Dual T-Bird - hvorfor ingen MB på markedet~
Fra : Simon

Dato : 17-05-01 07:48

Hejsa,

Hvorfor er der ingen motherboards på markedet der supporter dual Athlon
Thunderbird (socket a) CPU'er ?
- Er det kun noget man gider lave til Intel ? - er det fordi det er dem man
bruger til servere normalt ??

takker
-Simon

Fra : Carsten JvT

Dato : 17-05-01 08:31

Der "mangler" et chipsæt til at understøtte flere cpu'er. Dette chipsæt er
på vej og går pt under navnet 760MP (eller også er det 750MP, jeg kan ikke
lige huske det). Som sædvanlig laver AMD et default chipsæt, som så VIA og
andre kan forsøge at lave bedre / forfine.

Så i bund og grund er det et spørgsmål om at have lidt tålmodighed.

Hilsen
Carsten JvT

Fra : Sven

Dato : 17-05-01 09:46

AMD har heller aldrig frigivet T-bird´en til SMP og dermed kunne andre som
f.eks. Via heller ikke (officielt) frigive et chipset. Men jeg er sikker på
de har 'leget' med det og T-bird´en er jo heller ikke låst for dette :)

Den første cpu der officielt understøtter SMP er Athlon 4 (Palomino) til
server. Ifølge AMD´s roadmap skulle denne blive lanceret (sikkert sammen med
760MP chipsettet) indenfor de næste par uger (sorry, deres skala er
halvårlig ;)

Så lad os nu se hvor varm sommeren bli´r!

/Sven
/**
'Figuring things out for your self is the only freedom anyone really has.
Use that freedom. Make up your own mind...'
- Starship Troopers
*/

Carsten JvT <daun12@fitfsv.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9dvukj$adh$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Karsten Vinding

Dato : 17-05-01 14:47

Sven wrote:

> Så lad os nu se hvor varm sommeren bli´r!

Én ting er sikker release er lige op over. Tyan bliver nok de første med
et Dual Palomino board (TBird vil ikke kunne virke i det i dual setup).
PÅ Tyan's hjemmeside er der, under latest news, bl.a. en besked der
lyder sådan:

***KLIP***
Extra Extra.

Stay tuned to Tyan.com, for exciting new system board technology,
including our latest Dual-processor products.
****KLIP***

Desuden har Tyan, ifølge JC-news, registreret domænet
"http://www.dualathlon.com", men der er ikke nogen side på adressen
endnu.

--
Mvh, Karsten.
http://www.vinding.adsl.dk

Vil du hjælpe med at søge efter en kur for kræft? Så kig ind på:
"http://www.ud.com", og tilmeld dig United Devices projektet.

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 17-05-01 19:55

> [...]
> et Dual Palomino board (TBird vil ikke kunne virke i det i dual setup).
> PÅ Tyan's hjemmeside er der, under latest news, bl.a. en besked der

Alle athlons og for den sags skyld durons kan køre i SMP setup, så hvorfor
skulle de ikke virke i Tyans bundkort?

MVH: Lasse Stig Thomsen
www.retel.dk

Fra : Karsten Vinding

Dato : 17-05-01 22:17

Lasse Stig Thomsen wrote:

> Alle athlons og for den sags skyld durons kan køre i SMP setup, så hvorfor
> skulle de ikke virke i Tyans bundkort?

Jeg kan kun henholde mig til hvad jeg har læst, og de oplysninger siger
at AMD 760MP vil kræve Palomino baserede Athlon's for at køre
multiprocessor.

Jeg kan ikke lige huske hvor jeg så det, men jeg skal nok komme tilbage
med et link hvis jeg kommer i tanke om det.

Fra : Rune

Dato : 18-05-01 15:31

"Karsten Vinding" <karstenv@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan kun henholde mig til hvad jeg har læst, og de oplysninger siger
> at AMD 760MP vil kræve Palomino baserede Athlon's for at køre
> multiprocessor.

Jeg tror mest det er et spørgsmål om strømforbrug. Hvis man har rigtig god
køling tror jeg godt a T-fugle kan lykkes. Lidt i stil med at Intel ikke
understøtter Cellyer i SMP.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 17-05-01 12:10

On Thu, 17 May 2001 08:47:41 +0200, Simon wrote:

> [...]
>Thunderbird (socket a) CPU'er ?
>- Er det kun noget man gider lave til Intel ? - er det fordi det er dem man

Det er simpelthen en beslutning som AMD har truffet.
Nu hvor verden endelig er begyndt at tage AMD alvorlig og Intel
ikke mere pisker derudaf som en hovedløs høne (frekvenskrig) kan
AMD tage det lidt mere med ro. Hvorfor ikke trække lidt mere ud
af det man allerede har, inden man introducerer den næste
generation. Jo mere baglandet er i orden jo lettere bliver det
at begive sig ind i Intel land (High-end og server)...desuden
vil de nok være 245% sikre på at der ikke er problemer med
chipsættet..det skal trods alt konkurrere med nogle gamle,
garvede og efterprøvede Intel svende
Tyan og et par enkelte andre producenter var ellers lige ved at
sende deres kort på gaden da AMD angiveligt ringede og bad dem
om at klappe hesten.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk