fejl ved opstart
Fra : Peter Holm

Dato : 11-11-04 08:36

Hejsa
Min maskine stopper ofte ved dette skærmbillede lige inden den skal til at
loade windows.
Det er altså lige efter, at alle 3 hd's er korrekt detekteret, at den hopper
videre til denne skærm, hvor den standser.
news419310bb$0$17572$ba624c82@nntp06.dk.telia.net
Restarter jeg igen er der ingen problemer. Det er altså ikke set, at det
sker 2 gange i træk uden den starter op.

Hvad kan jeg udlede af dette skærmbillede?
Den disk der mangler at blive vist på skærmbilledet er en hekt ny Seagate
160GB.

Nogen forklaring?

Mvh
Peter

Setup:
Epox 8RDA+ m. barton 2500@3200 - max temp 55°c
2x512mb samsung 3200
1 x 120GB maxtor
1 x 80 GB seagate
1 x 160 GB seagate - denne var indtil for nylig en Maxtor160 GB, og her
oplevede jeg samme fejl ved opstart. Jeg skiftede disken, da jeg troede det
var den der lavede fejlen, men det var det åbenbart ikke.
WinXP SP2.
En hel masse blæsere.
400W Chill - 1 uge gammel. Denne har fjernet en hel del andre fejl jeg
oplevede - bla. freeze ved windows load.

Fra : Leony

Dato : 11-11-04 12:28

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

> Min maskine stopper ofte ved dette skærmbillede lige inden den skal
> til at loade windows.

Hjælper det hvis du ikke OC'er din CPU?

Prøv at sætte DVD'en som master på sekundær IDE.

> Den disk der mangler at blive vist på skærmbilledet er en hekt ny
> Seagate 160GB.

Disken bliver fundet, sådan som jeg ser det, men der rapporteres ikke om
størrelse på disken.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Peter Holm

Dato : 11-11-04 12:40

Leony wrote:
> "Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

> Hjælper det hvis du ikke OC'er din CPU?

nej, det er prøvet over en længere periode - men fejlen viser sig også uden
OC.

> Prøv at sætte DVD'en som master på sekundær IDE.

OK, det vil jeg prøve.

> Disken bliver fundet, sådan som jeg ser det, men der rapporteres ikke
> om størrelse på disken.

ja, og jeg har derfor tænkt på, om min BIOS måske er for gammel til at
detecte en 160GB rigtigt.
Jeg kan ikke finde nogen BIOS-history hos epox der kan vise hvornår mit mobo
fik support for 160GB.
Dette er den nyeste, som er fra 07/29/2004:
http://www.epox.nl/english/support/bios/notes/8rda3.htm

Min er fra 02/04/2003 og er jo således en ældre herre.
Jeg vil bare nødigt lege med BIOS med mindre det virkelig ER årsagen til
fejlmeldingen.

Mvh
Peter

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 11-11-04 18:42

Peter Holm skrev:
> ja, og jeg har derfor tænkt på, om min BIOS måske er for gammel til at
> detecte en 160GB rigtigt.

Jeg er også indehaver af en Seagate 160 GB på et Epox 8RDA+. Jeg havde et
tilsvarende problem (den var 30 s om at detektere disken) - jeg løste det
ved at sætte secondary slave harddisk til "none" i BIOS. Windows finder den
helt fin.

Sørg for at checke at disken kører UDMA 5 efter du har gjort det. Min
defaultede vist til noget PIO halløj.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Peter Holm

Dato : 11-11-04 21:33

Jeppe Seidelin Dam wrote:

> [...]
> havde et tilsvarende problem (den var 30 s om at detektere disken) -
> jeg løste det ved at sætte secondary slave harddisk til "none" i

ok, den er nu sat til 'none'

> Sørg for at checke at disken kører UDMA 5 efter du har gjort det. Min
> defaultede vist til noget PIO halløj.

den stod efter boot til UDMA3 - jeg har ændret det til UDMA5 (uden
auto-detect)

Nu får vi se om fejlen er forsvundet.

Thx
Peter