kølepasta
Fra : Vidal

Dato : 08-11-04 21:52

Jeg har fået en køler med pasta på. Det er et
kvadratisk område midt på kølefladen.

Mit spørgsmål er, skal pastaen gnides ud, evt med
en finger, eller skal processorfladen gnides rundt
mod kølerfladen, eller skal de blot presses sammen
og strammes på med fjederen?

Har nogen erfaring med det? Hvad er det korrekte?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 08-11-04 22:28

Du kommer kølepastaen på enten processoren eller der hvor der er kontakt, og
bagefter tager du evt. et barberblad eller andet, der er helt plant, og
skraber det overskydende væk.
Det er meget vigtigt, der ikke sidder for meget pasta på. Selve pastaen
hjælper ikke med at køle, men den udfylder de ujævnheder der måtte være. Jo
mindre pasta jo bedre.

/Ole

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-11-04 10:26

/Ole (6000) wrote:

> Du kommer kølepastaen på enten processoren eller der hvor der er

Læs lige hans indlæg igen. Det _er_ kølepasta på og det skal der ikke
gøres noget ved.

Jesper G. Poulsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-11-04 00:33

> [...]
> mod kølerfladen, eller skal de blot presses sammen
> og strammes på med fjederen?
>
> Har nogen erfaring med det? Hvad er det korrekte?

Når nu der er kølepasta på, skal du bare sætte køleren rigtigt på
processoren og sætte den fast med fjederen.
Du skal ikke pille i pastaen. Der er lige nøjagtigt det pasta, som der er
brug for og på det rigtige sted.
Kurt

Fra : Brian Lund

Dato : 09-11-04 02:00

> [...]
> processoren og sætte den fast med fjederen.
> Du skal ikke pille i pastaen. Der er lige nøjagtigt det pasta, som der er

Nah... Det ville nu være bedst at tørre det af og putte noget nyt på! - Men
ok, det er nok _lidt_ bedre end slet ingen kølepasta at bruge!

Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-11-04 10:25

Brian Lund wrote:

> Nah... Det ville nu være bedst at tørre det af og putte noget nyt på!

Nej, det skal bare blive hvor det er og så skal profilen sættes på. Til
almindelige brugere er det alt rigeligt.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 09-11-04 10:26

Brian Lund skrev:
> Nah... Det ville nu være bedst at tørre det af og putte noget nyt på!
> - Men ok, det er nok _lidt_ bedre end slet ingen kølepasta at bruge!

Det er vanvittigt at montere en moderne CPU uden kølepasta eller lignende.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Brian Lund

Dato : 09-11-04 18:25

> Det er vanvittigt at montere en moderne CPU uden kølepasta eller lignende.

My point exactly...

Hvis nu det er en gammel CPU og kølepastaen er indtørret, eller hvis CPU'en
er markant forskellig fra den der sad på i forvejen er det lige så
vanvittigt at montere den med de kølepasta rester der sidder på køleren...
Noget af det er jo også blevet hængende på den gamle CPU!

Brian

Fra : Bernhard Ege

Dato : 09-11-04 09:45

Vidal wrote:

> [...]
> mod kølerfladen, eller skal de blot presses sammen
> og strammes på med fjederen?
>
> Har nogen erfaring med det? Hvad er det korrekte?

Hvis det er en AMD processor må du _ikke_ gnide processoren rundt mod
køleren da cpuen så nemt går i stykker.

Du kan roligt benytte dig af den pasta der sidder på køleren og blot
sætte den på. Når den er sat på så lad være med at dreje på køleren da
cpuen kan tage skade. Den overskydende kølepasta vil højest sandsynlig
ikke røre ved noget som helst og er derfor uden betydning.

Så presses sammen og strammes med fjederen giver dig sikkert et fint
resultat. Jeg har selv prøvet sådan et system og gjorde det på samme måde.

mvh Bernhard

Fra : Vidal

Dato : 09-11-04 13:00

Jesper G. Poulsen wrote:

> Nej, det skal bare blive hvor det er og så skal profilen sættes
på. Til
> almindelige brugere er det alt rigeligt.

Hvad gør ualmindelige brugere?
Tak for alle svarene.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Leony

Dato : 09-11-04 15:56

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad gør ualmindelige brugere?

De giver 100 kr for 3 gram pasta for at opnå en temperatur som ligger 3
grader under almindeligt pasta.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 09-11-04 15:59

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> "Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> De giver 100 kr for 3 gram pasta for at opnå en temperatur som ligger 3
> grader under almindeligt pasta.

og de 3 gram strækker vel og mærke til en hel del cpu'er!

Fra : Brian Lund

Dato : 09-11-04 18:24

> De giver 100 kr for 3 gram pasta for at opnå en temperatur som ligger 3
> grader under almindeligt pasta.

Jeg vil nu ikke kalde mig selv "almindelig bruger" men jeg bruger nu stadigt
almindeligt kølepasta, og som regel bruger jeg det jeg har fået med diverse
køleelementer! - Ingen grund til at betale så meget for så lidt ;)

Men defor tører jeg det nu stadigt af køleren og putter noget nyt på! -
Sådan noget stads kan jo tørre ind med tiden...

Brian

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 09-11-04 15:57

> [...]
> mod kølerfladen, eller skal de blot presses sammen
> og strammes på med fjederen?
>
> Har nogen erfaring med det? Hvad er det korrekte?

Min erfaring er at det kølepasta der ofte sidder på køleprofiler er af en
svingende kvalitet og det meste hærder ved opvarmning og kan altså ikke
bruges igen hvis man piller køleren af - til gengæld er det svært at fjerne
når det først er hærdet! Min anbefaling vil være at fjerne kølepastaen og
bruge noget af en god kvalitet - og hvis man er i tvivl om hvordan man skal
påføre kølepasta, så er der en god guide her:

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-11-04 17:24

Henrik Weigelt wrote:

> Min erfaring er at det kølepasta der ofte sidder på køleprofiler er
> af en svingende kvalitet og det meste hærder ved opvarmning og kan

Det er ikke min erfaring. Lad det derfor sidde og benyt det når det nu
er der.

> http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Spild af penge. Vil man ikke anvende der der sidder i forvejen, så
køber man noget i en elektronikforretning. Det koster ikke mange
basører.

Jesper G. Poulsen

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 09-11-04 18:20

> Det er ikke min erfaring. Lad det derfor sidde og benyt det når det nu
> er der.

Muligvis har jeg været uheldig men jeg har et par gange skulle skifte
køleprofiler på et par cpu'er hvor den medfølgende (påsmurte) pasta var
hærdet og ret besværlig at få af en skrøbelig cpu. Desuden har laget af de
pastaer jeg har set på mange køleprofiler ofte været alt for tykt.

> Spild af penge. Vil man ikke anvende der der sidder i forvejen, så
> køber man noget i en elektronikforretning. Det koster ikke mange
> basører.

Ganske korrekt, godt nok kan man "vinde" 2-3 grader med en god kølepasta,
men det vigtiste er at det påføres korrekt uanset hvilken type man bruger.
Men selvom man køber den f.eks. lidt dyrere Artic Silver så koster det nu
ikke mange kroner til en enkelt cpu.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-11-04 18:30

Henrik Weigelt wrote:

> type man bruger. Men selvom man køber den f.eks. lidt dyrere Artic
> Silver så koster det nu ikke mange kroner til en enkelt cpu.

Det afhænger af antallet af CPU'er der skal monteres. Skal man kun
montere én, så er det en voldsom udskrivning for så lidt - ikke pengene
værd for almindelige/professionelle brugere. Er man overclocker er
situationen naturligvis en anden.

Jesper G. Poulsen