-installation logfil:

nvidia-installer log file '/var/log/nvidia-installer.log'
creation time: Sat Oct 30 13:30:17 2004

option status:
license pre-accepted : false
update : false
force update : false
expert : false
uninstall : false
driver info : false
no precompiled interface: false
no ncurses color : false
query latest driver ver : false
OpenGL header files : false
no questions : false
silent : false
X install prefix : /usr/X11R6
OpenGL install prefix : /usr
Installer install prefix: /usr
kernel source path : (not specified)
kernel install path : (not specified)
proc mount point : /proc
ui : (not specified)
tmpdir : /tmp
ftp site : ftp://download.nvidia.com

Using: nvidia-installer ncurses user interface
-> License accepted.
-> No precompiled kernel interface was found to match your kernel; would
you li
ke the installer to attempt to download a kernel interface for your
kernel f
rom the NVIDIA ftp site (ftp://download.nvidia.com)? (Answer: Yes)
-> No matching precompiled kernel interface was found on the NVIDIA ftp
site;
this means that the installer will need to compile a kernel
interface for
your kernel.
-> Kernel source path: '/lib/modules/2.6.8-1-386/build'
-> Performing cc_version_check with CC="cc".
-> gcc-version-check failed:

Could not compile gcc-version-check.c

If you know what you are doing and want to ignore the gcc version
check, sel
ect "No" to continue installation. Otherwise, select "Yes" to abort
install
ation, set the CC environment variable to the name of the compiler
used to c
ompile your kernel, and restart installation. Abort now? (Answer: No)
ERROR: If you are using a Linux 2.4 kernel, please make sure
you either have configured kernel sources matching your
kernel or the correct set of kernel headers installed
on your system.

If you are using a Linux 2.6 kernel, please make sure
you have configured kernel sources matching your kernel
installed on your system. If you specified a separate
output directory using either the "KBUILD_OUTPUT" or
the "O" KBUILD parameter, make sure to specify this
directory with the SYSOUT environment variable or with
the appropriate nvidia-installer command line option.
ERROR: Installation has failed. Please see the file
'/var/log/nvidia-installer.log' for details. You may find
suggestions
on fixing installation problems in the README available on the Linux
driver download page at www.nvidia.com.

Hvad er det helt præcist den klager over og hvad skal jeg gøre?
en 'gcc -v' giver:

Reading specs from /usr/lib/gcc-lib/i486-linux/3.3.4/specs
Configured with: ../src/configure -v
--enable-languages=c,c++,java,f77,pascal,objc,ada,treelang --prefix=/usr
--mandir=/usr/share/man --infodir=/usr/share/info
--with-gxx-include-dir=/usr/include/c++/3.3 --enable-shared
--with-system-zlib --enable-nls --without-included-gettext
--enable-__cxa_atexit --enable-clocale=gnu --enable-debug
--enable-java-gc=boehm --enable-java-awt=xlib --enable-objc-gc i486-linux
Thread model: posix
gcc version 3.3.4 (Debian 1:3.3.4-13)

Vil den have kernel-headers eller kernel-source, evt dem begge?
Hvis ja, skal de så hentes ned via apt-get eller hvorledes?

Håber en venlig sjæl derude kan hjælpe.

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Frederik Dannemare

Dato : 10-11-04 23:01

Stig Sørensen wrote:

> [...]
>
> Vil den have kernel-headers eller kernel-source, evt dem begge?
> Hvis ja, skal de så hentes ned via apt-get eller hvorledes?

Uden selv at have erfaring med nvidia's install script, så ja; det kunne
godt se ud til, at den savner kernel sources matchende den kernel, du
bruger. Prøv:
apt-cache search ^kernel-source
apt-cache search ^kernel-headers

Men du kunne jo også prøve med en lidt mere elegant, IMO, metode a la:

sudo apt-get install build-essential kernel-package \
kernel-source-2.6.8 nvidia-glx nvidia-glx-dev \
nvidia-kernel-common nvidia-kernel-source

su -
chown -R <din_bruger>:<din_bruger> /usr/src
logout
cd /usr/src
tar jxvf kernel-source-2.6.8.tar.bz2
tar zxvf nvidia-kernel-source.tar.gz
ln -sf kernel-source-2.6.8 linux
cd linux
cp /boot/config-2.6.8-1-386 .config
fakeroot make-kpkg --append-to-version -1-386 modules_clean
fakeroot make-kpkg --append-to-version -1-386 modules_image
sudo dpkg -i \
../nvidia-kernel-2.6.8-1-<blah_blah_blah>.deb
su -
depmod -a

Rediger herefter /etc/X11/XF86Config-4:
- Væk med 'GLcore'- og 'dri'-modulerne.
- Ind med 'glx'-modulet.
- Brug 'nvidia' som driver i stedet for 'nv'.

Genstart X.
--
Frederik Dannemare | mailto:frederik@dannemare.net
http://qa.debian.org/developer.php?login=Frederik+Dannemare

Fra : Stig Sørensen

Dato : 11-11-04 07:33

Frederik Dannemare wrote:

> [...]
> - Væk med 'GLcore'- og 'dri'-modulerne.
> - Ind med 'glx'-modulet.
> - Brug 'nvidia' som driver i stedet for 'nv'.

Hej, tak for dit svar.
Gjorde præcis ovenstående men får en No Screen found når jeg udskifter
nv med nvidia.

(EE) Failed to initialize GLX extension (NVIDIA X driver not found)

Jeg har udkommenteret GLcore og dri, tilføjet 'glx'.

Håber du kan hjælpe.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 11-11-04 07:36

Stig Sørensen wrote:

> [...]
>
> (EE) Failed to initialize GLX extension (NVIDIA X driver not found)
>
> Jeg har udkommenteret GLcore og dri, tilføjet 'glx'.

Jeg kunne dog godt installere nvidia....run pakken som jeg har hentet
fra nvidia's hjemmeside - så problemet er løst.

Hvad var det som gjorde udfaldet? Skal både header og sources
installeres? Hvad mere? gcc vil den jo også have.

Tak

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-11-04 17:58

On Thu, 11 Nov 2004 07:36:04 +0100, Stig Sørensen wrote:

> Hvad var det som gjorde udfaldet? Skal både header og sources
> installeres? Hvad mere? gcc vil den jo også have.
Jeg har kun installeret kernel-headers svarende til den version af kernen,
jeg benytter. Udover gcc skal du også have make, autoconf, og glibc-dev.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Frederik Dannemare

Dato : 11-11-04 17:28

Stig Sørensen wrote:

> [...]
>
> (EE) Failed to initialize GLX extension (NVIDIA X driver not found)
>
> Jeg har udkommenteret GLcore og dri, tilføjet 'glx'.

Hjælper 'modprobe nvidia' inden genstart af X? Smid også nvidia-modulet
i /etc/modules med 'echo nvidia >>/etc/modules'.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-11-04 23:59

On Wed, 10 Nov 2004 20:07:24 +0100, Stig Sørensen wrote:

> [...]
>
> Her er min nvidia-installation logfil:
>
> nvidia-installer log file '/var/log/nvidia-installer.log' creation time:

Det er en bug i installationsscriptet fra nvidia, du blot kan ignorere.
Jeg får selv samme bug, og har uden problemer installeret driveren.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Stig Sørensen

Dato : 11-11-04 07:13

Michael Rasmussen wrote:

> Det er en bug i installationsscriptet fra nvidia, du blot kan ignorere.
> Jeg får selv samme bug, og har uden problemer installeret driveren.

Problemet er bare at jeg ikke får lov til at forsætte i
installationsprogrammet.

Mvh
Stig