Harddisk ATA/33 ATA-100 ?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 08-11-04 15:11

Harddisken i min bærbare Acer TM736TLV er en 18GB Ultra ATA/33.

Jeg formoder at "Ultra" står for 2,5" - er det korrekt?

Jeg ser at de fleste 2,5" harddiske i dag er ATA-100. Kan jeg anvende en
ATA-100 i min bærbare? Og er der mon en max-størrelse der understøttes af
bios el.lign.?

Claus

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 08-11-04 15:32

On Mon, 8 Nov 2004 15:11:10 +0100, "Claus E Beyer"
<cebeyer@hotmail.com> wrote:

>Harddisken i min bærbare Acer TM736TLV er en 18GB Ultra ATA/33.
>
>Jeg formoder at "Ultra" står for 2,5" - er det korrekt?

Nej, ultra har med ata33 at gøre, det er ultra ata33.

2.5" er til bærbare. F.eks. IBM TravelStar.

>Jeg ser at de fleste 2,5" harddiske i dag er ATA-100. Kan jeg anvende en
>ATA-100 i min bærbare? Og er der mon en max-størrelse der understøttes af
>bios el.lign.?

Det mener jeg. Forsåvidt at kablet kan tilsluttes. På stationære
benytter man for ata66 og opefter et 80 leder kabel, mens man anvender
et 40 leder kabel på gamle ata33. Det er noget med støj. En
stelledning parallelt med hver af de 40 ledere. 40+40=80.

Der hvor jeg har monteret en ny harddisk i en bærbar (Dell Inspiron
4000) der kom den nye harddisk uden interface, med sin bare række
pinde. Den gamle holder skulle så skues over på. 2 skruer skulle
løsnes. Så jeg tror ikke, der er problemer. Det vigtigste er de
fysiske mål.

Max. størrelse, ja.
Det bedste er at kigge under support på Acers hjemmeside for din
model. Køb evt. harddisken via en Acerforhandler. Der skal være en
liste over harddiske som tilbehør til din model. Jeg lurede jo, at
Dell bare brugte Travelstar, og så var det bare at bestille en sådan
på edbpriser.dk
Der var desuden måltegninger for den harddisk jeg havde (6 Gb), og jeg
kunne sammenligne hos IBM.
Den gamle harddisk har jeg anvendt i et lille kabinet til 195,- som
ekstern usb2 harddisk. Zitech.dk forhandler dette eksterne kabinet.
Det er smartere end en usb key. Du kan få en med 18 Gb.

mvh

John