Opgradere i eksisterende kabinet ?
Fra : Soren Pedersen

Dato : 09-11-04 22:55

Jeg har idag et AMD 1600+ system bygget ind i et Codegen kabinet med en 300w
strømforsyning. Jeg har cheket at det firkantede P4 stik er der, men er der
andre forhold der gør sig gældende i forbindelse med en opgradering ? - Jeg
tænker her bl.a. på om strømforsyningen er kraftig nok.
Jeg har planer om noget 3GHz P4, noget Radeon 9800, 1GB RAM, lidt DVD og 2-
3 diske. Altså ikke det vilde.

Er der noget på trapperne som gør at jeg bør vente 3 - 6 md. med at
opgradere, når nu ikke det er et "super system" der er behovet ?

Mvh
Søren

Fra : Brian Lund

Dato : 10-11-04 05:20

> [...]
> tænker her bl.a. på om strømforsyningen er kraftig nok.
> Jeg har planer om noget 3GHz P4, noget Radeon 9800, 1GB RAM, lidt DVD og

Hvis det er en god PSU burde den kunne klare det :)
Selvom 2-3 diske + optisk drev + 9800 er lidt vildt!

> Er der noget på trapperne som gør at jeg bør vente 3 - 6 md. med at
> opgradere, når nu ikke det er et "super system" der er behovet ?

Er der ikke altid det ;)?

Måske bør du overveje et system med en Athlon 64!

Brian

Fra : Thomas Hansen

Dato : 10-11-04 07:26

On Tue, 9 Nov 2004 22:55:14 +0100, Soren Pedersen <smp@munchweb.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der noget på trapperne som gør at jeg bør vente 3 - 6 md. med at
> opgradere, når nu ikke det er et "super system" der er behovet ?

Hej Søren

Generelt er Codegen noget billigt skidt. Så jeg tvivler på at du kan få et
stabilt system med den gamle psu. Du kan stadig bruge kabinetet, hvis du
er tilfredsmed det. Og bare skifte pcuen ud. Der er flere mærker at vælge
imellem. Selv er jeg ret glad for psuerne fra Antec. De er lidt dyre men
er imo pengene værd.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-11-04 08:03

Soren Pedersen wrote:

> kraftig nok. Jeg har planer om noget 3GHz P4, noget Radeon 9800, 1GB
> RAM, lidt DVD og 2- 3 diske. Altså ikke det vilde.

Hvad skal du bruge maskinen til?

> Er der noget på trapperne som gør at jeg bør vente 3 - 6 md. med at
> opgradere, når nu ikke det er et "super system" der er behovet ?

Pris/ydelses-forholdet er bedst med AMD i maskinen.
Varme/ydelses-forholdet er også bedst med AMD i maskinen. På den konto
kan jeg ikke forstå hvad folk vil med Intel.

Jesper G. Poulsen

Fra : Soren Pedersen

Dato : 10-11-04 09:06

> Hvad skal du bruge maskinen til?

Den skal trækkes med en Domino server (bl.a. udvikling), billed og
videoredigering, og lidt fly-sim. + det sædvanlige.

Mvh
Søren

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 10-11-04 11:15

wrote:

> [...]
>
>Er der noget på trapperne som gør at jeg bør vente 3 - 6 md. med at
>opgradere, når nu ikke det er et "super system" der er behovet ?

Den codegen PSU er ikke værd at samle på. For det første er 300 Watt
ikke meget i dag, for det andet larmer den. Der er kommet en ny type
PSU'er, som har en 120 mm blæser indbygget, og trådgitter bagplade. De
er meget mere tyste. Kombinerer du det med f.eks. en Zalman 7000 køler
på den P4 (vælg ikke in-a-box køleren), så får du et støjsvagt system.

Du kan bare købe en løs PSU, f.eks. NorthQ 4001. Den anbefales af
mange.

Hvis du næsten ikke genbruger noget på den gamle PC, ejheller ram kan
jeg tænke. Så er det nok nemt at sælge den gamle PC samlet.

Så køb et nyt kabinet. Hvis du ofrer over 5-600 kr. på et nyt kabinet
med PSU, så er det min erfaring, at de ekstra skillinger er vældigt
godt givet ud.

Så er det lidt af en jungle at finde et færdigt kabinet med den nye
type PSU i.

Dette Antec til 980 kr:

http://www.ocprices.com/?rev_id=115

er editor's choice, men det har ikke den nye type i. Det larmer
imidlertid kun 25 dB.

Måske er det bedre at kigge hos en forhandler.

mvh

John

Fra : Soren Pedersen

Dato : 10-11-04 12:20

> Hvis du næsten ikke genbruger noget på den gamle PC, ejheller ram kan
> jeg tænke. Så er det nok nemt at sælge den gamle PC samlet.

Det er ikke noget problem at sælge den gamle samlet - Problemet kommer først
når jeg skal til at overbevise eventuelle kunder om at den er penge værd
Den er indrettet som følger:

Codegen miditower kabinet
Asus A7V-133
AMD 1600+
ATI Radeon 7500
Adaptec 2940 SCSI ctrl.
4/8Gb DAT drev
40Gb IBM IDE disk
80Gb Seagate IDE (tror jeg nok - Ikke ret gammel)
1,2Gb SD-RAM
Plextor CD brænder
Asus DVD drev
Avance Logic lydkort
Floppy
10/100 LAN

Jeg regner med at den kan bidrage med et par tusinde til den nye. Den er
IKKE til salg endnu. Den kan findes i markedsgruppen når det bliver aktuelt.

Mvh
Søren

Fra : Leony

Dato : 10-11-04 15:00

"Soren Pedersen" <smp@munchweb.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg regner med at den kan bidrage med et par tusinde til den nye. Den
> er IKKE til salg endnu. Den kan findes i markedsgruppen når det
> bliver aktuelt.

Sælg den nye Seagate disk og et par blokke SD-RAM separat.
Så får du lidt mere i kassen end et samlet salg.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Soren Pedersen