Langsom PC...
Fra : Brian Thomsen

Dato : 11-11-04 10:31

Hej alle

Jeg har et lille problem med min PC, den er blevet langsom. Det er kun 1
måned siden jeg sidst formatere min PC, og det var i forbindelse med
installation af en ny Seagate Barracuda HDD. Mit system ser ud som følger:

Intel P4 3.2 GHz (1 MB L2 cache)
Asus P4P800
2x512 MB PC3200 Kingston HyperX
128 MB Sapphire Atlantis ATI 9600
160 GB Seagate Barracuda 7200rpm (8 MB cache)
Windows XP Pro SP2

Jeg har slettet/afinstalleret alle de programmer jeg ikke længere bruger,
jeg har renset maskinen for adware/spyware (med AdAware), jeg bruger McAfee
Virusscan + firewall (er 100%) opdateret). Derudover har jeg opdateret
samtlige drivere (lyd, grafik, skærm, mus, osv...). Jeg har selvfølgelig
også defragmenteret, men PC'en er stadig langsom.... What to do???

På forhånd tak

--

Mvh.

Brian Thomsen
www.brian-t.dk

PS: Håber det er den rigtige gruppe?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-11-04 10:59

Brian Thomsen wrote:

> langsom.... What to do???

Check køling af CPU. Intel skruer ned for CPU-ydelsen, hvis
temperaturen overstiger en forud fastlagt grænse.

Jesper G. Poulsen

Fra : Brian Thomsen

Dato : 11-11-04 13:01

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev:

<SNIP>

> Check køling af CPU. Intel skruer ned for CPU-ydelsen, hvis
> temperaturen overstiger en forud fastlagt grænse.

Hmmm... Bundkortet er 37 grader og CPU temp er 79 grader ved normal
belastning! Er det for meget? Hvis ja, hvilken køler kan I anbefale? Jeg
bruger en Noise Control P4 køler lige pt.

Mvh.
BT

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 11-11-04 13:48

On Thu, 11 Nov 2004 13:00:32 +0100, "Brian Thomsen"
<brian.thomsen@INGENSPAMkabelmail.dk> wrote:

> [...]
>belastning! Er det for meget? Hvis ja, hvilken køler kan I anbefale? Jeg
>bruger en Noise Control P4 køler lige pt.

Det er næsten 30 grader mere end anbefalet ! det er næsten sikkert
derfor, at den er langsom.

Milde moses ! sidder den køler korrekt på ?

Zalman 7000 kan anbefales, samt noget kabinet udluftning.

mvh

John

Fra : Brian Thomsen

Dato : 11-11-04 14:30

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev:

> [...]
> derfor, at den er langsom.
>
> Milde moses ! sidder den køler korrekt på ?
>
> Zalman 7000 kan anbefales, samt noget kabinet udluftning.

Jeg har nu haft køleren afmonteret og renset både køler og CPU! Derefter har
jeg påført noget nyt kølepasta (Arctic Siler 3). Efter denne operationer
temp. faldet til 66 grader ved belastning fra Battlefield 1942, og ca. 57
grader ved alm. belastning.

Det har bevirket at den ikke halker i grafikken ved spil..... Så det ser ud
til at varme har været synderen her... Men jeg vil da meget gerne have temp.
endnu længere (ingen vandkøling)... Er Zalman 7000 det bedste bud? Penge er
ikke nødvendigvis det store problem, vil hellere have en optimalt fungerende
PC

Mvh.
BT

Fra : danni plougmann

Dato : 11-11-04 15:05

> [...]
> Penge er ikke nødvendigvis det store problem, vil hellere have en optimalt

jeg vil nu stadig mene din cpu bliver alt alt for varm den burde ligge nedde
på de 35-40 grader
min p4 2.4@3.0 kan jeg ikke tvinge over 35 grader uanset hvad jeg presser
den med

jeg kan klar anbefale en en god lydløs køler black silent mist 19 db papst
sammen med artic zilver 3

/danni plougmann

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 11-11-04 14:58

On Thu, 11 Nov 2004 14:30:00 +0100, "Brian Thomsen"
> [...]

>temp. faldet til 66 grader ved belastning fra Battlefield 1942, og ca. 57

57 C ved idle er stadig meget. Min søn har da 35 C idle med hans P4.
Det er Zalman 7000 i et Thermaltake Xaser kabinet med god udluftning.

Så vidt jeg husker er det en 2.4 GHz fsb533, altså ikke sådan en
hidsig een som din.

Kører du meget overclocked ?

Er det MSI bundkort ? de enten måler for høj temperatur eller kører
CPU varmt.

> [...]
>ikke nødvendigvis det store problem, vil hellere have en optimalt fungerende

Nej, sådan noget som ThermalRight XP120 er jo en 120 mm blæser. Man
skal checke at heatpibes ikke støder på kondensatorer.

Der er compatibility list hos thermalright hjemmeside

mvh

John

Fra : Brian Thomsen

Dato : 11-11-04 15:20

> [...]
> Det er Zalman 7000 i et Thermaltake Xaser kabinet med god udluftning.
>
> Så vidt jeg husker er det en 2.4 GHz fsb533, altså ikke sådan en

Maskinen er ikke overclocket (og kommer aldrig til det)...

> Er det MSI bundkort ? de enten måler for høj temperatur eller kører
> CPU varmt.

Bundkortet er et Asus P4P800, og temp. er iflg. "Asus PC Probe" der følger
med til bundkortet.

<SNIP>

> Nej, sådan noget som ThermalRight XP120 er jo en 120 mm blæser. Man
> skal checke at heatpibes ikke støder på kondensatorer.
>
> Der er compatibility list hos thermalright hjemmeside

Kanon... Den vil jeg lige kigge nærmere på ...

Tak for svaret

BT

Fra : Casper Bang

Dato : 12-11-04 20:23

> 57 C ved idle er stadig meget. Min søn har da 35 C idle med hans P4.
> Det er Zalman 7000 i et Thermaltake Xaser kabinet med god udluftning.

Jeg har en P4, 3GHz på samme bundkort som spørgeren - min idletemperatur er
PT 37 grader - det er med in-a-box-køleren, uden noget speciel køling...
motherboardet er 34 grader.
Det skal nævnes at jeg har overclocket den til 3,23 GHz.

Der er et eller andet helt galt med din køler... har du for tykt lag
kølepasta på? Har du husket at sætte ledningen fra blæseren ned i
motherboardet? (ok, det har du jo nok, but still...)

Fra : Leony

Dato : 12-11-04 21:11

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:akr6p0l9cbf9dtjjuk8kv7jgrjaai3l09j@4ax.com

> 57 C ved idle er stadig meget. Min søn har da 35 C idle med hans P4.

Man kan ikke sammenligne 2 forskellige systemer på den måde.

Er din søns temperaturføler kalibreret så DMI kan bruge den til
temperaturmålinger?
Er Brian's det?

Find selv på flere usikkerheder.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Leony

Dato : 12-11-04 21:08

"Brian Thomsen" <brian.thomsen@INGENSPAMkabelmail.dk> skrev i en
meddelelse news:41936957$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> [...]
> denne operationer temp. faldet til 66 grader ved belastning fra
> Battlefield 1942, og ca. 57 grader ved alm. belastning.

Temperaturen vil sikkert falde yderligere.
Kølepasta skal "køres til" inden det overfører maks varme fra cpu til
profil.
Dette tager 1-2 uger afhængigt af hvor meget computeren bruges.

Kig i BIOS og se hvornår den er sat til at "throttle" (skrue automatisk
ned for hastighed ved bestemt antal grader).

Fra : David Rasmussen

Dato : 11-11-04 11:07

Brian Thomsen wrote:

> [...]
> samtlige drivere (lyd, grafik, skærm, mus, osv...). Jeg har selvfølgelig
> også defragmenteret, men PC'en er stadig langsom.... What to do???

Check kørende processer, sorteret efter CPU-load, og find ud af hvad der
bruger al den tid. Kør evt. en benchmark og sammenlign med resultaterne
for andre lignende systemer.

Jeg oplevede på en maskine med Norton Antivirus, at da XP SP2 blev
installeret, så brugte NA pludselig 100% processortid hele tiden, og
maskinen blev meget langsom. Måske gør McAfee noget lignende? Jeg
fjernede det elendige NA og installerede det glimrende og gratis AVG
istedet. Problem solved.

/David

Fra : Brian Thomsen

Dato : 11-11-04 12:51

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> skrev:

<SNIP>

> Check kørende processer, sorteret efter CPU-load, og find ud af hvad der
> bruger al den tid. Kør evt. en benchmark og sammenlign med resultaterne
> for andre lignende systemer.

Aktiv systemproces og runddll32 bruger hver ca. 46%... Hvordan kan jeg
nedbringe dette? Kan jeg det?

Mvh.
BT

Fra : Leony

Dato : 11-11-04 12:23

"Brian Thomsen" <brian.thomsen@INGENSPAMkabelmail.dk> skrev i en
meddelelse news:41933147$0$200$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Jeg har selvfølgelig også defragmenteret, men PC'en er stadig
> langsom.... What to do???

Beskriv hvordan den føles langsom.
Er det fordi den er ½ time om at starte op eller tager det 1 time at
konvertere end dvdfilm til vcd eller noget helt tredje.

Fra : Brian Thomsen

Dato : 11-11-04 12:48

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev:

<SNIP>

> Beskriv hvordan den føles langsom.
> Er det fordi den er ½ time om at starte op eller tager det 1 time at
> konvertere end dvdfilm til vcd eller noget helt tredje.

Den er ikke voldsom hurtig til at starte op, men det primære problem er at
der kan være lange svartider i windows. Det kommer specielt til udtryk under
spil. Under BF 1942 hakker den voldsomt i grafikken når der skal arbejdes
med detaljer (har prøvet næsten alle indstillinger). Når jeg vil
afinstallere et program i windows, kan der gå flere minutter fra jeg trykker
afinstalleringsknappen til maskinen reagerer. Men den dog være hurtig nok i
perioder... jeg forstår det ikke helt

Mvh.
BT

Fra : David Rasmussen

Dato : 11-11-04 12:52

Brian Thomsen wrote:

> [...]
> afinstalleringsknappen til maskinen reagerer. Men den dog være hurtig nok i

Tryk Ctrl+Alt+Delete, vælg fanebladet Processes (ved ikke hvad det
hedder i dansk Windows, processer?), tryk to gange på CPU for at sortere
faldende efter CPU-forbrug. Din idle-tid bør ligge på 99%-100%. Hvis
ikke, så se hvilke processer der ligger øverst, og på hvor mange procent
de bruger. Hvis der er nogle processer der bruger meget mere end 1%, så
skriv svaret her.

/David

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-11-04 12:31

> [...]

>måned siden jeg sidst formatere min PC, og det var i forbindelse med
>installation af en ny Seagate Barracuda HDD. Mit system ser ud som følger:

Der er ellers en million muligheder, men når du taler om en ny HD så
check lige at den nye disk kører i Ultra-DMA tilstand. Kører den i PIO
tilstand har du fundet årsagen: Led efter oplysningerne under
IDE-kanaler i 'Enhedshåndtering'.

<mlr>

Fra : Brian Thomsen

Dato : 11-11-04 12:43

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev:

<SNIP>

> [...]
> check lige at den nye disk kører i Ultra-DMA tilstand. Kører den i PIO
> tilstand har du fundet årsagen: Led efter oplysningerne under

Den er sat til DMA, så det var desværre ikke årsagen, men tak for svaret

Mvh.
BT

Fra : Brian Lund

Dato : 11-11-04 19:09

> [...]
> samtlige drivere (lyd, grafik, skærm, mus, osv...). Jeg har selvfølgelig
> også defragmenteret, men PC'en er stadig langsom.... What to do???

AdAware fjerner desværre ikke alt spyware :/

Gå ind på www.spywarefri.dk under værktøjer, jeg kan anbefale at installere
"spybot search and destroy" og "spyware blaster"

Har du forresten også husket at installere driverne til chipsettet? - De er
meget vigtige ;)

Brian