Printer til større oplag
Fra : Martin Petersen

Dato : 12-11-04 13:05

Hejsa.

Jeg søger en farvelaser til 15-20000. Gerne billigere. :)

Kravene er:

5-10 sider/min fuld farve (A4).

Den skal kunne printe A3.

Netværksinterface.

Den skal bruges til blomsterkataloger med billeder, og diverse plakater til
messer og lign.

Den må gerne være brugt.

På forhånd tak.

- Martin

Fra : Kristian Andersen

Dato : 14-11-04 11:08

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Jeg søger en farvelaser til 15-20000. Gerne billigere. :)
>
> Kravene er:
>
> 5-10 sider/min fuld farve (A4).
>
> Den skal kunne printe A3.
>
> Netværksinterface.
>
> Den skal bruges til blomsterkataloger med billeder, og diverse plakater
til
> messer og lign.
>
> Den må gerne være brugt.
>
> På forhånd tak.
>
> - Martin

Jeg ved ikke om du synes at 30.000 - 40.000 er til at betale, men det er nok
det du skal regne med som minimum for en A3 printer. Hvis du vil have ekstra
udstyr som f.eks. ekstra papirkasetter, harddisk, efterbehandlingsenhed,
kopi modul el.lign så ryger prisen naturligvis yderligere i vejret.

Hvis du køber brugt skal du se dig godt for, det koster kassen hvis den skal
til reparation. Du skal også sikre dig at der er toner og at alle
forbrugsartikler fungerer og ikke lige står til udskiftning, -
forbrugsartikler til en A3 farvelaser kan hurtigt løbe op i adskellige
tusinde.

Her er hvad jeg umiddelbart ville se på:

HP Color LaserJet 5500dn eller 5550dn

Konica Minolta Magicolor 7300 (Duplex ikke standard)

OKI C 9300dn V2

Mig bekendt er der ikke rigtigt nogen A3 farvelaser printere i den helt
billige ende, men hvis du fraviger kravet om A3 er udvalget et helt andet.
Prøv at læse lidt tilbage i denne gruppe, der har været en del spørgsmål om
farve laser printere.

--
Kristian

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-04 16:12

> [...]
>
> Den skal kunne printe A3.
>
> Netværksinterface.
>
> Den skal bruges til blomsterkataloger med billeder, og diverse plakater

Besøg www.colorcopiers.dk

Vi har en Xerox 5750 på kontoret og den kan klart anbefales.

Udskriftshastighederne skal dog tages med et gran salt.
Ikke bare på denne maskine, men på alle seriøse farvemaskiner.
Vi havde på et tidspunkt en DocuColor5012 på prøve, og som modelnavnet
antyder skulle den kunne skrive 50 s/min i s/h og 12 s/min i farve. Det
kunne den også men først når den hvar kommet igang.
Med farvelasere tager det ofte lang tid at forberede et udskriftsjob.
Jeg mener vores rekord er 45 minutters ventetid på DC5012. Det var 30 sider
i A3.
Og DC5012 var altså en maskine der for 3 år siden kostede 300.000,-

Så altså... Gå ikke bare efter mange sider i minuttet, gå efter en stærk Rip
eller Splash.
Og hvis man laver flere små udskriftsjob i stedet for et stort går det også
hurtigere da den bedre kan rumme det i RAM'en.

Med hensyn til udskriftskvalitet taler endnu mere for en brugt Xerox 5750
eller bedre endnu en 5760.
Jeg har sammenlignet med den maskine min bror har, en spritny Toshiba ting
til 80K, og Xerox'en er bedre!
Nyere maskiner fokuserer på sider/minut og det går altså ud over kvaliteten.
Og som sagt mener jeg ikke 20 sider/min kan bruges til noget når det tager
et par minutter før den starter på første side.

Da du skriver "større oplag" skal du holde dig langt væk fra de nye billige
farvelasere. De er måske billige, men prøv at spørg til pris pr. side og ved
hvilken dækning der tales om. Det er ikke ualmindeligt at de billige angiver
pris ved 5% dækning hvilket jo er til grin når man primært printer billeder.

En gammel Xerox 57xx er altså lavet til proffesionelt brug og er
kvalitetsmæssigt og driftsmæssigt meget bedre og billigere end nye billige
printere.

Rune