Tiscali Cisco 777 port forwarding.
Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 08-11-04 22:34

Hello!

En bekendt sidder 30 kilometer væk og ringer i tide og utide og skal
have hjælp, og jeg er træt af af synge den samme sang: "Gå ned i
Start, Vælg "Kør", Vælg.... bla bla.."

Derfor vil jeg arrangere det således at jeg kan overtage hans desktop
via Netmeeting.

Han har en Tiscali forbindelse med en Cisco 777 router.

I skrivende stund fungerer det ikke. Jeg antager at der skal noget
port forwarding til.

Det tætteste jeg er kommet nogen for for hjælp er CC's hjælpeside:

http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl/adsl_udstyr/cisco_677/log
in/

- Men her nævnes en masse om login og passwords. Og desuden er det
for en Cisco 677

Er der nogen der kan skubbe mig igang? Er det samme fremgangsmåde? Og
er det rigtigt med den port forwarding? Hilfe!

På forhånd tak..

--
Palle Jensen

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 09-11-04 13:36

> Er der nogen der kan skubbe mig igang? Er det samme fremgangsmåde? Og
> er det rigtigt med den port forwarding? Hilfe!

Jeg kender desværre ikke så meget til Netmeetings porte og Cisco routeren.
Men et alternativ er at bruge VNC (f.eks http://www.realvnc.com). Den har en
funktion, som gør det muligt at få forbindelse uden at din ven skal have
ændret i sin routeropsætning. Til gengæld skal du forwarde port 5500 til din
PC. Du skal så starte VNC vieweren i "listening" mode. Din ven højreklikker
så på VNC og starter forbindelsen med "add new client".

Niels Dybdahl

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 09-11-04 20:19

Den 09 nov 2004 mumlede Niels Dybdahl noget i denne stil:

> [...]
> PC. Du skal så starte VNC vieweren i "listening" mode. Din ven
> højreklikker så på VNC og starter forbindelsen med "add new

Ser ellers ret interesant ud!

Problemet med den løsning er dog at jeg sidder i samme situation med
min ven som ikke fatter nada af tingene. Tager jeg derned kan jeg jo
ikke teste programmet da jeg ikke sidder ved min maskine.

Måske jeg kan teste det op min PC'ere lokalt...

--
Palle Jensen

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 10-11-04 09:36

> [...]
> ikke teste programmet da jeg ikke sidder ved min maskine.
> Måske jeg kan teste det op min PC'ere lokalt...

Hvis du har en router som er nemmere at sætte op end hans, så er du et
skridt på vejen.
Et andet skridt er at VNC er simplere end Netmeeting.
Hvis du selv har to PCere kan du prøve at installere VNC og se om du kan få
det til at virke på begge måder. Både den "normale" med brug af password og
den "omvendte" hvor serveren laver forbindelsen til vieweren (add new
client).
Hvis du kan få det til at virke og din router har et GUI som du omtaler
andetsteds, så er det bare at forwarde port 5500 til din PC og så er den
hjemme.
Bemærk at VNC bruger port 5800 eller 5900 til "normale" forbindelser og port
5500 til "omvendte". Du behøves kun at åbne port 5500.

Niels Dybdahl

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 10-11-04 16:48

Den 10 nov 2004 mumlede Niels Dybdahl noget i denne stil:

> Hvis du har en router som er nemmere at sætte op end hans, så er
> du et skridt på vejen.

Min egen router har jeg helt styr på. Så det er cool!

> Et andet skridt er at VNC er simplere end Netmeeting.

Rent portmæssigt velsagtens?

> [...]
> Bemærk at VNC bruger port 5800 eller 5900 til "normale"
> forbindelser og port 5500 til "omvendte". Du behøves kun at åbne

- OK. Jeg bliver nødt til at prøve. Vender tilbage når jeg i løbet af
weekenden har eksperimenteret med det...

Jeg takker indtil videre!

--
Palle Jensen

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 11-11-04 14:20

> Rent portmæssigt velsagtens?

Ja og betjeningsmæssigt. VNC kan ikke share en enkelt applikation og der er
ikke noget chat panel osv, men man kan share hele desktoppen og det kommer
man alligevel langt med.

> - OK. Jeg bliver nødt til at prøve. Vender tilbage når jeg i løbet af
> weekenden har eksperimenteret med det...

Der findes andre udgaver af VNC. RealVNC skulle være mest stabil (den kører
jeg selv med, crasher aldrig). UltraVNC er en videreudvikling af TightVNC og
skulle have lidt flere faciliteter og skulle være lidt bedre til lave
båndbredder.

Niels Dybdahl

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 13-11-04 20:20

> [...]

> Bemærk at VNC bruger port 5800 eller 5900 til "normale"
> forbindelser og port 5500 til "omvendte". Du behøves kun at åbne

Hmm....

Jeg har nu testet det herhjemme imellem 2 PC'ere..

Jeg kan sagtens får det til at virke på den "almindelige" måde, men
jeg er ikke sikker på den "omvendte", som jeg er sikker på at jeg
skal ty til hos min "lukkede" ven.

Jeg kører viewer.

På den som jeg vil styre kører Serveren. Hvis jeg vælge "add new
clien" og skriver Viewerens IP sker der ikke en dyt.

Skal den køre server <--> server hvis jeg skal gøre det den omvendte
måde?

--
Palle Jensen

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 13-11-04 20:52

Den 13 nov 2004 mumlede Palle Hans Jensen noget i denne stil:

> Skal den køre server <--> server hvis jeg skal gøre det den
> omvendte måde?

"Run listening....."!

Var næsten for let.

Alt virker nu. Tusind tak for anbefalingen af det program. Det
holder!

--
Palle Jensen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 09-11-04 13:46

Hej Palle Hans Jensen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Han har en Tiscali forbindelse med en Cisco 777 router.

Det er formentlig en Cisco SOHO 77 ikke 777.

Nu har jeg aldrig anvendt andet end deres 677'er, hvorfor jeg ikke er
spor hjemme i Ciscos SOHO 77 eller (endnu mere avanceret) 827.

Du kan ikke anvende oplysninger om 677'eren til de andre, da de kører
med vidt forskellig software. 677 anvender CBOS, der er noget ret
primitivt noget, som Cisco købte fra anden side.

Derimod anvender dee senere og mere avancerede Cisco SOHO 77 og 827
samme software, Ciscos eget IOS.

Der er en lille intro på <http://www.kauf.dk/sohofaq/>.

Derudover kan du prøve at google lidt, nu du har routerens korrekte
navn

Det helt dyre men lidt langskæggede er at kigge hos Cisco. Bed fyren om
routerens IOS-version og find den dér. (Genvej til disse kan du fx
finde på <http://rudi.nerd.dk/wol.htm> under 'ADSL-klummerne').

Husk det er IOS-versionen, der er interessant. Routerens navn er
ligegyldigt i denne forbindelse.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 09-11-04 20:26

Den 09 nov 2004 mumlede Rudi Stegen noget i denne stil:

> Det er formentlig en Cisco SOHO 77 ikke 777.

- Ja det fandt jeg så ud af... Jeg ringede og spurgte hvad der stod
på hans router og så svarede han 777. Da jeg ikke har Cisco udstyr
omkring mig til daglig åd jeg den råt.

> Du kan ikke anvende oplysninger om 677'eren til de andre, da de
> kører med vidt forskellig software. 677 anvender CBOS, der er
> noget ret primitivt noget, som Cisco købte fra anden side.

- Nej, men det var også bare for at vise hvilken type vejledning jeg
håbede på at kunne få.

> Der er en lille intro på <http://www.kauf.dk/sohofaq/>.

- Fandt den via google (og Paikins side). Beklager at måtte meddele
det, men det er for svært Hvorfor står der ikke hvordan man
kommer ind hvor man skal skrive alle kommandoerne? Telnet osv.? Jeg
har aldrig opsat en router via andet end GUI.

> Derudover kan du prøve at google lidt, nu du har routerens
> korrekte navn

- Har prøvet... Synes ikke jeg fandt noget der machede Tiscalis
løsning... (Er der f.eks. login og password i routeren? Hvad?).

> [...]
> 'ADSL-klummerne').
>
> Husk det er IOS-versionen, der er interessant. Routerens navn er

- For svært igen. Ikke noget for mig. Ville bare finde en hurtig
løsning på at kunne hjælpe ham.

- Men tak for hjælpen...

--
Palle Jensen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 09-11-04 22:36

> - Fandt den via google (og Paikins side). Beklager at måtte meddele
> det, men det er for svært

O.k., hvis man ikke har siddet med 'hands on', kan det også virke
uforståeligt.

> Hvorfor står der ikke hvordan man
> kommer ind hvor man skal skrive alle kommandoerne? Telnet osv.?

Telnet ja. Du telnetter til routerens interne IP (gateway), som næsten
helt sikkert er 192.168.1.1

*Hvis* det fx havde været en Cisco 677 (for at holde mig til noget, jeg
kender), bruger man Start -> Kør og skriver:

telnet 192.168.1.1

Så kommer der noget promptlignende, hvor der spørges efter password.
Det taster man så, trykker på Enter og man har noget a la:

cbos>

Skal man ikke spørge om noget dér (det kan man ved at skrive et "?", så
dukker der en lille mikrointro op) men ændre noget, skal man ind i
'enable mode'. Dvs. man skriver "en" (eller "enable") ved prompten,
hvorefter den igen spørger om password.

Desværre ved jeg ikke, hvad IOS gør, men fat i den får man vha. telnet
ganske som CBOS (altså "telnet 192.168.1.1" - forudsat det er den
adresse, der er gateway, hvilket jeg er ret sikker på).

Der er dog nogle konfigurationer, der ikke kan laves via Telnet og det
normale kabel (dvs. det krydsede, der sitter mellem pc'ens netkort og
routerens ethernetindgang). Her skal man have fat i et serielkabel (det
følger med i pakken), sætte i en COM-port og en speciel port på
routeren og i Windows (typisk) anvende HyperTerminal.

Men Telnet og dermed det allerede "faste" kabel (det nævnte krydsede,
der i forvejen forbinder netkort og router) er mig bekendt rigeligt til
det, der her ønskes.

--
Hygge fra Århus - Rudi