Firefox - Latest Headlines ?
Fra : SpookiePower

Dato : 11-11-04 22:28

Jeg har lige installeret Firefox og syntes rigtig godt om ikonet - Latest headlines.
Er der nogle der ved om der findes en dansk udgave af denne funktion som
man på sammme måde kan se de danske nyheder ?

Fra : Carl Drud

Dato : 11-11-04 22:37

SpookiePower wrote:

> Jeg har lige installeret Firefox og syntes rigtig godt om ikonet - Latest headlines.
> Er der nogle der ved om der findes en dansk udgave af denne funktion som
> man på sammme måde kan se de danske nyheder ?

http://www.dr.dk/nyheder/?top=true

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.sasp?TemplateID=1

Klik på ikon i højre hjørne.

Carl

Fra : SpookiePower

Dato : 11-11-04 22:52

"Carl Drud" <carl.drud@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> http://www.dr.dk/nyheder/?top=true
>
> http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.sasp?TemplateID=1
>
> Klik på ikon i højre hjørne.

Mange tak, men jeg kan simpelthen ikke se hvordan dette skal gøres.
Jeg har fundet denne hjælp -

A special type of bookmark that acts as a folder to contain the links in a feed.
You can create a live bookmark by visiting a site with a feed, clicking on
the live bookmark icon in the Status Bar, and selecting the feed format you wish to use.

Men desværre hjælper det ikke - jeg kigger sikkert i blinde.

Fra : SpookiePower

Dato : 11-11-04 23:01

Har løst problemet. Havde ikke set det lille ikon ned i højre hjørne.

Fra : SpookiePower

Dato : 11-11-04 23:11

"Carl Drud" <carl.drud@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> http://www.dr.dk/nyheder/?top=true
>
> http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.sasp?TemplateID=1

Udover det lille ikon til højre, hvordan kan man så se
om en hjemmeside har Live feed ? Feks hvis man skriver
www.dr.dk, så ser man ikke ikonet, men kun hvis man
skriver http://www.dr.dk/nyheder/?top=true, hvilket ikke
lige er det første jeg ville forsøge mig med.

Fra : Stig Nygaard

Dato : 11-11-04 23:25

Hej

SpookiePower wrote:
> [...]
> skriver http://www.dr.dk/nyheder/?top=true, hvilket ikke
> lige er det første jeg ville forsøge mig med.

Det kan være svært nogle gange, men du kan søge newsfeeds indenfor
forskellige emner/stikord på f.eks. bloglines.com, syndic8.com og
feedster.com.

Mvh. Stig

WWW: http://www.rockland.dk/
RSS: http://www.rockland.dk/xml/rss.asp

Fra : SpookiePower

Dato : 12-11-04 00:11

"Stig Nygaard" <stig@nospamto-r-o-c-k-l-a-n-d.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan være svært nogle gange, men du kan søge newsfeeds indenfor forskellige emner/stikord på
> f.eks. bloglines.com, syndic8.com og feedster.com.

Den er jeg ikke helt med på. Ville feks gerne finde ud af om
www.computerworld.dk og www.berlingske.dk har newsfeed
som jeg kan tilføje til min bookmark bar. Hvordan klare jeg den ?

Fra : Henrik Gemal

Dato : 12-11-04 09:36

SpookiePower wrote:
> [...]
> www.computerworld.dk og www.berlingske.dk har newsfeed
> som jeg kan tilføje til min bookmark bar. Hvordan klare jeg den ?

Gå ind i "Manage Bookmarks..." og tryk så på "New Live Bookmark..."

Her er hvad jeg har af danske RSS nyheder feeds:
- http://www.dr.dk/nyheder/html/nyheder/rss/index.jhtml
- http://www.comon.dk/20/xml1.asp
- http://www.computerworld.dk/rss.asp
- http://ekstrabladet.dk/seneste10.rss
- http://newz.dk/rss

--
Henrik Gemal
Mozilla Evangelist

Mozilla Blog with news, devinfo, links, etc:
http://gemal.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-11-04 10:24

Henrik Gemal skrev:

> Her er hvad jeg har af danske RSS nyheder feeds:

[snip]

På <http://rss.spontek.dk/> kan man se en oversigt over danske
rss-resurser.

Sitet her: <http://rss.asdf.dk/> genererer rss-feeds fra en række
eksterne hjemmesider (jeg er ikke sikker på at det er problemfrit rent
juridisk, men det er primært folkene bag asdf.dk's problem).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-11-04 10:26

Henrik Gemal wrote:

> Her er hvad jeg har af danske RSS nyheder feeds:

> - http://www.computerworld.dk/rss.asp

Jeg får en underlig fejl her, bug?
Når jeg går ind på CWs hjemmeside og klikker på menupunktet RSS --> Hent
RSS feed, får jeg åbnet et: hvad skal Firefox gør med denne fil-vindue.
Den genkender tilsyneladende ikke filtypen asp, selvom det går fint på
andre hjemmesider, hvor filerne ender på asp.

Har du forøvrigt tjek på, hvad man skal gøre for at få ændringer i
about:config til at virke? Jeg tænker specielt på
browser.fixup.alternate.suffix.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup

Fra : Henrik Gemal

Dato : 12-11-04 10:53

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
>
> Har du forøvrigt tjek på, hvad man skal gøre for at få ændringer i
> about:config til at virke? Jeg tænker specielt på

det har ikke noget med suffix'et at gøre.
Man kan sagtens sende en .asp med content typen "image/png" og browseren
skal så vise et billede.

Opret bookmark'et manuelt

Fra : SpookiePower

Dato : 12-11-04 21:49

"Henrik Gemal" <spam@gemal.dk> skrev i en meddelelse

> Her er hvad jeg har af danske RSS nyheder feeds:
> [...]

Mange tak.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-11-04 10:21

SpookiePower skrev:

> Den er jeg ikke helt med på. Ville feks gerne finde ud af om
> www.computerworld.dk og www.berlingske.dk har newsfeed

Berlingske har en nyhedsagent: <http://www.berlingske.dk/nyhedsagent>

Det ville være oplagt at benytte RSS i stedet for, men det kan du jo
prøve at foreslå dem.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Stig Nygaard

Dato : 12-11-04 19:28

Hej

SpookiePower wrote:

> Den er jeg ikke helt med på. Ville feks gerne finde ud af om
> www.computerworld.dk og www.berlingske.dk har newsfeed
> som jeg kan tilføje til min bookmark bar. Hvordan klare jeg den ?

Ok, bloglines.com er egentlig en online "news aggregator", altså en
tjeneste skræddersyet til at læse newsfeeds. Normalt opretter man en
konto hos dem, og tilmelder så alle de newsfeeds man vil have en
oversigt over. De har en glimrende søgemaskine, og indtil for nylig
kunne du også se selve feed-adressen på de søgte newsfeeds selvom du
ikke havde lavet en konto på deres tjeneste. Men det kan jeg godt se at
man ikke umiddelbart kan nu.

Men syndic8.com "Search for feed" virker glimrende (Link til selve de
fundnu feeds i kolonnen "Feed URL" i søgeresultaterne. Hvis du søger på
"computerworld.dk" kommer dit ønskede feed op først.

Søgning på "computerworld.dk" på feedster.com er giver et lignende
resultat. De orange xml-ikoner i resultatet angiver links til selve
newsfeed'et.

Ja, jeg ved godt at du allerede har fået dit feed til computerworld.dk,
men håber at du kan bruge ovenstående til lidt alligevel. Bloglines.com
er i øvrigt MEGET anbefalesværdigt hvis du bliver hooked på newsfeeds og
gerne vil have et lidt mere avanceret værktøj til at læse og
administrere de newsfeeds du følger. Firefox simple support som
"bookmarks" er en lille genial og let tilgængelig ting, men stadig meget
simpel i forhold til programmer og online services der er skræddersyet
til at læse newsfeeds.

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-11-04 10:40

SpookiePower skrev:

> Udover det lille ikon til højre, hvordan kan man så se
> om en hjemmeside har Live feed ?

Ofte vil siden selv skilte med det - fx i form af et lille RSS- eller
XML-ikon.

Se fx nederst på siderne her: <http://html.dk/> og
<http://www.opera.com/>, <http://www.bradsoft.com/index.asp> eller i
menuen til venstre på siden her: <http://blogs.msdn.com/ie/>.

Hvis siden markerer feedet korrekt, skulle det dog også dukke op i
statuslinjen.

Jeg vil i øvrigt anbefale at man prøver en egentlig RSS-reader i stedet
for Live Bookmarks. Til Firefox kan man få udvidelsen Sage
(<http://sage.mozdev.org/>) der er en rss-reader der vises i sidebar'en.
Det er i mine øjne langt mere overskueligt end live bookmarks.

Man kan selv vælge om feed-teksterne skal vises i hovedvinduet, eller
man bare vil have overskrifterne i sidebaren. Jeg foretrækker klart det
sidste - de korte tekster kan stadig ses når man holder musen over en
overskrift, og det er hurtigt at hente den webside hvor hele historien
ligger ved at klikke på overskriften.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : SpookiePower

Dato : 12-11-04 21:59

> Se fx nederst på siderne her: <http://html.dk/> og
> <http://www.opera.com/>, <http://www.bradsoft.com/index.asp> eller i
> menuen til venstre på siden her: <http://blogs.msdn.com/ie/>.

Jeg har sat popup blokkeren til, så rss ikonet bliver overskrevet af popup blokker-ikonet.
Det må være derfor jeg ikke har kunne se det på så mange sider.

> [...]
> (<http://sage.mozdev.org/>) der er en rss-reader der vises i sidebar'en.
> Det er i mine øjne langt mere overskueligt end live bookmarks.

Det ser meget interessant ud. Mange tak.

Fra : SpookiePower

Dato : 12-11-04 22:29

"SpookiePower" <boxjunk2600@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:cn3871$1mrg$1@news.cybercity.dk...

> Det ser meget interessant ud. Mange tak.

Hmm..kan simpelthen ikke tilføje mine egen feeds. Jeg slettede de
tre der var med fra start af installationen, men nu kan jeg ikke selv tilføje nogle.
Har prøvet at afinstallere og installere igen, men de tre feeds der fulgte med,
kommer ikke igen.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-11-04 23:34

SpookiePower skrev:

[om Sage (håber jeg)]

> Hmm..kan simpelthen ikke tilføje mine egen feeds. Jeg slettede
> de tre der var med fra start af installationen, men nu kan jeg
> ikke selv tilføje nogle.

Brug Discover Feeds (lup-ikonet) til at tilføje nye. Desværre kan
Sage ikke arbejde sammen med det nye rss-ikon i statuslinjen, men
det er tilføjet som feature request, så man kan håbe at det kommer
til senere.

En anden mulighed er at trække et rss-link over i listen over
feeds.

NB: Jeg kan ikke huske om Sage stadig "sætter" sig på hovedmappen
til bogmærker som standard. Jeg foretrækker under alle
omstændigheder at benytte en særskilt mappe til mine feeds (den kan
oprettes under manage bookmarks, bagefter kan du i Sages
indstillinger sætte den til at bruge denne mappe).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : SpookiePower

Dato : 13-11-04 22:19

> Brug Discover Feeds (lup-ikonet) til at tilføje nye.

Den havde jeg prøvet før, men den fortalte blot at der ikke var fundet
nogle nye sider. Men det ser ud til at virke hvis man iforvejen er på
en side med live feeds.

God ide. Det vil jeg gøre. Mange tak.

Fra : Carl Drud

Dato : 11-11-04 23:15

SpookiePower wrote:

> [...]
> skriver http://www.dr.dk/nyheder/?top=true, hvilket ikke
> lige er det første jeg ville forsøge mig med.

http://www.mozilla.org/products/firefox/live-bookmarks.html

Carl

Fra : SpookiePower

Dato : 11-11-04 23:36